WD My Passport Essential 3.0 500GB Rood Review

dr. koos 17 november 2011, laatste update op 17 november 2011, 2.823 views

WD My Passport Essential 3.0 500GB Rood

Pluspunten

• mooi, klein, en hopelijk betrouwbaar

Minpunten

• rood, nieuw soort kabeltje nodig (wel meegeleverd)

Mobiliteit Score: 5
Ik heb al jaren goede ervaringen met 2,5" WD harde schijven. Jaren geleden kocht ik een klein zwart externe USB-powered harddisk van 320 GB en sindsdien wil ik niet anders. Ze zijn stil, mooi, klein en betrouwbaar. Met uitsluitend een USB kabeltje doet het ding zijn werk en dat is fijn. Je hoort vrijwel geen geluid en de warmteproductie is laag. Ook deze is weer zo klein dat je hem makkelijk even in je binnenzak stopt. De pianolak geeft het ding een sjiek uiterlijk.

Mijn tweede WD 2,5" harde schijf was minder fijn: die was wat dikker en voelde minder stevig aan met een korrelige structuur. Hoewel je al een redelijk beeld krijgt van de plaatjes op tweakers en bij de verkoper was het toch spannend welke afmetingen deze schijf zou hebben, maar ook deze rode harde schijf is van de kleine variant. Rood vind ik persoonlijk geen mooie kleur voor dit soort dingen, maar omdat de zwarte, de witte en de grijze versies uitverkocht bleken, moest ik kiezen tussen blauw en rood of drie weken wachten. Het is dus rood geworden.

De schijf heeft 500GB capaciteit en draait naar verluid 5400 rondjes per minuut (heb ik overigens niet nageteld) en is volgens de specificaties USB3. Zelf heb ik geen USB3 poorten op mijn computer, dus dat heeft voor mij geen meerwaarde.

Er zit een USB-kabel bij met weer een nieuw soort aansluiting (aan de kant van de harde schijf, het deel voor op je computer is uiteraard ongewijzigd) dus dat is weer een aanvulling op de collectie kabels die al rond mijn bureau rondzwerven. Het is dus geen micro-USB of mini-USB waarvan ik inmiddels al flink wat heb thuis, op kantoor en op andere plekken waar ik die nodig heb. Deze nieuwe kabelsoort is dus irritant, want dat betekent dat ik nu weer overal ook deze soort kabel moet hebben liggen of deze mee moet nemen. Van mij had het niet gehoeven, maar het zal wel de nieuwe standaard zijn voor USB 3.

Ik heb de harddisk gekocht als backup schijf voor mijn laptop. Op de schijf staat allerlei software maar die heb ik ongezien eraf gegooid, aangezien apple's time machine de back up's voor mij regelt. Verder was het een kwestie van inpluggen en het werkt. Er moest voor de Mac nog even wat geformatteerd, maar ook dat ging zonder problemen. Kortom: ik ben een tevreden gebruiker.

Heb jij ook een WD My Passport Essential 3.0 500GB Rood?

Dat 'nieuw soort kabeltje' is wel nodig om de snelheden van USB 3.0 te halen.

ik had al zo'n idee. toch jammer dat we voor de mobiele telefoons allemaal over moeten op de micro USB en dat ondertussen de usb-3-mini-connector de nieuwe standaard wordt...
We hoeven niet over? het wordt gewoon makkelijker omdat we niet meer 20 adapters in huis hebben van verschillende telefoons maar dat je gewoon een micro-usb oplader hebt. Dat is gewoon voor het opladen, en usb 3.0 dat gaat om snelheid. Dat zijn ook kabels van een ander kaliber en ook duurder.
ik heb minstens 15 nokia adapters. zowel met dik als dun stekkertje. Werkelijk overal heb ik die dingen (nog steeds) liggen en ik kon dus overal altijd nokia telefoons opladen. Ondertussen heb ik voor camera's, externe harde schijven en weet ik wat veel een enorme collectie mini-usb kabels liggen. Als verlossing komt de mico USB kabel die werkelijk nergens op past en die ik dus ook niet had. Heb ik inmiddels een aantal van die micro USB kabels, aangeschaft of bij telefoons gekregen komt er een USB 3 kabel en begint het circus weer van voor af aan. Duurder en sneller ja, maar verkoop nou niet NOG een nieuw soort kabel met het verhaal dat het handig is omdat je dan minder soorten kabel nodig hebt. Ondertussen heb ik overigens uiteraard ook iphone oploaders nodig met weer een ander systeem.
De aansluiting op de harddisk is eigenlijk gewoon een micro-usb aansluiting inclusief een extra stukje. Ik heb net geprobeerd er een normale micro-usb kabel in te stoppen en het past, alleen hij gaat niet ronddraaien. Ik vind het jammer dat dit niet werkt, want stel je bent de kabel kwijt, dan kun je er tenminste nog iets mee.
Je krijgt er een nieuw soort kabeltje bij omdat de Mini en Micro USB3 connectors groter zijn dan die van USB2 ;)
Pasten er niet genoeg MB/s door de 'oude' aansluiting of was het de desingafdeling van de USB kabel BV die zich zat te vervelen? :?
Een microUSBconnector kan niet al die extra pinnetjes huisvesten. Je zult dus een wat bredere connector moeten pakken wil je die kabels kwijtkunnen. Maar daar krijg je wel mooi wat extra snelheid voor terug als je USB3.0 gebruikt (en een PCIe kaartje is redelijk betaalbaar, dus een leuke upgrade kan altijd nog).
ah juist. extra pinnetjes voor de snelheid zo zit het dus. dank u. Alleen past zo'n PCIe kaart vrees ik denk ik niet in mijn Macbook ;-)

[Reactie gewijzigd door dr. koos op 17 november 2011 15:59]

Ik moest stiekem wel een beetje grinniken om je reactie :) Maar ik begrijp je frustratie helemaal, maar op zich valt het bij mij wel mee, ik heb gewoon alles weg gedaan behalve wat ik nodig had. Apple is nog steeds eigenwijs en wil niet op microusb overgaan. Maar op zich is het wel een fijne aansluiting. Blijft ook goed stevig zitten. Eigenlijk hebben we alles te danken aan de makers van USB standaarden, iedere keer verzinnen ze weer wat nieuws en willen ze dat standaard maken. Of het nu allemaal uiteindelijk de consument helpt, ik heb mijn twijfels.

[Reactie gewijzigd door egelalexander op 1 december 2011 19:34]