Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

drmbs 13 november 2011, 903 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Snelheid interface
  • Integratie Social Media
  • Vernieuwend
  • Design
  • Snelheid camera
  • Gesprekskwaliteit

Minpunten

• Accuduur
  • MMS instellingen niet te wijzigen
  • Aanbod Marketplace
  • Betaalmogelijkheden Marketplace
  • Weekweergave agenda

Door een uitnodiging om deel te nemen aan het Lumia testpanel bij Tweakers.net ben ook ik in het bezit gekomen van een Nokia Lumia 800. Doordat mijn huidige iPhone 3GS inmiddels aan vervanging toe is, maar ik er nog niet uit was wat mijn nieuwe toestel zou worden, is dit een welkome mogelijkheid om eens “iets anders” te testen.

Uiterlijk
Na het uitpakken van de nette, maar niet bijzonder opvallende verpakking, was het even zoeken hoe de micro simkaart geplaatst moest worden. Hiervoor moet eerst de oplaadaansluiting geopend worden, waarna de simkaart houder aan de bovenkant van het toestel uitgenomen kan worden. Het klepje voor de micro usb aansluiting lijkt wel erg kwetsbaar.

In de doos bevinden zich naast het toestel, een micro usb kabel, lader waar deze kabel ook voor gebruik wordt, een aantal handleidingen, headset en een beschermhoes! De beschermhoes past perfect om het toestel, en houdt het strakke design van het toestel mooi behouden.

Wat opvalt bij het eerste gebruik van het toestel is dat het erg degelijk aanvoelt. Dit zal mede veroorzaakt worden door het vrij hoge gewicht, wat overigens niet storend is. Er is gebruik gemaakt van een zogenaamde unibody behuizing van kunststof, welke door en door gekleurd is. In het geval van een kras zal deze hierdoor minder opvallen. Wat mij betreft één van de strakste toestellen van dit moment!

Aan de achterzijde bevindt zich de 8 MP camera, voorzien van een dubbele led flitser en Carl Zeiss lens. Rechts de standby knop, volume knoppen, en de cameraknop, welke op ieder Windows Phone toestel aanwezig hoort te zijn. Aan de bovenzijde vinden we de 3,5mm headsetaansluiting, het eerder besproken klepje voor de laadplug, en de simkaarthouder. Aan de onderzijde zijn de speaker en microfoon aanwezig.

De voorkant van het toestel bestaat volledig uit display met aan de onderkant van het display drie touchknoppen: terug, start / Windows en zoeken (uiteraard via Bing :) ).

Eerste ervaring
Na het opstarten van het toestel worden er een aantal korte vragen gesteld om wat basisinstellingen te maken, en je live account toe te voegen. Wat direct heel erg opvalt, is het fraaie display, wat iets bol staat. Het scherm lijkt hierdoor op het toestel te liggen, en het zwart (Wat in de Windows Phone interface nadrukkelijk aanwezig is) is ook echt zwart.

Na het instellen van mijn accounts voor Live, Google Apps, Exchange, Twitter en Facebook wordt het toestel direct gevuld met mijn contactpersonen, mail, agenda en taken. De integratie van al deze accounts is erg vernieuwend. Als ik nu in mijn contactpersonen kijk, zie ik bij de meeste personen ook de informatie welke op bijvoorbeeld Facebook gevonden is. Dus in plaats van alleen maar telefoonnummers en emailadressen, zie je nu al in één oogopslag ook de naam van partners, geboortedatum etc.

Een ander punt wat enorm opvalt is de snelheid van de interface. Het scherm reageert direct op een opdracht, en er is geen enkele vertraging merkbaar. Mijn laatste ervaring met een op Windows gebaseerde smartphone (T-mobile MDA) was een stuk negatiever.

In je scherm zijn geen symbolen zichtbaar wat betreft verbindingen en batterijstatus. Deze zijn in het lockscreen wel zichtbaar, en kunnen anders opgeroepen worden door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te sliden. Het is even wennen, maar houdt je scherm wel mooi overzichtelijk.

Social Hub
De Social Hub is het punt waar alle informatie van je contactpersonen samen komt. Op je hoofdscherm zie je in de tile foto’s van de accounts van je contactpersonen rond draaien, wat een erg mooi effect geeft. Wel wordt je lijst met contactpersonen erg onoverzichtelijk doordat alle personen uit je social media accounts toegevoegd worden. Dit was gelukkig na even zoeken wel te filteren, zodat je alleen je contactpersonen ziet, waar je ook regelmatig contact mee hebt.

De personen zijn ook in groepen samen te voegen, waarna een groep weer als tile op je beginscherm weergegeven kan worden. In deze tile zullen dan ook afwisselend foto’s roteren, en de laatste tweets of Facebook berichten zichtbaar zijn van alleen de leden van deze groep.

Wel is het belangrijk alle informatie op je diverse accounts up-to-date te hebben. Doordat ik jaren niets heb gedaan met mijn live account, stonden hier inmiddels heel veel oude nummers en adressen in, welke direct gekoppeld werden aan de diverse contactpersonen in mijn toestel, en dit direct heb moeten opschonen.

Email
De mail interface (Outlook Mobile) van het toestel valt erg op, doordat hier gebruik wordt gemaakt van een witte interface met zwarte letters, terwijl de hele interface juist van de tegenovergestelde combinatie gebruik maakt.

Na het inrichten wordt er per account een tile weergegeven. Bij instellingen zijn de postbussen aan elkaar te linken, zodat je één groot postvak kan creëren. Aangezien mijn Hotmail box alleen gebruikt wordt voor reclame en verplichte mailinglists, heb ik deze niet gekoppeld aan mijn postvak, en ook van mijn scherm verwijdert.

Het ontvangen en versturen van mail werkt erg goed, on screen toetsenbord is wat klein, maar goed bruikbaar, en de spellingscontrole doet zijn werk. Waar ik bij de iPhone regelmatig fout gecorrigeerde woorden verstuurde, worden nu de echt foute woorden vervangen door de juiste. Wel wordt mail met afbeeldingen van externe bronnen standaard zonder afbeeldingen weergegeven, en moet je eerst het vak van een afbeelding aanklikken om deze te downloaden. Dit is overigens ook de manier zoals Microsoft het binnen Outlook op de pc gebruikt.

Als er ongelezen items zijn, wordt dit zowel in de tile op het beginscherm, als op je vergrendelingsscherm weergegeven. Berichten worden netjes als conversaties weergegeven.

Agenda
De agenda geeft standaard op zijn tile en in je lockscreen de eerstvolgende afspraak inclusief onderwerp aan. Door naar de zijkant te scrollen, kom je bij de taken, agenda van de huidige dag, of een volledige lijst met alle toekomstige afspraken. Onderin kan gekozen worden voor een maandweergave, en terugkeren naar de huidige dag.

Een groot gemis voor mij is wel de weekweergave, waardoor je in één oogopslag een overzicht krijgt van je weekindeling, wat het plannen van een nieuwe afspraak een stuk eenvoudiger maakt. Wel zijn hier diverse apps voor beschikbaar in de marketplace, maar heb deze verder nog niet kunnen testen.

Marketplace
De marketplace is nog lang niet op het niveau van wat ik gewend was van Apple. Wel heb ik tot nu toe al mijn belangrijke applicaties kunnen vinden, zoals evernote en 1password. De populairste applicaties zijn inmiddels beschikbaar, denk hierbij aan nu.nl, buienradar, whatsapp en bijvoorbeeld een tv gids. Alle applicaties in de marketplace zijn tevens als probeerversie te verkrijgen, zodat je weet wat je koopt.

Een groot nadeel is dat de marketplace alleen met een creditcard gebruikt kan worden om applicaties aan te schaffen. Dit zal voor veel mensen een probleem zijn. Gelukkig is dit wel op te lossen door een prepaid creditcard aan te schaffen.

Wat erg opvalt is dat de bekende applicaties een heel ander uiterlijk hebben dan op het iOS en Android platform. Veel applicaties maken wel goed gebruik van de Mango interface, met het opzij scrollen. Whatsapp bevindt zich nog in een betafase, en heeft regelmatig een probleem met de notificatie van nieuwe berichten. Het zou mooi zijn als deze ook zou integreren in de berichteninterface van Windows Phone.

Berichten Hub
De berichten hub is het verzamelpunt voor je sms / mms en chats van de diverse netwerken. Hier kan dus ook Facebookchat en Windows Live Messenger vanuit één interface gebruikt worden.

Wat ook (nog?) niet goed werkt, is het instellen van je mms dienst. Wat ik gelezen heb is dat het toestel deze automatisch instelt bij eerste in gebruik name, maar na het plaatsen van een sim van een andere provider, is dit niet meer aan te passen, en is de enige mogelijkheid het resetten naar fabrieksinstellingen? Er is in het instellingenmenu ook geen optie te vinden om de instellingen aan te passen. Doordat ik de testsessie tijdens de Experience begonnen ben met een KPN leen sim, waarna ik daarna mijn T-Mobile sim heb geplaatst, kan ik dus geen MMS meer versturen en ontvangen.

Batterij
De Nokia is voorzien van een, door de unibody behuizing niet te verwisselen batterij van 1450mAh.

De batterijduur valt mij erg tegen, waar ik met mijn iPhone 3GS nog een dag vol kon maken, moet ik de Nokia halverwege de dag opladen. Wel heb ik altijd bluetooth en wifi aanstaan, en heb ik pushmail ingesteld voor meerdere accounts. Helderheid staat op automatisch. Misschien komt het doordat het toestel de hele dag verbinding maakt met alle social media en chatdiensten?

In het instellingenmenu is een optie batterijbesparing aanwezig. Wanneer deze ingeschakeld is, wordt bij een lage batterijduur een aantal services zoals automatisch binnenhalen van mail uitgeschakeld. De instelling levert bij mij niet een merkbare verbetering van de gebruiksduur op.

Xbox Live
Alle geïnstalleerde spellen worden in de Xbox Live Hub ondergebracht. Veel spellen gebruiken ook het achievement systeem en puntentelling die bekend is van het Xbox Live netwerk. De hub is mooi weergegeven, je avatar staat in beeld, en de online ranglijsten zijn eenvoudig op te roepen. Ook heb je de mogelijkheid om je avatar aan te passen.

Belkwaliteit
Niet geheel onbelangrijk bij de review van een telefoon is de belkwalitieit, welke gelukkig erg goed is. Het geluid klinkt helder, en je bent ook goed verstaanbaar voor de gebelde. Het heeft echt de kwaliteit waar Nokia om bekend staat.

Als je een oproep ontvangt terwijl het toestel gelockt is, moet eerst het scherm omhoog geschoven worden, en daarna nog aannemen gekozen worden. Erg logisch is dit niet, en zeker voor mensen die van een ander platform afkomen, is dit een gewenning. Je verwacht dat na het omhoog schuiven de oproep al is aangenomen.

Ook hier een punt van kritiek: Het gebeurt regelmatig dat ik op deze manier een oproep aanneem, en vervolgens de beller niet hoor. Waardoor dit gebeurt is mij nog niet duidelijk. Het lijkt er wel op dat het alleen voorkomt bij een oproep op een vergrendeld toestel.

Nokia Music
De Nokia Music Hub is de online store van Nokia om muziek aan te schaffen. Een van de pluspunten is de mix-radio dienst, welke je kosteloos muziek uit verschillende genres laat horen. Tijdens het luisteren heb je dan ook de mogelijkheid om een specifiek nummer over te slaan. Tijdens de presentatie is verteld dat het ook mogelijk moet zijn een stream offline te gebruiken, alleen deze optie heb ik niet kunnen ontdekken.

De optie gigs geeft op basis van je huidige locatie een overzicht van concerten en festivals in de buurt. Volgens Nokia wordt hier nog de mogelijkheid aan toegevoegd om online kaarten te kopen als deze nog beschikbaar zijn.

Verder levert Nokia een navigatie dienst en Nokia kaarten mee op het toestel. Deze diensten heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen.

Camera
De camera kan 8 MP 4:3 of 7 MP 16:9 foto’s maken. Kwaliteit is voor mij veruit voldoende, zeker omdat ik de camera van de iphone 3GS gewent ben, welke niet te vergelijken is. Video’s kunnen in 720p opgenomen worden. Nokia heeft ervoor gekozen geen front camera in het toestel te plaatsen, wat voor mij overigens geen gemis is.

De camera start wel redelijk snel op, en kan ook met de cameraknop vanuit gelockte toestand opgeroepen worden, waardoor het gebruik van een echte fotocamera benadert wordt.

In de paar dagen dat ik nu het toestel gebruik, ben ik erg positief, ondanks een aantal onduidelijkheden en negatieve punten. Voorlopig blijf ik bij de Nokia Lumia 800, omdat het toestel wel vernieuwend is tussen alle iPhones en Android toestellen. Hoop alleen dat het Windows Phone platform wel genoeg marktaandeel gaat winnen om het voor ontwikkelaars interessant te maken applicaties te schrijven voor deze toestellen.

Doordat de prijs van dit high-end toestel gunstig is als je het vergelijkt met de top toestellen van andere fabrikanten, en Nokia niet voor de overvolle markt van Android toestellen heeft gekozen, maar voor het vernieuwende en relatief kleine Windows Phone, denk ik dat ze zeker weer gaan meetellen in de smartphone wereld.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?