Transcend All-in-1 USB 3.0 Review

Malloot 16 november 2011, laatste update op 23 januari 2015, 4.041 views

Transcend All-in-1 USB 3.0

Een degelijke, compacte en snelle usb3 kaartlezer.

Pluspunten

• compact, usb 3.0

Minpunten

• Zo licht dat hij niet kan 'staan' omdat de kabel zwaarder is.

Deze externe kaartlezer heb ik aangeschaft samen een CF kaart en twee SD kaarten ook van Transcend, een merk waar ik al vele jaren zeer tevreden over ben. Weliswaar heeft mijn netbook en de meeste laptops nog geen USB 3 ondersteuning, maar deze kaartlezer is alvast 'futureproof', ook voor als ik op een andere computer materiaal moet backuppen.

Featureset
Hij leest Compact Flash, Secure Digital (HC, XC), Mini Secure Digital, Memory Stick (Pro, Duo, XC) en Memory Stick Micro (M2). Ik heb zelf alleen nog de CF en SD aansluitingen gebruikt. Aangezien hij overige exotische kaartsoorten niet kan lezen ben ik verplicht niet de hoogste score in te vullen voor de featureset.

Het is de goedkoopste van het handje vol USB 3.0 kaartlezers die op dit moment verkrijgbaar zijn (16-11-2011), mijn aanschafprijs was 17,50. Externe USB3.0 kaartlezers zijn zelfs nog op één hand te tellen (in Tweakers pricewatch). Ik vind de prijs dan ook reuze meevallen.

Prestaties
Ik heb deze test gedaan door hem aan een USB 3.0 aansluiting van mijn computer te verbinden.

De Trancscend “Premium” UDMA 400x 32GB CF kaart werd gelezen met een snelheid van 92,5 MB per seconde, wat 2,5 MB sneller is dan de door Transcend geclaimde snelheid van de CF kaart. De schrijfsnelheid van 50,5 MB/sec is echter 9,5 MB langzamer dan de beloofde 60MB. Ik kan alleen nergens terugvinden of dit inderdaad de CF kaart is, maar ik ga er vanuit dat het niet aan de kaartlezer ligt.
De andere kaart was een Trancscend “Ultimate” SDhc class 10 van 16GB. Ik kan op de verpakking helaas niet zien wat de geclaimde leessnelheid is, maar met een winst van 2,77 MB is de usb 3 toch iets sneller... De schrijfscnelheid was deze keer wel iets hoger dan de voor de CF geclaimde 20MB/sec.

Bij gebrek aan snellere kaarten geeft dus alleen de CF test een duidelijk positief resultaat.

Gebruiksgemak en vormgeving
De behuizing is zeer klein, kleiner lijkt haast niet te kunnen. Hij past zeer gemakkelijk in het hoesje van de netbook zonder dat de kabel van de lezer ontkoppelt hoeft te worden.
De kaartlezer heeft een neutrale no-nonsense look. Een niet heel fel blauw (getver) LEDje wat in de behuizing zit schijnt door de glossy bovenkant heen en is dus onzichtbaar als hij niet brand.
Hij is ook heel licht, de behuizing is dan ook van plastic. Zo licht zelfs dat je de kabel in een bepaalde positie moet brengen om te zorgen dat hij recht staat. Dit kan als een nadeel gezien worden. De glossy finish die sowieso in de loop der tijd krassen zal krijgen, zal hierdoor wellicht nog sneller krassen krijgen.

De kaarten (CF en SD) gaan er 'normaal' in en uit, niets bijzonders. De kabel zit stevig aan de reader vast met een micro USB 3 aansluiting, wat een bredere aansluiting is dan micro USB 2. Een micro USB 2 kabel kan er overigens wel op worden aangesloten indien gewenst.. De lengte van de kabel is vrij kort, wat voor gebruik met een laptop en vervoer wel zo prettig is. De kabel is wel erg stug, wat volgens mij ook niet anders kan omdat een USB 3 kabel tien aders heeft (waar een USB 2 er vier heeft).

Update 21-1-2015 (Ruim 3 jaar later):
Hij doet het nog steeds, en zoals voorspeld zitten er krasjes op ;) Maar die zitten ook op de doffe kant dus veel maakt het niet uit is gebleken.
Tegenwoordig doet hij dienst als standaard kaartlezer op de usb 3 aansluiting van mijn pc, aangezien de interne usb 2 is en ik hem op locatie vrijwel nooit meer nodig heb dankzij snel internet.

Heb jij ook een Transcend All-in-1 USB 3.0?

Er is inmiddels ook een firmware update uitgebracht voor dit apparaat en die is te downloaden via:

Staat niet bij vermeld wat er is veranderd maar het kan verder geen kwaad volgens deze review: :)

[Reactie gewijzigd door Bull op 24 juni 2013 20:07]

Nette en duidelijke review.

Nog wel een vraagje, wat versta je onder 'exotische kaartsoorten' ?
Weet ik niet, maar je hebt van die "90 in 1" readers die neem ik aan nog andere kaarttypes kunnen lezen. Of is dat kletskoek.
Volgens mij worden dan echt alle versies geteld als eentje, dus
- MS
- MS Pro
- MS Pro Duo
- MS M2

dat zijn er al 4, terwijl het over het algemeen in 1 slotje gaat, als je naar SD gaat kijken kom je ook een heel end :P

Enige wat ik hier zo 1,2,3 mis is XD kaart ondersteuning, verder lijkt alles erin te passen.
Ah misschien moet ik bij featureset dan toch vijf sterretjes geven.
Werkt hier ook perfect :)
Mag ik vragen hoe lang de kabel is die er bij geleverd wordt?
55cm (excl. pluggen).
zou je dit apparaat ook met een 2.0 usb kunnen aansluiten? dus niet met de meegeleverde kabel gebruiken (die heeft een 3.0 aansluiting?), maar een 2.0 usb kabel...kan dat?

[Reactie gewijzigd door Paroal op 11 juni 2013 13:50]

Jazeker, USB 3.0 is compatibel met 2.0. Je kunt dus gewoon de meegeleverde kabel gebruiken. Maar ook een micro usb 2.0 aansluiting past erop mocht dat nodig zijn.