Asus U3S6 Review

Caesius29 17 november 2011, laatste update op 17 november 2011, 2.250 views

Asus U3S6

Pluspunten

• Goedkoop, hierdoor kan ik de aanschaf van een nieuw systeem even uitstellen
  • Snel
  • Verhoogd snelheid USB 2.0 apparaten

Minpunten

• Geen handleiding van dit product meekgekregen of verdere infomatie op de website van ASUS gevonden. Ik heb wel een site gevonden die recentelijk nieuwe drivers op internet heeft gezet.
  • DVD Installatie, werkt niet. Vermoedelijk heeft dit te maken met de product compatibiliteit volgens de website van ASUS

Drivers en ondersteuning Score: 2
Asus U3S6 add on kaart

Systeem

ASUS maximus Formula x38 s775
(Bios geflast naar Rampage x48)
4 GB 1066 MHZ Corsair geheugen
120 GB OZC Vertex III Max. IOPS (SATA 600)
Sapphire HD Radeon 6950 Dirt. 3

Ik ben sinds juli 2011 in het bezit van dit product en heb het vooral gekocht om mijn systeem nog voor een tijdje te behouden i.p.v. alles nieuw te kopen. Ik gebruik deze add on kaart met een 120 GB SSD schijf van OZC. Het is de vertex III Max. IOPS. Ik heb een Asus maximus Formula x38 moederboord (geflasht naar de rampage).

Gezien het feit dat deze kaart een PCI-e 2.0 4x kaart is had ik in eerste instante verwacht dat je de ook de volledige bandbreedte hiervoor krijgt. Dat is echter NIET het geval, er zit namelijk een USB 3.0 controller op en daarmee deelt de sata 6GB/S de 4x lane. Ieder krijgt “de helft van de bandbreedte”
Dit sloot wel redelijk aan op de resultaten die ik haalde in ATTO en crystal disk mark. Ik kwam niet boven de 325 MB/S uit. Naar mijn mening zou de vertex 3 max iops toch iets hogere snelheiden moeten kunnen halen.

Dit was voor mij een van de redenen om de frequentie van de PCI-E langzaam te verhogen in stappen van 1MHZ (start is 100mhz). Ik moet er bij zeggen dat dit nog in de test fase en gezien de vrije tijd die ik op het ogenblik heb om dit uitvoerig te testen kan ik geen benchmarks laten zien. Tot nu toe heb ik wel de lees snelheid van mijn SSD weten te verhogen van max. 325 MB/S naar 425 MB/S.

Wat me ook opviel is dat USB 2.0 gelieerde apparaten beter en sneller functioneren als ik ze aansluit op de USB 3.0 koppelen van deze kaart.

Tot slot, Waar ik me aan stoor is dat ASUS zelf weinig en zelfs verkeerde informatie op de website set over de compatibiliteit van dit product gerelateerd aan moederborden van ASUS. Ook heb ik deze kaart gewoon in een PCI-E 16x poort geplugd. Het zou ook in een 8x en 1x ook moeten functioneren. Daarnaast betaal je maar 30 euro en voordat bedrag zou je in principe niet veel mogen verwachtten. Voor de mensen met een wat ouder systeem of die niet in het bezit zijn van SATA 600 poorten is deze kaart zeker aantrekkelijk om aan te schaffen.

• Maxiimus Formula x38 (Rampage BIOS)
  • Core Duo E8500 3.16 GHZ
  • 4 GB DDR 2 1066 Corsair
  • OZC Vertex 3 Max IOPS
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus U3S6?

Interessant dit stukje voor een kaartje van 30 euro,
Maar mag ik een hint achterlaten? kan je in je review zelf of bij je negatieve eigenschappen de link zetten waar jij wel informatie/drivers gevonden hebt? misschien handig voor de geen met hetzelfde issue.
Verder netjes
Ik ben ook benieuwt welke site dit is?
Alvast bedankt!
Op http://www.station-drivers.com/page/marvell.htm kun je een recente driver (1.2.0.1016 van 12-10-2012) downloaden onder Marvell MV-91xx.

In mijn geval bleek deze driver echter langzamer te zijn dan de standaard in windows zittende msahci driver.
Ik snap niet hoe je de prestaties van dit apparaat een 4 sterren kan geven:
[SSD] Marvell 9128 SATA III Controller
Je IOPS halveren ongeveer. Je kan hem beter aansluiten op het chipset. De sequentiele snelheden zijn dan wat lager, maar in de praktik ben je sneller vanwege de enorme latency van dit apparaat.

Miskoop.