Nokia Lumia 800 Zwart - Reviews

Nokia Lumia 800 Zwart Review

lohost 14 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 942 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Super hardware;
  • Soepele, goed ogende interface;
  • Goed gevulde Marketplace;
  • Goede sync met Windows;
  • Net standaard meegeleverd beschermhoesje;
  • Gratis gesproken navigatie;

Minpunten

• De terugknop werkt vaak niet intuÔtief;
  • De meerwaarde van de zoekknop is minimaal;
  • Geen NFC;
  • Geen frontcamera;
  • Geen Linux support;
  • Zonder Zune kun je niets;

De Nokia Lumia 800 is Nokia's eerste Windows Phone toestel. Het toestel lijkt als twee druppels water op de eerder geÔntroduceerde N9. Daar waar de N9 niet in Nederland verkrijgbaar is, is de Lumia 800 vanaf 17 november wel in Nederland te koop. Sterker nog, je kunt het toestel al 'pre-orderen' via Nokia.nl.

Hardware
Met de keuze voor Windows Phone moet Nokia op een andere manier onderscheidend zijn. Voorheen had men hoe dan ook de afwijkende software Symbian. Nu is het voornamelijk de hardware die het verschil maakt. Men heeft dat bij Nokia goed begrepen. De Lumia 800 is schitterend. Dit is werkelijk een van de allermooiste telefoons op de markt. De keuze voor een body uit een geheel en enkel aan de zijkant fysieke knoppen, maar dit toestel een plaatje. Het scherm, dat bijna de gehele voorkant beslaat, maakt dit plaatje compleet. De lichte bolling aan de rand van het scherm maakt het gebruik ervan alleen nog maar beter.

De afwerking gaat nog verder. Aan de rechterkant zijn slechts 4 knoppen aanwezig. Twee voor het volume, een multifunctionele voor ver- en ontgrendeling en in- en uitschakelen en een laatste als 'dedicated' cameraknop. Wel is het jammer dat die laatste net iets anders lijkt. De knop heeft scherpere randen dan de andere, steekt iets verder uit en heeft vrij veel speling. Nog niet storend, maar ik hoop dat dat zo blijft. Zodra je overigens het meegeleverde hoesje om het toestel plaatst, merk je niets meer van dit verschil.

Het geheel wordt compleet gemaakt door aan de bovenkant alleen direct toegang te geven tot de 3.5mm jack aansluiting. Om het toestel te laden of te synchroniseren met Microsoft Zune zul je een klein klepje moeten openen. Daarachter bevindt zich de standaard micro-usb.

Software: Windows Phone Mango
De toekomst is dus Windows Phone, het derde ecosysteem. Dat systeem moet zich nog bewijzen, want de huidige top drie is Android, iOS en Symbian. Dat neemt niet weg dat Windows Phone een enorm potentieel heeft. Sterker nog, het is juist Microsoft dat al een groot ecosysteem heeft met Windows, Office en de Xbox. Windows Phone is een mooie aanvulling op dit geheel.

Als jarenlang Symbian gebruiker en sinds kort Meego gebruiker is de interface van Windows Phone even wennen. De vierkante blokken, de tiles, die het startscherm vullen. Ze werken mooi. En ze zijn naar eigen inzicht in te vullen. Dat laatste spreekt me altijd erg aan.

Zoals gezegd, een ecosysteem. Microsoft gebruikt dit systeem ten volle voor het koppelen van diensten. Toverwoord hierbij is Windows Live. Ongeveer alles wat je op je toestel doet wordt hieraan gekoppeld. Dit gaat ver, iets verder dan mij nodig lijkt. Wil je bijvoorbeeld van de standaard ingebouwde Twitterfucntionaliteit gebruik maken, dan moet je account worden gekoppeld aan je Windows Live ID. Daarna kun je wel je via Twitter gedeelde foto's tonen via SkyDrive.

Animaties
Elk modern mobiel besturingssysteem valt of staat bij de 'slickness'. En daar heeft Windows Phone voldoende van, ruim voldoende. Alles gaat gepaard met vloeiende, goed ogende animaties. Daar komt bij dat er een groot verband wordt gelegd tussen schermen. Er wordt als het ware een groter scherm 'gemaakt' op het beperkte scherm. Door slim gebruik te maken van titels die slechts deels zichtbaar zijn wordt duidelijk gemaakt dat er nog een scherm naast het huidige zit. Een korte veegbeweging over het scherm brengt je naar dit scherm. Deze aanpak heeft ook een belangrijk nadeel. Het neemt veel ruimte in beslag, ongeveer een kwart van het scherm. Dat had van mij zeker minder gemogen.

Social hub
Smartphones staan tegenwoordig synoniem aan social media. Geen middels is handiger om constant up to date te zijn over wat je vrienden uitvoeren dan je mobiel. Dat idee is goed terug te vinden op de Lumia 800. Met de tiles “Personen” en “Ik” blijf je op de hoogte. De laatste Tweets van je vrienden of berichten op Facebook komen voorbij. Meer interesse in zakelijk gebruik? Ook geen enkel probleem met de integratie van LinkedIn.

Een mooie feature binnen deze social hub vind je terug in de tile “Ik”. Via deze tile kun je snel berichten plaatsen op je verschillende sociale netwerken. Je kunt zelfs per bericht eenvoudig aangeven waar deze moet worden geplaatst. Wat deze tile ook biedt is het onderdeel 'meldingen'. Dit toont een overzicht van berichten uit je sociale netwerk waarin je zelf ter sprake kwam. Heel handig om snel te zien wie jou heeft genoemd in Tweets.

Via dezelfde tile kun je ook inchecken. Tot mijn verbazing is dit echter niet een checkin in Foursquare, maar een checkin ergens in Facebook. Leuk, maar niet het platform van dit moment. Inchecken op Foursquare zul je moeten doen via een losse app. Gelukkig is die snel gevonden in Marketplace.

Games en de Xbox
Had ik het al eens gehad over dat ecosysteem van Microsoft? Ja, daar is het weer. Dit keer met de Xbox. Deze spelcomputer van Microsoft is ook onderdeel van een groter geheel. Je prestaties, profiel en aankopen worden online geregeld via Xbox live. En laat dat nou weer goed aansluiten bij de mogelijkheden die je op je mobiel hebt.

Windows Phone speelt goed in op deze integratie. Bij het in gebruik nemen van je toestel moet je een Windows Live ID ingeven. Deze wordt ook gelijk opgezocht bij Xbox live en zodra je de app gaat gebruiken is je account direct zichtbaar. Je eigen avatar loopt over het scherm en je prestaties (games die je speelt, punten die je hebt verzameld) zijn gelijk te bekijken.

Nokia's software
Nokia probeert met de toevoeging van enkele apps zichzelf verder te profileren naast andere Windows Phone spelers. Het aanpassen van de interface is niet toegestaan, dus het moet van de extra's komen. Op dit moment zijn dat er drie: Nokia Drive, Nokia Music en Geweldige Apps. De laatste had wel een mooiere naam mogen krijgen.

Nokia Drive
Als eerste Nokia Drive, de gratis navigatiesoftware van Nokia. Aangezien ik al jaren actief gebruiker van Nokia ben, heb ik ook voldoende ervaring met Nokia Drive. De software is compleet en werkt heel behoorlijk. En doordat je de kaarten via WiFi op voorhand kunt downloaden, zit je niet ineens met onverwachte datakosten. Niet leuk als je een keertje met de auto naar het buitenland gaat. Ik heb nog geen lange ritten gemaakt met Nokia Drive op de Lumia 800, maar de eerste indruk is buitengewoon goed. De software werkt snel en probleemloos. Het zoeken naar de bestemming gaat snel. Het verkrijgen van een GPS-fix gaat razendsnel, indrukwekkend snel. Als navigatiestem kun je kiezen uit een man en een vrouw, dus ook daarin keuze.

Afhankelijk van de oriŽntatie (portrait of landscape) heb je onder of links drie elementen staan. De eerste geeft de afstand tot je bestemming weer, de tweede je eigen snelheid. De derde is de menuknop van de software. Deze ziet er duidelijk anders uit dan menuknoppen elders in Windows Phone. Gelukkig, deze knop is lekker groot. Een tik op het scherm schakelt naar fullscreen. Met de terugknop onderaan het scherm ga je weer naar de andere weergave.

Nokia Music
De tweede app die Nokia standaard meelevert is Nokia Music. Daar waar Nokia Drive iets unieks is, geldt dit niet voor Nokia Music. Microsoft levert zelf namelijk al Zune (Muziek & video's) mee. Maar door een tile direct op het startscherm te plaatsen, kies je automatisch voor Nokia Music.

Nokia Music geeft je net als Zune direct toegang tot de muziek op je telefoon en dus ook tot muziek die je via de desktopsoftware Zune op je toestel hebt geplaatst. Maar het biedt natuurlijk ook extra's, zoals toegang tot Nokia's Muziekwinkel.

Twee zaken in Nokia Music zijn het benoemen waard. Als eerste is er Mix-Radio. Dit zijn gratis muziekstreams. Je kunt op dit moment kiezen uit vier genres, maar Nokia heeft aangegeven dat dit op korte termijn wordt uitgebreid. Met een beetje geluk is dat al het geval tijdens de officiŽle start van de Lumia 800 komende week.
Er zit natuurlijk ook een commercieel karakter achter Mix-Radio. Je kunt tijdens het luisteren direct de afgespeelde nummers kopen. Heel makkelijk, en zo ontdek je nog eens nieuwe muziek.
Het tweede aspect is misschien nog interessanter: Gigs. Je krijgt direct te zien waar je naartoe kunt, bij jou in de buurt. Zeer waardevolle en zinnige content. Een kaartje kopen vanuit de app is nog niet mogelijk, maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd.

Geweldige apps
Dan is er nog de 'Geweldige apps' app. Hopelijk krijgt die nog een andere naam. Noem het desnoods Spotlight ofzo.
Hoe dan ook, met deze app promoot Nokia interessante items in de Marketplace, de appwinkel van Microsoft. Met de keuze voor Windows Phone is er namelijk geen plaats meer voor Ovi Store Nokia Store. Het werkt voor de rest overigens wel prettig. Je krijgt snel en overzichtelijk een overzicht te zien van interessante apps en met ťťn klik word je direct naar de juiste plek in Marketplace gestuurd om de app te downloaden.

Office
Het je het over Microsoft, dan heb je het over Office. Dit is toch wel een van de belangrijkste producten van Microsoft, naast het besturingssysteem Windows natuurlijk. Office mag dan ook niet ontbreken op de Lumia 800. Nadeel is dat ik geen Windows gebruiker maar Linux gebruiker ben. Ik heb dan ook geen enkel idee hoe goed Office op de pc en Office op de Lumia 800 met elkaar integreren. Het enige dat ik kan testen is het deel op de telefoon.

Apps
Geen smartphone zonder apps. Tegenwoordig draait kennelijk alles om apps, of deze nu enige meerwaarde bieden of niet, de media wil getallen zien van beschikbare apps. Qua pure getallen blijft Windows Phone nog achter bij Android en iOS. Maar dat zegt niets over de kwaliteit. Noch over wat je met die apps kunt. Niemand zit te wachten op de 40ste Twitter-app of 50ste fart-app. Toch is dat wel waar een deel van die hoge getallen vandaan komen.

Aangezien ik mijn telefoon zeer actief gebruik voor Twitter, ben ik op zoek gegaan naar een mooie app daarvoor. Uitgangspunt hierbij is om een vervanging te zoeken voor Gravity. Voor de mensen die dat niet weten, Gravity is een Twitter/Facebook/Foursquare (en nog meer) app voor Symbian. En het is een extreem goede app, zeer gebruiksvriendelijk en nog mooi ook. Functioneel gezien kan volgens mij nog geen enkele app op enig platform zoveel op zo'n goede manier als Gravity.

Het is mogelijk om via de “Ik” tile Twitter berichten te plaatsen en te reageren op mentions. Maar dat is het dan wel weer. Het is totaal niet compleet om daarmee op Twitter te gaan. Dus op zoek naar wat anders.

Twitter: Birdsong, Peregrine & Seesmic
Alle drie de Twitter apps die ik heb geprobeerd zijn te vinden in Marketplace. Dat is ook de enige manier hoe je een app mag installeren op je telefoon. Ondanks dat ik het heel goed vind dat Microsoft een centraal platform heeft voor apps, kan ik me er zeker niet in vinden dat dit het enige platform is. Wat mij betreft moet een gebruiker altijd vrij blijven via andere media iets te installeren.

Het tweede punt dat me tegenviel was het vinden van een app. Marketplace is zo gevonden, de zoekmogelijkheid ook. Maar als je zoekt op Twitter, dan krijg je gerust 100 resultaten. Welke moet je dan kiezen? Gelukkig ben ik niet de enige die aan het zoeken is en kreeg ik via Twitter een drietal suggesties: Birdsong, Peregrine en Seesmic. Qua gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden vind ik Peregrine de minste en Birdsong de beste. Nadeel van de laatste is dat deze betaald is. Daardoor breng ik de meeste tijd door in Seesmic.

Seesmic is sinds kort beschikbaar voor Windows Phone 7.5 en is redelijk goed. Je kunt binnen de app zelf tiles instellen met de informatie die je wilt zien. Dit oogt vergelijkbaar met hoe het startschem van Windows Phone werkt. Groot nadeel is dat dit niet interactief is. Je krijgt bijvoorbeeld geen cijfers te zien van ongelezen replies of direct messages. Dat geldt ook voor de tile op het startscherm. Juist dat soort informatie maakt een app extra praktisch.
Ander nadeel van Seesmic dat ik bemerkte was dat deze soms een seconde niet reageerde. Ik gok dat dit een issue is dat men in toekomstige updates weet op te lossen.

Tweakers.net
Aangezien ik dankzij Nokia en Tweakers in het bezit ben van de Lumia 800, ging ik ook op zoek naar een Tweakers.net app. En met succes. Het is een eenvoudige app die je snel toegang geeft tot de laatste nieuwsartikelen, reviews en blogs. Dit alles zonder poespas. Lekker snel en duidelijk.

Een klein Tweakers.net icoon voor elk bericht geeft op basis van kleur aan uit welke sectie deze komt. Voor gebruikers van Tweakers.net een zeer herkenbare aanduiding. De artikelen worden enkel als tekst weergegeven, zonder foto's of video's. Dit komt het gebruik te goede. Voor reacties zul je door moeten klikken naar de site. Dit kan direct vanuit de app, maar helaas niet met een icoontje of linkje. Je zult hiervoor eerst het menu moeten openen (de drie puntjes rechts onderin).

Buienradar.nl
Een andere app die ik al kende van Symbian is Buienradar.nl. Deze heb ik trouwens gevonden via “Geweldige apps”. Via de app kun je snel kijken naar de buienradar van de Benelux of Europa. Ook de animatie zoals je deze uit de site gewend bent is aanwezig.
Maar er is meer. Zo kun je een kaart met de buien laten zien op basis van je GPS locatie en de weersverwachting lezen.
Mooie toevoeging op het geheel vind ik de verkeersinformatie. Deze toont de huidige snelheden op de snelwegen, een goede indicatie voor files.
De integratie met Windows Phone is goed doorgevoerd. Zo kun je de huidige radarbeelden op de tile tonen. Zo wordt je startscherm weer wat interessanter.

De camera
Geen goede smartphone zonder goede camera. Dat heeft Nokia al lang geleden begrepen met als hoogtepunt de Nokia N8. De camera in de Lumia 800 kan zich niet meten aan de N8, maar het is nietemin een goede camera. En de 'dedicated' cameraknop helpt daar zeker bij. Vanuit standby kun je de cameraknop ingedrukt houden. Dit ontgrendeld het toestel en start de camera. Daarna kun je met dezelfde knop scherpstellen en een foto nemen. Dit alles is in net minder dan 5 seconde te doen. Als de camera reeds aanstaat kun je redelijk vlot foto na foto nemen. De tijd tussen foto's is dan denk ik zo rond de 1,5 seconde. Als er meer licht is in de ruimte, gaat het scherpstellen sneller en gaat ook het foto's nemen sneller.

Mooie feature is de mogelijkheid om met een touch scherp te stellen op een bepaald deel van het scherm. Tik daar op het scherm waar je de focus wilt en de camera stelt zich automatisch scherp op dat punt waarna er direct een foto wordt gemaakt.

Alles goed dan?
Is alles aan dit toestel goed dan? Nee, natuurlijk niet. Niets is perfect. Zo mis ik bijvoorbeeld NFC, Near Field Communications. Dit zit wel op de N9 en op steeds meer accessoires van Nokia. Helaas, dit wordt (nog) niet toegestaan door Microsoft. Ook is het me niet gelukt om iets in mijn ogen supersimpels te doen: een foto via bluetooth versturen. De optie is domweg niet aanwezig.

Ook het overzetten van contacten verliep niet vlekkeloos. Het werkt niet tussen de N9 en de Lumia 800. Overigens wel tussen de N8 en de Lumia 800. Ook communicatie met mijn Linux-omgeving is onmogelijk.

Een ander aspect waar ik nog niet aan kan wennen, maar menig Android gebruiker wel, is de werking van de terugknop. Deze knop is zeer multifunctioneel, maar helaas niet altijd met dezelfde functie. In theorie ga je ermee naar het vorige scherm. En als je maar lang genoeg achter elkaar erop klikt, moet je vanzelf op het startscherm uitkomen. Helaas, dat is niet altijd het geval.

Daar komt nog eens bij dat sommige programma's weer een eigen aanvullende navigatie hebben.
Dat brengt me bij nog een opmerking. Windows Phone zou wat mij betreft wat efficiŽnter met het scherm om mogen gaan. Visueel lijkt het soms wel zo, bijvoorbeeld door het weglaten van batterij en signaal informatie, maar die ruimte wordt niet benut. Laat het dan gewoon staan. En zo zijn er meer voorbeelden.

Dat was heel veel moois. En eigenlijk vooral positief. Dat ben ik ook, erg positief. Ik denk dat Nokia in samenwerking met Microsoft wel eens de combinatie kan zijn die nodig is om terug te komen in de 'smartphone race'. Een race waarin ze nu al een paar jaar aan het verliezen zijn.

Windows Phone is vernieuwend, het oogt en werkt echt anders dan Android en iOS. En dat is goed. Onderscheiden is wat nodig is. Daar komt bij dat Microsoft op zichzelf een ecosysteem heeft op de PC en Xbox. Windows Phone is daar een mooie aanvulling op. Een grote kans op slagen. Nu moeten alleen de kopers nog worden overgehaald.

Wie beter dan Nokia om daarbij te helpen. Het merk dat sinds jaar en dag bekend staat als het mobiele merk.

De Nokia Lumia 800, een gouden combinatie van schitterende hardware en mooie software.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Mooi verhaal, maar heb je telefoon Łberhaupt wel? De telefoon is namelijk zoals je zelf al zegt nog niet verkrijgbaar.
Ja, via het Tweakers/Nokia event vorige week :)
Goede review, ik zie deze telefoon ook als een van de kanshebbers voor mijn volgende.
Kun je nog wel iets meer zeggen over de accu? Ik kon daar niets over vinden in de review maar je hebt hem wel als redelijk beoordeeld.
Ja tuurlijk. Ik ben redelijk tevreden. Ik haal er de dag mee, 's avonds gaat ie aan de lader. Dan is de accu nog niet leeg, maar op een kwart ongeveer. Dus voor de gemiddelde smartphone zeker niet slecht. Maar ik heb het idee dat mijn N9 net wat langer mee gaat.
Goede review. Niet op een standaard manier geschreven, maar een manier die lekker weg leest. Je zou je review nog completer kunnen maken met wat foto's. Vergelijkingen van afbeeldingen van de N8, N9 (deze heb je toch?) en Lumia bijvoorbeeld lijken me erg interessant. Welke OS (Meego/WP) vindt je qua gebruik beter?

Ik mis nog iets over de mogelijkheden/kwaliteit van de video-opnames en iets van de browser (vergelijking met die van de N9). Ik heb zelf ook een N8 en gebruik deze veel via HDMI (tv-out in algemeenheid). Mis je dit niet bij de Lumia?

Blijft de Lumia nu je dagelijkse telefoon? 5 sterren trouwens :)

[Reactie gewijzigd door unknowndb op 14 november 2011 22:19]

Ik zal nadenken over de vergelijken tussen de verschillende toestellen. Een paar foto's van de drie erbij zetten lijkt me hoe dan ook een goed idee.
Ik had er voor de review bewust voor gekozen geen oordeel te geven over welke mijn voorkeur geniet. Het zijn twee verschillende systemen met een verschillende geschiedenis en toekomst. Maar om toch antwoord te geven, de N9 geniet mijn voorkeur.

Maar als je realistisch bent, dan heeft Windows Phone veel meer potentie dan Meego. Alleen al omdat de eerste wordt gedragen door Microsoft en de tweede is 'gekilled' door Nokia :'(