Intel Desktop Board DH61DLB3 Review

glrfndl 18 november 2011, laatste update op 18 november 2011, 1.121 views

Intel Desktop Board DH61DLB3

Pluspunten

• goedkoop
  • usb 3
  • stille setup

Minpunten

• chipset ondersteunt geen raid

Ik heb dit moederbord aangeschaft voor een pc voor iemand anders, dus ik heb het zelf maar heel even in gebruik gehad, daarom is dit ook een korte review/terugblik en ook zonder foto's.

Voor mijn situatie had ik een computer nodig die een stukje embedded hardware aan kan sturen via een seriele poort. Dit is ondertussen een behoorlijk verouderde interface, maar op dit moederbord zit nog een header aansluiting voor een seriele poort (de bracket moet je los bestellen). Ik heb maar weinig rekenkracht nodig, een intel atom had ook vast voldoende geweest, maar ik heb gekozen voor dit moederbord icm een core i3 2100 en 4GB RAM. Betrouwbaarheid is in deze belangrijker dan prestaties, dus ik heb 2 harddisks gekocht voor een raid 1 opstelling.

Features
Hier kwam al gelijk een minpunt boven van de intel H61 chipset: deze ondersteunt geen raid ;( Dit had ik met 1 minuut zoeken natuurlijk al gevonden kunnen hebben, maar in alle haast heb ik hier niet naar gekeken. Een jammerlijk minpunt voor dit moederbord, harddisk failures zijn in mijn ervaring toch de meest voorkomende failures en deze setup zou het toch makkelijk moeten kunnen ondersteunen. Het bord heeft 1x een PCI-e 1x slot, en hoewel de prestaties niet van belang zijn, is dat niet echt iets om een hardware raid kaart in te steken. Windows 7 home premium ondersteunt ook geen mirrored volumnes, dus je zit echt helemaal zonder raid met dit moederbord. De 2e disk heb ik uiteindelijk maar ingezet als opslag voor backups, maar ik had dat liever anders gezien.

Verder is er 2x een USB3 aansluiting aanwezig, 2x USB2, audio, VGA + DVI, 3x SATA, parallel, serieel en nog 3x USB header op het moederboard aanewezig. Voor een basic moederbordje prima.

Prestaties
Qua prestaties heb ik weinig onderzoek gedaan. Ik heb vlug een WEI score gehaald en daar kwam het volgende uit:

cpu (core i3 2100): 7,1
memory (4GB kingston valueram): 7,7
graphics (onboard): 5,2
gaming graphics (onboard): 5,8
primary hard disk (2,5" WD Scorpio blue, 320GB): 5,9

Het zal allemaal wel, het systeem voelt in ieder geval duidelijk trager aan dan mijn eigen systeem met SSD, booten en opstarten van programma's duurt langer. Zodra een programma geladen is reageert alles verder wel vlot.

Verbruik
Ik heb het systeem ingebouwd in een Antec ISK 310-150 gebouwd, waarbij de 150 slaat op het maximum vermogen van de ingebouwde voeding. Voor dit systeem is 150W ruim voldoende. Idle verbruik is met 2x een draaiende disk zo'n 32W, gemeten met en voltcraft energy check 3000. Tijdens het berekenen van de WEI scores liep het maximum vermogen op naar zo'n 68W. Ik had gehoopt op een nog wat lager idle verbruik. Wellicht is hier nog wat te winnen door BIOS settings, al heb ik daar zo snel niks in kunnen vinden. Tijdens het afspelen van een fullscreen 720P video op youtube lag het verbruik tussen 40 en 45W.

Mooi klein ITX moederbordje, voldoende aansluitmogelijkheden voor allerlei randapparatuur, maar voor mijn situatie is het ontbreken van RAID een grote min.

Heb jij ook een Intel Desktop Board DH61DLB3?

Dat PCI-E 1x slot zou je 250MB/s kunnen geven. In mijn ogen meer dan voldoende voor een raid kaartje, maar je hebt wel gelijk dat het jammer is dat er geen onboard raid op zit.