Panasonic Lumix DMC-FZ5 Review

jan-marten 23 juli 2007, 325 views

Panasonic Lumix DMC-FZ5

Pluspunten

• 12 x zoom
  • Stabilisatie
  • Compact

Minpunten

• Ruis op hoge ISO
  • Soms focus hunting

Uitbreidbaarheid Score: 1
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 2
Deze camera is bijna alweer 1,5 jaar in m'n bezit en ik ben er best wel tevreden mee. Stiekem wil ik wel een dSLR maar deze zijn qua prijs mij nog wat te duur. Dit toestel is wel aangeschaft om als brug te fungeren tussen compacte camera's en dSLR's. Het is alleen jammer dat je niets aan dit toestel uit kunt breiden.

De foto's zien er goed uit zolang je maar niet meer dan 100 ISO gebruikt maar dat schijnt een bekend probleem te zijn. Ook leuk is dat dit toestel 12x zoom heeft wat wel aardige portret foto's op kan leveren. Verder is het toestel lekker compact en stevig gebouwt. De grip is alleen net wat te klein waardoor je niet het hele toestel te pakken hebt in je rechterhand (je drukt de camera met je vingertoppen tegen je palm aan zeg maar).

Qua instellingen is dit toestel wel ruim voorzien. Verwacht niet dat je heel snel de shutterspeed/aperture kunt instellen. Dit zijn redelijke omslachtige instellingen om te maken.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ5?

Niet uit te breiden? Dan heb je toch wel iets gemist hoor! Voor de FZ5 zijn - net als bij de meeste bridge-camera's - legio voorzetlenzen te koop. Zowel van Panasonic zelf als van andere fabrikaten. Tele, Wide, Super-macro, Fish-eye, Portrait, noem maar op!