Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

derfy 14 november 2011, 436 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Erg mooi display
  • Camera groothoek
  • Microsoft windows 7.5
  • Mail (Exchange, imap, pop, smtp)

Minpunten

• Agenda
  • Geen IPv6

Ineens kreeg ik een mogelijkheid om de nieuwe Nokia Lumia 800 te gaan testen, maar wat er vooraf ging.
Na verschillende Nokia toestellen met als laatste een E61 met Symbian (en knopjes toetstenbord), waar ik zeer tevreden over was, ben ik overgestapt op een Samsung B7330 OmniaPRO een Windows Mobile Phone 6.5. Nooit meer een Windows Mobile Phone had ik mij toen voorgenomen na deze laatste ervaring. Maar toen vorige week een collega mij de nieuwe Nokia Lumia 800 liet zien was ik verkocht. Het was wel een beetje een Apple gevoel, hij ziet er zo goed uit! Dus ik was blij dat ik een uitnodiging van Tweakers kreeg om het toestel te gaan testen.

Als eerste is de doos waarin het toestel geleverd wordt, compleet, het bevat naast het toestel (handig) ook een beschermhoes voor het toestel, een USB lader, kabel en oordopjes. Let wel op hoe je de doos open schuift, want het toestel heeft de neiging er uit te vallen. O ja, de handleidingen zijn in een paar talen beschikbaar, gelukkig kan de telefoon zelf vertalingen doen (en QR code’s lezen) door de camera te gebruiken.

Wat ik al vertelde, ik was phone’s met knopjes gewend en minder cpu power en functionaliteit. Een paar mailboxen was ongeveer het meeste wat ik had in mijn E61 of B7330, best wel handig. Maar de Lumia 800 bied een breed scala van Apps en mogelijkheden, vele zaken om te ontdekken. In de loop van de tijd zullen de apps zeker uitgebreid worden en veel is te vinden in de Marketplace. Zeker noemenswaardig is de volledige navigatie software van Nokia die standaard ge´nstalleerd is, net als de Nokia Music waar ik tot nu toe nog niet mee gewerkt heb. De ingebouwde agenda vind ik echter een gemiste kans, maar verwacht dat die nog wel verbeterd zal worden. Er is een dag en een maand overzicht maar geen week overzicht. In het maand overzicht staan de afspraken zo klein dat ik niet verwacht dat er iemand is die dat lezen kan. Wachten op de software update dus.

Wat ik erg handig vind aan de nieuwe opzet van de Windows 7.5 phone is de homepage met tegels, een weldoordacht concept van Microsoft wat ook in Windows-8 gebruikt zal worden op laptops en PC’s. De tegels zijn een wat interactieve vorm van icon’s die na eigen inzicht gerangschikt kunnen worden. De voor mij meest gebruikte apps kun je vast pinnen op deze homepage zodat ze direct bereikbaar zijn via de standaard windows toets. Wat mij verbaasde is dat een dergelijke moderne telefoon nog geen gebruik maakt van IPv6, websites die alleen toegankelijk zijn voor IPv6 zijn voor alsnog niet te benaderen.

Met het toestel zelf heeft Nokia zich overtroffen vond ik, het design spreek mij erg aan. De body is volledig gemaakt van polycarbonaar, heel hard en robust. De display, Amoled clear black (3.7”) heeft een resolutie van 800x480 en een capacitive touch die erg gevoelig is. Helaas werkt een normale stylus (pen of zo) daar niet op, wat wel jammer is voor een dergelijk klein scherm (en de maat van mijn vingers neem ik aan). Door veel gebruik te maken van zwart als display kleur is het stroomverbruik afgenomen, maar ja meer dan een dag gaan de batterijen niet echt mee. Door de volledig dichte behuizing zonder naden is de vervanging van batterijen ook uitgesloten, evenals reparatie van het inwendige. Het klepje voor de USB (lader) aansluiting ziet er erg mooi uit, ben benieuwd naar de stevigheid daarvan. Ook de sim card (micro) zit netjes opgeborgen achter een klein klepje.

Bij het bellen van het toestel ervaar ik wat vreemde bijgeluiden, het is de vraag of dat aan Vodafone ligt of aan het toestel. In ieder geval herkende het toestel direct mijn carkit (Parrot) en synchroniseerde de contacten. Met vorige telefoons was dat wel eens een probleem. Het overnemen van de contacten uit de E61 was wel een groter probleem, er is een speciale app voor aanwezig die de E61 ook wel zag maar niets wilde overhalen. Gelukkig werkte outlook mail (MicrosiftOnline) wel goed en leverde via die weg weer alle contacten.

Het toestel bevat ook een camera, zelfs een 8M pixel, die mooie groothoek foto’s maakt met zijn Carl Zeiss lens. Het toestel heeft een aparte knop voor de camera waardoor hij snel op te roepen is. Helaas heeft deze camera net als de meeste telefooncamera’s de eigenschap pas laat foto’s te maken nadat hij wat met de belichtingsled geknipperd heeft. Wel heeft de camera een handige terugkijkfunctie waarmee je snel door de gemaakte foto’s kunt lopen.

Al met al een erg mooie telefoon waar je niet uitgespeeld mee raakt (had ik al de X-Box Live genoemd met een leuke “Need For Speed” voor 5 euro ;-) ). Het design kan zeker met een iPhone concurreren en het gebruik is zeker zo handig. Wat ik wel een beetje merk is dat alles nog nieuw is en bepaalde opties mis, maar volgende software updates zullen dat zeker verbeteren. Een nieuwe telefoon die zeker aan het begin van een lijn van toestellen voor Nokia zal staan en Microsoft een plaatsje tussen Android en iOS zal geven.

• Vodafone
  • Dell laptop Win7

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

In het maandoverzicht staat niet daadwerkelijk tekst, aan de krabbeltjes is enkel te zien dat die dag afspraken aanwezig zijn. Dit is dus zo bedoeld.

Er staat me tevens iets van bij dat je door het toestel te draaien naar landscape mode, wel een weekoverzicht krijgt. Ik weet dit helaas niet zeker.
Dit is bij iOS 5.
Is de ipv6 met wifi getest?
Een paar fotoos zo leuk zijn.
Ja IPv6 is getest met wifi op mijn xs4all IPv6 thuis netwerk, via website http://mijnip.xs4all.nl. De laptop met win7 geeft een IPv4 en een IPv6 adres, de telefoon alleen een IPv4 adres.
Het maandoverzicht geeft echt tekst met de correcte lengte die je met een loep kunt zien :) maar wel iets van 4 pixels hoog, dus niet echt goed leesbaar op het hoge resolutie schermpje. Als dat zo bedoelt is vind ik het niet handig.

Ook na het draaien geen week overzicht ;(