Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Mikey1973 16 november 2011, laatste update op 16 november 2011, 1.874 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Zeer strak design
  • Scherm diep zwart
  • GPS ontvangst
  • Gratis navigatie

Minpunten

• Scherm niet zo scherp als iPhone
  • Navigatie sober
  • App aanbod

Net als 29 andere tweakers ben ik uitgeloot en samen met 10 Nokia fans uitgenodigd voor de Nokia Lumia 800 Experience bij het hoofdkantoor van T.net. Zeer nieuwsgierig afgereisd vanuit het hoge noorden naar Amsterdam. Na een warm welkom en introducties door Wilbert, Microsoft en Nokia kan het echte werk beginnen: Het testen van de Nokia Lumia 800.

Handig om te weten, zelf heb ik een iPhone 4. In mijn review zal dan ook vaak een vergelijk met dit toestel worden getrokken. Dit is mijn eerste review.

Design

Hier kan ik kort over zijn, het is een beauty. De body is uit een stuk gefreesd en dus aan alle kanten naadloos. De randen zijn afgerond. Ondanks dat hij 3mm dikker is dan een iPhone is hij in de broekzak niet opvallend aanwezig. De knoppen zitten strak in het frame en voelen solide aan. Ook de camera zit zonder speling in de behuizing en lijkt daarmee stof geen kans te geven. De Lumia is ook verkrijgbaar in het wit, roze en blauw. Omdat de behuizing uit een stuk gemaakt is en geen toplaag heeft zal een kras niet meteen opvallen.

Scherm

Het scherm is gemaakt van Gorilla glass, is een beetje bol en ligt als het ware op de behuizing. Het eerste wat opvalt is de zwartwaarde van het scherm. Zelfs in het donker zal je met witte letters op een zwarte achtergrond de rand niet kunnen zien. Hierdoor lijkt het alsof de letters op je telefoon liggen!

Door de mooie afwerking van de zwarte rand oogt het scherm groter dan dat van de iPhone. Echter uit nader onderzoek blijkt dat wel mee te vallen. De iPhone heeft een opgegeven scherm grootte van 3.5" maar is 90 mm, 3.54". De Lumia klinkt met 3.7" een slag groter maar is gemeten 93mm, 3.66". Afgerond klopt het maar het verschil is toch kleiner dan dat men wil laten geloven.

De kleuren van het scherm zijn warm en levendiger dan dat van de iPhone. Onder een kleine kijkhoek wordt het wit iets blauwig.

Niet op de laatste plaats is de scherpte van het scherm van belang. Hier kan de Lumia niet meekomen met de iPhone. Is er met het blote oog bij de iPhone geen pixel te bekennen, kan je ze bij de Lumia toch wel vrij duidelijk zien. Toegegeven, je moet er oog voor hebben. Maar als je een site bekijkt in desktopweergave kunnen de letters erg klein worden. Heb je met de iPhone het idee dat je oog de beperkende factor is, zijn de letters met de Lumia niet meer leesbaar.

Snelheid

Over snelheid niets te klagen bij de nieuwste telg van Nokia. Wat je als eerste met een smartphone doet is kijken hoe vloeiend een en ander wordt weergegeven. Scrollen door de menu's gaat prima. Het hoofdscherm heeft een aantal grote animerende icon's. Als ik zeer kritisch kijk is het iets minder vloeiend dan bij de iPhone. Maar alle andere menu's en teksen worden zonder schokken of stoten weergegeven.

Als beide browsers tegelijk worden gestart heeft de Lumia de pagina iets eerder dan de iPhone tevoorschijn getoverd. Plusje voor de Nokia.

Contactgegevens syncen

Met de Lumia is het mogelijk om je contacten door middel van Bluetooth over te zetten. De verbinding was eerst wat nukkig, maar bij de derde poging werden de twee toestellen het eens en werden al mijn contacten naar de Lumia gekopieerd. Ideaal!

Navigatie

De Lumia wordt met gratis navigatie geleverd genaamd "Nokia Drive". Hiervoor kan je gratis kaarten downloaden. Het aanbod is gigantisch. Om een kaart te selecteren begin je uit een selectie van 1 van de 5 continenten. Zegt wel genoeg!

Eenmaal de kaart van Nederland geïnstalleerd even een route proberen. Ik druk op het navigatie icoon, wacht twee tellen en zie tot mijn verbazing mijn huidig locatie al in het het scherm... WTF binnenshuis! Dit heb ik mijn iPhone met TomTom nog nooit zien doen. Ook dedicated navigatie systemen struikelen op dit punt. Het is duidelijk dat de Lumia over een uitzonderlijke GPS unit beschikt.

De praktijk test. Elke dag rij ik voor mijn werk van Koudum naar Zwolle. De kaart is prima up to date. Op mijn woon- werk route zijn wel verschillende wijzigingen geweest en deze staan er keurig op. Op een zeer recente wijziging na, bij Ens, maar die staat ook niet in mijn TomTom v1.8

Toch heeft het systeem ook nadelen. De navigatie heeft niet veel instelmogelijkheden. Je kan de bestemming invoeren welke nog online opgezocht wordt en dat is het eigenlijk wel. De duur van de reis wordt een keer weergegeven maar wordt tijdens de rit niet bijgesteld of getoond. Tevens gebruik ik altijd de 2D weergaven om nog enigszins te kunnen oriënteren en niet blind op de TomTom te rijden. Deze weergave kan bij de Nokia echter niet op vaste noordpijl worden gezet. Ook schakelt de map niet automatisch tussen dag- en nacht kaart.

Wi-Fi

Naast de gevoeligheid van de GPS is ook het bereik van Wi-Fi prima. Vindt de iPhone alleen mijn thuisnetwerk, pakt de Lumia ook die van de zaak op 50 tot 60 meter afstand nog mee. Dit netwerk heeft geen DHCP server. Ik kreeg het niet voor elkaar om hier verbinding mee te maken.

Bereik

Het mag inmiddels duidelijk zijn, Nokia heeft het bouwen van een toestel met een goed ontvangst nog niet verleerd. Mede door de plastic behuizing of misschien beter gezegd, het ontbreken van metaal in de behuizing had ik overal prima ontvangst. In een parkeer kelder heb ik gewoon een gesprek kunnen voeren. De lift heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.

Wat betreft de internet verbinding over 3G wil ik graag nog wat meer testen. Met mijn rit door de polder is er altijd een slecht stuk, maar het is me nog niet opgevallen of het met deze telefoon ook zo is. Helaas, is met deze telefoon ook zo.

Apps

Hoewel ik niet dagelijks nieuwe Apps installeer staan er toch al aardig wat op de iPhone. Natuurlijk wil je er met een nieuwe telefoon niet in functionaliteit op achteruit gaan. Hier gaat het mis. De Lumia heeft een redelijk aanbod in store, maar niet zoveel als ik gewend ben. Het vaste aanbod met filemelders, buienradar, WhatsApp en (uiteraard) Tweakers.net is te installeren. Maar als ik ga zoeken om Teamviewer, Flitsers.mobi, Hyves, remotes voor mijn Sony TV en Dune, gitaar tuner of F1 live timing app staan die er niet bij. Vooral die laatste is voor mij persoonlijk een must. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.

Angry Birds of soortgelijke spellen zijn wel te krijgen, maar kosten ¤2,99 i.p.v ¤0,79.

Er zit trouwens wel een hele slimme OV/trein planner app bij.

Accuduur

Voor een smartphone is de accuduur best redelijk te noemen. Vandaag heb ik met een volle telefoon 2 uur genavigeerd en best veel mensen om hun mening gevraagd wat ze van de telefoon vonden en hij is nu nog niet leeg. Al zal hij vannacht wel aan de lader moeten... de tijd dat een telefoon een week zonder stroom kan hebben we wel gehad.

Camera

De Lumia is uitgerust met een 8MP ccd en een Carl Zeiss lens. Als gebruiker van een spiegelreflexcamera weet je dat deze resoluties beter tot hun recht komen met een grotere lens maar de foto's zijn best goed te noemen. Een foto zegt in dit geval zeker meer dan 1000 woorden:

Ik ben ontzettend blij met deze Nokia Lumia 800. De kostprijs meegenomen, toch wat goedkoper dan de iPhone 4, zeker een aanrader voor iemand die nog een nieuwe telefoon mag kiezen of wil kopen.

De vraag is natuurlijk, hou ik mijn iPhone 4 nog een jaar in mijn broekzak, of toch een jaartje deze Nokia?
Als het alleen om het design en de techniek van deze telefoons ging koos ik voor de Lumia!
Maar aangezien nog niet alle functies die ik nu graag gebruik terug kan vinden in de Nokia store, blijft het toch nog de iPhone :-)

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Mooi review lekker duidelijk!!
Idd mooie review, mooie afbeeldingen ook, en ik had het grotendeels ook met je vinden! Over de apps vind ik eigenlijk ook wel spijtig dat heel veel apps bij Android gratis zijn en dat je daar bij WP7 wel voor moet betalen, dit zal waarschijnlijk ook wel niet veranderen.
Wat is de reden dat er meer wordt gevraagd voor de apps. Is dat puur omdat ze minder
downloads verwachten.
Lekker simpele en duidelijke review inderdaad! Complimenten.

Wat mij het meest benieuwde bij deze telefoon was de ontvangst van GPS/3G/WiFi t.o.v. een iPhone (voor mij dan een 3GS). Met mijn iPhone heb ik (ondanks dat ik Vodafone heb, toch wel één van de betere, al zeg ik het zelf) vaak problemen gehad met 3G en GPS verbindingen. Veelal moest ik lang wachten of kon ik het in het ergste geval op mijn buik schrijven dat ik uberhaupt verbinding zou krijgen.

Daar vind ik het ook erg fijn om te lezen dat de Nokia daar totaal geen last van heeft (in tegendeel zelfs). Mooi, want hij komt als het goed is morgen binnen :)

Zal proberen ook een review te schrijven, maar ik denk dat we na 30 reviews wel voldoende weten over deze telefoon.

Let the WP7/Nokia community begin! :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door volkano op 16 november 2011 17:36]