Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

zw0lsman 13 november 2011, 620 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Prachtig vormgegeven
  • Nokia Drive
  • Prachtig AMOLED display
  • Zeer snel

Minpunten

• Camera niet denderend
  • Windows Phone af en toe wat omslachtig
  • Niet te gebruiken als USB drive

Ik ben sinds een paar dagen ook in het trotse bezit van de nieuwe Nokia Lumia 800. Ik heb zelf nog nooit een Windows Phone 7 toestel gehad, dus het was behoorlijk wennen. Verder heb ik op het moment een iPhone 4, en heb in het verleden een Samsung Galaxy S2 gehad.

Ik zal kort mijn bevindingen van de afgelopen 3-4 dagen opsommen.

In de doos
Het doosje ziet er erg compact en netjes uit. In de doos zitten:
  • 3.5mm headset
  • USB kabel & oplader
  • Zacht rubberen hoesje
  • Handleiding
  • En uiteraard de Nokia Lumia 800
Er zijn ontzettend veel reviews die ingaan op de precieze specs, dus ik zal hier verder niet op ingaan.

Ontwerp
Het ontwerp van de Lumia 800 is echt ontzettend mooi. Foto's op internet doen eigenlijk geen recht aan het toestel. Het toestel is lekker zwaar, wat ik persoonlijk erg fijn vindt. Het geeft een gevoel van luxe. Ik heb hiervoor een Samsung Galaxy S2 gehad, die ongelofelijk licht is, wat toch erg plastic en goedkoop aanvoelt.

Op het toestel zitten 3 touch-sensitive toetsen: een terug-toets, een windows-toets en een search-toets.

Display
Ik ben eigenlijk zeer positief verrast door het display van de Nokia Lumia 800. Het is een 3,7 inch AMOLED display, met Nokia Clear Black technologie. Totale pixels-per-inch bedraagt 252.
Ik heb verder nog een iPhone 4, die een hogere resolutie en ppi heeft. Echter vind ik het display van de Nokia mooier. Kleuren zijn intenser en zwart is echt zwart. Dat het ppi iets lager ligt is bijna niet te zien en weegt dus ook niet op tegen de voordelen van dit display.
Zeker met de donkere (zwarte) interface van Windows Phone 7, komt dit beeldscherm echt prachtig tot zijn recht.

Software
Windows Phone 7.5 Mango
Zelf heb ik nog nooit met Windows Phone 7 gewerkt, dus dit was behoorlijk wennen voor me. Het startscherm van Windows Phone 7 is opgebouwd uit zogenaamde 'live-tiles'.
Dit zijn tegels van applicaties waarin ook echt live realtime informatie te zien is.

De algehele interface is zeer snel, veel sneller dan Android op mijn vroegere Samsung Galaxy S2 en wellicht zelfs sneller dan mijn iPhone 4.
Ik heb in de 3-4 dagen dat ik het toestel nu in mijn bezig heb en getest heb, echt nooit lang hoeven wachten op een applicatie.
Menu's zijn erg vloeiend en een lust voor het oog. Wel vind ik het af en toe wat omslachtig hoe de menu's werken binnen de applicaties.

Ik zal verder niet diep ingaan op Windows Phone 7, omdat hier al genoeg over te vinden is. Ik zal wel nog (erg handige) toevoegingen van Nokia behandelen.

Nokia Drive
Nokia heeft een eigen sausje over de interface heen gegooid, zoals veel fabrikanten standaard doen. Alleen heb ik het idee dat dit bij Nokia echt een toevoeging is aan het standaard OS, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Samsung wat ik erg onhandig vond werken.
Zo heb je bijvoorbeeld Nokia Drive, een gratis turn-by-turn navigatie software met GRATIS downloads van landen over de gehele wereld. Scheelt toch weer 60-70 euro voor het aanschaffen van een eventuele TomTom (applicatie).

Nokia Drive werkt erg prettig en je hebt de mogelijkheid om meerdere talen en stemmen te downloaden, net als de mogelijkheid op 2D of 3D weergave. Het enige minpuntje is dat de applicatie op het moment nog niet fully-featured offline werkt. Het is dus nog wat lastig om de applicatie in het buitenland te gebruiken,
zonder dat je roaming-kosten gaat maken. Nokia zegt zelf dit in de komende update binnen een paar weken op te lossen.

Nokia Music
Nokia Music is een app waarin je uiteraard je eigen muziek kunt afspelen, net als in de normale Music App van Microsoft. Enkele toevoegingen zijn onder andere 'Mix Radio' (soort radio). Via deze service kun je verschillende genres beluisteren en ook tussen tracks skippen.
Verder is het mogelijk om de beluisterde tracks direct te openen in de Store (terwijl de muziek door blijft spelen).

De Nokia Music App is overigens perfect geintegreerd in de normale Music App. Alle muziek op je telefoon is zowel in de Nokia Music App als in de normale Music App beschikbaar.

Office Mobile
Ik werk zelf op mijn werk veel met Excel en was dan ook erg benieuwd hoe dit zou werken op een telefoon. Helaas werd ik een beetje teleurgesteld door het feit dat het gewoon erg moeilijk is om op zo'n klein beeldschermpje met Excel te werken. Voor mij is dit dus niet echt bruikbaar.
Wat ik wel handig vind is Word en OneNote. Het openen en maken van een nieuw Word of Onenote bestand gaat super snel en is erg makkelijk. Verder is er ook een mogelijkheid tot syncen met Skydrive, top!

Camera
De camera van de Nokia Lumia 800 is een 8 megapixel Carl Zeiss lens (28mm). De telefoon kan verder in 720p video's opnemen. Mijn persoonlijk bevindingen met de gemaakte fotos zijn dat het vrij goed is voor een telefooncamera, maar niet perfect. Bij niet helemaal perfect licht (bijvoorbeeld in de schemer of in het donker) presteert de camera minder.

Snelheid
De snelheid waarmee de foto's gemaakt kunnen worden verbaasde me wel. Het toestel is ontzettend rap en zelfs vanuit lock-stand (in mijn broek bijvoorbeeld) kan het toestel binnen 1-2 seconden een foto maken. Het enige wat je hoeft te doen is de dedicated camera-knop ingedrukt te houden (dus ook in lockstand) en de camera app start razendsnel op. Zeker een pluspunt, en veel sneller dan mijn iPhone 4 of SGS2.

Al met al kan je zeggen dat de kwaliteit van de foto's en video's volstaat voor het leuke recreatieve point-and-shoot, maar daar blijft het ook bij. Persoonlijk heb ik altijd nog een goede digitale point-and-shoot van Sony en deze zal ik dus ook gewoon houden.

Accuduur
De accu is altijd mijn grootste vijand van de nieuwe smartphones geweest. Mijn iPhone 4 en hiervoor mijn SGS2 redden het nooit langer dan een volle dag, en de Nokia is hierin helaas geen uitzondering. De batterij gaat ongeveer net zo lang mee als mijn iPhone 4, maar dit volstaat. Gewoon aanleren dat je dat ding elke dag in de oplader doet en dan is het geen probleem.

De Nokia Lumia 800 is een prachtig vormgegeven toestel met een zeer mooi display. Kleuren spatten echt van je telefoon af. Ik heb zelf verder nog een iPhone 4, die niet eens in de buurt komt van kleurweergave en helderheid van de Nokia Lumia.
Qua gebruiksvriendelijk is het even wennen, maar als je er eenmaal gewend aan bent werkt het super. Uiteraard zijn er wat minpuntjes, zoals de camera die niet zo denderend is, maar overall is het een zeer goed toestel.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Je negatieve punt ''Niet te gebruiken als USB drive'' klopt als je het out-of-the-box gebruikt zonder verder iets aan te passen. Maar na een regedit kan het wel. In mijn review zie je een afbeelding dat het gelukt is:
productreview: Nokia Lumia 800 Zwart review door Cendris_Fisher
Hoe zie je @:
Klopt, maar dit doet me een beetje denken aan het jailbreaken van een iPhone. Ik vind het iets wat out-of-the-box wel gewoon zou moeten werken. Zelfs mijn iPhone met dichtgetimmerd OS kan dit.
Vervanger voor de ip4?

En hoe heb je hem gekregen? Ik vind hem nog niet.
Het is denk ik geen vervanger voor mijn iPhone 4, simpelweg omdat ik vrij veel applicaties heb gekocht op iOS en ik er best wel gewend aan ben. Ik ga hem als zakelijke mobiel gebruiken.

Ik heb hem gekregen omdat ik uitgekozen was voor het Tweakers testpanel :)