Specificaties Rad. X1950 XT, 256MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI RX1950XT-VT2D256E-HD Review

Masterlans 23 juli 2007, laatste update op 25 juli 2007, 1.310 views

MSI RX1950XT-VT2D256E-HD

Pluspunten

• prijs!
  • prestaties
  • VIVO

Minpunten

• op volle snelheid is de fan duidelijk aanwezig
  • geen DX10

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Wordt gebruikt i.c.m. Asus M2N-SLI Deluxe, AMD Athlon x2 5600+ en crucial ballistix PC5300 cl3 2x1GB kit.

Ik had eigenlijk al een tijdje besloten te gaan upgraden en moest dus noodgedwongen overstappen van mijn (heel aardig presterende) x850xt-pe (agp) naar een pci-e kaart. Na veel wikken en wegen leek een 8800 GTS/320 me een goede keus, toen echter bleek dat de DX10 prestaties nogal twijfelachtig waren heb ik toch besloten af te wachten met het kopen van een high-end mid-range kaart (ook vanwege het stroomverbruik dat zowel de 8800 serie als de 2900 heeft).

Hier op tweakers raadden veel mensen een x1950 pro aan voor de mensen die noodgedwongen een nieuwe serie DX10 kaarten niet konde afwachten.
Toen zag ik voor een nette prijs deze x1950XT met VIVO mogelijkheden in de pricewatch staan, en heb ik deze besteld, met in het achterhoofd dat ik hem dan over een half jaar ofzo inruil voor een DX10 kaart (ik denk dat deze dan ook nog wel te verkopen moet zijn).

De doos ziet er netjes uit, niet al te groot gelukkig. Daarin de kaart, gele dopjes om de DVI aanlsuitingen af te dekken (niet eerder gezien, ook niet erg nodig denk ik), 2 verloopstukken van DVI naar D-sub, een RGB kabel, de 4-weg splitter voor de VIVO mogelijkheden, een molex-splitter en de game Heroes of Might and Magic V (die ik wilde kopen en gelukkig nog niet had gehaald :)).

De prestaties zijn goed wat mij betreft, ik speel momenteel met name Oblivion en dat draait prima op 1024x768, met veel eye-candy en HDR (of volle AA). Ook COD2 draait uistekend.
Met zowel CPU als GPU op stock speeds haalde ik 11455 marks in 3DM05.
Met de CPU op 3 GHZ steeg de score naar 11616 marks.
Het verhogen van de stock 621/900 naar 655/1008 liet de score stijgen naar 12323 marks. Ik denk dat er wel meer inzit, maar ik heb niet echt verder geprobeerd i.v.m. instabiliteit. De overklokbaarheid is dus voldoende wat mij betreft.

De temps zijn hoger dan ik van de x850xt-pe gewend was, na een run 3DM05 was de hoogst gemeten temp 89 graden met de fan op zijn eigen snelheden. Met de fan via atitool op 100% kwam de temp na een run 3DM05 niet boven de 64 graden uit.
Idle is de temp ongeveer 52 graden met de eigen speeds van de fan (kamertemp 25 graden), en met de fan op 100% nog slechts 42 graden.
De koeler maakt behoorlijk wat geluid als hij op 100% draait, dat gebeurt echter niet vaak. Tijdens gewoon 2D werk gebeurt het zeer zelden dat de fan hoorbaarder wordt (idle is ie minder hoorbaar dan mijn Freezer 64 pro). Tijdens gamen valt het eigenlijk erg mee, aangezien hij tijdens langdurig Oblivion spelen misschien om het kwartier duidelijk hoorbaar wordt, en verder niet echt (om te gamen zet ik echter mijn casefans op 100%).

De beeldkwaliteit is goed, al kan ik dat niet goed opbjectiveren.

Ik heb de kaart niet gemod (wellicht dat ik er een AC fan opzet, dan update ik de review nog).

Met de recente drivers werkt de kaart zonder problemen in de games die ik geprobeerd heb, ook de tv-out e.d. werken naar behoren.

De prijs vind ik uitstekend, als je kijkt dat deze kaart toch op het niveau presteert van een aanmerkelijk duurdere 7950 GT, 1900xt of 1800xt. En hij kostte met 149 euro pakweg de helft van de 8800 GTS 320 die ik eerder overwoog.

edit: typo

Heb jij ook een MSI RX1950XT-VT2D256E-HD?

Negatieve eigenschappen: geen directx 10

Dat weet je toch al als he je hem koopt :S, vindt ik persoonlijk niet echt een negatief punt aangezien het heel duidelijk is welke kaart wel DX10 heeft en welke niet.

Verder een prima review, mischien leuk om het op te vrolijken met wat foto's.

[Reactie gewijzigd door Fonzie27 op 23 juli 2007 03:17]

Dank je wel, foto's komen eraan :)

Ik vind het wel een negatief punt omdat een nieuwe videokaart op dit moment (nu de DX10 games beginnen te komen) wat mij betreft beter af is door dit te ondersteunen. Echter heb ik inderdaad wel bewust gekozen voor een DX9 kaart (simpelweg omdat de DX10 alternatieven te weinig meerwaarde bieden voor te veel geld).
Als voordeel kan je toch ook zeggen dat je de kaart nog kan gebruiken in de toekomst om Physics te laten rekenen naast je HD2600 of HD2900.

Je kan zelfs 2 videokaarten crossfire laten draaien en deze erbij voor physics...
wat voor mobo heb je daar dan voor nodig?
Verder toppie review, ik ga m ook halen, maar dan eentje van sapphire
Die overklok klopt volgens mij niet helemaal. Een stock X1950XT doet toch 625MHz ofzo? :S?
Je hebt gelijkt, dat is een typfoutje, het is 621 stock en OC naar 655 MHz.
Inmiddels overigens op 685/1008 gedraaid, en daarop zonder problemen 3DMark05 kunnen draaien, helaas lag mijn internet eruit (dus geen score ervan).
die 521 op de gpu is de 2D Clock speed, dat is toch zo bij mijn x1900.