Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Xm0ur3r 15 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 616 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• SNEL
  • Zeer mooie kleuren
  • Cameragemak
  • Ligt lekker in de hand
  • Apps
  • Degelijk
  • Stabiel
  • Graphische kwaliteit

Minpunten

• Zune, synchronisatie gemak
  • 3,7''
  • Resolutie

Spec's:
-MicroSim
-Curved Gorilla glass
-Li-lon 1.450mAh

Hallo mede tweakers,
Ik had net zoals alle andere 29 tweakeraars het genoegen naar de presentatie van Nokia en Microsoft te mogen in het Hq van tweakers in Amsterdam in het Vnu Media Kantoor.
Zoals waarschijnlijk al verteld is mochten wij op het eind het toestel meenemen met bepaalde voorwaarden. Zoals onder andere een user-review schrijven. Dus dit is het resultaat geworden.

Hardware
-Handleidingen
-Usb naar Micro Usb kabeltje +
-Usb stekker voor in het stopcontact
-Rubber bescherm beugel voor de Nokia
-Oortjes
-Nokia Lumia 800

Software

De software bedoel ik voornamelijk Windows Phone 7.5 mango mee,
en office wat erop staat. En natuurlijk zune voor op de pc.
Over WP7 kan ik heel simpel zijn, het werkt SNEL, en dan ook verdomd SNEL.
Het swypen zoals ze al zeiden werkt lekker en snel, het glas voelt goed aan en daardoor voelt het een met de sofware, je kan goed snel alles aantikken en alles is duidelijk en logisch.
De tegels op het hoofdmenu kun je naar gewenst verplaatsen of weghalen.
Met de nodige apps kan je de tegels op het hoofmenu aanpassen naar eigen kleur en
bijvoorbeeld je foto’s op meerdere tegels zetten. Office heb ik nog niet goed getest,
Ik heb een beetje getikt in word en powerpoint bekeken, het ziet er goed uit en je kan makkelijk en snel notities maken en die vastplakken op je hoofdscherm. Dat werkt lekker en snel en gebruik ik nu al veel.
Over Zune ben ik zwaar teleurgesteld, zoals ik al eerder in een reactie aangegeven had.
ik hou van met snelheid werken. Zune moet je installeren op de pc waar je je WP7 toestel op wilt aansluiten dat maakt het al ingewikkelder als je ff je toestel op school wilt zetten om je school documenten erop te zetten. Vervolgens als je Zune geinstalleerd hebt en ingelogt bent moet je alle mappen waar bijvoorbeeld video’s instaan die je op je toestel wilt zetten allemaal apart toevoegen aan zune. Als hij na 10 minuten klaar is met het scannen naar compatibilele video’s in de mappen, kan je eindelijk je video’s synchroniseren naar je toestel wat vervolgens ook weer uren gaat duren.
Muziek gaat dan wel weer makkelijk en snel, dus die video’s werkt gewoon vervelend in zune.
Apps installeren vanuit zune naar je toestel werkt vervolgens wel weer ontzettend fijn,
net zoals in het toestel in een paar klikken gebeurt en netjes in allemaal overzichtelijke categorien.

Gebruiksgemak

Als je een mailtje krijgt, whatsapp, of berichtje komt dat netjes op het standby scherm te staan.
Zodat je je phone niet hoeft te unlocken om te zien of je bericht hebt.
Als je muziek programma aanstaat komt het netjes in het standby scherm te staan en kan je het aan of uit zetten zonder je mobiel te unlocken, zelfde geld voor volume.
Je achtergrond in je standby scherm is ook allemaal aan te passen naar wens, met een zeer mooie resolutie ook nog.

Stabiliteit, en graphische kwaliteit

Ik heb nog niet gehad dat hij vastliep of lagg had. Hij blijft lekker stabiel, ik kan als ik wil 4 spelletjes tegelijk spelen toen ik het 5e spel opstartte haperde hij even en sloot hij automatisch een ander spel af, of hij dat nou doet met andere apps heb ik nog niet verder getest. Hij doet alles snel, en spelletjes speelt hij verschrikkelijk mooi en stabiel af. Het blijkt dus dat de Adreno 205 nog niet achterhaald is.
Spelletjes zoals Geo Defence hebben verschrikkelijk mooie physics en dat verbaast me zeer,
want het ziet er zo ongelooflijk mooi uit! Kleuren zijn ook zo mooi en puur.

Accuduur

Opladen is in 2 uurtjes gebeurt via de stekker, via je pc doet hij er wat langer over. Zelfs in een usb 3.0 poort. De eerste dagen toen ik hem had gebruikte ik hem zeer intensief en was ik er alleen maar mee bezig, zelfs in de les was ik continue spelletjes aan het spelen, en hij heeft het wonderbaarlijk de hele dag vol gehouden, nu verschilt dat wel bij mensen hoor en lees ik. De dagen erop gebruikte ik hem al iets minder en hield hij het makkelijk een dag vol. Gister was hij wel snel leeg toen ik een paar uur flink toren verdedigen speelde. Misschien verschilt het per spel.

Bereik

Tot nog toe overal mobiel bereik gehad, tot tegenstelling van mijn vorige apparaten.
3G heb ik nog niet omdat deze toestel nogal onverwachts was voor mij.
Als ik thuis kom, springt het wifi er binnen een seconde op en doet hij goed zijn werk.
Ik heb overal in huis wifi en het werkt verschrikkelijk snel.
Meer hierover later als ik hem wat langer heb.

Fotocamera

Ik lees bij verschillende mensen dat zij bij donker wazig beeld krijgen,
ik vind dat eerlijk gezegd zeer mee vallen en vind dat je niet te veel moet verwachten van een mobiele camera. Ik vind dat hij met genoeg licht verbazingwekkende plaatjes schiet en het zelfs beter doet dan die van de Iphone 4 die mijn vader heeft. De dubbele led heeft al wel een voordeel in het donker.
En met de juiste app valt hij zelfs te gebruiken als zaklamp.
Ik zal nog wat vergelijking plaatjes later toevoegen met donker en licht.
En wat van de Iphone 4. Wat ik echter nog mis is een front-facing camera.
Wat gek is is dat er wel een soort paarse opening rechts bovenaan het scherm zit, wat het is weet ik niet ik zal proberen later er nog een foto van bij te doen.

Apps

Oh wat ben ik tevreden over de apps. Het werkt zo lekker en snel.
Een paar klikken en je bent in de marketplace en hebt een app geinstalleerd.
Waar ik wel weer ontevreden over ben zijn de verschrikkelijk hoge prijzen maar ja dat heeft natuurlijk niet met het toestel te maken. Je hebt duizenden apps voor WP7 en xbox live.
Xbox live heeft zoveel leuke en mooie spelletjes, daar hou je het uren mee vol.
Apps zoals handyscan om je documten mee te scannen, 1 klik en hij staat op je hoofdscherm.
Wat miscrosoft zij over hun apps is wel degelijk waar. (dat ze duizenden nieuwe apps hadden toegevoegd)

Behuizing, etc

Iedereen heeft al allemaal foto’s gemaakt van de behuizing dat ik het maar even kort hou.
Ik heb zelf de rubberenbeschermbeugel eromheen gedaan, omdat dat degelijker in de hand ligt en zo de hoeken beschermt tegen stoten. Ik lees veel dat mensen hem laten vallen en allemaal krassen en inhammen krijgen op de hoeken, bij mij doet de beugel goed zijn werk.
De metalen strip is wel lekker krasaantrekkelijk maar daar let je toch niet op.
De behuizing oogt verschrikkelijk mooi en ik moest er op het begin wel aan wennen eerlijk gezegd.
Maar het unieke design maakt het een prachtig toestel.
Omdat de behuizing van poly-carbonaat is is hij wel steviger en iets zwaarder dan andere toestellen maar daardoor voelt hij nog extra stevig aan.

Scherm

Ongelooflijk mooi, 800x480 in mijn ogen een tegenvallende resolutie vergelijken met het quad hd van de iphone 4. Maar je ziet het bijna niet. De kleuren daar in tegen zijn zo mooi, vergelijken met de Iphone 4.
Het amoled doet goed zijn werk. En het glas is ontzettend degelijk en strak. Het is natuurlijk curved maar netjes goed afgewerkt in de behuizing. En van de bolling zie je nauwelijks wat. Het werkt fijn met het swypen en je merkt niks van de bolling bij het swypen. Het scherm had van mij wel wat groter gemogen met zijn 3.7’’ en de resolutie ook wat hoger. Als dat zo geweest was was het mijn zijn prachtige kleuren DE ideale smartphone geweest.

Dit was mijn review,
ik ga de review nog bewerken er wat meer ‘’duidelijke’’ info bij gooien en betere vergelijkingen van bijvoorbeeld de Iphone 4 of de Samnsung Galaxy s. Foto’s zullen ook nog volgen het is nu laat dus ik ga naar bed.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Voor jou ja ;-)
Maar dit is een user-review, de Htc Desire hd was eerst ook enorm voor mensen,
nu is het de standaard grote. Ik schrijjf gewoon de punten op die ik als negatief ervaar anders heb ik niks om over te schrijven, wie weet dat jij het synchroniseren van Zune juist ook wel fijn vind, kan ik dat ook net zo goed weglaten ;-)

Hoezo is de resolutie standaard, is het quad hd van de Iphone 4 standaard?
Ik vind het raar dat je de 3,7 inch schermdiagonaal als negatief kunt beschouwen. Dit wist je voordat je de telefoon zou aanschaffen. En daarnaast is het ook nog eens subjectief, aangezien ik het bijvoorbeeld absoluut niet heb op telefoons, waarvoor je een aparte rugzak moet aanschaffen, om m mee te nemen. En verrek, het lijkt wel op een laptop.

Daarnaast is de resolutie voor de hedendaagse telefoon ook standaard. Dit had je ook kunnen weten.

Ik vind het juist een pluspunt om een hoge reolutoe scherm te hebben, met een wat kleinere diagonaal.
Hey,

Mooie en duidelijke review! Kan je niet beter nog iets over Nokia Drive, Xbox Live en de marketplace schrijfen? Want ik lees dat er heel veel apps zijn maar 1 vraag: meer dan de helft is (nog) niet gratis en er is ook geen Skype heb ik gemerkt :O hopelijk komt dat nog hahaha. Maar heb jij dan ook niet gemerkt dat er niet heel leuke apps staan? Ik bedoel bijna alle leuke die zijn juist betaald. Hopelijk komen er meer Developers :D

Maar ehm.... ondanks dit

4 sterren!

Probeer wel nog meer info over bepaalde apps neer te zetten dan komt het helemaal goed met jou review xD :9
Jo, bedankt voor je beoordeling;-)

Is het eigenlijk (nog) niet waard:-P
Ja klopt je hebt gelijk, vooral die xbox live heb ik over het hoofd gezien terwijl
ik het eigenlijk veel gebruik, alleen is het probleem ik heb nog geen xbox die ik wel nog ga aanschaffen, en heb ook nog geen 3g zodat ik het drive niet kan testen en ik heb
het momenteel een beetje druk, dus zodra ik de kans krijg breid ik mijn review uit met ook foto's ;-) en natuurlijk al die apps;-) ik heb er namelijk al heel wat opgegooid....
Tnx, Auke

Btw, vergelijkingen van bijv, samsung galaxy of Iphone 4 dr bij gooien...

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 17 november 2011 01:08]

idd slim plan om te vergelijken!

Ben benieuwd!

Fedele