Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Diradical 28 november 2011, laatste update op 29 november 2011, 2.495 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Windows Phone 7
  • Snelheid
  • Degelijk

Minpunten

• Accu niet te vervangen
  • Geheugen niet uit te breiden

Ook ik was uitgenodigd om in Amsterdam een Nokia Lumia 800 te komen testen op woensdag 9 november. Natuurlijk laat ik het weer liggen tot het laatste moment en nu zit ik hier in een hotel in Frankfurt mijn review te schrijven. Weten mijn collega s meteen wie deze review geschreven heeft :)
Eerst even iets over mijn telefoon geschiedenis.
De afgelopen jaren heb in 2 Windows Mobile toestellen gehad, eerst een Qtek 8020 en daarna een HTC Touch Pro. Ik heb nu een HTC Desire Z (Android). Over mijn huidge telefoon ben ik erg tevreden en zal hem dan ook gebruiken om de Lumia 800 mee te vergelijken.
Nokia toestellen heb ik alleen via mijn werkgever gekregen en dan alleen dumb phones die het altijd doen en heel lang standby staan.

Toen ik vorig jaar een nieuwe telefoon wilde heb ik nog getwijfeld of ik een Windows Phone 7 zou nemen of een Android. Het is toen de Android geworden omdat Windows Phone 7 net op de markt was, nog niet officieel in Nederland ge´ntroduceerd en geen Nederlandse appmarket had. Dat zag ik toen als een groot nadeel en dat is nu verholpen.
Ik ben niet echt een early adopter, ga het liefst voor een product met een proven track record en een optimale prijs/kwaliteit verhouding.

Design
Ik vind dat het toestel ziet er geweldig uit. Simpel, strak, zwart met een pikzwart scherm.
Natuurlijk dunner dan mijn Desire Z, maar die had dan ook een fysiek toestenbord.
Zelf met de meegeleverde rubberen hoes ziet het er nog goed uit.
Het lock scherm en het startscherm van WP7 geeft een snel overzicht van alle zaken die je belangrijk vindt.
Natuurlijk deden de widgets op mijn HTC dat ook.

Accuduur
De accuduur is niet veel anders dan de HTC Desire Z. Iedere avond is de accu bijna leeg. Ik zou er geen tweede dag mee kunnen werken. Het is natuurlijk wel afhankelijk van het gebruik. Als mijn dochter weer K3 op mijn telefoon wil kijken gaat het een stuk sneller
Daarom 3 sterren, het is niet slechter dan mijn HTC Desire.
Eigenlijk zou ik liever een accu hebben die 2-3 dagen mee zou gaan zonder opladen.
Dit blijft een lastig punt bij smartphones.
Ik lees overigens net dat er 2 patches uitkomen voor de Nokia Lumia 800 die de accuduur moeten verbeteren.

Social Hub
In de social hub zitten al je contacten uit al je bronnen. Live, Gmail, Facebook, Twitter en LinkedIn. Natuurlijk heb je sommige contacten ook in meerdere bronnen staan en deze worden allemaal netjes aan elkaar gekoppeld. De meeste automatisch, soms hebben ze een beetje hulp nodig. Wanneer je de details van zo n contactpersoon bekijkt zie je de gegevens uit alle bronnen en de laatste activiteiten op bijvoorbeeld Twitter en Facebook.
Alleen erg jammer dat er geen conversations ondersteund voor Twitter, ik kon wel een een keer naar de child tweets, maar niet naar de parent tweet.
Nu moet ik alleen mijn Microsoft Live contactpersonen eens flink gaan schonen omdat daar er veel vervuiling is ontstaan. Dat kan zijn omdat ik Gmail, Twitter gekoppeld heb aan de Lumia en daarna mij HTC contacten heb gesynched. Die zijn daarna ook allemaal in Live terecht gekomen.
Dat kan ook mijn eigen schuld zijn geweest.

Navigatie
De Nokia heeft de mogelijkheid om lokaal kaarten te installeren, mijn Desire Z ook overigens, Tijdens lange rit naar het Noorden van het land, raakte het tijdelijk de kluts kwijt ergens op de A32. Ik weet eigenlijk niet waarom. Na een paar minuten had het de route weer gevonden.
Nokia Driving is voor mij alleen maar een backup, voor als mijn ingebouwde navigatie systeem het niet zou doen.
Meestal gebruik ik de telefoon navigatie alleen als ik te voet in een grote Europese stad ben en mijn hotel weer moet vinden. Daar zou je Nokia Maps wel voor kunnen gebruiken. Ik kreeg zelfs suggesties voor het OV. Dat had ik in Nederland nog niet gezien. Het kan zijn dat dit niet werkt in Zwolle, maar wel in Frankfurt. Het viel me wel op hoe snel ik een nauwkeurige positie kreeg, sneller dan op mijn HTC.

Office Integratie
Natuurlijk levert Microsoft een Office versie voor deze telefoon, maar ik denk dat het vooral lezen wordt en weinig typen. Het virtuele toetsenbord neemt een groot deel van het scherm in beslag. Een snelle notitie maken kan natuurlijk wel, maar op mijn HTC heb ik toch ook wel iets langere stukken geschreven.

Wat mis ik nog
Natuurlijk zou WordFeud leuk zijn op dit toestel, maar daar kan ik wel van afkicken.
Wat ik nog echt mis is de Rabo App. Die schijnt er aan te komen.
Ik mis de MB meter (van KPN) die ik gebruikte om mijn mobiele verkeer een beetje in de gaten te houden. Zeker in het buitenland zou ik graag willen zien hoeveel data ik nu verbruik.
Ik kon er ook zo snel geen vinden op de appmarket (suggesties welkom).
Als laatste begrijp ik niet waarom ik de officiele twitter client niet kan downloaden. Er is er 1 voor Windows 7, maar niet beschikbaar in de Nederlandse appmarket.
Een beperkt aantal apps is op zich geen probleem, eerder een kans voor ontwikkelaars :)

Had ik dit toestel zelf uitgekozen?
Ik denk het toch niet, omdat ik mijn fysieke toetsenbord nog steeds mis. Het kan zijn dat dit tijdelijk is.
Ga ik deze gebruiken en gaat de HTC de deur uit?
Jazeker, ik ben verder wel tevreden over deze Nokia. Het toestel is stabiel, navigeert soepel door de schermen heen en applicaties starten snel op. De UI van Windows Phone 7.5 ziet er erg netjes uit. Ik denk dat ik voor dit toestel toch meer een tijd vrij ga maken om er wat apps voor te bouwen.

edit:

Accuduur toegevoegd

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

de zoveelste tweaker de me zowat laat ontploffen van jaloezie!

verder wel aardige review, maar er zijn er al zoveel...
Ik kon in je review niets vinder over de accuduur, maar je geeft het wel 3 sterren.
Kun je uitleggen waardoor het maar 3 sterren verdient? (ben een beetje schichtig qua smartphone batterijen.)

Oh en zo'n MB meter waar je het over had, volgens mij stond er ergens in de Lumia 800 forum topic ook iets over. En iemand had ook een app ervoor gevonden geloof ik.
Howww.. wat lees ik nu... accu niet vervangen? Krijgt Nokia ook een beetje Apple allures...?
Goede review, alleen mis ik wat plaatjes... als je die erbij zet, krijg je 3 sterren ;)
Wat mis ik nog
Nog even geduld hebben, als het goed is komt Wordfeud binnenkort naar Windows Phone 7
Van Proximus is er al wel een MB meter voor WP7, dus ik verwacht dat KPN binnenkort volgt.
Zal vanavond nog wat sfeer beelden uit Frankfurt bei Nacht am Main , die ik gemaakt heb tijdens mijn cursus erbij op zetten. :P
Mijn bedrijfslaptop wil ik niet 'vervuilen' met Zune