Apple iPad 2 Wi-Fi 64GB Zwart Review

chrislaarman 29 november 2011, laatste update op 29 november 2011, 1.944 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 64GB Zwart

Pluspunten

• padvindersmes (in één woord)
  • prijs van software

Minpunten

• software (iOS, iTunes), ergonomie inbegrepen
  • prijs van hardware

Ik had twee hoofdredenen om een tablet te willen:
1) het digitaal meenemen van vergaderstukken (kunnen lezen van een bladzijde A4 op een scherm);
2) reisgegevens kunnen zien (plaatsbepaling, reisinformatie openbaar vervoer opzoeken; vandaar ook 3G).

Het schermpje van mijn geliefde Xperia X1 bleek zelfs met sterkere bril te klein. Mijn netbook mist de accuduur, start trager op, en is veel logger. Een scherm-toetsenbord is mij best.

Dat het een iPad zou worden stond vast: ook al is het ontwerp van de iPad 2 inmiddels "oud".
Ik wilde ook die met het meeste geheugen, want ik wil er allerlei software op installeren.

T-Mobile biedt dit model aan tegen een prijs die (uiteraard) daalt als je er een duurder abonnement bij neemt.

De "killer app" was voor mij GarageBand. (Ik probeerde die in een winkel, en kreeg een vastloper...) Het drong tot mij door, dat een tablet een veelzijdig invoerhulpmiddel is.

Deze iPad is (afgezien van een tigstehands Apple Classic en een gekregen iPod) mijn eerste apparaat van Apple.

Ik ben zo iemand die van Windows naar Linux wil: nog meer vrijheid om zelf alles in te richten. Dan is iOS een stap in de verkeerde richting. Het is, alsof je met de ondergrondse door een stad reist. (Als je zoiets zoekt als de Verkenner in Windows, zoek dan in de App Store van iTunes naar "file manager". Als je zoiets zoekt als Total Commander, vergeet het.)
Maar goed, dat is /mijn/ smaak. Een ander voelt zich wellicht geborgen.

Je zit ook vast aan iTunes: voor het kopen van apps en content, en voor synchronisatie met een "echte" computer. Dat iTunes zou flink gebaat zijn bij "tabbed browsing".
Ik heb nog geen shareware apps gezien, wel payware met een gratis basisversie of gratis kleine broer. Je moet maar op de beschrijvingen af gaan.
In de ogen van deze Windows-klant is die payware onwaarschijnlijk goedkoop.

Mijn iPad kwam met iOS 4.3 (NL). Ik heb die meteen met iTunes bijgewerkt naar iOS 5.0.1 (EN). Dat ging probleemloos, maar ik heb nog steeds stukjes Nederlands tussen het Engels.

Het systeem is best krachtig: grafisch gaat alles soepel, en software synthesizers (muziek) ook.

De iPad 2 heeft één aansluiting voor "alles" (afgezien van de koptelefoon-aansluiting). Er zijn allerlei tere verloopkabeltjes tegen stevige prijzen verkrijgbaar.
Wees erop bedacht, dat allerlei USB-hardware waarschijnlijk teveel vermogen trekt om gebruikt te kunnen worden.

Ik heb een docking station gekocht dat verschillende problemen geeft, maar daarover gaat deze bespreking niet. Het staat niet in de database van Tweakers.

De gebruiksaanwijzing staat niet op papier, wel in het geheugen, en (als ik het mij goed herinner) vind je die verstopt als Favoriet in browser Safari. Maar die vind je ook op de website van Apple.

Voorzover ik dat na enkele dagen kan beoordelen, doet de iPad 2 wat ik ervan verwachtte. De hardware vind ik prettig, de software zou ik liefst anders zien: Ubuntu bijvoorbeeld.

Je gaat zwaar op draadloos Internet leunen. Op je Wifi thuis of op kantoor (of van hot spots), en anders (midden op de hei) op 3G. Ik betwijfel, of je Prepaid moet nemen, maar de kosten (en voorwaarden) van een abonnement moet je goed overwegen.

Het bovenstaande schreef ik op 16-11-2011. Op 29-11-2011 voeg ik toe:

Ik sta sterker achter mijn bovenstaande opmerkingen, de positieve en de negatieve.

Voor muziek maken lijkt de iPad inderdaad prachtig. Het ding biedt de rekenkracht, de schermgrootte (in beeldpunten) en de programmeerbaarheid om leuke dingen te doen. Zie de filmpjes op YouTube met accordeon of uilleann pipes. Ik heb zelfs al breath control gezien, waarbij je in de microfoon moet blazen. (Ter vergelijking: met een netbook met Intel Atom kom je muzikaal niet ver.)

Inmiddels heb ik ook een uitgebreider scherm-toetsenbord (met cursor-toetsen), al lijkt mij dit niet te gebruiken met andere toepassingen (dan waarvan het onderdeel is).

Over het ruimtebeslag van apps kan ik dit zeggen. Muzieksoftware vreet ruime, uiteraard voor samples. Ik heb twee muziek-apps die elk 1 GB vergen. De grootste niet-muziekale toepassingen op mijn iPad (text2speech en OCR) zitten rond 170 MB, een video editor 86 MB, en verder loopt het af tot 0,4 MB voor utilities.
Hopelijk helpt dat je bij het kiezen van de geheugengrootte - maar vergeet niet dat je ook nog gegevensbestanden zult maken of ophalen...

Over het stroomverbruik kan ik dit zeggen. Op standby (ik bedoel: aan/uit-schakelaar kort ingedrukt, maar dan zullen Wifi en GPS dóórgaan) is het minimaal, 2,5 uur vergaderen (naar een PDF-bestand kijken en erdoorheen bladeren) kost 5% van de accu-lading. Gebruik je de iPad voor plaatsbepaling (als stadsplattegrond of ter oriëntatie in de trein), dan gaat het harder. Bij muziek maken zou ik geen avond zonder opladen kunnen, denk ik. Dat laden gaat trouwens ongeveer even snel als bij een mobieltje, denk ik. (Is de iPad met een USB-poort van een PC verbonden, dan laadt hij niet of nauwelijks: hij meldt "Not Charging".)

Pluspunt: als de iPad (met 3G) de keus heeft tussen Wifi en 3G, dan gaat Wifi vóór.
Dat is een opluchting als Wifi gratis is, zoals wellicht bij Hotspots.
Ik weet niet hoe het bij andere providers is, maar bij T-Mobile (provider van Wifi in binnenlandse treinen van NS) moet je daartoe eerst inloggegevens aanvragen per SMS. Maar je kunt geen SMS sturen vanaf de iPad (de omwegen doen hier niet terzake), dus je moet de micro-SIM (zonodig met verloopstuk) in een mobieltje stoppen en dan daarmee dat bericht versturen.
Ik heb inmiddels die inlogegevens, maar ik ben nog niet bij een Hotspot aan de gang geweest. (T-Mobile heeft een Hotspot Finder app.)
Je kunt instellen, dat de iPad bepaalde netwerken negeert. Zo gebruikte ik in de Thalys liever mijn 3G abonnement dan het (in de 2e klas niet gratis) netwerk. Overigens zie je in een drukke trein een heleboel netwerken...

Ook deze aanvulling is weer informatie die ik zelf graag zou hebben bij het overwegen van een dergelijke aanschaf.

• Alesis IO Dock

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 64GB Zwart?

Meer advertenties

Bedankt voor het bieden van gelegenheid voor nuance. :-)

1) Ik ben blij met mijn iPad, en ik geef die een beoordeling die gemiddeld "****" (""goed) is.

2) Ik bespeur ruimte voor verbetering, met name in de software. Een ander kan die ruimte anders beoordelen.

Dat betreft zowel de ergonomie (bladeren, toepassingen wisselen en sluiten) als het onderliggende.
Ik vernam op de iPad-lijst van Yahoo, dat gegevens gekoppeld zijn aan de toepassing waarmee ze gemaakt of binnengehaald zijn - en dat je dus verschillende kopieën van een document op je systeem zou moeten hebben staan als je er met verschillende toepassingen aan wilt werken. (Daarvoor lijken dan wel trucs te bestaan, maar van die wetenschap zakt wel mijn broek af. Dan heb ik evenmin vertrouwen in MacOS, en ben ik niet in de markt voor de daarbij behorende hardware.)

3) De redactionele besprekingen (hier op Tweakers) van de iPad 2 en concurrerende apparaten gaven miij de bruikbare indruk, dat voor mensen zoals ik de iPad 2 (nog) wel het ding is dat ze kiezen. (Anderen kiezen iets anders.)
Ik hoop met mijn recensie "mensen zoals ik" de aanvullende informatie te geven die ik zelf had willen hebben.

4) Mijn oordeel over de prijzen past wellicht niet op Tweakers. Dan mag de moderator na deze zin knippen.

Ik denk, dat veel programma-ontwikkelaars hun tijd en kracht zullen steken in het platform waaraan ze het meeste zullen kunnen verdienen. (Die stelling heb ik van een ontwikkelaar die gestopt is met MacOS, maar doorgaat met Windows.) Ik denk, dat ze bij het zien van de verkoopprijzen in de AppStore (waarop Apple ongetwijfeld provisie inhoudt) zullen besluiten om er niet teveel tijd aan te besteden. Dan zal iOS beperkt blijven tot "vluggerdjes", wat zich op termijn tegen Apple kan keren.
(Uiteraard zijn er ook mensen, die uit liefhebberij of idealisme freeware ontwikkelen. Maar ook bij hen moet de schoorsteen roken.)

Chris Laarman
Met prijs van hardware bedoel je eigenlijk prijs van het geheugen? Want de tablet zelf is zeer vergelijkbaar van prijs met alle andere merken (met een tablet rond de zelfde release date natuurlijk). Het extra geheugen is erg prijzig.

Als je iOS negatief vind had je geen apple moeten nemen. iTunes heb je niet nodig.

Zelf heb ik een 64GB 3G versie. De 3G is inderdaad handig als je ergens bent zonder wifi hoewel in een hutje op de hei heb je ook weinig 3G ontvangst. Ik gebruik hiervoor een DUO sim. Telefoon uit en ipad aan.

Jij ziet als software (OS) liever Ubuntu.. Ook dan moet je geen apple hardware nemen. Er zijn voldoende tablet waar je zelf makkelijk iets op kan zetten. Ik had liever OSX gezien op de tablet maar begrijp best dat ze dat niet doen. Dan zouden de verkopen van de laptops flink zakken.

Als ik het goed lees wil jij een tablet wat eigenlijk een echte pc is.. Dat zal je volgens mij niet vinden in deze prijsklasse.

O ik kan mij niet herrineren ooit een sms gestuurd te hebben. In de trein met Wifi eerst naar de hotspot en dan akkoord met de voorwaarden en verder. Geen inlog met userid of password verder nodig.
In een drukke trein is mijn mobiele verbinding echter heel vaak sneller als de Wifi hotspot.
Als je zonder tussenkomst van iTunes bestanden wilt laden/wissen, dan kan dit met "Goodreader". En het kan veel meer dan alleen dat. Overigens kun je in de trein ook zonder sms gebruik maken van het gratis WIFI, doe dit zelf al zolang het bestaat.
Dank je wel, dutchdaun en ook warlord01.

Ik ben blij, te vernemen dat het gebruik van hotspots in de trein ook zonder aanmeldings-SMS lukt.

Ik ontleen mijn woorden aan het betreffende forum van T-Mobile en aan een medewerker van een T-Mobile winkel.
Bovendien reed ik vorige maand in een trein (ICE) met wifi. Noch mijn smartphone (met T-Mobile abonnement) noch mijn netbook (met ingebouwd 802.11n) kon dat netwerk op. In mijn herinnering konden beide het zelfs niet vinden.

Goodreader: Ook voor deze tip bedankt, dutchdaun. Ik heb niet deze app, wel enkele vergelijkbare. (Ik klaagde niet voor niets over onoverzichtelijkheid van de App Store.)
Het probleem is (minstens) tweeledig:

1) Ik heb enkele bestanden middels iTunes gekopieerd naar enkele apps (grrr...) op de iPad. Nu moet ik zoeken (of onthouden hebben), welke. Inmiddels werk ik veel met Dropbox, en heb ik alsnog een min of meer centrale plaats voor vergaderstukken.

2) Op een PC heb ik (minstens) een lichte en een zware vorm van een toepassing. Ik ga niet Photoshop laden om een scherm-afdruk op te slaan: dan ben ik met IrfanView veel sneller. Wil ik van die scherm-afdruk een kunstwerk maken, dan kan ik dat bestand openen in Photoshop. Met ingang van Windows Vista (ja toch?) kan ik vanuit het contextmenu van een bestand in Verkenner (bij mij Total Commander) kiezen, waarmee ik het wil openen. In Windows Mobile 6.1 Professional kan ik het ook.
Misschien blijkt zoiets op iOS wel degelijk te kunnen, maar dan zit het geroemde intuïtieve gebruiksgemak wel verborgen.

Maar ook dat kan een kwestie van smaak zijn. (Zie het eerste deel van mijn bespreking.) :-)
Even ter verduidelijking. Er is geen NL of EN versie van iOS. Er is maar 1 versie.
Je kan wel het systeemtaal+regional settings aanpassen dan kan je zo van een US iPad naar een JPN iPad.

Het is echter wel afhankelijk van de appmakers om een "regionale naam/language" voor hun apps te maken.
Dank je. :-)

Hoe dan ook, ik streef naar volledig engelstalige systemen, en kom vanaf genoemde upgrade van iOS soms knoppen of meldingen in het Nederlands tegen. Volgens mij dus van voordat ik apps had bijgekocht.
(Ik kom nu in de gevarenzone van praten over bovengenoemde Apple Classic.)