Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Pro Solution 1.6 Review

makafacka 24 juli 2007, 673 views

Razer Pro Solution 1.6

Pluspunten

• Bling factor -> Cadillac onder de muizen
  • Scrollwiel t.o.v. G5
  • 1600 dpi -> ruim voldoende
  • Knoppen -> sleuven, voelt erg fijn aan
  • Driver is goed
  • Voelt stevig aan

Minpunten

• ietwat smal
  • ietwat zwaar t.o.v. G5

Heb deze muis aangeschaft als laptop muis. Ik wilde een goed ogende muis die in combinatie met mijn zilver/zwarte laptop een leuk setje zou vormen. Na even gezocht te hebben kwam ik uit op de Razer Pro Solutions 1.6 USB muis. Deze wit/grijze muis past perfect bij mijn Asus Z53SC laptop.

Ik zal in deze muis in deze review herhaaldelijk vergelijken met mijn desktop muis, de Logitech G5. De G5 gebruik ik voor langdurige game sessies (althans, dat was zo ;) nu game ik niet zo veel meer)

Ergonomie
De ergonomie is niet super goed. De muis is vrij smal en recht aan de zijkanten. Dit komt vooral doordat dit een zowel rechts- als linkshandige muis is. Dit komt de ergonomie echter niet echt ten goede. Het was wel even wennen om van de, fijn in de hand liggende, Logitech G5 over te gaan op de Razer Pro. Ook is de muis redelijk zwaar ten opzichte van de G5.

In beide muisknoppen, zowel links als rechts, zitten sleuven. Dit voelt wel erg fijn aan en dat is wat dat betreft beter dan de G5.

Functionaliteit
De Razer Pro is, zoals eerder vermeldt, zowel een rechts- als linkshandige muis. Daarom zitten er ook aan beide zijdes van de muis een tweetal duimknoppen. Standaard staat de muis ingesteld als rechtshandig en daarom zijn in de driver dan ook de duimknoppen aan de rechterzijde van de muis uitgeschakeld.

Verder is op functioneel gebied deze muis ook een achteruitgang op de G5. Waar ik bij de G5 aparte knoppen onder het scrollwiel heb zitten om dpi in te stellen heb ik dat bij de Razer Pro niet. Ook mis ik bij de Razer Pro de gewichtjes die je bij de G5 wel hebt. Maar dat zijn twee nauwelijks benoemenswaardige puntjes waar ik verder niet al te veel kritiek op wil leveren.

Wat ik aan de Razer Pro dan wel weer beter vindt dan aan de G5 is het scrollwiel. Het scrollwiel van de G5 schiet bij mij regelmatig terug en vooral tijdens het gamen is dit vrij irritant, bij de Razer Pro is dit niet het geval. Echter is het wel zo dat je bij de Razer Pro iets meer kracht moet zetten eer je een scroll beweging hebt gemaakt, maar dat voorkomt wel het terugschieten van het scrollwiel.

Precisie
Over de precisie heb ik vrij weinig te klagen. De muis heeft een dpi van 1600 en dat is meer dan voldoende. Het is wel een klein stapje terug in vergelijking met de 2000 dpi van de G5 maar zelf merk ik er weinig van. Op mijn laptop heb ik sowieso de sensitivity wat opgeschroefd om toch geen verschil in muissnelheid waar te nemen.

Vormgeving
De looks van de Razer Pro was eigenlijk de voornaamste reden dat ik deze muis heb aangeschaft. Ik vind het design werkelijk voortreffelijk! De grijze knoppen en het witte "lichaam" gecombineerd met de blauw verlichting maken deze muis tot een prachtmuis. Ik zou het bijna "de Cadillac onder de muizen" willen noemen...

Bouwkwaliteit
De muis voelt erg degelijk en stevig aan. Ik heb niet het idee dat deze Razer Pro snel kapot zal gaan. Toch ga ik niet uittesten of deze muis tegen een stootje kan... stel je voor dat mijn mooie "Cadillac" total loss wordt verklaard na er mee tegen de muur geraust te hebben ;)

Drivers en ondersteuning
Heb hier verder vrij weinig ervaring mee. Ik heb gewoon de driver van de CD geļnstalleerd en daarna een update er overheen gegooid. Ben een keer in het hele control panel geweest om de duimknoppen anders in te stellen en om de sensitivity aan te passen. Mijn eerste indruk was dat het er allemaal erg professioneel uit zag al snapte ik geen snars van de "test blokjes" om zaken als je sensitivity te testen... maar goed, daar heb ik mijn eigen manier wel voor gevonden -> gewoon een tijdje met je muis muizen ;)

Ik heb deze muis voor ¤42,99 kunnen aanschaffen bij Komplett. Ik vind ¤42,99 nog altijd veel geld voor een muis, maar goed... een Cadillac is per slot van rekening ook erg duur! :p
En dan moet ik er ook nog bij vermelden dat dit, helaas, een redelijk fatsoenlijke prijs is voor een muis van dit kaliber.

De Razer Pro is een erg degelijke muis met haar plus- en minpuntjes. Al met al fungeert deze muis prima als laptop muis maar ik moet er niet aan denken om deze als vaste game-muis te gebruiken. Op game gebied overtreft mijn G5 de Razer Pro met gemak. Maar dat neemt niet weg dat dit een erg mooie muis is........... voor veel geld.... zucht :p

@edit: Even wat eigen foto's toegevoegd :)

Heb jij ook een Razer Pro Solution 1.6?