Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Spiller 17 november 2011, laatste update op 18 november 2011, 3.127 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Mooi, snel en stabiel.

Minpunten

• Accu matig, geen SD uitbreidmogelijkheid, microsim en weinig keus in de Marketplace (Nov 2011) (ebooks/VPN/VoiP)

Met een N8 in m’n jaszak begin ik aan de Lumia 800 review.
Al weken volg ik al het nieuws op de voet over de nieuwe generatie Nokia’s die onderweg is.

Eerder dit jaar een tijdje gespeeld met een Motorola Defy, om te ontdekken dat Android een soepel app-platform heeft, en wonderschone Gmail support.

Daarvoor lang een N97 gebruikt, natuurlijk had ik hier een haat-liefde relatie mee (ontelbaar veel factory-resets), maar emails typen op een telefoon had ik uberhaupt nog nooit gedaan, vooral op reis was het verslavend, een internetcafé werd een onnozelheid.

Terug naar november 2011, de Windows Phone Nokia’s zijn onderweg naar de winkel, tijd om te juichen?
Jazeker!

Wat een prachtige telefoon, smaken zullen blijven verschillen, maar waar een N8 nog echt lomp genoemd mag worden (ook al hou ik van haar), is dit toch echt een lust voor het oog, wat een scherm!

N8:

Ik heb de automatische scherm time-out ook meteen op het maximum van 5 minuten gezet, je wilt helemaal niet dat ie uitgaat.
Ik zal hier en daar toch Symbian vergelijkingen blijven doen, dus ik begin er meteen met eentje, waar is m’n Nokia Sleeping Screen? Ik hoop dat de klok ook op dit fijne Amoled schermpje altijd getoond zou kunnen worden, de vraag is of de Mango hard&software daarmee om kan gaan.

Omdat het aantal reviews hard zal stijgen dezer dagen, van mij geen spec-opsomming, ik ga ervan uit dat iedereen wel ongeveer op de hoogte is.
Bovendien draait het hier toch echt om de software, het is de eerste Nokia powered by Windows Phone 7.5 (Mango).

Wat jullie waarschijnlijk al wisten, het is razendsnel. Ik probeer het, ik wil die slowdown merken, kijken wanneer ik de 512MB’tjes aan RAM kan verpulveren, maar Mango laat me niet (zoals op Symbian) multi-tasken, dus wat ik ook doe, het blijft supervlot gaan.. Tenzij je app of choice WhatsApp heet...

Voor wie het Telegraaf-filmpje heeft gezien met kale meneer die blij loopt te vertellen over WhatsApp met geen enkele slowdown, totale onzin. Helaas.
Laat ik duidelijk zijn, de firmware van de telefoon, en de huidige versie van WhatsApp, alles staat nog in de kinderschoenen. Maar als er nou een app te vinden is die ‘iedereen’ gaat gebruiken, is het waarschijnlijk deze. En laat dit de enige(!) zijn, die Windows Phone een beetje zand in de molen blijkt te kunnen gooien, vreselijk.
Even een oude chat verwijderen, lang vasthouden en op delete drukken, de helft van de tijd moet je het nog eens proberen, delete klikken, wachten, hopen, het is niks.
Functioneel is het overigens zeker, ik chat de hele dag door, en het iets langer wachten is slechts een kleine irritatie, maar deze telefoon vliegt werkelijk door alles, behalve..
Dus, wil je je vriendin een foto sturen, als je eenmaal in de chat zit, is het razendsnel, en waanzinnig mooi, je kunt namelijk visueel selecteren uit je geschoten foto’s, of gewoon een van je Facebook foto’s pakken, zo geladen, als het eenmaal draait, gaat het hard.

Gaming, staat het je aan, dan heb je (met een creditcard) reden voor een feestje: Monopoly, Plants vs. Zombies, Sonic, Uno, Jet Car Stunts, Bejeweled, Hydro Thunder, PES, WordMix, genoeg te doen. Voorzover ik heb kunnen ontdekken, geldt voor de hele Marketplace, trials mogelijk voor alles, veel software (&games) betaald als je de volledige versie wilt.
Hier staat tegenover dat app-sponsored bloatware zoals omnipresent in de Android Market, volkomen afwezig lijkt, gelukkig.

Op dit moment reden tot een beetje paniek, alleen creditcard betalingen mogelijk, in Nederland heeft volgens officiele cijfers niet eens de helft van de bevolking er één, ik geloof dat hier nog werk aan de winkel is.

Waar de N8 niet minder dan spectaculair is op belgebied, is dit een degelijk presterende telefoon, maar niet meer dan dat. Wel uitstekende antenne’s, zelfs in een bijna nucleaire bunker, waar nog geen enkele telefoon in m’n broekzak ontvangst wist te houden, doet deze dat lachend.
Maar dus niet de digitale crispness waar ik de afgelopen maanden aan verslaafd ben geraakt, vermoedelijk zal de meeste interactie van mensen met de Lumia niet veel met bellen te maken hebben.

Contacten, niet iedereen is facebook fanaat, maar als je jezelf hiertoe rekent mag je je verheugen op een volgend feestje. Foto-integratie is niet minder dan waanzinnig, waar je op de N8 nog verplicht bent een app te kopen om een beetje te genieten van de moderne mogelijkheden, krijg je alles hier in de schoot geworpen, en foto’s laden supersnel, zelfs als je buiten gebonden bent aan je krappe geknepen sim only 3G lijntje.

N8:

Nu we het er toch over hebben, de camera. Komende van een N8 weet je dat eigenlijk elke telefoon je teleur gaat stellen (waar is die opvolger?), maar de schade valt mee.
Het scherm is zo mooi, dat elke beetje gelukte foto van het scherm afspat. Natuurlijk kun je het ‘s avonds en zeker binnen vergeten, geen xenon-bevriezing mogelijk met de prima LED flitser.
Wel mooi is de prima video-belichting die dankzij LED hier wél aanwezig is.
Waar de N8 prachtige foto’s schiet, ben je met de Lumia wel 3x zo snel thuis, de software is vreselijk snel en soepel. Als je een foto hebt genomen schuift deze elegant naar de zijkant, om net niet helemaal te verdwijnen, en met 1 simpele veeg terug te komen voor een extra glimlach van je publiek. Een veeg terug, en je bent weer in de live-viewer, klaar voor de volgende foto, zo snel heb ik het nog nooit meegemaakt! (Je moet het zien om het te geloven).

Email komt vliegensvlug binnen (vooral Gmail-ervaring). Groot nadeel is dat om een of andere gekke reden de layout zich niet wil houden aan wat ik heb ingesteld, opeens is daar een fel witte achtergrond met alle miljoenen oledjes vol aan het werk, dat kan de batterij niet leuk vinden.
Bovendien, is het opvallend dat op een witte achtergrond zwarte kleine lettertjes een heel klein beetje gaan dansen, of dit te maken heeft met het PenTile-scherm weet ik niet zeker.
Geef me een zwarte achtergrond en je hoort me nooit meer.
Waarom flag ik in Gmail en wordt dat niet vertaald naar een ster? Jammer.

De browser is een verademing voor een ieder die van Symbian komt. Ook al draai ik al een tijdje Symbian Belle (beta) op de N8, IE9 rent hier rondjes om. Pinch to zoom werkt stukken beter dan op de Motorola Defy bijvoorbeeld, scrollen gaat supersoepel, meerdere tabs openen geen enkel probleem, geen Flash-support, erg jammer voor sommige audio/video sites. (Denk aan mixcloud, soundcloud e.d.). Maar het zou me verbazen als daar geen apps voor komen.

Heel prettig om te merken dat als ik naar een muziekje luister, en ik start in de browser een podcast, de muziek pauzeert, geen gerommel.
Met een podcast in de Zune music application aan, de IMDB app openen om een trailer te kijken, bleek ook naadloos, de trailer start, de podcast fade uit. Trailer voorbij, Podcast gaat verder, wow!
Soms kunnen simpele dingen zo mooi zijn.

N8:

Quirks? Zeker! Waarom die dramatische opdeling van de Marketplace in iets waar toegang totaal onmogelijk kan worden gemaakt voor elk denkbaar land.
Had ik de Lumia eerst gekoppeld aan een oud hotmail adres nog ingesteld alsof ik Amerikaan ben, downloaden van de Twitter-app geen enkel probleem.
Je Windows Live ID kun je maar 1 keer instellen, dus er was een hard reset voor nodig om er een Nederlandse van te maken, nodig om apps te kunnen kopen met NL creditcard.
Edit, sinds gisteren wel de officiele Twitter app verkrijgbaar!
Maar nog steeds geen (Amazon) Kindle-app voor Nederlanders, eergisteren was ik nog lekker ebooks aan het lezen, nu wordt voor mij (door Amazon? door Microsoft?) bepaalt dat wij dat mooi kunnen vergeten. Wat kan hier in vredesnaam de reden voor zijn?

Instellingen. Welke instellingen? Werkelijk alles lijkt voor je te worden gedaan. Gelukkig is er hier en daar nog een tweak te maken, maar veel is het niet, en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
Als alles goed werkt, prima natuurlijk. Maar waarom wifi uitzetten als ik het scherm uitzet? Ik zou hier toch graag zelf over beslissen. Waar kan ik m’n data bijhouden? Precieze status van de batterij? Waar zijn mijn bestanden, komende van Symbian is er veel weg. Niet alles is even erg, maar het is veel, en dus wennen.

Live tiles kunnen erg goed gebruikt worden, bijvoorbeeld door een app als Buienradar, die altijd een mini-view op je hoofdscherm geeft als je hierom vraagt. Laat meer developers hier even goed mee aan de slag gaan alsjeblieft!
Alle apps geef ik een tile op het startscherm, om te zien wat er van alle soepelheid overblijft, swipen blijft vliegen, werkelijk 0 slowdown.

Niet te vergeten, al dit fraais, hoe lang kan het goed gaan? Pijnlijke vraag, als ik er fanatiek mee bezig ben, maar dat is dus echt een verzameling van chatten, surfen, muziek luisteren en weer een nieuwe game trialen, dan vliegt de batterij erdoorheen (denk in uren, niet in dagdelen). En waar is je batterijklepje dan..? Oeps.
Ik vind het geen enkel probleem om waar ik maar ga de lader in m’n jaszak te houden, hij is mooi & compact. Deed ik met een Android op zak ook altijd, maar dat ik deze vaker nodig zou hebben, had ik niet verwacht of gehoopt. Ik ben nog geen week aan het testen, dus ik heb vertrouwen dat het beestje nog een beetje aan me zal wennen, maar er had een grotere accu in gemogen, zoveel is al duidelijk.

Toetsaanslag is prima, tikt door het scherm en de layout veel lekkerder dan de N8, op de Defy had ik een tijdje ‘last’ van een Swype-verslaving, er is nog geen versie voor Windows Phone.
Mis het niet op dit moment, typen gaat prima, met degelijke (auto-)correctie.

Nog een puntje voor het design, kleine dingen maar toch, het feit dat alles behalve de klok aan informatie aan de top altijd verdwijnt, prachtig, alle scherm-real-estate beschikbaar voor het moois wat Windows te bieden heeft, en als je wilt weten hoe je 3G signaal is, ben je een mini-swipe-away, prima!

Puntje voor missing-features: NFC? Wat moet je ermee, misschien dat ze aan de andere kant van de Oceaan iets aan de praat krijgen in 2012, mij zou het verbazen als er komend jaar op de Nederlandse markt echt nuttige invullingen voor komen.
Frontcam? Laat ze eerst maar eens met een versie van Skype komen! Nota bene eigendom van Microsoft, al maanden. De N8 heeft er één, welke totaal geen nut heeft omdat het alleen met Fring werkt, wie draait er nog Fring? Sowieso, wil ik met mensen praten met m’n telefoon in m’n hand voor me..? Misschien jij wel, dan is dit niet je beste keus.
Fring? Nimbuzz? 2 eeuwige Nokia vrienden, grote afwezigen in de Marketplace op dit moment..
Ook native SIP support kun je vergeten, je bent aangewezen op een MobileVoip client waar nog genoeg werk aan te doen is, alleen speaker-support? Belachelijk.

Lumia:

Zou ik je de Lumia 800 aanraden? Ja! Natuurlijk hangt het af van je wensen, maar het perspectief voor de komende tijd is rooskleurig, er zullen nog veel prachtige apps bijkomen, het systeem draait als een ronkend-geoliede-racemotor op het circuit van Francorchamps.

Als je budget niet toestaat dit model te proberen, vrees niet, in januari komt de Lumia 710 naar de winkels, het zou me verbazen als deze niet snel onder de 299,- duikt in onze allerliefste Pricewatch! Nog kleuriger, even snel, en je trekt lachend die batterij er uit voor een reserve, en nog één, en nog één! Ik ben dan misschien al snel jaloers!

Voor nu, geniet van het Amoled scherm, gratis 25(!)GB SkyDrive opslag, Office365 support, een clean OS waar nog geen deuk in te slaan is met een hamer van formaat!

Lumia:

Als je nog iets speciaals getest wilt zien, of je wilt ergens (meer) opheldering over, schroom niet en stel je vraag!

• Nokia N8-00

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Is er een reden om een Nederlands live ID aan te maken ipv een amerikaanse als je niet met CreditCard gaat betalen? (Dan weet ik dat alvast als ik m'n eigen Lumia binnen krijg ;) )

Leuke foto trouwens :)
Als je echt zeker weet dat je nooit iets wilt kopen, dan eigenlijk niet nee, daarom probeerde ik het eerst ook, maar je hebt de kans dat een Nederlandse developer misschien juist andersom niet aanvinkt dat een Amerikaan zijn of haar app mag downloaden.. Gezien de Nederlandse markt al klein genoeg is geen logische redenering verder, maar stel er komt een ABN Amro app.. Ik noem maar iets..
Aah, nog een teleurgestelde lumia 800 whatsapp gebruiker. Het is inderdaad waardeloos, op symbian kon ik whatsappen tot ik eens ons woog en het kostte amper batterij. Deze lumia weet het te presteren 7%! Batterij te verliezen na het bezoeken van een website. Ik heb nu ontdekt dat dit door whatsapp komt. Na het verwijderen ervan is de batterijduur normaal. ook is het buggy als de pest en mist het opties. De exacte batterijstatus kun je btw zien bij battery saver in het settings menu. Gebruik de telefoon niet meer inmiddels, kan hem niet gebruiken zonder whatsapp.
Had dat percentage toevallig net zelf ook gevonden, battery saver aan is aardig maar dan valt je push messaging weg dus niet erg ontspannen in gebruik..
Fantastische review en geweldig hoe je je verhaal verteld! Het lijkt wel een roman, zo mooi :) Complimenten.
Jammer dat je veel tekst wijd aan WhatsApp. Dit is namelijk een App die eigenlijk nog stiekem in de bèta fase verkeerd. De officiële WhatsApp schijnt in januari gelanceerd te worden. Er was geloof ik wat haast om WhatsApp te lanceren in de Marketplace vóór de lancering van Windows Phone 7.5. Dit gezien WhatsApp een must-have app is voor elke Smartphone gebruiker. Dus nog even geduld en WhatsApp wordt net zo mooi en snel en vloeiend als bijv. Foursquare of Facebook, daar ben ik van overtuigd.
Dankje voor de complimenten, de reden dat ik er misschien iets te lang over doorga is de storende factor die ik ervaar in mijn genot wat verder zo groot is, en ik ben vooral bang dat veel mensen dat gaan meemaken de komende weken.
Natuurlijk is mijn verwachting dat we in januari wel een aantal versies verder zijn, maar dat voelt nog ver weg, je zou zo graag willen dat de eerste aanraking alleen maar goed is
Zeer leuk geschreven en informatieve review. Heb zelf ook een N8. Ik gebruik zelf veel de HDMI-aansluiting. Mis je die niet? Hoe vindt je de navigatie overigens?

Valt me trouwens op dat bij jouw 2 foto's het lijkt alsof de kwaliteit van de N8 minder is dan die van de Lumia 800.
Ja dat zou aan de Belle beta kunnen liggen op de N8 hoor, bovendien niet op 12MP geschoten, dat terzijde.
Voor HD content gebruiken we in huis computers & PS3, HDMI heb ik 1 keer getest, meer niet, zelfde voor USB on the go, mooi dat ik het had, maar gebruiken deed ik het (helaas) niet. Dat het niet meer kan is sowieso een nadeel, want de power is natuurlijk in overmaat aanwezig, dat zal 2012 worden voor Windows Phone hier evt. aan begint, denk ik.. Kun je alleen zelf beoordelen of dat rechtvaardiging is om te wachten op de volgende lading
Prachtige review, ik sta weer een stapje dichter bij eentje te kopen :D
Info die mij is toegkomen wat betreft de app opdeling, ligt aan de developers die het vinkje Worldwide niet hebben aangevinkt. Althans iets in die richting. :)

Vind dit trouwens mooi dat je het opmerkt;
'Nog een puntje voor het design, kleine dingen maar toch, het feit dat alles behalve de klok aan informatie aan de top altijd verdwijnt, prachtig...'

Zo had ik er zelf nog niet eens over gedacht maar het is inderdaad informatie die je vaak niet gebruikt of benut.

[Reactie gewijzigd door Beanie op 15 november 2011 22:48]

Ik ben ook een van de gelukkige die tijdens de introductie vorige week woensdag in het kantoor van Tweakers.net aanwezig was en er een mocht testen en houden, ik heb nog een paar dingetjes die ik nog wil weten, en of een van jullie een idee heeft hoe ik dat oplos.
Als eerste het gebruik van een eigen beltoon, ik wil deze zelf toekennen aan een inkomende gesprek, ik kan het niet vinden. Iemand een idee? ik heb Zune ook al door geplozen maar daar kan ik ook niet vinden En dan het verwijderen van een programma, kan ik nog niet vinden, of ik heb er over heen gekeken, Iemand een idee hierover?

Groetjes van een blijde bezitter Van een Nokia 800 Lumia.
Gefeli!
Door een app langer vast te houden kun je kiezen voor tile maken op startscherm, rate/review, en uninstall.
Beltoon is de eerste instelling in je 'Settings' menu (ringtones & sounds)
Over dramatische opdeling gesproken, wie heeft die wielen gejat?!
En de achterlichten!?

Whatsapp werkt trouwens op geen enkele WP7 telefoon snel.

Daar moet whatsapp snel wat aan gaan doen denk ik...

Twitter app:

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 16 november 2011 10:00]

Dat is een Twitter app, daar gaat het niet om, de officiele is niet beschikbaar (in NL) en dat is jammer
Dat is waar. In WP zelf zit er standaard 1tje... (werkt ook niet echt lekker) Maar hij zit er wel!