Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

PJLeenders 14 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 1.058 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Het ontwerp
  • Gebruikersgemakt
  • Snelheid
  • Clear BLack Display
  • Nokia Drive
  • Nokia Music (de muziekbibliotheek)

Minpunten

• Geen video-out
  • Zune als verplichte communicatie tussen PC en Smartphone
  • 2 Media spelers

Testpanel

Pas toen ik bij de testavond bij Tweakers vernam hoeveel mensen mee wilden doen aan deze avond besefte ik goed hoeveel geluk ik had gehad om een uitnodiging van Nokia te krijgen. Van de 40 deelnemers waren er slechts 9 die net als ik op deze manier waren uitgenodigd. Dat we aan het einde van de avond de Lumia 800 nog mee mochten nemen ook was natuurlijk nog geweldiger. Ondanks dat van de Nokia genodigden niet nadrukkelijk word verwacht dat ze op Tweakers een review schrijven wilde ik dit toch graag doen. Ik probeer daarbij niet (te veel) als Nokia liefhebber te schrijven. Het OS Windows Phone 7.5 "Mango" is helemaal nieuw voor me. Ook over mijn eerste ervaringen daarmee zal ik wat schrijven.

Pas na de testavond heb ik een account bij Tweakers aangemaakt en het moge duidelijk zijn dat dit mijn eerste review is. Het laatste jaar ben ik de trotse bezitter geweest van een Nokia N8. Een enkele keer zal ik dan ook de vergelijking maken tussen de N8 en de Lumia 800, maar ook tussen Symbian^3 en Windows Phone 7.5.

Unboxing

Het eerste dat me opvalt is de relatief kleine doos om de Lumia 800. Het doosje met het toestel schuif je uit de buitendoos. De Lumia 800 ligt je meteen bovenop aan te staren, verpakt in enkel een doorzichtig stukje plastic. In de doos zitten daarnaast een rubber hoesje voor om het toestel, een aantal “Quick Guides” en “Product and Safety Information” boekjes, een stekker met USB aansluiting, een USB kabel en een headset.

Die headset is wat mij betreft de enige tegenvaller. Ik hou meer van de in-ear pluggen, maar in dit geval zijn het de ouderwetse oordopjes. Over het geluid dat ze produceren valt niet veel te klagen. Het meest teleurstellend is dat de kabel slechts een hele kleine module bevat, met 1 toets en een microfoontje. Het bedienen van muziek, zoals het skippen naar de volgende track of het aanpassen van het volume kan niet via deze module. Jammer!

Het toestel

De uit 1 stuk gemaakte body (polycarbonaat) van de Lumia sluit haast naadloos aan op het scherm. Door de ”Clear Black Display” (GorillaGlass) is het scherm diepzwart, wat deze zwarte versie tot een prachtige handset maakt. De drie knoppen aan de zijkant komen iets minder degelijk over. Er zit een klein beetje speling op. De klepjes bovenop het toestel (voor Simkaart en USB aansluiting) zullen hun degelijkheid moeten bewijzen na langdurig gebruik. Het klapsysteem lijkt gevoelig voor beschadiging.

De lichte bolling in het toestel maakt dat het lekker in de hand ligt. Het gewicht is wat mij betreft ook precies goed. Het toestel is zwaar genoeg om niet “goedkoop” aan te voelen maar licht genoeg om prettig bij je te dragen en in de hand te houden. De lichte bolling van het scherm zou de slepende beweging moeten vergemakkelijken. Het enige dat ik daarover kan zeggen is dat het inderdaad erg makkelijk is om zowel de links-rechts- als de boven-onder veegbeweging te maken. Het toestel reageert erg goed en snel.

Op de achterkant is een metalen strip bevestigd met merknamen Nokia en Carl Zeiss Tessar. Ook de cameralens en de LED verlichting/flits zijn hier te vinden. Zowel de lens als de metalen strip zijn erg gevoelig voor krassen en andere beschadiging. Gelukkig is een rubber hoes voor het toestel dan ook bijgevoegd. Niet alleen is hiermee de achterkant beter beschermd, dit accessoire geeft je ook het gevoel dat je wat bijzonders in handen hebt. Iets dat het verdient beschermd te worden. Ook de knoppen aan de zijkant voelen na het aanbrengen van de bescherming een stuk beter aan.

Windows Phone 7.5 “Mango”

Het zou onredelijk zijn te verwachten dat een, voor mij nieuw, besturingssysteem volledig logisch is en geen enkele verdere uitleg meer nodig zou hebben. Dit is voor mij de voornaamste reden geweest om enkele dagen te wachten met het schrijven van mijn review. Ik wilde mezelf de kans geven wat meer kennis op te doen van dit besturingssysteem en haar plus- en minpunten.

Het eerste dat opvalt bij het activeren van de Lumia 800 is de integratie. Voor ik het wist zat ik door mijn Facebook foto’s te bladeren alsof de plaatjes net had geschoten op het dit toestel. Alle vrienden en bekenden van Facebook, LinkedIn en Twitter stonden meteen in de contactenlijst, en waar informatie ontbrak kon ik deze aanvullen door mijn contacten via bluetooth over te zetten van de N8. De enkeling die toch twee keer in de lijst kwam te staan kon ik koppelen en daarmee combineren.

Na Symbian^3 is de snelheid waarmee WP7.5 werkt werkelijk heerlijk. Wachten hoeft slechts een enkele keer bij het opstarten van een app of het maken van verbinding met internet. Zelfs dan is het wachten beperkt.

Wel was het even zoeken voor mij waar ik wat kon vinden. Na het activeren van het toestel met een druk op de zijkant komt het lockscreen tevoorschijn. Hierop staat al veel informatie, zoals de hoeveelheid mail, berichten en agenda items. Door dit scherm omhoog te schuiven kom je bij je “living” tiles. Niet alle toepassingen hebben een bewegende tegel. Dat is maar goed ook, want al die beweging komt wat druk over. Met name de op de persoonlijke tegels (van jezelf, vrienden of groepen) is veel beweging en dus ook veel nieuws te zien.

Door de tegels naar links te schuiven krijg je een lijst van toepassingen te zien. Deze staan op alfabetische volgorde gesorteerd. Via instellingen kan je aanpassingen maken of accounts toevoegen hetgeen kinderlijk eenvoudig gaat. Ook kan je toepassingen die je graag op het startscherm wil hebben via deze lijst daarop “aan het startscherm vastmaken”.

In de People Hub vind je alle sociale media verzameld. Zowel je contacten vind je daar, als updates van al je geselecteerde sociale media. De combinatie is mooi, maar was voor mij in het begin wat overweldigend (wat is wat).

Typisch is dat naast de Zune player voor media ook Nokia Music te vinden is op de Lumia. Twee media spelers dus. Beide bedrijven hebben geen afstand willen doen van dit stukje support, maar word je er als gebruiker nou beter van? Ik denk het niet. Ieder heeft zijn voor- en nadelen. Nokia music ziet er, los van het kille wachtscherm bij opstarten prachtig uit, en linkt meteen door naar de music store mocht je er heen willen. Zeker vanuit de mix-radio (streaming op genre) is dit handig. Ook is er een service die je laat zien waar optredens zijn in de buurt, hoewel ik me niet kan voorstellen dat deze erg vaak gebruikt gaat worden en ik twijfel over hoe actueel deze zal blijken. Jammer vind ik dat eenvoudige opties als bv. het wel of niet random afspelen van tracks in beide spelers op verschillende plaatsen te vinden zijn. Dit komt het gebruikersgemak niet ten goede. De integratie is wel OK. Stop je een track in Zune kan je in Nokia Music vanaf dat exacte punt verder.

Marketplace

De marketplace voor WP7 is al een jaar actief, maar met de update naar 7.5 (Mango, sweeter then an Apple or a Blackberry) wordt de support pas echt in gang gezet. Microsoft lijkt te snappen dat ze enkele essentiele apps nodig hebben. Zo is WhatsApp pas recentelijk aanwezig. Helaas is de integratie van deze app nog verre van optimaal. Niet al mijn contacten die WhatsApp gebruiken staan in mijn favorieten, en als ik berichten krijg zie ik vaak het nummer ipv de naam van de verzender. Als ik een lang bericht maak verdwijnt op een gegeven moment de tekst achter het toetsenbord, zonder da tik kan scrollen. Ik ga er van uit dat dit nog wel goed komt in latere versies, maar het geeft aan dat het nog allemaal geen 100% is.

Ondank de integratie van sociale media waren Twitter en Facebook toch de eerst apps die ik installeerde. Voor Twitter kan ik tot op heden geen app vinden die blijft staan op het laatst gelezen bericht (wat is Gravity wat dat betreft heerlijk, maar niet beschikbaar voor WP7) en de Facebook app springt bij het scrollen. Kinderziektes hoop ik….

Al met al is er al flink wat beschikbaar en komen er dagelijks meer apps uit. Door het systeem dat Microsoft hanteert voor de Marketplace lijkt het er ook op dat er geen eindeloze berg nutteloze apps gaat komen zoals bij Android dreigt.

Navigatie

Het navigatiesysteem van Nokia, Navteq, is ook te vinden op de Lumia 800. Nokia Drive is echter anders, beperkter, dan de Nokia Maps die ik op mijn N8 gebruikte. Vooralsnog kan je geen favoriete lokaties opslaan, en dus ook geen lokaties toevoegen aan je contacten. Dit stukje integratie moet mogelijk zijn en ik ga er van uit dat dit in de toekomst gaat komen.

Dat de navigatie er is, en dat deze goed werkt, maakt de Lumia 800 natuurlijk als toestel erg aantrekkelijk. Hoewel de applicatie al gekraakt is en op andere WP7 toestel kan worden ge´nstalleerd is iets waar Nokia zich volgens mij niet echt druk over hoeft te maken. Een groot deel van de gebruikers zal dit niet zelf gaan proberen verwacht ik en wie nu de aanschaf van een WP7 telefoon overweegt zal genoeg redenen hebben om voor dit toestel van Nokia te gaan.

Camera

Met een N8 als referentiekader kan de camera het natuurlijk nooit brengen waar ik op hoop. De vraag voor mij is of de kwaliteit van lens, flits, foto’s en camera goed genoeg zijn. Laten we wel wezen, met 8 MP zit de Lumia aan de bovenkant van de markt. Een Carl Zeiss lens is het beste dat er mobiel gebied gemaakt wordt en hoewel ik erg graag een Xenon flash gezien had past dat niet echt bij de markt of de specificaties zoals de Lumia die heeft.

De foto’s van de Lumia vallen me niet tegen. Zoals verwacht is het toestel niet op z’n best in weinig licht situaties. De foto’s zijn dan al snel licht bewogen of er is een flinke hoeveelheid beeldruis te zien. Bij een redelijke hoeveelheid licht komen de foto’s er goed uit te zien. Het toestel reageert snel en een leuke bijkomstigheid is dat je meteen terug kunt bladeren naar de genomen foto’s. De zoom is digitaal, en kan je dus maar beter niet gebruiken.
Video opnamen kunnen gemaakt worden in VGA of 720p resolutie. Voor een telefoon ruim voldoende als je het mij vraagt.

Voor foto en video kan je verschillende instellingen invoeren, zoals ISO, witbalans en de bestandsgrote (foto) en belichting. Zo valt er genoeg te proberen op dit gebied, maar kan je voor de snelle foto alls op automatisch laten staan.

Zune

Natuurlijk had ik liever gezien dat je de Lumia gewoon kon benaderen als schijfstation. Dat dat niet zou gebeuren was al vrij snel duidelijk, en dus moeten we het doen met Zune. Als we dan toch dit soort software nodig hebben dan kan ik prima leven met de manier waarop Zune werkt. Zune is overzichtelijk, snel en functioneert (tot op heden) erg goed. In vergelijking met de Nokia suite is het prettig te ervaren hoe makkelijk elementen vanuit Zune toe te voegen zijn aan de telefoon. Ook apps zijn via Zune te installeren, en browsen door de apps kan achter de PC soms net wat handiger zijn dan op de telefoon, met name ook gelet op de batterij. Het gebruiken van de apps, daar heb je je mobiele telefoon voor.

De Nokia Lumia800 is een prachtig ontworpen handset. Een lust voor het oog en soepel in gebruik. De specs hadden beter gekund, maar zijn meer dan ruim voldoende zoals ze nu zijn. Windows Phone 7 is op de goede weg, maar moet nog steeds een paar extra stappen maken om naast een esthetisch succes ook een functioneel succes te worden. De Nokia Drive toevoeging is een grote plus, maar het moet verder ontwikkeld worden om de volle capaciteit te kunnen benutten in dit ecosysteem. Zune is niet ideaal, maar goed, duidelijk en functioneel. Het liefst had ik een enkele mediaspeler gezien op de Lumia, die direct gekoppeld was aan de Music Store van Nokia, maar de Zune/Nokia combo is geen dealbreaker.

Al met al kan ik niet anders dan zeer positief zijn over mijn ervaringen met de Lumia 800!!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Bedankt voor de review, ziet er goed uit.

Maar begrijp ik het goed dat het alleen mogelijk is om bestanden uit te wisselen met de PC doormiddel van Zune...... vergelijkbaar met de Apple en Itunes....

Dit was voor mij persoonlijk al een reden om geen Iphone te kopen en ik ben bang dat er meer mensen zullen zijn die dit als groot nadeel zien .....
Voor zover ik nu heb kunnen ontdekken is Zune de enige manier inderdaad....
Mooie review! Begrijp ik nu goed dat navigatie beperkter is dan voorheen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er zowel Nokia Maps als Drive op zou staan.

Eigenlijk mis ik een fatsoenlijk offline navigatieprogramma best wel sinds ik een Galaxy heb :). Hiervoor heb ik een tijdje een C5 gehad, en ondanks het kleine scherm daarvan vond ik het wel ideaal overal en altijd even Ovi Maps te kunnen starten als ik de weg niet meer wist.
Zowel maps (kaarten) als Drive staan erop. Ons is verteld tot de 17e de maps niet te updaten omdat ze nog bezig zijn met test- en betaversies. De 17e is de officiele releasedate van de Lumia800 dus dan zou alles OK moeten zijn.

Naar ik heb begrepen in Maps (kaarten) de verzameling wegenkaarten is, die je dus per land vooraf in je mobiel kunt zetten. Op deze manier kan je zonder online te gaan navigeren in het buitenland. Dit werkt echter alleen zo lang je niet van de geplande route afwijkt, want voor herberekenen is wel degelijk (nog) een verbinding nodig.

Nokia Drive is het daadwerkelijke navigatiesysteem. Dit is een stuk beperkter dan wat op de Symbian toestellen staat. Nogmaals, het opslaan van favoriete locaties kan niet, maar ook lopend navigeren is er (nog) geen optie.

Als ik de mensen van Nokia die avond mag geloven komen er op redelijk rap tempo updates, en wordt er snel meer functionaliteit toegevoegd!
Mooie review ik kom zelf ook van de n8 en ga dit toestel ook proberen te bestellen aankomende week ik ben het alleen niet echt eens over de specs omdat windows phone gewoon lekker draait of het nou 1ghz, 1.4 of dual core batterij verslinders. Enige waar ik tegen op kijk is de haptic feedback die de n8 wel heeft, het trillen van het toestel zodra je het aanraakt. Maar al met al een mooie review!