Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

willem_liu 19 november 2011, laatste update op 19 november 2011, 332 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• Licht
  • Handzaam formaat
  • Lange batterijduur
  • Audiospeler
  • Landschap/portret modus

Minpunten

• Losse stylus
  • Het draait android, maar laat je niet out-of-the-box apps installeren
  • Webbrowser is niet heel nuttig
  • Foto app is niet heel nuttig
  • PDF leest niet zo lekker als ePub boeken
  • Geen auto oriŽntatie
  • Synchronisatie software niet heel intuÔtief
  • Geen fysieke knoppen voor audio speler

Veelzijdigheid Score: 3
Laat ik beginnen bij de prijs. In eerste instantie vind ik de prijs te hoog voor een e-Reader. Dat komt, omdat ik bij een e-Reader denk dat het niks anders kan dan e-Books lezen.
Echter als ik nu zie wat het nog meer kan dan begrijp ik de prijsstelling al wat beter. Je krijgt namelijk inderdaad een reader, maar je kan er ook muziek op luisteren, foto's op bekijken en webbrowsen.
Het aantal features is dus uitgebreid alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen daadwerkelijk van de foto functie en het webbrowsen gebruik maakt.

Stylus
Een ergernis is de stylus. Dit is een apart object welke niet op de een of andere manier in de e-Reader geborgen kan worden. Gelukkig is de touchscreen prima met de vinger te bedienen. Ik heb eerlijk gezegd nog liever dat Sony de stylus helemaal niet mee levert.

Interne geheugen
De interne geheugen van de e-Reader is 2 GB waarvan maar c.a. 1,45 GB beschikbaar is. Het duurt vooralsnog wel een tijd voordat je dat vol hebt gekregen met eBooks, maar als je er ook muziek op zet dan loop je al gauw tegen z'n limiet aan. Gelukkig kan je ook een micro SD kaart gebruiken. De reader ondersteund de kaartjes t/m 32Gb en daarmee moet je toch wel aardig uit de voeten kunnen.

Afmeting
Ik vind de afmeting van de e-Reader ideaal. Hij past in de binnenzak van mijn jas en is zodanig licht en dun dat ik wel eens vergeet dat ik hem mee heb. Wel mag de opstaande rand (bezel) langs het scherm van mij wel iets dunner, of het scherm iets hoger liggen waardoor de hoogteverschil van de rand niet zo groot is. Want nu merk ik dat als ik in een hoek van het scherm moet klikken ik daar niet heel erg goed bij kan met mijn vinger door de opstaande rand. Het is niet zo dat ik daardoor mis druk, maar zo voelt het wel.

Reader functionaliteit
De reader functionaliteit is naar mijn mening zeer goed. Je kan zelf kiezen tussen een aantal preset font-groottes waarbij ik van mening ben dat er voor iedereen wel een ideale font-grootte te vinden is. Het bladeren door een boek kan je bereiken door de knoppen links en rechts te gebruiken. Maar je kan ook door middel van de swipe gebaar bladeren door een boek. Een simpele korte strook naar links of rechts op het scherm zelf volstaat dan om een pagina om te slaan. Je kan in het menu zelf instellen welke swipe richting de volgende pagina zal tonen.
Ik heb van horen zeggen dat een touchscreen e-Reader toch iets minder goed leesbaar is als een normale e-Reader vanwege de touch-laag die bovenop de e-Ink display zit. Zelf heb ik daar geen ervaring mee en kan dus niet uit eigen ervaring delen dat het zo is of niet. Maar toch wil ik je dit meegeven zodat je bij het kiezen van een e-Reader hier rekening mee kan houden.
Het scherm vind ik zelf zeer goed leesbaar, maar het is nog niet hetzelfde als papier. Je hebt voor dit scherm toch nog ietsjes meer licht nodig dan voor de papieren variant. Mooi is dat je uit een aantal standaard contrast modi kiezen of zelf de brightness en contrast handmatig instellen.
De mooiste feature van de reader vind ik nog het woordenboek. Je kan bijvoorbeeld je vinger voor 1 seconde op een woord houden. Dan opent zich een definitie van het aangewezen woord. Zeer handig als je moeilijke woorden tegenkomt.

PDF bestanden
De reader kan ook PDF bestanden bekijken, maar zoals bijna elke reader van dit moment is deze functionaliteit een beetje ondergeschikt. De reader kan namelijk de tekst niet passend maken naar het scherm en daardoor moet je dus ook naar links en rechts scrollen om de gehele pagina te bekijken, of je moet zodanig uitgezoomed zijn dat de gehele tekst in het scherm past, maar dan zijn de letters waarschijnlijk zo klein dat ze niet meer leesbaar zijn.

Fotoviewer
Het is aardig dat Sony een fotofunctionaliteit heeft toegevoegd, maar de weerwaarde ervan ontgaat mij een beetje. De foto's worden weergegeven in zwart/wit. Dit is handig als je alleen maar zwart/wit foto's hebt, maar ik denk dat veel mensen toch kleuren foto's maakt. En als ze die erop zetten dan komt een foto toch niet helemaal tot z'n recht. In de praktijk zal ik zelf ook nooit foto's op deze e-Reader zetten. Ik toon de foto dan nog eerder op mijn smartphone dan op de e-Reader.

Webbrowser
De webbrowser is dan ook zo'n feature die volgens mij niet veel toegevoegde waarde heeft. Het werkt snel, maar het scrollen door de pagina wordt toch beperkt door de refreshrate van de e-Ink scherm. Zodra je gaat scrollen dan zal het scherm overgaan in een soort 2-tint modus waarna real-time wordt weergegeven waar je naartoe scrolt. In die fractie van een seconde blijft het beeld stilstaan ook al ben je aan je scroll actie begonnen. Zodra je je vinger van het scherm haalt na het scrollen dan neemt het weer een fractie van een seconde de tijd om terug te veranderen naar de 16-tint modus. Het scrollen door een pagina heen voelt door het schakelen tussen verschillende tinten daardoor niet lekker vloeiend aan.
De WIFI ontvangst is niet heel sterk. Ik merk dat mijn laptop bijvoorbeeld een beter bereik heeft.

Gemiste kans
Het zou leuk zijn als de android market beschikbaar was op de e-Reader, maar misschien is dat een beetje wishful thinking. Bovendien zal de trage refreshrate niet geheel geschikt zijn voor apps waar animaties in verwerkt worden.

Muziekspeler
Er is een muziekspeler ingebouwd. De kwaliteit over de headphones is goed. De bediening is helaas wat lastiger als je een boek aan het lezen bent. Er zijn namelijk geen fysieke knoppen om de muziekspeler te bedienen. Als je een boek aan het lezen bent dan moet je terug naar de homescreen en van daaruit kan je via de statusbalk bovenaan de muziekspeler benaderen of je kan via de 2e pagina in de homescreen naar de muziekspeler gaan. Helaas moet je deze handeling altijd uitvoeren als je de muziekspeler wilt bedienen. Dit is dus van volume wijzigen tot en met een ander album/nummer uitkiezen en het stoppen van de muziekspeler.
Als je de reader op stand-by zet dan stopt de muziekspeler ook automatisch. Je kan de reader dus niet als een overgrote mp3-speler gebruiken.

Scherm orientatie
De reader beschikt over de mogelijkheid om te werken in portret en landschap modus. Echter moet je de modus zelf met een optie zetten in de menu. Ik had het logisch gevonden als auto-oriŽntatie een mogelijkheid was, maar kennelijk kan een accelerometer er niet bij voor deze prijs. Ik had graag de stylus, foto- en webbrowserfunctionaliteit opgegeven voor de accelerometer.

Synchronisatiesoftware
De synchronisatie software werkt voor mij niet geheel intuÔtief. De interface is wel rustig en eenvoudig te begrijpen. Je kan alle ondersteunde bestanden naar je bibliotheek slepen. Echter dan verwacht ik dat deze automatisch gesynchroniseerd worden met je reader, maar niets is minder waar. Zodra je je reader aan sluit via USB dan verschijnt er bovenin de interface een extra categorie voor je e-reader. Als je daarop klikt dan zie je alles wat op je e-reader staat. In dat scherm is er ook een tab genaamd Synchroniseren en daar kan je dan op de synchroniseren knop drukken om content te gaan synchroniseren.
Ik vind dit behoorlijk verwarrend. Het is zelden dat ik wil weten wat er op mijn reader staat alvorens te gaan synchroniseren. Eigenlijk wil ik altijd mijn bibliotheek gesynchroniseerd hebben. Ik verwacht dat die gelijk is met de content op mijn reader en als dat niet zo is dat ik dan moet synchroniseren.
Verder vind ik het niet van deze tijd dat er geen rechtermuisknop menu geopend kan worden. Je moet bijvoorbeeld je boeken eerst selecteren en vervolgens met de knoppen onderop de geselecteerde boeken in een verzameling stoppen of verwijderen. Ik had liever een context menu geopend met de rechtermuisknop waarmee ik hetzelfde kan doen.

Als je zo mijn review hebt gelezen dan merk je meer negativiteit dan positiviteit. Dat is wellicht niet geheel terecht. Ja, de reader heeft een aantal nadelen, maar datgene waar de reader voor wordt aangeschaft doet ie subliem. Het lezen van een boek is zeer goed te doen. Je kan ontzettend lang mee met 1 acculading. Het apparaat is licht zodat je geen vermoeide handen krijgt. Het is licht en je kan hem gemakkelijk meenemen.
De synchronisatie software is het enige minpuntje als je kijkt naar de reader functionaliteit, maar het is niet onwerkbaar. Bovendien is er ook andere synchronisatie software te vinden op het net, sommige zijn zelfs gratis.
Alle rand-features schieten tekort, maar daarvoor koop je ook geen e-Reader.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?