Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

bokkow 14 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 850 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• DESIGN
  • SCHERM
  • SNELHEID
  • NOKIA DRIVE
  • Camera
  • Social integration
  • Nokia Music

Minpunten

• Live account moet worden gekoppeld
  • Klepje naar de micro-USB is een beetje fragiel
  • Persoonlijk vind ik geen van de Theme-kleuren echt mooi

Introductie:
Ik ben als een van de 30 tweakers uitgenodigd de Nokia Lumia 800 te mogen gebruiken een week voor de introductie op de Nederlandse markt. Graag vertel ik jullie mijn bevindingen en ik zal proberen zo objectief mogelijk een review te schrijven. Ik moet er bij vertellen dat ik had meegedaan aan de eerste ronde en die uitslag heb afgewacht. Toen bleek dat ik daar niet mee door was heb ik bij mijn abonnement een nieuwe iPhone 4S besteld omdat ik echt aan nieuwe telefoon toe was. Echter toen bleek dat er plaatsen vrij waren heb ik daar meteen op gereageerd, geef me eens ongelijk, en daar had ik geluk mee. Sommige zullen het zien als hebberig wellicht maar ik moet zeggen dat ik niet had verwacht er iets aan over te houden en dat ik dolblij ben met het toestel, want ik ben ook zo iemand die "nooit ns iets wint" en hard werkt voor al zn spulletjes. Echter aan de andere kant stelt dit mij ook in de luxe positie om hier en daar een directe vergelijking te trekken met de 4S waar Nokia naar eigen zeggen niet op focust maar mijn inziens wel interessant is.

Hardware: Killerdesign.
Het design sprak mij heel erg aan van dit toestel al vanaf het moment dat het alleen nog maar een toestel was met Maego. Het ziet er op plaatjes en in previews al ongelofelijk gelikt uit en een echte eyecatcher daarbij is natuurlijk het scherm.

Maar eerst de unibody kunststof behuizing. Uit éen stuk gefreesd (dus niet gegoten!) en in dezelfde kleur door en door. Nu maakt dat voor het zwarte toestel misschien niet zo veel uit maar in de kekke kleuren blauw en roze (beide ook gezien en ze zien er eveneens gaaf uit) kan ik me voorstellend at het prettig is wanneer je een krasje krijgt dat de kleur van dat krasje nog steeds hetzelfde is. Het materiaal voelt erg lekker in de hand en is niet erg vette vinger gevoelig. Het klepje waar de micro-USB aansluiting achter plaatsneemt is iets waar je mee moet opletten; dit doet een beetje fragiel aan. Verder is het een solide telefoon.

Het scherm is werkelijk fenomenaal mooi, ik kom van een S.E. Xperia 10 en de kleuren zijn veel sprankelender en het zwarte is echt ZWART. Het is met een zwart menu niet te zien waar het scherm een rand heeft, alsof het doorloopt. De bolling van het glas voegt ook veel toe aan het design. Dit in combinatie met de unibody strakke behuizing maakt voor mij dat de telefoon niet 13 in een dozijn is en duidelijk herkenbaar als dit model, waar de iPhone ook altijd direct herkenbaar is zal dat voor dit toestel ook zo zijn vermoed ik. Door de bolling lijkt het net of je vanuit een verdere hoek op het scherm kan kijken en dat het scherm echt op het glas ligt. Het is lastig uit te leggen. Wanneer je het ziet weet je wat ik bedoel. Het scherm is ook buiten overdag met zon er op goed afleesbaar. Kwa scherm vind ik het lastig mijn voorkeur uit te spreken tussen de iPhone en de Nokia. De iPhone heeft een scherper beeld met een hogere resolutie maar de Nokia heeft een vernieuwend gebold scherm met hele heldere kleuren en gitzwarte achtergronden. Allebei hebben ze iets.

Hardware: Camera
Carl Zeiss, dat is wat Nokia al generaties (telefoons dan natuurlijk) lang gebruikt voor de cameralenzen van hun telefoons en ruim mee adverteert. Het moet een toonbeeld van goede kwaliteit waarborgen. Hier maak ik een direct vergelijking met de camera van de iPhone 4S. Beide bieden ze 8MP en kwalitatief hoogstaande lenzen en is het een van de key selling points. De camera in de Nokia is erg goed, hij neemt snel foto's; vanaf je broekzak ben je met een swipe en een druk op de cameraknop al klaar om foto's te nemen. Na je eerste shot kun je bijna meteen een volgende nemen en met een swipe vanaf links haal je de laatst gemaakte foto tevoorschijn. De kwaliteit van de foto's is goed, de kleuren zijn helder en sprankelend en ze zijn erg scherp. Wanneer de flitser nodig is dan maakt hij naar omstandigheden steeds erg duidelijke foto's. Een op een tegenover de iPhone is de camera van de 4S wel wat beter, hij is sneller, heeft iets betere auto focus en de kleuren zijn iets natuurgetrouwer. Dessalnietemin zijn de foto's erg goed en duidelijk beter dan de 8MP foto's van mijn oude Xperia en beter dan van de meeste smartphones die ik om me heen tegenkom.

Hardware: Interne Hardware
Ja, alles is aanwezig, dat is alles wat ik voor de interne hardware kwijt wil. Alle hardware die je mag verwachten voor een high-end smartphone is er; GPS(zelfs een extra snelle variant), Bluetooth, snelle CPU, genoeg geheugen zowel RAM als opslag (16GB), etc. De hardware interesseert mij voor een telefoon niet heel erg, al heeft hij een octacore met twee grafische units. Dat maakt niet uit, het gaat om de gebruikservaring; een dualcore met een langzame interface is minder waard dan een single core met veel snellere software. De hardware is ruim voldoende om dit te bewerkstelligen en op geen moment doet de telefoon langzaam of zelfs maar stotterend aan.

Hardware: Accu
De accu is prima voor een smartphone. Ik verwacht niet dat een smartphone langer dan een dag op een acculading volhoudt en dat haalt dit toestel makkelijk. Iedere avond leg ik mijn telefoon aan de oplader dus ik kan niet exact zeggen hoe lang hij mee gaat en dat interesseert mij eerlijk gezegd ook niet.

Software: WP7.5
Het eerste toestel met Windows Phone 7.5 (ook wel Mango), van wat ik heb gezien optisch niet veel anders dan 7. Het is een heel rap besturingssysteem wat efficient met de hardware om gaat. Alles draait om de gebruikservaring en die is SNEL, swipen over het scherm door menu's heen, allemaal mooi geanimeert het is echt een verfrissend systeem. Ik ken iOS door en door (Apple fanboy admitted) maar dit is compleet nieuw voor mij en ben er nu al erg tevreden over. Ik moet toegeven dat iOS ergens wel wat meer logica bezit en dat het iets breder is wat betreft instellingen en synchronisatie maar dit werkt op zijn eigen manier heel erg prettig. De combinatie van dit toestel met WP7.5 is erg goed en ik denk (en hoop) echt dat Nokia hier een grote kans mee maakt om terug op de smartphone markt te komen.

Integratie social media
Bij Windows Phone 7.5 heeft Microsoft veel aandacht besteed aan het koppelen van verscheidene accounts aan je telefoon. Daar is wel een minpuntje bij te noemen; bij het in gebruik nemen van je telefoon word je meteen gedwongen om een Live account te gebruiken. Voor veel van ons zal dit ook je MSN adres zijn, waardoor alle 10 jaar oude contacten ook automatisch in je contactpersonen lijst worden geplaatst. Dit betekent dat je dus een overvolle lijst krijgt met mensen die je waarschijnlijk nooit meer spreekt. Voor mij is het daarnaast ook mijn secundaire mail (wordt doorgestuurd naar mijn Gmail) en krijg ik dubbele notificaties voor wanneer een en hetzelfde mailtje binnenkomt. Het is even zoeken maar het is gelukkig allemaal uit te schakelen, feit blijft wel dat het gekoppeld moet blijven. Overige accounts toevoegen werkt dan weer wel erg fijn. Facebook, Gmail, LinkedIn en Twitter worden standaard ondersteund. Hij zet je contactpersonen in je bellijst en voegt daar ook een foto van toe van een van die accounts waar die persoon aan gekoppeld is. Het is een erg veregaande integratie waardoor je in principe geen losse app meer nodig hebt voor de verscheidene communities.

Software: Nokia Apps
De apps die Nokia toe heeft gevoegd aan deze telefoon zijn best breed, van een muziek service (Nokia Music) tot gesproken navigatie (Nokia Drive). Deze twee wil ik graag uitlichten omdat het beide applicaties zijn die ik daadwerkelijk gebruik.

De Music app geeft je toegang tot een breed scala aan muziekgerelateerde diensten zoals radio, je eigen muziek, de Nokia Music Store (DRM vrij) en nieuws over "gigs" die bij jou in de buurt plaats vinden. Het is mooi vorm gegeven met albumart en op de achtergrond een foto van de artiest die op dat moment wordt afgespeeld en het glijdt allemaal heel smooth over het scherm. De radio biedt ook de mogelijkheid niet alleen naar de ether te luisteren maar ook naar muziek gebasseerd op genre en hierin kun je ook skippen naar het volgende nummer (5 keer per uur). Als een nummer je bevalt kun je het natuurlijk ook meteen kopen.

Dan navigatie! Wauw, fantastisch dat Nokia dit meelevert met hun toestellen (dat doen ze al langer, dat weet ik maar toch). Dit is een vervanger voor een los navigatiesysteem, werkt erg nauwkeurig en heeft bijna instant GPS signaal door een nieuwe technologie in ontvangst. Ieder adres is snel gevonden en je kunt de taal naar eigen voorkeur instellen, je hebt zelfs de keus tussen mannelijk en vrouwelijk. Ik ken losse navigatiesystemen die minder exact werken dan dit toestel. Erg indrukwekkend en naar mijn mening een dealmaker, hier zou je het toestel voor kunnen kopen.

Software: beschikbare 3rd party apps
De windows marketplace is al aardig gevuld met de apps die je echt wil hebben; WhatsApp (is best wat druk op de ontwikkelaars uitgevoerd om dit te bewerkstelligen had ik meegekregen), Facebook, Buienradar en er is ook een Tweakers.net app. Ze werken allemaal prima al vind ik van die van Facebook een beetje onoverzichtelijk (maar dat vind ik ook van de iOS versie tot nog toe). De enige app die ik tot zover miste was Shazam. Verder is het scala vrij compleet. Het is de vermelding waard dat ik het liefst zo min mogelijk apps heb en er sowieso slechts een paar dagelijks gebruik.

Conclusie:
De samenwerking tussen Nokia en Microsoft is een geslaagd concept. Het werkt erg goed en de combinatie tussen de Nokia hardware (en software) met het besturingssysteem van Microsoft lijkt een gouden strohalm voor Nokia aangezien dit hun, nou ja ik zal niet zeggen laatste maar daar lijkt het wel op neer te komen, laatste kans is om voet aan wal te zetten in de smartphone markt. Het toestel heeft zeker de potentie om dit te bewerkstelligen en is voor mij een verademing in snelheid en vernieuwende interface. Ik hoop ten zeerste dat Nokia hiermee een succesformule in handen heeft want ze kunnen het duidelijk wel! De Nokia Lumia 800 is een van de betere smartphones en kan zich prima meten met de gevestigde orde!

(Note: ik zal vanavond nog wat foto's toevoegen, ik kan er nu even niet bij)

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Je hoeft Shazam niet te missen, SoundHound werkt misschien zelfs beter en is wel beschikbaar voor windows phone! :Y)
Shazam bestaat zelf ook voor Windows Phone. En SoundHound is idd stukken beter! Al moet ik zeggen dat Bing Audio in de meeste gevallen prima werkt. Alleen wat unieker muziek vind SoundHound deze meestal wel.

Waarom third party party apps installeren voor muziekherkenning wanneer windows phone over een ingebouwde muziekherkenfunctie beschikt? Het zou gewoon ingebakken moeten zijn in Bing (die tevens als barcode scanner kan functioneren).
Bing Audio werkt volgens mij niet als je NL als taal/land hebt ingesteld.
Je noemt als negatieve eigenschap dat je Live Account gekoppeld moet worden. Maar een account koppelen aan je smartphone vind je net zo goed bij een Android toestel (Google account) en bij de iPhone (Apple ID). Dus vind dat niet zo'n relevante negatieve eigenschap als ik eerlijk ben...
Neemt niet weg dat ik dat ook als negatieve eigenschap ervaar, zeker bij Android. Bij iOS kun je in ieder geval de telefoon gebruiken zoals hij wordt geleverd (dus met de software die er al op staat) zonder een Apple ID. Dat je voor een app market een account nodig hebt vind ik acceptabel maar de keuze in welke mail je daar aan koppelt zou ook vrij moeten zijn (zoals ook weer het geval is bij iOS) zodat je je eigen mail (die je al jaren gebruikt) kunt inzetten hiervoor.

Het is dus zeker wel een relevante negatieve eigenschap, echter voor mij, wat een ander als relevant ervaart staat natuurlijk vrij.