Arctic Accelero S1 Review

.Johnny 23 juli 2007, 826 views

Arctic Accelero S1

Pluspunten

• prijs
  • stil

Minpunten

• slecht plakkende ramsinks. Koop bij aanschaf van dit ding meteen een extra setje en vergeet de bijgeleverde sinks! scheelt je een hoop irritatie later
  • x1950 Pro VRM sink is niet afdoende voor de "slechte" eerste bulk x1950 pro's met hete VRMs

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Er zijn al 2 reviews over dit product verschenen die volgens mij goed het product beschrijven. Ik zal hier vooral beknopt er op in gaan en wat foto's aan de reviews toevoegen.

Het apparaat is vrij onhandig om te installeren en dat komt extra duidelijk naar voren door de slecht plakkende ram sinks. De enorme heatsink blokkeert de toegang naar de ramsinks, en tijdens de installatie vielen de slecht plakkende sinks er bij mij regelmatig af, waardoor je het hele geval weer van je kaart moet afschroeven om de sinks aan te drukken.
Ik heb uiteindelijk voor andere ramsinks gekozen, zodat ik niet elke keer weer em opnieuw hoef te bevestigen.
Het is ook nog vermeldenswaardig dat bij mijn x1950 pro één van de meegeleverde ramsinks uberhaupt niet eens past: een heatpipe drukt daar tegen aan (zie foto).

Het installeren gaat opzichzelf gezien vrij simpel:
* je verwijdert je ouder cooler
* plak de 8 ramsinks vast
* schroef de cooler losjes erop
* even pielen met de 2 zwarte plastic klemmetjes, dat is niet echt een handig mechanisme
* schroef de cooler helemaal vast

Ik ben wel redelijk tevreden over de koeling. Idle 37'C, dat is niet heter dan bij de X2 die ik hiervoor had.
Helaas heb ik een Ati x1950 pro met heetgebakerde VRMs, en de meegeleverde extra heatsink voor de VRMs is helaas niet afdoende. Mijn systeem crash bijvoorbeeld bij NFS carbon. Dat heeft opzich verder niets met de S1 te maken. Als je ook een x1950 pro hebt en er over denkt om de S1 te kopen, kijk dan even in dit gesloten topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1195832, daar kun je wel informatie vinden over de problemen, fixes en achterin het topic staan ook nog plaatjes van de nieuwe revisie x1950 pro's die dit probleem helegaar niet meer hebben.

Verder moet ik er denk ik nog wel even bij vermelden dat ik in mijn kast een (lownoise) 120mm fan direct achter de kaart heb zitten, vooral om de VRMs een beetje te koelen en airflow in de kast optimaal te houden.

Heb jij ook een Arctic Accelero S1?