Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart Review

pommetje 17 november 2011, 777 views

Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart

Pluspunten

• leuk
  • toetsenbord + touchscreen = geweldige navigatie
  • snel
  • accu
  • robuust

Minpunten

• Android
  • geen 3G

Een verslavend leuk dingetje met een prachtig scherm. De combi van toetsenbord en touchscreen is veelbelovend - ik gebruik het touchpad nooit.

Het grote nadeel: de Transformer presenteert zich weliswaar als een übercute netbook, maar de beperkte mogelijkheden van het Android besturingssysteem maken hem meer tot een uit de kluiten gewassen telefoon. Een toetsenbord is geniaal, maar de tekstverwerkingsmogelijkheden zijn knudde dus als standalone heb je er uiteindelijk niet veel meer aan dan aan een willekeurige tablet met een handige standaard.

Voor wie nog geen tablet heeft: zo'n on screen keyboard valt reuze mee.

Om deze Transformer van 3G te voorzien moet je je telefoon gebruiken of het apparaat rooten (eeepadhacks.net). Asus heeft inmiddels een 3G-versie uitgebracht (Pricewatch) - overweeg of je niet liever die wil.

Als je niet van plan bent het toetsenbord / docking station erbij te kopen, weet dan dat de tablet nogal zwaar is. Met het docking station erbij haalt 'ie - met name dankzij de snelle scherm-uitschakeling - de geadverteerde 16 uur op 1 accu (uurtje of 3 laden) met gemak. Snelheid dik in orde behalve bij keyboard input, bijgeleverde browser matig, probeer Opera Mobile oid.

Tenslotte: de Transformer is uitermate robuust - ik sjouw er al maanden mee rond en hij heeft nog geen schrammetje. Van harte aanbevolen voor wie niet van plan is er al te serieuze dingen op te doen.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart?

Allereerst, de Transformer is een Tablet en geen Netbook en al helemaal geen "uit de kluiten gewassen telefoon" want deze ontbeert o.a. een SIM-kaart aansluiting. Wat zijn dan de "beperkte mogelijkheden van Android" en in verhouding tot wat? Hoeze heb je gekozen voor een Android tablet zonder 3G en geef je dit vervolgens op als negatieve eigenschappen? :? Welke tekstverwerkingssoftware heb je geprobeerd, anders dan het meegeleverde Polaris Office?

Ik heb 'm namelijk zelf ook. :) Vorige week gekocht en van de week geroot en Revolver custom rom er op gezet. Keyboard input is daarmee nu een stuk sneller en tablet reageert in het algemeen responsiever, dus ook de browser. Dus dat is een overweging die je kan maken.

Ik ben overigens wel van plan om er serieuze dingen op te doen, te weten thuis werken via VNC/RDP voor standaard Office werk en PDF dossiers lezen en annoteren onderweg in de trein. Daar lijkt me deze Transformer juist prima geschikt voor. Ik heb nog geen keyboard docking aangeschaft, omdat ik op XDA het een en ander lees over battery drain op de nieuwere B70 dockings en hoger dus daar wacht ik nog mee.

RDP connectie maken met m'n mediacenter pc werkt perfect. Met het meegeleverde Splashtop remote desktop wordt het beeld van een Live-TV uitzending (Digitenne, dat wel) in MediaPortal op de pc zonder schokken weergegeven op de tablet. Streamen van audio/video werkt perfect. Streamen van TV-signaal vanuit MediaPortal's TV-server gaat eveneens perfect met de aMPdroid app. De spellen op basis van de Tegra2 chip zijn best indrukwekkend.

Deze review weerspiegelt helaas niet de zeer goede eigenschappen en functies van de TF1. Die verdient namelijk beter, vandaar maar 1 ster voor deze review. Ik heb zelf helaas geen tijd om een goede review te schrijven, maar het gewicht is inderdaad nogal aan de zware kant. De aangekondigde TF2 met de Tegra3 chip zal minder zwaar zijn. Ook vind ik de lengte van de USB-laadkabel wat aan de korte kant en ontbreekt er een conventionele USB aansluiting op de tablet zelf. Dat zijn tot nu toe de enige nadelen die ik heb gevonden.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 17 november 2011 15:00]

Als je zo'n lange reactie kan schrijven had je ook wel zelf een review kunnen maken zonder mij met 1 ster op te zadelen omdat je het niet met me eens bent. Maar werk er dan eerst vier maanden mee, en daarna horen we het graag.
Lol, ja dat viel mij ook al op. Dat mijn reactie langer is, zegt meer iets over de beperktheid van jouw review. Mijn review komt nog wel, pommetje horlepiep. Lees anders die ik al heb gepubliceerd, dan weet je hoe het moet. :P

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 17 november 2011 21:06]

Die ene ster is natuurlijk gegeven omdat de review niet erg uitgebreid is.
Allemachtig zeg, ik dacht wat ervaringen te delen waar mensen misschien iets aan hebben. Wat een onvriendelijke bejegening.
Ik geef je een tip, de review zou iets uitgebreider kunnen.
Ja dankjewel; ik ben niet zo technisch en veel meer heb ik er niet over te zeggen. Maar er staan al een paar uitstekende reviews en ik neem aan dat mensen bij de meersterren-reviews bovenaan beginnen :)
Ik meen dat in eerdere versies de reactie tijd van het toetsenbord in de browser wat traag was, schijnt in nieuwere versie wel te zijn opgelost.

Ik vind het vreemd om een tablet af te rekenen omdat ie geen 3G heeft. Dit is een feitje waar je van tevoren rekening mee kon houden en hier een eerste keus voor een tablet voor aan te passen (bv, door een iPad te nemen)