Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Devian 17 november 2011, 561 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Erg snel
  • Stabiel
  • Eenvoud
  • Integratie met Social Media
  • Design
  • Gratis muziek
  • Gratis navigatie

Minpunten

• Nog niet alle apps(bvb Rabo Bankieren)

Nokia Lumia 800 review

Ongeveer een half jaar geleden heb ik eens een uitstapje gemaakt naar Windows Phone(WP). Op mijn HTC HD2 was het mogelijk dat besturingssysteem erop te installeren.

Ik kwam van Android af, en moest flink schrikken. Er kon practisch niets meer aangepast worden. 1 van de speerpunten van Android zijn toch wel de vele mogelijkheden tot customization. Ik kon er niet echt aan wennen en na een week installeerde ik Android weer.

En toen begon ik te balen, en besefte ik pas hoe omslachtig en traag Android eigenlijk aandoet. Eigenlijk wilde ik Windows Phone er weer opzetten, maar werd toch nog tegengenhouden doordat bvb Whatsappp nog niet beschikbaar was toendertijd op Windows Phone(WP), maar ik besloot wel op dat moment Windows Phone(WP) een kans te gaan geven.

Die kans kwam toen ik hoorde over de Nokia Lumia 800, en uiteraard ook, toen Whatsapp beschikbaar kwam voor WP.

Ik deed mee in de Poll op Tweakers, waarin je kans maakte om als 1 van de eersten uitgenodigd te worden om dit toestel te testen. Vorige week was het zover!

Uitpakken
De Lumia word geleverd in een compacte doos. Alles wat je tegenwoordig verwacht is bijgeleverd, met als extra een erg goed passend hoesje voor je telefoon.

Inhoud:
Nokia Lumia 800
Beschermhoesje
Oordopjes
USB Kabel
Oplader met USB uitgang
Quick Guide (Engels, Duits, Spaans)
Handleiding (Engels, Duits, Spaans)

Design
Hier kan ik kort over zijn. De Lumia 800 is, naar mijn mening, 1 van de best uitziende telefoons van dit moment. De behuizing is een unibody polycarbonaat behuizing. Unibody plastic dus. Laat je hier niet door afschrikken, het plastic is van bijzonder hoogwaardige kwaliteit. Het toestel voelt stevig aan, pakt lekker vast en is niet heel erg glad.

Alles sluit goed op elkaar aan, geen naden, en het scherm is als het ware 'verzonken' in de behuizing.
Het toestel is niet licht, het voelt allemaal stevig en robuust.

Nokia heeft in het verleden al bewezen stevige robuuste telefoons te kunnen maken, en de Lumia lijkt hier dus geen uitzondering op te zijn.

Als we het toestel verder bekijken zit alles erop wat je verwachten mag:
Voorzijde de 3 standaard WP touchknoppen (Back/Home/Search)
Bovenzijde zit de 3.5 mm audio jack, Micro USB aansluiting en SIM houder
Rechterzijde zit de powerknop, volume regeling en camera knop
Onderzijde zit de speaker
En aan de achterkant de camera met dubbele LED flash

Scherm
Het scherm is een 3.7" Nokia Clear Black AMOLED scherm. Hier is al veel over gezegd/geschreven. Het scherm is goed afleesbaar met zonlicht en zwart is ook gewoon wat het hoort te zijn, zwart. Kleuren veranderen een beetje naar gelang de kijkhoek, zo word wit een beetje groener/blauwer als je vanaf een schuine hoek gaat kijken. Dit is verder niet storend en valt amper op.

Software
De Lumia 800 draait op Windows Phone 7.5(Mango). Dat is ook de reden waarom ik tot nu toe niets gemeld heb over Processors,RAM, etc etc. Voor Windows Phone is dat namelijk minder van belang. Het OS is gewoon super snel en blijft dat altijd. Het is in het begin wennen, je mist namelijk aanpassingsmogelijkheden, echter, als een OS perfect werkt, waarom zou je het dan nog moeten aanpassen? Ja, er zijn nog wel wat kleine kritiekpuntjes op het OS maar die wegen niet op tegen de algehele snelheid, integratie en eenvoud van het OS. Met WP zal zelfs mijn moeder kunnen Twitteren en Facebooken. Er zijn geen apps nodig, het kost geen moeite, het gaat als ware vanzelf.

Over Windows Phone is verder genoeg te vinden, ik ga me verder uitwijden over wat Nokia er mee heeft gedaan. Er valt weinig aan te passen aan het OS, en behalve een Nokia Blauwe skin-kleur die amper afwijkt van het Windows blauw heeft Nokia wat software toegevoegd:

Nokia Muziek
Nokia Rijden

Nokia Muziek
Een groot pluspunt van Nokia Muziek is voor mij de Streaming Radio. Gratis muziek luisteren in jou favoriete genre. Geen onbekende nummers, maar gewoon goede bekende muziek. Het is streaming, maar mocht je onverhoopt toch wat horen wat minder je smaak is dan kun je een aantal keer per uur een nummer overslaan!

Ook toegevoegd is 'gigs'. Dit is eigenlijk een soort van evenementen/party agenda. Gigs kijkt naar de locatie van je telefoon, en verteld vervolgens wat voor muziek feesten/evenementen er in de omgeving te doen zijn. In de toekomst, is ons verteld, zou je hier ook direct kaartjes kunnen bestellen. Handig, maar toch even afwachten of het echt komen gaat, en tot nu toe nog niet echt iets tussen staan wat mij aanspreekt.

Tevens is er toegang tot de muziek winkel van Nokia. Hier staan, naar verluid, meer dan 16 miljoen nummers in. Om hierin te kunnen bestellen moet je echter wel je Windows Live ID gekoppeld hebben aan een credit-card.

Nokia Rijden
Nokia rijden is een navigatie app. Hierover kan ik niet veel vertellen, heb het nog niet getest namelijk. Wel ziet het er simpel uit, en GPS fix is er binnen 3 seconden. Zelfs in een gebouw met meerdere verdiepingen, zonder bij een raam te staan.

Conslusie:
Al met al ben ik erg tevreden met de Lumia 800. Hij werkt snel, vooral het OS. Er zijn echter nog wel een paar apps te vinden die niet helemaal lijken te geoptimaliseerd en waar van mij wel wat snelheidswinst geboekt mag worden. Toch weerhoud me dat er niet van om dit, nu al, 1 van de beste telefoons te noemen die ik gehad heb. Hij voelt degelijk aan, ziet er goed uit, en werkt gewoon lekker.

De batterij gaat niet langer of minder lang mee dan tegenwoordig gebruikelijk is voor een smartphone, wat wel een gemiste kans is. Nog steeds wacht ik op dat ene mooie toestel wat er en leuk uit ziet, en snel is, en een wat langere batterijduur heeft. Met een beetje gebruik moet je ze allemaal na een dag opladen, zo ook deze Nokia.

Ik zal de komende tijd deze review een paar keer updaten en misschien nog wat uitbreiden. Ook zal ik komend weekend eens wat foto's maken met de Nokia Lumia 800 en deze bij de review plaatsen, die voor mijn gevoel nog wel wat beter kan maar mij ontbreekt het op dit moment nog even aan wat tijd.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Wat een mooie review, ik zou wel heel graag fotos willen zien. wat heb je trouwens een geluk gehad dat je er bij mocht zijn!!

groet,

Game_Overrr