Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

inyellow 14 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 460 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Voelt vloeiend aan

Minpunten

• Camera
  • Camera
  • Camera!!!!

Review lumia 800.

Ten eerste wil ik Nokia/Microsoft bedanken voor dit toestel. Ik had mijn mail al weken niet meer bekeken en uiteindelijk heeft Nokia zelf mij maar gebeld. Erg netjes, anders was ik deze kans misgelopen natuurlijk!

Ik wil deze review schrijven aan de hand van de aandachtspunten die voor mij persoonlijk belangrijk zijn, te noemen:

- Uiterlijk
- Navigatie mogelijkheden
- Vloeiendheid van de apps, alsmede de grafische elementen etc.
- Social media
- Mail en andere communicatiemiddelen
- Muziek
- Camera

Ik ga jullie niet lastigvallen met wat er in de doos zit, welke OS beter is etc, ik baseer mijn review puur op de hierboven genoemde punten, die ik onmiddellijk heb getest op het moment dat ik dit toestel in mijn handen kreeg.

UITERLIJK:
Ik als gebruiker van een Nokia N900 en een Nokia E07-00 ben eigenlijk nooit een fan geweest van toestellen zonder hardware keyboards. Voornamelijk een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk. Nou is een toestel met fysieke toetsenbord vaak wat dikker van bouw, maar dat hebben ze bijvoorbeeld bij de e7-00 en de htc desire z netjes opgelost, al blijft die gewicht nog altijd een redelijke obstakel. Voor mij geen probleem, want ik vind het fijner als een toestel wat zwaarder in de hand ligt.

De lumia 800 is qua afmetingen net iets kleiner en lichter dan mijn e7-00. De body van het toestel is van een soort kunststof gemaakt, dat uit 1 stuk gegoten of gefreesd is, zo lijkt het. Ook steekt het glazen scherm ietwat bovenuit, iets wat ik niet gewend ben van mijn voorgaande nokia toestellen. Hierdoor voel je geen randjes als je over je beeldscherm 'swyped'. Vind ik wel een dikke pluspunt. Verder ziet het toestel er wel gelikt uit, niets op aan te merken eigenlijk.

NAVIGATIE MOGELIJKHEDEN:
Ik heb in de dagen na ontvangst van dit toestel mijn mobiele internet niet aan de praat kunnen krijgen, dus mobiel navigeren zat er voor mij niet in. Uiteraard heb ik die 'nokia rijden' want zo heet dat nu en 'nokia kaarten' opgestart, met behulp van de wifi. In vergelijking met mijn e7-00 vond het toestel mijn locatie razendsnel, namelijk binnen een seconde of 2/3. Dat was wel eens anders op de e7-00 of de n900. Qua nauwkeurigheid lijkt het ietwat nauwkeuriger in het vaststellen van mijn locatie, maar dat zou ook mijn gevoel van enthousiasme voor het nieuwe toestel kunnen zijn die een beetje de overhand kreeg. Ik voelde me immers wel net een klein kind met een nieuw cadeautje in mijn handen.

Erg jammer allemaal, want onderweg vanuit Den Bosch naar de tweakers hoofdkantoor heeft mijn e7-00 het een keer of twee gereboot en een keer of drie verkeerde aanwijzingen gegeven omdat de software het allemaal niet meer bij kon houden. Ik had graag een lekker werkende navigatie op de lumia 800 willen testen.

VLOEIENDHEID VAN DE APPS EN GRAFISCHE ELEMENTEN:
Als trouwe en ervaren nokia gebruiker, zo'n 13 a 14 jaar alweer, was ik blij verrast met de lumia 800. Meteen bij het opstarten van het toestel liep alles zo vloeiend en snel. Dit heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt bij een nokia-toestel. Op de n900 na, maar dat was ook pas na het een en het ander aan tweaken van het toestel.
Want eerlijk is eerlijk, nokia toestellen hebben de afgelopen jaren 't nooit evenaard met andere merken qua snelheid. Ik moet wel zeggen dat sinds het 'smartphone' tijdperk aanving, ik nooit een ander merk heb gehad dan Nokia, dus ik weet niet precies of het daadwerkelijk snel is vergeleken met andere merken.

Verder ziet het er ogenschijnlijk allemaal erg vloeiend uit. De animaties zien er fris uit, het scherm is helder en van gedegen kwaliteit.

SOCIAL MEDIA:
Sinds de n900 heb ik altijd al op een nokia gewacht die alle contacten van de verschillende social media kon integreren in het contactboek. Bij de n900 was dat aardig gelukt. Maar bij de lumia 800 ging het een stapje verder: deze optie is al standaard ge´ntegreerd, plus je hebt ook onmiddelijke toegang tot de 'feed' van de verscheidene social media. Voor iemand die zich graag openstelt aan de rest van de wereld is dit natuurlijk erg leuk. De manier waarop microsoft deze social media heeft geintegreerd is erg handig en heeft een 'appy' uiterlijk. En dat is wat mensen toch wel willen tegenwoordig denk ik. Zo niet, dan kun je gerust via de browser naar de facebooks en twitters van deze wereld, want de browser werkt namelijk prima.

MAIL EN ANDERE COMMUNICATIEMIDDELEN:
Het eerste wat ik heb ge´nstalleerd is natuurlijk de mail adres van mijn liveaccount, want dat was het eerste waar de telefoon naar vroeg.

Een extra email account toevoegen was letterlijk binnen 30 seconden gepiept. Kwestie van emailadress en passwoord invullen. Zodra je je nieuw aangemelde e-mailaccount opent gaat hij automatisch synchroniseren.

Ik heb 6 emailaccounts die ik allemaal bijna even intensief gebruik. 3 ervan zijn zakelijke accounts. De optie om accounts te koppelen is voor mij dan ook meer dan ideaal. Zo heb ik de persoonlijke accounts gekoppeld, maar de zakelijke accounts heb ik ook samengekoppeld. Hierdoor worden de mails van de aaneengekoppelde accounts op chronologische volgorde weergeven.

De verscheide accounts ONTkoppelen gaat even makkelijk, een kwestie van een paar tikjes op het scherm.

Verder heb ik ook ‘whatsapp’ ge´nstalleerd. Dit welbekende communicatie app staat vaak als energieverslindende app bekend. Daarom was ik ook verheugd toen ik bij de settings een optie vond waarbij je de push aan en uit kan zetten. Zover ik begrijp kun je hiermee het batterijverbruik enigszins indammen door dit aan of uit te zetten. (correct me if I’m wrong)

MUZIEK:
Nokia Music bestaat uit de volgende onderdelen:

- Mijn muziek: Spreekt voor zich neem ik aan.
- Mix radio: Muziekspeler die bestaat uit voor gerangeerde muzieklijsten, onderverdeeld over verscheide muziekcategorien. Je mag de tracks een paar keer skippen, daarna krijg je een melding dat je voorlopig niet meer kunt doen. De dag erop probeerde ik het weer en kon je weer maar een paar keer skippen. Een nummer terug kan niet. Het is een leuk alternatief voor gratis muziek, maar mijn eerste kennismaking met deze opzet is ietwat onwennig. Wellicht dat ik het later beter kan waarderen. Wel is er de optie om het nummer waar je op dat moment naar luistert, te downloaden, tegen betaling uiteraard.
- MP-3 winkel: Spreekt ook voor zich neem ik aan. Het mooie is wel dat je bij elke nummer een sample vooruit kan beluisteren.
- Gigs: Hiermee kun je zien wanneer, wie, wat en waar er optredens, gerangeerd op afstand van je huidige locatie. Leuke optie, maar wel jammer dat je geen voorkeursinstellingen kunt invoeren. Wellicht dat het in de toekomst in een update wordt aangepast.
-Mijn account: Hiermee kun je inloggen op je nokia music account om bijvoorbeeld je downloads te betalen.

Uit ervaring weet ik dat bijgeleverde oordopjes bij nokia toestellen nooit aan mijn eisen voldoen heb ik ze niet eens uitgeprobeerd. Wel heb ik mijn eigen oordopjes geprobeerd. Tja wat moet ik er over zeggen. Ik ben geen audio fanaat, dus ik kan echt niet vertellen op de geluidskwaliteit nou echt goed is of niet. Ik denk dat het toch afhankelijk is van je eigen oordopjes/hoofdtelefoon en van de bitrate van je mp3.

Wel heb ik de speaker uitgeprobeerd. Zoals gewoonlijk klinkt het geluid ietwat schel. Zeker naar mate je het geluid harder aanzet.

CAMERA:
Over de camera kan ik heel kort zijn: Fotokwaliteit is abnormaal slecht. Overdag foto’s nemen is nog redelijk te doen, maar zodra de schemering invalt is het een ware ramp. Zodra je hebt gefocussed met je camera door het cameraknopje half in te drukken komt er een vervelende waas over je foto. Die waas blijft er op nadat de foto is genomen. Dit is een zeer kwalijke zaak en ik ga er gewoon van uit dat Nokia/Microsoft hiervoor snel een update voor uitbrengt.

Om toch een positieve punt van de camera te noemen: op de interface van de camera-app om het zo maar te noemen, kun je heel snel via een snelkoppeling op het scherm bij je gemaakte foto’s komen. Dit werkt bijzonder snel en prettig.

CONCLUSIE:
Bij deze mijn zeer beknopte review. Misschien niet een hedendaagse review, maar dat had ik al van tevoren aangegeven.

Al met al een frisse nieuwe weg van Nokia. Ik heb wel het idee dat alles werkt zoals het hoort te werken. Van de honderd handelingen die ik heb verricht op de lumia 800, denk ik dat het toestel hoogstens drie of vier keer heeft gehapert (lagg), niet slecht dus. Bij mijn e7-00 was het altijd de vraag op de app/programma uberhaupt wel op zou starten. Voor mij is de lumia 800 qua gebruiksvriendelijkheid wel een upgrade geweest.

Maar toch he... die fysieke toetsenbord...

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Ze zijn al met een update bezig voor de camera:

Wat vind je van het scherm, sommige zeggen "best screen ever" and beginnen te zeuren over de subpixel structuur, jou beleving?
Ik vind een beknopte review niet erg, maar ik zou wel graag zien dat je de beoordeling beargumenteerd. Dan doel ik met name op: bouwkwaliteit en accuduur. Deze twee punten worden in vrijwel elke review juist gewaardeerd, wat bevalt jou hier niet aan?
De waas bij de foto's herken ik ook, ik heb dit ook genoemd in mijn review. Het gekke is dat als ik de foto overzet naar mijn laptop, die waas weer gedeeltelijk verdwenen is (niet helemaal overigens). De waas lijkt dus, ook voor een deel, te liggen bij de weergave op de telefoon zelf, erg vreemd.
@trabbit: hmmm jah ik heb eigenlijk eerst een review geschreven en dan pas aangemeld voor tweakers.net.

dus dat ik die sterretjes moest geven overviel me een beetje, vandaar dat mijn genoemde punten niet overeenkomen met de boordelingen. En het is ook niet dat het mij niet bevalt, 3 sterretjes betekent voldoende toch? Althans tijdens het invullen wel.

Ik kan mijn review later wel aanpassen als daar behoefte naar is ;)

@ ted: jah die waas is echt een domper, ik ga er gewoon van uit dat het een bug is. Dat het op de pc niet geheel weg is, blijft zeer kwalijk uiteraard...
qua helderheid subliem.... maar misschien is t daarom dat je de pixels zo goed kunt zien haha....

ik heb op discoveryzone van nokia ook een review moeten schrijven aan de hand van hun voorgestelde aandachtspunten en daar heb ik ook aangegeven dat bij t browsen de teksten vaak beetje vaag of korrelig overkomen.... en erg klein in lettertype... maar pinch to zoom werkt zoooo soepel dat t wel snel op te lossen is.... het is hinderend, maar ook weer niet superhinderend...