Asus Z53SC-AP085C Review

makafacka 31 juli 2007, 4.673 views

Asus Z53SC-AP085C

Pluspunten

• Specificaties
  • Bling factor
  • Extra's (webcam)
  • Bouwkwaliteit
  • Geluidsproductie
  • Geen heethoofd
  • Beeldkwaliteit
  • Mobiel
  • Fijn toetsenbord

Minpunten

• 1x1024MB èrg weinig voor Vista
  • Irritant spiegel effect tijdens o.a. games
  • Accuduur van 1,5 uur @ high performance
  • Tegenvallende prestaties GeForce 8400M

Ik heb deze laptop aangeschaft omdat het voor mijn komende opleiding (ICT Media Design) aangeraden werd een laptop aan te schaffen. Er werden wel eisen gesteld aan de specs, zo moest er bijvoorbeeld een aparte videokaart in zitten met dedicated geheugen. Na een beetje zoeken op de site van 4Launch kwam ik op de Z53SC-AP085C notebook uit van Asus.

Featureset
De componenten in de notebook zijn voortreffelijk. Zo zit er een Intel Core 2 Duo mobile in, en wel de T7100 met een kloksnelheid van 1.8 GHz en 2MB aan L2 cache. Dit is voor een laptop natuurlijk een leuk processortje.

Verder zit er een leuke videokaart in: de nVidia GeForce 8400M. Deze zorgt voor het beeld op het 15.4" WXGA scherm met een resolutie van 1280x800. De hardeschijf die in deze Asus zit, met een grootte van 160GB, is natuurlijk ook niet niks.

Een klein minpuntje aan de specs is toch wel de 1024MB aan werkgeheugen. Dit is voor een laptop waar Vista Home Premium op staat wel erg karig. Binnenkort snel maar even een 1024MB latje erbij prikken!

Allemaal leuke specs voor een "studie"-laptop natuurlijk ;) Verder beschikt deze laptop ook over een 4 tal USB 2.0 poorten. Één aan de voorkant, één aan de rechterzijkant en twee op de acterkant. Er is ook een 1394 (FireWire) aansluiting te vinden op rechterzijkant, even als DVI, VGA, S-Video, TV-in, een tweetal netwerk poorten (modulair en ISDN) en een Express-card poort.

Aan de linker kant is de DVD+/-RW te vinden en boven het WXGA scherm vindt je een 1.3 megapixels webcam en een microfoon!

De Asus notebook beschikt eveneens over een geïntegreerde 802.11g controller voor draadloze internet verbindingen.

Aan de voorkant is ook nog eens een SD cardreader te vinden en een tweetal 1.3 jack voor microfoon en hoofdtelefoon.

De notebook beschikt over stereo speakers met, helaas, wel èrg crappy kwaliteit. Maar goed, ik had ook niet echt hoge verwachtingen van deze speakers. Bij de speakers zit ook een aantal handige quick-buttons. Hiermee kan je bijvoorbeeld snel van verschillende modes wisselen (high performance, quiet office, entertainment mode en battery saving) om de accuduur te beïnvloeden. Ook kan je WMP openen, de touchpad uitschakelen, de internet browser opstarten (helaas nog niet gevonden hoe ik deze kan instellen zodat ie FF opent) en er zit een knop op voor het veranderen van de kleur weergave.

Prestaties
Hier "slechts" een schamele voldoende. Dit komt door (te) hoge verwachtingen van de 8400M videokaart. Ik had ergens gelezen dat een 8400M tot 50% sneller was dan een GeForce Go 7400 (stom als ik was heb ik dat niet gecheckt). Aangezien een vriend van mij een notebook met een GeForce Go 7400 heeft, en daar redelijk CoD2 mee kan spelen, dacht ik dat het voor deze 8400M dus geen probleem zou zijn om een spelletje mee te spelen. Echter viel dit best tegen.
Need for Speed Carbon draait redelijk maar Call of Duty 2 moet ik toch echt op gemiddelde kwaliteit spelen. Ik als eye-candy hoer kan daar gewoon niet tegen :p Dus dan maar geen CoD2 op school spelen :( (gelukkig hebben we CS 1.6 nog! :D)

De processor is met haar kloksnelheid van 1.8 GHz ruim voldoende. Echter is het het geheugen dat de boel een beetje vertraagd. 2x512MB met Vista is dan ook èrg weinig! 2x1024MB op mijn desktop i.c.m. Vista geeft al een idle geheugen verbruik van 45%! Dit was op mijn laptopje rond de 80%! (met 2x512MB dan he ;))

Edit @ 31 juli 2007
3DMark06 score: 1018
Beetje érg teleurstellend, ik denk wel dat de score hoger zal uitvallen wanneer ik 2x1GB erin heb gepropt... want dit kan natuurlijk niet door de beugel :p

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van is over het algemeen erg goed en scherp. Echter wordt er gebruik gemaakt van de hype die "CrystalView" heet. Hierdoor is het scherm een soort spiegel als ie uit staat, maar dit is dus ook het geval als je bijvoorbeeld games als NFSC speelt. Zo heb je bij races in de nacht erg veel last van je eigen kop die midden in je beeld zit. Redelijk irritant tijdens het gamen, maar met normaal gebruik (internet, tekstverwerken, photoshop, etc.) heb ik er geen last van.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Mijn eerste ervaringen met deze notebook over de bouwkwaliteit zijn wel goed. Ik heb het idee dat ie wel tegen een stootje kan (al zal ik hem niet van de trap laten donderen om 't te testen natuurlijk ;))

De scharnierpunten van het beeldscherm voelen stevig aan. Dit kan natuurlijk zijn omdat de laptop net nieuw is en de scharnieren nog wat stroef zijn. Echter ogen ze ook wel stevig dus ik maak me daar verder geen zorgen over.

Ergonomie
Héérlijk, dat tikken op een laptop toetsenbord. Ik zou bijna overwegen een UltraX tobo van Logitech aan te schaffen voor mijn desktop! :p

De lay-out van het toetsenbord is wel even wennen (maar dit komt omdat ik al 4 jaar met het zelfde tobo werk i.c.m. m'n desktop) Ik raus vooral veel op toetsen langs de enter enzo. Daar zijn de home, page up, page down en end toetsen te vinden; dat ben ik dus (nog) niet gewend.

Warmte- en geluidsproductie
De geluidsproductie is goed te noemen. Ik hoor de laptop nauwelijks en als ik hem hoor is het zeker niet hinderlijk. Een enkele keer hoor ik de HDD spinnen maar dat is allemaal niet zo erg als met mijn desktop PC. Over de geluidsproductie ben ik dus wel te spreken.

De laptop wordt niet overdreven warm maar na een x-aantal uur op zware belasting begint zich toch een zweet plek te ontwikkelen als ik 't ding op m'n schoot heb staan ;) Maar dat lijkt me niet meer dan normaal voor een laptop met dergelijke specificaties.

Mobiliteit en accuduur
Met 2.95kg is deze laptop aardig mobiel. Echter komen daar natuurlijk nog de kabeltoei en netstroom rommel bij. Dit zorgt er toch wel voor het nodige extra gewicht.

In combinatie met de accuduur is het altijd wenselijk om de voedingsadapter bij te hebben. Op high performance mode bedraagt de accuduur slechts 1,5. Aangezien de sparende modes een aanpassing doen aan de helderheid vind ik het toch ten alle tijden wenselijk om op high performance mode te draaien. Op battery saving mode kan je toch al gauw 2 uur voortborduren op de accu voor je over moet gaan op netstroom.

Ik heb er ¤997,50 voor neergelegd. Voor een laptop van dit kaliber echt geen verkeerde prijs. Het is geen gamelaptop maar daar betaal je dan ook niet voor.

Ik vergeet bijna wat te vertellen over de vormgeving: wat een prachtding is dit! De combinatie van zilver/zwart is erg mooi maar ook over de vorm ben ik erg te spreken. Voor meer details: kijk de foto's ;)

• Razer Pro Solution 1.6 (USB)
  • Windows Vista

Heb jij ook een Asus Z53SC-AP085C?

Goede review :) Ik denk alleen dat je CoD niet goed kunt spelen door het geheugen tekort, want je houd nog maar zon 300 Mb ram over en dat is niet genoeg voor Cod waarbij je minimaal 512 Nodig heb, vandaar dat het gaat hakkelen. Ik weet bijna zeker als je 2 Gb ram heb dat het veel flotter loopt ;)
dat zou eens goed kunnen... maar goed, moet eerst even op m'n loon wachten :D dan bestel ik 2x1GB ram en dan maar hopen dat 't allemaal beter draait
Zit er trouwens geen 1x1GB in jouw laptop? Dan hoef je alleen maar 1x1GB Kingston PC5300 sodimm erbij te kopen :)
nee, helaas 2x512MB, anders was ik goedkoper uit :p maar dat gaat niet :(
Goeie, duidelijke review, bedankt !

Kun je misschien nog even vermelden hoeveel mb dedicated geheugen er op je videokaart zit?
Dank u ;)

Ik heb een 8400GT in m'n Vaio FZ11S zitten (T7100, 2Gb ram, Vista Home Premium) met eveneens 128mb. Zou je je PCmark05/3Dmark06 resultaten kunnen plaatsen zodra je je geheugen hebt aangevuld tot 2Gb? Ik ben erg benieuwd naar het verschil.
Zal ik doen! Ik zal ook zometeen vast even 3dmark06 draaien om strtaks te kunnen vergelijken met 1GB / 2GB :)

maar ik denk niet dat er veel verschil tussen jou sony en mijn asus zal zitten hoor... tenminste, lijkt me niet dat er zo veel verschil zit tussen sony / asus met dezelfde specs :)
Ze zijn idd wel heel erg gelijk ja, voor zover ik heb kunnen ontdekken is alleen jouw webcam beter en mij videokaart wat sneller. Ik heb trouwens wel al een aantal keer de drivers voor de videokaart ge-update, misschien een tip voor je. Het heeft mijn 3DMark met bijna 20% verbeterd (mijn huidige score is 1705, PCMark05=4353).
ik heb die 101.28 die ik via jou review vond geprobeerd te installeren... echter "vond ie geen hardware die compatible is met deze driver"

beetje vreemd... had dat probleem overigens niet met forceware 101.16, die installeert ie wel gewoon.
is 101.28 ook echt de laatste of heb jij nog nieuwere weten te vinden?

edit @ hierboven: en mijne was stukkie goedkoper :p
edit² : 3Dmark06 score toegevoegd.. kwam slechts tot 1018 :( Maar denk dat die 1GB geheugen echt de bottle is hier... want lijkt me niet dat er een totaal van 700 punten kan zitten tussen een 8400M G en een 8400GT...

edit³ : Kwam tot mijn verbazing erachter dat het wel 1x1024MB is! Dat is mooi want dan ben ik niet zoveel wkijt met upgraden.... toch vreemd dat op de 4launch site 2x512MB stond :)

3dmark en cpu-z geven beide aan dat slot #2 empty is :s

[Reactie gewijzigd door makafacka op 31 juli 2007 21:58]

Ah, ik denk dat je vergeten bent de modded.ini file te downloaden (staat ergens bovenaan in het midden op dezelfde pagina als de driver zelf) en pasten naar het mapje met waarin de driver staat. De originele modded.ini was alleen voor de 8600 gs en gt als ik het me goed herinner, dus als je 'm daarmee probeert te installeren dan krijg je idd die foutmelding.
Ik heb wel ergens hier op tweakers iets over andere (ik denk nieuwere) video drivers voor Vista gelezen, maar nog niet zelf geprobeerd.

Erg leuke ontdekking dat je nog een geheugen bankje vrij hebt :D
Als beide programma's dat zeggen moet het wel kloppen, maar als je het niet vertrouwd kijk je toch even? (ik heb zo'n gevoel dat je dat inmiddels ook al gedaan hebt ;) )

1018 punten kan best kloppen hoor, ik scoorde ergens in de 1400 met oudere video-driver, als je je score daarmee vergelijkt dan is het verschil maar 400 tot 450 punten.

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 31 juli 2007 22:21]