Asus Eee Box EB1021-B020E Review

machtien 9 januari 2012, laatste update op 9 januari 2012, 2.900 views

Asus Eee Box EB1021-B020E

Pluspunten

• Prachtig design
  • Stil
  • Compleet genoeg
  • USB 3.0
  • HDMI

Minpunten

• Geen alternatief met SDD aangeboden

Features Score: 4
De specificaties van deze Asus Eee box komen overeen met de minimale PC waar ik naar op zoek was om een PC in de huiskamer te kunnen zetten voor thuiswerk, huiswerk, internet en alle typen organisaite en communicatie.

Wat had ik nodig:
- Win7, Hi-speed Wifi, LAN, 1620*1028 video, USB uitgangen.

Daarnaast biedt deze PC
- low voltage (laptop) moederbord
- HDMI uitgang,
- USB 3.0
- memory card.
- 64 bits platform
De Eee box een ontwerp dat je in de huiskamer kunt hebben. Glanzend zwarte zijkanten (hard kunststof), mat zwarte body. Wel een felle blauwe LED in de aan/uit schakelaar. Die ga ik nog eens afplakken met een 20% doorzichtige zwarte tape.

De PC die ik bij ParaDigit kocht had daarnaast een package deal met een Asus draadloos keyboard en muis. Een versie met solid state disk wordt niet aangeboden. Ik denk dat een alternatief met een een 60Gb solid state disk qua geluid en performance een goed alternatief zijn, vooral als je daarnaast de storage toch al op je RAID NAS hebt staan. Voordat ik de aanschaf definitief deed heb ik laten demonstreren dat het heel eenvoudig is om de 5400 rpm schijf (beweging, geluid) te vervangen door een 2.5" solid state disk.

Mijn eerste ervaring is dat je de PC aansluit, aanzet, Windows 7 configureert, en een half uur later zit je de PC te gebruiken. De PC is dan (ondanks de draaiende schijf) ontzettend stil en redelijk snel. Er zit geen ventilator in, maar de PC wordt niet warm. Dan moet volgens de logica het stroomverbruik van deze PC ook laag zijn.

De Eee box gaat na 15 min automatisch in slaapstand, de monitor volgt deze beweging, dus kan het apparaat de hele dag stand by staan, en meteen klaar zijn voor gebruik zodra dat nodig is.

Enige vraag die ik nog heb of de 2G Ram makkelijk uit te breiden is naar 4G.
Opmerking voor Tweakers: deze PC mag ook ingedeeld worden bij mini-PC of HTPC.

Kortom, tot nu toe (1 week in gebruik) vindt ik dit een ideaal aparaat.

Edit: Na 5 weken in gebruik nog steeds tevreden.
Zeker toen ik ontdekte dat het Android-x86 project (met o.a. Google en AMD) een kant-en-klare build maakt voor de EeePc (zie http://www.android-x86.org/download). Dus nu heb ik een dual boot van deze PC met Windows 7 en Android 4.0!

• Philips 21" monitor
  • Samsung 1865 printer
  • Freecom HD500 NAS
  • Netgear ADSL + Switch + Wifi
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus Eee Box EB1021-B020E?

Hallo machtien, ik was benieuwd welke temperaturen de processor geeft als je deze in gebruik hebt? Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem met de E-450 APU maar die wordt erg warm.
Ik heb onlangs wel een temperatuur meting langs zien komen, en het viel me op dat er inderdaad hoge temperaturen werden aangegeven (staat me iets bij van 60 graden Celius, kan dat?). Ik zal binnenkort eens precieser kijken. Ik heb me nog niet afgevraagd welke temperatuur te hoog is.