Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Helox-in-a-box 15 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 1.568 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• WP7
  • Mooi design

Minpunten

• Camera
  • Stroomverbruik

Na een paar dagen met de Nokia Lumia 800 te hebben gespeeld, een conclusie van het nieuwe Windows Phone 7 platform: het is een mooi platform met toekomst perspectieven maar niet alles is mooi, ook zijn er de nodige opmerkingen kwa uitvoering van Nokia. Om direct met de deur in huis te vallen: stroomverbruik en de kwaliteit van de camera vallen tegen. Zijn dit redenen om de telefoon niet aan te schaffen? Wat mij betreft niet, het stroomverbruik valt denk ik te tweaken, ik heb een Live ID, Facebook en Gmail ingesteld en die maken constant verbinding om de mail op te halen, ook zit er volgens mij nog een bug ergens in het WIFI gedeelte want het is al 3x voorgekomen dat WIFI het niet meer deed en ook de instellingspagina niet meer te benaderen is, een herstart verhielp uiteraard het probleem.
Wat betreft de camera lijkt het ook een software issue, focusen gaat te langzaam als je een filmpje gaat maken, als je beweegt dan duurt het zo'n volle seconde voordat de camera weer gaat focussen. Dit schiet natuurlijk niet op als ik achter m'n dochter aan loop die door het hele huis zit te kruipen :) De shutter-button werkt wel heel mooi, je kan vanuit iedere plek snel de camera opstarten en focussen gaat als op ieder andere camera: half indrukken voor focus, indrukken voor een foto. Kanttekening is wel dat de knop een beetje wiebelig is, de andere knoppen (volume up, down, aan/uit-knop) zijn wel stevig.

Wat treffen we in de doos aan? oppassen dat niet alles eruit valt

- Telefoon :P
- micro-USB kabel
- 230V Adapter (met USB aansluiting voor kabel)
- Headset 3,5mm met ingebouwde microfoon
- Handleidingen
- Rubberen beschermhoes

De oordopjes bevallen me persoonlijk niet, volgens mij heb ik rare vorm oren want alleen in-ears zitten goed bij mij. Ook vind ik de vorm van de microfoon (met knop voor opnemen) erg tegenvallen, doordat het rond is, kan je de knop moeilijk op de tast vinden. Een plattere vorm zoals van de iPhone ligt beter in de vingers en werkt intu´tiever. Verder nog een tip voor Nokia: draai de doos om zodat je de inhoud met het lipje eruit kan trekken want nu valt de inhoud eruit als je de doos op wilt pakken. Ook zit er een beschermhoes bij die precies past, iets wat andere telefoonfabrikanten ook zouden moeten doen.

Design: zeker geen iPhone-kloon

Dit is natuurlijk erg persoonlijk, ik vind het een erg mooi toestel, zeker uniek kwa design vergeleken met de Samsungs, iPhones en HTCs. De body is gemaakt van polycarbonaat, een plastic maar het voelt niet goedkoop aan. Het toestel ligt lekker in de hand en voelt iets lichter aan dan een iPhone 4, vergelijkbaar met een HTC Sensation en zwaarder dan een Samsung Galaxy SII. De drie knoppen onderaan werken prettig, ze zijn capacitief dus je hebt geen feedback van ze maar aangezien ik hiervoor een Samsung Galaxy S2 had, was ik al gewend aan ze. De volume knoppen en aan/uit-knop werken prettig maar wat mij betreft had de aan/uit-knop ergens anders mogen zitten. Bovenop was een goeie plek geweest als de klep van de micro-SIM kleiner was geweest (wat volgens mij zeker wel kan). De camera-knop valt een beetje tegen, het is een 2-stage knop (half indrukken voor focus, doordrukken voor foto) die een beetje wiebelig is, je voelt dat er een lichte speling is maar het is niet zo dat er een millimeter ruimte tussen zit...

Scherm: schitterend, maar niet het allerbeste

Tijdens de presentatie in het VNU gebouw kon je direct merken wie al een keer kennis heeft gemaakt met AMOLED (Nokia noemt het Clear Black) en wie niet, de meeste mensen waren overdonderd door het mooie contrast en schitterende zwartwaardes, maar Samsung Galaxy S2 weten wel beter: Super AMOLED Plus is gewoon nog mooier, je kan de baksteen-structuur zien op het Super AMOLED scherm. Het is vergelijkbaar met de Galaxy S1, maar iets minder duidelijk doordat het scherm iets kleiner is (resoluties zijn gelijk, namelijk 480x800). Het scherm is lichtelijk bol aan de randen en valt mooi samen met het design van de body, het glas is van Gorilla Glass. De meeste mensen zullen het een heel mooi scherm vinden en ik moet wel zeggen dat Nokia het scherm beter heeft afgesteld dan een S1, foto's worden mooi weergegeven en groen is bijvoorbeeld niet gifgroen.

Camera: een tegenvaller

De camera is een 8 MP sensor met een Carl Zeiss lens, dat verteld wat mij betreft weinig over de kwaliteit van de foto's want imo bevatten de foto's redelijk wat ruis en focust de camera te langzaam in film-modus, wellicht dat een update hier verbetering in aan kan brengen. Vergelijken met een Nokia N8 maakt de N8 zichtbaar betere foto's en ook de iPhone 4 BSI-sensor maakt betere foto's als er minder licht is. Video's worden opgenomen met maximaal 720p.

Windows Phone 7: een frisse wind in mobile land

Dit is mijn eerste kennismaking met Windows Phone 7 en ik moet zeggen dat een mooi begin is, het heeft een andere insteek dan Android en IOS en je ziet bij sommige applicaties dat de integratie erg mooi is gedaan, bij IOS/Android heb je voor iedere taak een specifieke applicatie nodig, Windows Phone 7 heeft dit op een hele mooie manier samen weten te smelten.
Ik heb zelf een Live ID met Xbox Live, Gmail en facebook account erin gezet. De mooie integratie van al deze accounts kan je zien bij de schitterende foto-applicatie, zodra je de applicatie opstart en naar "Albums" gaat dan zie je daar de foto's op je toestel als een folder, geuploade foto's en facebook albums. In eerste instantie had ik het niet eens door dat ik mijn facebook albums zat te bekijken, de grens tussen internet en toestel is gewoon niet aanwezig, mijns inziens is dit gewoon de toekomst waarbij het voor de gebruiker niet uitmaakt _waar_ je media staat: je moet gewoon alles kunnen bekijken. Ook de Personen-tile is erg mooi gedaan, de grens tussen social en afzonderlijke contacten is aan het vervagen, een mooie visie waarbij ze zich onderscheiden van de rest.
Het opnemen van een gesprek kan ook soepeler, als je tostel gelocked is dan heb je twee handelingen nodig om op te nemen: slide omhoog (unlock) en dan op opnemen drukken.
Verder is het toestel erg snel in gebruik, waar Android pas lekker gaat werken met een 1Ghz dualcore CPU, kan dit toestel goed meekomen dankzij de GPU-acceleratie van WP7.

Android-gebruikers

Ik mis mijn notification-bar, ook is de lockscreen niet te customizen als met Widgetlocker.

Toegevoegde waarde Nokia software

Nokia levert zelf nog Nokia Drive, Maps en Music mee om zich te onderscheiden van andere Windows Phones. Music gebruik ik dagelijks en is erg prettig in gebruik, er zit een optie bij om muziek te streamen (genaamd Mix-radio) vanuit de Nokia Music store (gratis). Je kiest een categorie en krijgt dan willekeurige muziek voor je kiezen. Verder kan je muziek aanschaffen (DRM-free) en zie je welke artiesten een optreden hebben bij jouw in de buurt. Nokia Drive en Maps heb ik nog niet uit kunnen proberen aangezien ik gewoon op de fiets naar m'n werk ga en we afgelopen weekend geen familie bezoekjes hadden :)

Xbox Live integratie

Minpuntje: de Xbox tile is groen, dit kan je helaas niet aanpassen en is helaas niet zo mooi op je home-screen.
Je kan hier je avatar aanpassen, spullen kopen voor je avatar, berichten sturen naar je vrienden en je achievements bekijken. Hier kunnen ze in de toekomst nog mooie dingen mee doen, bv mini-games van je eigen Xbox-spellen zodat je onderweg nog experience kan opdoen.

Stroomverbruik

Dit valt een beetje tegen, gisternacht de hele aan de lader gehangen en 's ochtends om 9 uur eruit getrokken en onderweg even naar muziek geluisterd (gewoon mp3, niet de mix-radio stream), op kantoor even half uurtje mee gespeelt en zo'n half uurtje gebelt ermee, zo rond 16u gaf de telefoon aan dattie opgeladen moet worden. Wellicht dat een firmware update betere tijden kan halen maar dit is imo onvoldoende.

// GPS updates uitgezet voor buienradar en weather tile, even kijken of dit betere tijden oplevert

Een erg prettig toestel, een mooie binnenkomer voor Windows Phone 7, maar nog niet helemaal 100% kwa afwerking (camera, batterij) wellicht dat updates deze twee minpuntjes nog kunnen verhelpen. Zeker wel een toestel om rekening mee te houden als je een nieuw toestel wilt gaan halen binnenkort.

Todo

Als ontwikkelaar van Android en Blackberry (niet vrijwillig) ben ik erg benieuwd naar de development mogelijkheden van WP7, wellicht dat ik aankomend weekend het verslag nog ga uitbreiden met deze ervaring.

// edit: geen accu in doos, zit in de body en kan je niet zelf vervangen
// edit: 2 sterren accu onderbouwing

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Accuduur 2 sterren, maar ik zie verder geen onderbouwing? Accuduur is bij mij ongeveer criterium 1 als ik een phone uitzoek, vandaar dat ik daarin geinteresseerd ben...
Ervaring stroomverbruik van gisteren erbij gezet, valt een beetje tegen imo, even kijken of het uitzetten van Weather Tile en Buienradar Tile met GPS updates helpt, zal tegen het einde van vanavond ervaring updaten met deze instellingen

[Reactie gewijzigd door Helox-in-a-box op 15 november 2011 09:49]

Thanks, klinkt idd wel teleurstellend. Ga ik nog verder in de gaten houden voor ik tot aanschaf over ga...
Trof jij een accu in je doos aan???

Btw, :-P mooie review lekker simpel en duidelijk ;-)
Heel scherp, het was al laat ;) aangepast inmiddels
Nog een foutje in de link naar wikipedia, dit moet zijn: [ url=(url] (tekst) [/url ] ;)

Voorderest een leuke review met professionele plaatjes! :)

[Reactie gewijzigd door Gerjannn op 15 november 2011 09:49]