Crucial Ballistix BL2KIT12864AA663 Review

makafacka 23 juli 2007, 1.404 views

Crucial Ballistix BL2KIT12864AA663

Pluspunten

• Overklok potentie (Micron D9 chippies )
  • Bling factor
  • Stabiliteit
  • Timings

Minpunten

• Geen flauw idee

Stabiliteit Score: 5
Heb een tweetal weken geleden deze fantastische kit in ontvangs mogen nemen. Het betreft hier een Crucial Ballistix 2x1GB PC5300 CL3 kit met de beruchte Micron chips. Aangezien ik met mijn cheap-ass Kingston ValueRAM regelmatig tegen memtest errors liep met het pushen van m'n geheugen/processor besloot ik toch maar om wat beter overclock geheugen aan te schaffen.

Featureset
De belangrijkste reden dat ik deze kit heb gekocht was de overclock potentie van dit geheugen. Maar ook de timings speelden een belangrijke rol bij het maken van mijn keuze. Met een Cas latency van 3 is dit een absolute topper! Volledige timings worden overigens in de BIOS en programma's als CPU-Z aangegeven als 5-3-3-15 2T. Ik heb gelezen dat dit echter voorgeprogrammeerd is (in de SPD?) zodat het geheugen op 1.8V kan booten. Een soort boot-garantie dus ;) Verder draaien de setjes op 667Mhz (PC5300) @3-3-3-9 2T zonder enige problemen. 6 uur memtest zonder errors.

Daarnaast heeft dit geheugen een hoge bling factor. De heatspreader ziet er daadwerkelijk fantastisch uit! Ik zal binnenkort wat foto's maken van de juweeltjes in mijn kast.

Stabiliteit
Zoals hier boven aangegeven staat draaien de reepjes zonder problemen op de standaard frequency en timings. 6 uur memtest met het geheugen op 667MHz@3-3-3-9-2T geeft 0,0 errors. Maar ook met een overclock blijft het geheugen stabiel. Meer hierover @ overklokbaarheid.

Overklokbaarheid
De overklokbaarheid was een doorslaggevende factor voor mij om dit geheugen aan te schaffen. Ik had gelezen dat de chips die op de Crucial Ballistix zijn gesoldeert, de Micron D9 chips om precies te zijn, erg goed over te klokken zijn. Dit bewijst zich ook in mijn OC resultaten.

Stock situatie:
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2x2.2 GHz (1.35V)
Crucial Ballistix PC5300 (667Mhz) CL3-3-3-9-2T (2.2V)

Test OC:
4200+ @ 2x2.64 GHz (1.45V)
Crucial @ PC6400 (800MHz) CL5-4-4-12-1T (2.2V)
4 uur memtest zonder errors

Poging om de test OC wat verder te pushen:
4200+ @ 2x2.64 GHz (1.45V)
Crucial @ PC6400 (800MHz) CL4-4-4-12-1T (2.3V)
6 uur memtest zonder errors

Eerste grote OC poging:
4200+ @ 2x2.86 GHz (1.5V)
Crucial @ PC6400 (800MHz) CL4-4-4-12-1T (2.3V)
draait momenteel al 3 uur zonder errors maar laat het nog een uurtje of 3 4 draaien

Waar ik met mijn el-cheapo Kingston ValueRAM tegen een grens aanliep van een (onstabiele) 2.64 GHz kom ik nu naar alle waarschijnlijkheid zonder enige problemen op de 2.86 GHz. Mocht die OC 100% stabiel zijn dan ga ik proberen mijn CPU naar de 3 GHz proberen te pushen.

Ik haalde nu op 2.2V: 800MHz @ 3-3-3-9

Zoals iedereen tegenwoordig wel weet zijn de prijzen van DDR2 geheugen flink gekeldert. Waar ik in oktober 2006 het goedkoopste 2x1GB PC5300 ValueRAM setje kocht voor 240 kon ik nu deze bruute reepjes voor slechts 94 euro aanschaffen! Ik was wel net een paar weekjes te laat want iets daarvoor waren ze op het uiterste dieptepunt. Maar ik vind 94 voor dit geheugen echt meer dan waard.

De stock timings gecombineerd met de overclock potentie, de bling factor en de prijs maakt dit geheugen tot een van de aantrekkelijkste 2x1GB PC5300 DDR2 setjes. Al met al super tevreden met deze kit!

Heb jij ook een Crucial Ballistix BL2KIT12864AA663?

Erg mooie review, je overclocks zijn alleen een beetje saai icm Ballistix. :O Ik heb namelijk ook ballistix, PC8500 wel te verstaan alleen mijne kunnen makkelijk 800Mhz 3-3-3-9 2.2V. En jij hebt 0,1V hoger en je doet 4-4-4-12 :+ . Strakker proberen te zetten he. ;)
Je moet btw ook niet erg hoog gaan met je voltages, microns kunnen niet goed tegen hoge voltages, verder: Micron 4 life 8-)

[Reactie gewijzigd door michel1991 op 23 juli 2007 21:43]

Ja klopt, maar ben vandaag pas echt met mijn eerste pogingen om te OC'en begonnen :) had voorheen nog geen tijd. Ik wil eerst eens kijken of ie met deze timings goed draait @ 2.86 GHz. Zelfde principe als met de test OC. Had eerst CL5 genomen om te kijken of ie goed liep, daarna wat strakker gezet. Nu GHz'en opgevoert en als dat lukt timings weer wat strakker. Ik doe alles graag geleidelijk en rustig aan ;)

Ik zal blijven updaten zodra ik meer OC resultaten heb.
Je processor zal je geheugen lang niet kunnen bijbenen :P Probeer je MP wat te verlagen en je geheugen verhogen om je geheugen meer te testen ;)
Edit @ review: Heb ook even, zoals Gamesua adviseerde, het geheugen iets meer getest zonder proc OC.
Ik haalde nu op 2.2V: 800MHz @ 3-3-3-9