Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

mspierings 16 november 2011, laatste update op 16 november 2011, 494 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Zie review onderbouwing,

Minpunten

• Zijn er ook verbeterpunten? Ja, die zijn er. Sommige zijn heel persoonlijk dus anderen zullen deze punten niet opmerken. En enkele zijn ter verbetering van WP7. Ik som ze hier in willekeurige volgorde op:
  • •Email wordt dag en nacht opgehaald; lijkt niet instelbaar. 's Nachts, bijvoorbeeld tussen 23 - 6 uur hoeft voor mij geen email opgehaald te worden.
  • •Er ontbreekt de handmatige mogelijkheid om email op te halen/verzenden.
  • •In- en uitzoomen van camera moet on screen en werkt niet met de volume knoppen
  • •Er is geen koppeling tussen agenda en de bellen en trillen stand. Je moet dus vooraf of tijdens een vergadering zelf het toestel naar enkel trillen zetten.
  • •In het apps scherm worden de apps enkel in een lijst weergegeven. Raster lijkt niet mogelijk.
  • •Sommige tekst is klein afgebeeld. Bv de profielen v contacten worden gegevens (te) klein weergegeven. Groter font is nodig.
  • •Als het toestel in de carholder zit, blijft het hoofdscherm in portrait stand en dat maakt het unlocken via de swype beweging lastig.

De Nokia Lumia 800 is een prachtige telefoon. Het design is simpel en strak en daardoor ook mooi. Er zijn geen uit stekende delen. De bedieningsknoppen voor volume, power/ontgrendeling en camera zitten allen aan ÚÚn kant (rechts); daardoor altijd duidelijk is in welke stand je het toestel moet houden voor portrait of landscape weergave. Ik kan inmiddels op de tast het toestel in de gewenste weergave pakken vanuit broek- of jaszak ;)
Er zijn ook geen openingen in het toestel behalve voor de headset of luidspreker. De USB connector is keurig verstopt achter een klepje.
Het toestel ligt heerlijk in de hand. De achterkant noch de glazen voorkant zijn te glad; het toestel glijdt daarom niet uit je hand.
Het bedienen van het toestel gaat zeer intu´tief . Bij het unlocken moet persÚ van onder naar boven geswypt worden; daarmee heb ik nog wel eens moeite.

De bediening van het scherm is door het afgeronde zijkanten een genot; swypen gaat enorm gemakkelijk.
De beeldweergave van het scherm is super. Tijdens het maken van foto’s gedurende de zonnige zaterdag heb ik geen moment stil gestaan dat een goede beeldweergave in zonlicht geen vanzelfsprekendheid is; hiervoor is het Clear Back Display een must.

De Back-toets zorgt dat je snel naar een andere applicatie kunt gaan. Bij longpress worden namelijk alle actieve apps getoond en kun je kiezen welke app je wilt gebruiken. Met de Back-toets sluit je ook een app af. Soms sluit ik echter met de toets per abuis een app. In geval van de app Whatsapp is dat vervelend want dan worden de ontvangen berichten uiteraard niet gemeld. Een mogelijk verbeterpunt in WP7 bij de Back-toets, zou de vraag zijn waarmee je het afsluiten van de app bevestigd.

Ik moet dus wennen aan de Back-toets; ik probeer meer de hoofdmenu toets (met het alom bekende Windows logo) te gebruiken. Daarmee kom je logischerwijs direct weer in het hoofdmenu en kun je weer alle kanten uit.
Binnen een app kun je maar beter swypen dan de Back-toets te gebruiken om te voorkomen dat je een app ongewild afsluit. Boven in het scherm van een app worden de verschillende aanwezige schermopties weergegeven. Deze bereik je door respectievelijk naar links of rechts te swypen. Van het actieve scherm is de titel vet afgebeeld, van de overige niet.

De derde menutoets Internet opent het Bing zoekscherm. Dat is zeer handig om direct iets te gaan zoeken op het internet. Als gebruiker kun je de zoekmachine niet wijzigen. Het is begrijpelijk dat gekozen is voor Bing, maar de gebruiker de keuze geven de zoekmachine te wijzigen naar bijvoorbeeld Google, is een verbeterpunt.

De People hub is HET centrale hart voor al je contacten Ún de communicatie met hen. Voor gebruik, heb je geen voorstelling van de mogelijkheden; tijdens gebruik worden die snel duidelijk.
Haal eerst met 'Contactenoverbrengen' alle contacten over vanaf je vorige telefoon. Na aanmelding bij Windows Live en de andere sociale netwerken en email omgevingen, zijn de activiteiten van je contacten op die netwerken direct zichtbaar. Onder Geschiedenis vind je alle email. Een unieke ervaring!

Werken in de cloud wordt met de Nokia Lumia 800 direct werkelijkheid! Met behulp van je Windows Live account Ún Office Mobile start je onderweg met een nieuw document op de telefoon , slaat het op in je SkyDrive of Office365 omgeving en werk je er thuis verder aan via de PC. Zeer handig als je weleens reist en je inspiratie direct wilt opslaan.
Uiteraard heb je ook de keuze om documenten op je telefoon op te slaan. En je kunt een document ook eenvoudig opslaan op een sharepoint site.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

•Er ontbreekt de handmatige mogelijkheid om email op te halen/verzenden
Jawel, gewoon het 3de bolletje van onderen kiezen.
Je geeft accuduur maar 2 sterren, kun je dit toelichten?
Ik ben gewend een hele werkdag met de batterij van een smartphone (Nokia N8) te kunnen doen. Dat lukt me met de Lumia 800 niet. Het komt zelfs voor dat ik de telefoon tussentijds moet laden.