Nokia Lumia 800 Zwart - Reviews

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Jaguar645 13 november 2011, laatste update op 13 november 2011, 3.866 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • AMOLED
  • Snel
  • Nokia Music/Maps/Drive

Minpunten

• geen in-ear headset meegeleverd
  • Accu niet zelf te vervangen

Afgelopen woensdag ben ik samen met 29 andere Tweakers en 10 Nokia fans voor de Nokia Experience geweest bij het hoofdkantoor van T.net. De avond begon met een klein voorwoord van Wilbert. Hierna was er een korte presentatie van Microsoft zelf en als laatste een presentatie van Nokia. De presentaties duurde niet lang maar het leek toch een eeuwigheid omdat ik ondertussen zo graag eens het toestel wilde zien en ermee spelen :)

Ik was zelf ontzettend benieuwd naar de hardware en kwaliteit hiervan. Nokia is voor mij altijd nog wel het merk geweest welke kwalitatief uitstekend zijn. Daarnaast was ik ook wel benieuwd naar de applicaties, en eventuele andere wijzigingen, die Nokia mee levert. Zelf heb ik het afgelopen jaar een Samsung Omnia 7 gebruikt en zal de 2 WP7 phones zo hier en daar ook met elkaar vergelijken.

Unboxing

We kregen de Lumia doos in handen met als waarschuwing het lipje op de tafel te houden. Dit omdat de telefoon bovenop ligt en hij er anders uit zou kunnen vallen. Naast de telefoon is het volgende terug te vinden:
  • Doosje met handleidingen/garantie
  • Doosje met een protective skin
  • Oordopjes
  • Micro-USB kabel
  • USB Stroom adapter

Hardware & Design

Design van de Lumia 800 vind ik zelf uitstekend. Het toestel is een uni body model welke gemaakt is van polycarbonaat. De voorkant van het toestel is bijna geheel voorzien van het display. Het display is iets gecurved waardoor swipen over het display heel natuurlijk aan voelt. Aan de onderkant zitten de 3 verplichte knoppen. Mijn Samsung had van de Windows knop een fysieke knop gemaakt, de Lumia vind ik echter veel mooier hierin omdat alle knoppen touch sensitive zijn. Aan de bovenkant van het scherm is de naam Nokia terug te vinden. Het scherm zelf is gemaakt van Gorilla Glass.

Aan de achterkant zit uiteraard de camera met net daarboven de dubbele LED flits. De camera zit in een zilverkleurige “strip” waar de naam Nokia op staat en tevens de vermelding dat er een Carl Zeis Tessar lens in zit. De camera is voorzien van 8MP en kan daarnaast video’s opnemen op 720p. Ik moet nog foto’s maken met de Nokia dus over de kwaliteit ervan kan ik nog niet spreken. Vandeweek ben ik echter bij een concert aanwezig en zal hem daar eens gebruiken dus to be continued.

Aan de onderzijde van het toestel zitten klein gaatjes waar de microfoon achter verstopt zit samen met de speaker.

Aan de bovenzijde van het toestel zit een klepje met daarachter de Micro USB verstopt. Hiernaast zit de SIM kaart verstopt welke je eruit krijgt door deze eerst even naar links te schuiven en daarna eruit te trekken. Wat belangrijk is om te weten is dat hier Micro SIM in moet. Het klepje voor de Micro USB is naar wat ik voel wel stevig. Design technisch snap ik ook wel dat ze hiervoor gekozen hebben omdat het weer mooi wegvalt in het toestel. Persoonlijk vind ik het schuifje van de Omnia 7 wel beter in die zin dat het nog steviger lijkt. Al helemaal als je wel eens vergeet hem op de Lumia dicht te klappen dan zou hij misschien nog wel eens af kunnen breken. Naast het klepje is tevens nog de headphone aansluiting te vinden.

Aan de linkerzijkant van het toestel is niets te zien, dit is anders voor de rechterzijde. Hier zitten alle fysieke knoppen voor volume, power en de camera. Groot gemis vind ik hier dat er niet opstaat welke knop waarvoor is. Ze hadden hier eigenlijk wel wat logo’s in mogen zetten. Als ik het toestel aan andere mensen geef is namelijk het eerste wat ze vragen “hoe zet ik hem aan?”. De knoppen zelf voelen solide aan op mijn toestel hoewel ik her en der lees dat ze nog wel eens wat losjes zitten.

Via de camera knop is het ook mogelijk om vanuit stand-by snel foto’s te kunnen schieten. Zodra je deze een paar seconden ingedrukt houd ontwaakt het toestel en gaat meteen naar foto mode. Je kunt op deze manier binnen een seconde of 5 al de eerste foto gemaakt hebben.

AMOLED ClearBlack

Nokia heeft gekozen om een AMOLED scherm in de Lumia te stoppen. Zelf was ik al een tijdje tevreden gebruiker van AMOLED schermen aangezien Samsung ze veelvuldig gebruikt. Ik wilde ze ook wel even naast elkaar leggen om te zien welke er nu mooier is. Het zijn beide Pentile schermen dus ze hebben in ieder geval al dezelfde “gebreken”. Voor de foto heb ik gezorgd dat beide telefoons gebruik maken van de Blue theme en high brightness. Links zie je de Nokia Lumia 800 en rechts de Samsung Omnia 7.

Op de grote foto (zie daarvoor onderaan de review) is ook duidelijk de pixels/lijnen te zien die je sneller bij Pentile schermen ziet. Als ik echter gewoon naar het toestel kijk is daar eigenlijk niets meer van terug te zien. Uiteindelijk zit er naar mijn idee geen verschil tussen de 2 AMOLED schermen maar de Nokia wint het hier wel nipt van de Samsung vooral omdat het scherper lijkt te zijn.

Connectivity

De Lumia is voorzien van Quad band GSM en verbind zich zeer stabiel met het netwerk. Met mijn Omnia had ik op bepaalde plaatsten nog wel eens last dat het signaal zwakker werd of in het geval als ik op kantoor de lift in stapte was het geheel weg. Met de Lumia heb ik tot nu toe altijd een goede verbinding en kan ik zelfs weer vanuit de lift bellen als het nodig is. Internetten kan met maximaal 14.4Mbps HSDPA en 5.76Mbps HSUPA.

WIFI is natuurlijk ook van de partij en hier kan met B/G/N netwerken geconnect worden.

Als laatste is er Bluetooth aanwezig voor de carkits. Nokia heeft echter ook een app mee geleverd waardoor je via Bluetooth ook contacts van je oude telefoon kunt over kopiŽren. Mijn contacts staan allemaal in Exchange dus ik weet helaas niet hoe goed de app werkt.

Nokia & Windows Phone

Toen Microsoft & Nokia hun samenwerking aankondigde was ik zelf natuurlijk wel benieuwd wat er allemaal zou gaan gebeuren. Met deze eerste phones van Nokia kunnen we ook de eerste stappen zien en ik verwacht zelf dat we in de toekomst nog veel meer moois kunnen verwachten.

Als eerste de normale wijzingen die eigenlijk elke fabrikant wel doet. Er is een theme toegevoegd die Nokia Blue heet. Deze gaat meer richting donkerblauw en vind ik er ook mooier uitzien dan de blue die Microsoft zelf meelevert. Daarnaast heeft Nokia ook vernieuwde versies van wel bekende deuntjes meegeleverd voor de ringtone, kalender herinnering, e-mail en sms.

Nokia heeft zelf ook apps gemaakt en deze zijn:

App Highlights
Een Nokia view over de bestaande Marketplace heen. Er zijn hier 3 schermen te vinden voor Top Apps, Top Games en Starter Kit. Het is een leuke toevoeging maar ik heb niet direct de toegevoegde waarde kunnen vinden boven de normale Marketplace

Contacts Transfer
Via Bluetooth kun je contacts overhalen naar je nieuwe Lumia. Zelf heb ik deze niet kunnen gebruiken omdat al mijn contacts al in Exchange staan.

Nokia Drive
Nokia levert zelf een navigatie programma mee voor in de auto. Je kunt bij voorhand de kaarten downloaden van in totaal 90 landen over de hele wereld. Zelf heb ik geen auto maar het is alsnog wel handig dat er nu toch navigatie aanwezig is als ik bij iemand anders in de auto zit. Ik heb laatst in de trein even getest hoe de GPS en tracking werkte. Een GPS fix was zeer snel gevonden mede dankzij de A-GPS. De snelheid werd netjes weergegeven evenals POI’s onderweg. Het viel me ook op dat het berekenen van de route erg snel gedaan word.

Nokia Maps
Gelukkig heeft Nokia ook wel gedacht aan mensen die te voet hun weg vinden. Met Nokia Maps kun je een per voet navigeren naar een bepaald deel van de stad. Toch handig als je ergens bent waar je de weg niet weet. Het kan echter niet alleen maar navigeren. Je kunt namelijk ook zoeken naar bijvoorbeeld hotels of restaurants in de buurt waar je nu bent. Of juist in de straat waar je naartoe wil wandelen. Je kunt dan ook op het restaurant drukken om reviews te lezen of te zien wat de website is. Wat mij betreft een uitstekende app!

Nokia Music
Je kunt Nokia Music het best als een uitbreiding op de aanwezig Zune Player zien. Dit omdat alles wat je via Zune synct ook gewoon in Nokia Music te beluisteren is evenals dat wat je via Nokia Music afspeelt/koopt ook weer terug in de Zune Player te vinden is. Het mooie is dus dat we tegenwoordig muziek in Nederland kunnen kopen dankzij Nokia.

Ook biedt Nokia Music een soort Spotify achtige dienst aan genaamd “Mix Radio”. Hiermee kun je aangeven wat je wilt luisteren zoals bv Dance muziek. Hierna kun je nog eens een sub selectie maken zoals “New Dance Releases, Dance in the Last Year, Trance of Back to the 90s”. Je kunt ook skippen naar een volgend nummer met als beperking dat dit maar maximaal 2 keer per uur kan.

Als laatste is het ook mogelijk om te zien welke optredens er in de buurt zijn en waar er opgetreden word.

We Care
Niets meer dan informatie dat Nokia gegevens verzamelt over de diensten die je gebruikt om hun producten nog beter te maken. Er staan ook links in naar de online Privacy Policy en Nokia Service Terms.

Windows Phone 7.5

Niet onbelangrijk aan een telefoon is het OS. Windows Phone 7.5 vormt hier het besturings systeem. Omdat het niet een WP7 review is ga ik een aantal features voorbij die het OS voor mij leuk maken. Er zitten nog veel meer features in het OS maar je kunt hier zelf nog even de preview van Tweakers.net zelf nalezen: Preview: Windows Phone Mango

People Hub & Social Media
De People hub is veel meer dan je contacten lijst. Je kunt naast een Windows Live account ook de volgende accounts toevoegen specifiek gericht op Social Media:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Zodra je een van deze accounts toevoegt zal Windows Phone ook het laatste nieuws binnenhalen wat je vrienden/kennissen neerzetten op de Social Networks. Dit kun je per persoon bekijken maar ook in een algemene “What’s new” lijst. Ook kun je zelf vanuit de people hub een message posten naar deze netwerken toe. Voor mij in ieder geval ideaal aangezien ik geen losse apps zo meer nodig heb!

Outlook
Je kunt meerdere mail accounts toevoegen aan WP7. Alles krijgt natuurlijk zijn eigen Outlook waardoor je alles netjes gescheiden houd. Het is alleen wel handig als er een unified mailbox is waardoor je toch alles in 1 overview kunt zien. Dit kan in WP7 d.m.v. een linked mailbox. Zo kan ik toch makkelijk alle mail bijhouden die ik van familie/vrienden binnenkrijg maar tegelijkertijd ook mails die ik weer van andere kringen binnenkrijg.
Outlook zelf werkt tegenwoordig ook met de conversation view. Deze zorgt ervoor dat alle mails die bij elkaar horen ook gegroepeerd blijven. Zo blijft je mailbox ook een stuk cleaner!

Xbox
Microsoft zou gek zijn als ze de brand Xbox ook niet gingen integreren. Dit hebben ze gedaan onder de Games app. Hier komen alle spelletjes in te staan en kun je ook op je phone ook achievements verdienen. Zelf vind ik het handig omdat je vanuit hier ook makkelijk berichten kunt sturen naar je Xbox vrienden om zo game afspraken te maken.
Als je vanuit de Marketplace de Xbox Live Extra’s download is het ook mogelijk je Avatar aan te passen.
Het enige wat ik hier nog mis zijn spelletjes die je over de Xbox en Windows Phone heen kunt spelen. Hopelijk gaat dat nog eens komen

Nokia heeft naar mijn idee een toestel afgeleverd die niet alleen design technisch mooi is om te zien maar mede dankzij Windows Phone ook gelikt werkt. Ik zou de telefoon dus ook zo aanraden mocht iemand een nieuwe zoeken. Ik ben ook ontzettend benieuwd wat de samenwerking tussen Microsoft en Nokia ons in de toekomst gaat brengen. Hopelijk blijft Nokia ons ook verassen met die soort mooie toestellen

De foto's in deze review zijn wat kleiner. Ik heb grotere versies in mijn foto album staan: Nokia Lumia 800 Fotoalbum

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Hoe vind je hem nou vergeleken met de Omnia? En zou je hem kopen over een iPhone 4 of SGS2?
Ik vind hem beter werken. Het scherm werkt naar mijn gevoel lekkerder. Ook het feit dat dit toestel veel sneller en beter qua ontvangst is vind ik beter.

Of ik hem zou kopen? Als ik een abo had waarbij ik deze phone kon kiezen bij het verlengen had ik het zeker gedaan. Ik had echter gewoon een los toestel en abo van de zaak en aangezien ik vorig jaar net het toestel gekocht had vond ik het wel prima en bewaarde ik de centjes liever in mijn zak :)

Als ik van een ander OS af zou komen zou ik hem ook zeker wel overwegen. Dat mede doordat het toestel toch wel ontzettend mooi is om te zien en het OS is erg verfrissend ten opzichte van de iPhone of Androids.
Fijn om te zien dat je ok de Omnia 7 hebt gebruikt, ik vind zelf deze 2 toestellen het meest interessant van de WP7 toestellen. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen om er 1 te kopen.

Als je er 470 euro voor de Nokia (pricewatch) of 310 euro voor de Omnia (pricewatch) moest betalen, is de Nokia dan de meerprijs waard (ja/nee) en waarom?

Hoe verhoud ook de batterij duur tot elkaar? De een heeft een groter scherm dat meer stroom vreet, de andere een snellere processor.

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 23 november 2011 12:20]

Persoonlijk vind ik de Lumia 800 na een 2 weken gebruik beter dan de Omnia. Waarom?

* Scherm van de Lumia is mooier en reageert beter. Plus het feit dat de Lumia Gorilla Glass gebruikt en de Omnia een type gehard glas waar bij mij al snel krasjes in kwamen te zitten
* Hij is sneller (maar dat komt ook mede door de 400Mhz snellere CPU)
* De Nokia applicaties zijn een welkome aanvulling en vind ik beter dan de apps die Samsung maakt/mee levert
* Ik raak met mijn Lumia nooit het gsm signaal kwijt. Dit gebeurde bij mijn Omnia wel (maar dit kan ook aan mijn toestel gelegen hebben)

(*) Persoonlijk vind ik het design van de Lumia mooier

Batterij verbruik is bij beide toestellen naar mijn idee/gevoel gelijk. Ik moet uiterlijk elke anderhalve dag het toestel aan de oplader hangen. En ik heb het volgende eigenlijk de hele tijd wel aanstaan:

* Push e-mail (Exchange)
* Whatsapp (voor een paar mensen dus geen heftig gebruik)

Daarnaast gewoon wat sms verkeer, internet (spoorboekje/nu.nl/tweakers/en meer) en natuurlijk ook bellen :P
Offtopic:

Gebruik maken van "hoofdletters" en goed opgebouwde zinnen helpt op Tweakers.net nogal eens. En woorden als: egt en suc6... Dat is danwel "MSN" taal... maar IMO geen Tweakers "taal"...

Anyway: Wellicht eens zoeken op:

IM