Specificaties DLNA -support - Bekijk alle specificaties

Mede8er MED400X2 Review

ajboelen 17 november 2011, laatste update op 17 november 2011, 5.094 views

Mede8er MED400X2

Pluspunten

• Zeer brede ondersteuning van video formaten
  • Fluisterstil
  • Ook voor leken begrijpelijke interface

Minpunten

• Geen ondersteuning *.wtv (Microsoft WIn7 TV opnames)
  • Interface erg donker

Geluidskwaliteit Score: 5
Mooi compact apparaatje dat een verbazend goede weergave geeft van tot nog toe elk video formaat dat ik er naar toe heb gestuurd. Alleen *.wtv bestanden slikt die niet, dus TV opnemen met je WIn7 en hierop afspelen gaat niet rechtstreeks, ik zal die opnames moeten omzetten :/ . Gelukkig is de waaier van wel ondersteunde bestanden zeer groot. In weerwil van zijn voorganger is dit geen oventje als je een film aan het kijken bent ;) .
Ik heb de MED400X2 nu een paar dagen. De installatie was behoorlijk rechttoe-rechtaan. De enige hobbel die ik ondervond was niet dit apparaatje te wijten maar een defecte netwerk kabel 8)7 .
De interface is één van de betere in het domein van de media spelers. Ik had vrij snel door hoe die werkt al kun je afdingen op de wijze waarop de internettoegang (o.m. youtube, flicker, picassa) is geregeld maar daar heb ik hem niet voor aangeschaft. Grafisch is het in orde al schaart ook deze zich in de vrijwel geheel zwarte interface. De versie 2 firmware die binnenkort beschikbaar moet komen zal - volgens de geruchten op de fora - een vrijwel geheel met xml-skins aan te passen interface hebben, ben benieuwd.
Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is ondersteuning voor Nederlandse TV-diensten als Uitzending gemist :? . Aangezien de internet toegang werkt met een soort apps, denk ik dat ondersteuning bij een grote NL gebruikersgroep niet lang op zich hoeft te laten wachten.
Ik heb mijn collectie van enkele honderden films op een Synology NAS staan, verbonden via een Gb netwerk. In de collectie zitten veel *.iso, *. mkv en *.avi bestanden maar ook een tiental andere formaten. De response is goed, vooral bij de directe netwerk toegang. Zelfs grote (10 Gb) *.mkv containers starten behoorlijk snel. De DLNA modus lijkt langzamer en ondersteunt onder meer geen *.iso's en in beperkte mate HD materiaal, deze is voor mij dan ook niet geschikt.
Ik heb een (niet mede8er) draadloos toetsenbord aangesloten om het typewerk bijvoorbeeld voor het internet en voor usernames/passwords voor de shares te vergemakkelijken. Dit werkt wel maar niet vlekkeloos - de CAP functie wordt bijvoorbeeld niet ondersteund waardoor je geen hoofdletters kunt kiezen. Gelukkig hoef ik geen e-mails te schrijven via dit apparaat ;) . Een klein ding opzoeken op internet gaat redelijk.
Al met al een zeer aanbevelenswaardig apparaat als je een mediaspeler zoekt die je verzameling op de server naar je TV moet brengen en bij je TV maar weinig ruimte inneemt en muisjes stil is.

Heb jij ook een Mede8er MED400X2?

Eerst excuses voor de late reactie, ik had geen seintje dat er een vraag was :D .

De beste manier om de speler te gebruiken is rechtstreeks via Netwerk. Aan te raden is om met behulp van "YAMJ_To_Mede8er" (zie de support site van Mede8er) film info te verzamelen en beschikbaar te maken tbv de speler. Op deze manier kun je alle films, muziek en foto's benaderen zoals je ze op de NAS hebt staan. (Als ze daar kris-kras op staan krijg je ze ook zo op de Mede8er te zien :? ). Ook is het handig om op de NAS een eigen account aan te maken t.b.v. de speler. Je hoeft dan niet met een eigen of erger admin account in te loggen vanaf de Mede8er. Dit account geef je dan alleen Lees (en Schrijf (de speler maakt indexen aan in de directories op je server, daarvoor zijn schrijfrechten nodig)) rechten voor de media directories

Als je de media bestanden op de NAS benadert via UPnP krijg je alleen die films, muziek en foto's te zien die in de door UPnP ondersteunde formaten op de server staan :/ (bijv. geen *.iso / *.bd, meestal geen *.flac, *.ape of andere lossless muziek formaten en maar een beperkt aantal foto formaten (ik meen alleen jpg, gif en png)). Welke formaten door UPnP op de NAS worden ondersteunt hangt af van de mediaserver die je op de NAS gebruikt. Een voordeel van UPnP kan zijn dat op deze manier de media bestanden 'automatisch' in de juiste categorie/genre worden gezet (mits je alle bestanden op de goede manier hebt getagged!). Ook hoef je je hier geen zorgen te maken over inlog perikelen.

NFS gebruiken raad ik sowieso af. Is beperkt protocol dat relatief onveilig is. Ik heb NFS om die reden niet aanstaan op mijn NAS.
Ik heb de 400X2 ook in combinatie met een Synology NAS, waar alle films op staan. Nu zijn er 3 manieren om een netwerkschijf op de Synology te benaderen:
  • Netwerk
  • UPnP
  • NFS
Weet jij welke manier ik het best kan kiezen en waarom? (Momenteel gebruik ik de eerste optie)