Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

waltervang 13 november 2011, laatste update op 13 november 2011, 791 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• goede camera
  • Office
  • snelle navigatie
  • Veel apps
  • mooi design

Minpunten

• geen SD Card
  • gevoelig toetsenboard
  • weinig mogelijkheden qua geluidsinstellingen

Na meerdere telefoontjes vanuit belgie tijdens werk toch maar aangenomen en wat bleek ik werd uitgenodigd om de NokiaLumia 800 te komen testen op woensdag 8 November op het kantoor van Tweakers. Dat liet ik me geen 2 keer zeggen als Nokia fan. Me trip die dag naar Duitsland zo gepland dat ik om 5 uur bij Tweakers in Amsterdam was, Nokia Ovi Drive bracht me netjes voor de deur. Bij binnenkomst netjes verwelkomt en er was genoeg eten en drinken aanwezig. Om 5.30 werden door Wilbert de Vries welkom geheten met leuke anekdotes over tweakers, en nog gefeliciteerd met website van het jaar 2011. Hierna mooie presentatie van Microsoft nederland en hierna de eerste “live” beelden van NOKIA. Tijdens de pauze werd verzocht dat we allemaal een plek zouden zoeken zodat je een toestel kon testen maar al gauw bleek dat we allemaal het toestel mochten houden, mij dank aan alle betrokken partijen hiervoor.

LEVERING
Het uitpakken van de Nokia Lumia 800 vraagt even om voorzichtigheid daar bovenop in het doosje de telefoon al ligt. Wanneer het uittrek lipje aan de onderzijde is, is er geen probleem. De telefoon netjes verpakt in plastic met daaronder de beschermhoesje, beschrijvingen/boektje(die we toch nooit lezen  )en hieronder de lader met usb aansluiting, USB kabel en koptelefoon.

Na het verwijderen van de bescherm folie kan je links op een punt drukken zodat de beschermlip om hoog komt van de USB aansluiting en nu kan het tweede schrijfje een beetje naar links geschoven worden zodat de SIM slot vrijkomt. Het is een mini SIM en wat bleek niet alle providers simkaarten paste. Vooral KPN sim bleek iets te dik te zijn.

EERSTE GEBRUIK
Na het aanzetten start de nokia snel op, mag ok wel met de 1,4Ghz processor. Het eerste wat op valt het is heldere display. Het AMOLED 3,7” TOUCHscreen reageert goed soms iets te snel. Na ingaven van de gebruikelijke talen en tijden kan je eindelijk start. Tijdens het installeren van alles vraagt hij om je windows live account en je nokia account. Thuis met een nieuwe Smartphone SIM van Vodafone had ik problemen dat tijdens het installeren van alles ik geen toegang had via GPRS, dit blijkt een Vodafone probleem te zijn. Wel vreemd daar het op de introductie avond met een micro sim van Vodafone wel zonder problemen ging.(zie foto voor plek waar je instellingen kan wijzigen)
Eerst maar voor gezorgd dat hij via WIFI kon werken en dit ging snel, een sweep met je vinger naar links en je komt bij alle menu optie en kon snel onder instellingen mijn WIFI bereiken. Hierna maar is naar Mobiel Netwerk gegaan om de Vodafone instellingen te controleren en ingegeven maar hierna liep de telefoon vast en het enige dat hielp was lang de uit/aan knop vast te houden na 2 minuten deed de telefoon het weer. Meerdere keren geprobeerd te reproduceren maar hierna is het probleem niet meer voor gekomen. Tijdens de uitleg op woensdag te horen gekregen dat er nog een aantal updates aankomen dus we gaan door met het gebruik van de telefoon.

NAVIGATIE
De menu structuur van de telefoon is erg makkelijk en overzichtelijk, naast de witte beschrijving van de pagina waarin je staat, staat naast de beschrijving een grijze tekst en als je door schuift krijg je een volgende pagina met instellingen. Om alle basis instellingen te doen en je telefoon dagelijks te gebruiken voor de voorge´installeerde apps is het goed.

MAPS en DRIVE
Als Nokia gebruiker ben ik erg blij met de OVI maps en Drive en was dan ook zeer blij dat deze optie in de Nokia Lumia 800 zit. Het toestel heeft oa A-GPS en is snel met het vinden van de route. Wel nog even wachten op de update daar je nu vooraf de route moet laden en hij nog niet offline kan werken. Wat ik wel mis zijn de Favoriete locaties en de thuis functie maar ook de ETA en snelheidsborden die nu beschikbaar zijn in OVI Maps en Drive. Via wifi kan je 190 kaarten dowloaden van de hele wereld en vele stembegeleidingen. Ben benieuwd of de nieuwe optie van je eigen stembegeleiding ook beschikbaar wordt in de Windows versie. Heb een vergelijk gemaakt tussen mijn Nokia E7 en de Lumie 800 en de Lumia was zeer snel in het vinden van de GPS verbinding zelfs binnen huis.

MUZIEK
Nokia Music is een fijne app en heeft snel de MP3´s staan onder afspeellijsten maar om de MP3´s op je Nokia te krijgen moet je wel ZUNE installeren. Net zoals iets als OVI Suite maar dan voor Windows. Ook alle instellingen van je toestel kan je hiermee wijzigingen. Het geluid klinkt goed en koptelefoon geeft de klanken goed weer, wat ik nog niet gevonden heb is een instelling voor geluid instellingen zoals LOUDNESS, Equalizer. Leuke app mogelijkheid is de MIXradio, live radio waar je tot 2 nummers kan overslaan. Als je geen MP3´s er op heb staan is dit een handige manier op muziek te hebben wel op letten op dataverbruik als je geen wifi hebt.

OFFICE
Als zakelijk gebruiker (nu een E7) was ik erg blij met de office apps in de Nokia Lumia 800, mijn zakelijke emails kwamen snel binnen en de bijlages kon ik goed lezen ook de excel bestanden. 1 keer iets te enthousiast gewezen en door iets te vaak klikken was ik een bijlage kwijt maar op de server stond deze nog. De programma´s worden zeer snel gestart als je een bijlage opent zoals word, excel en PDF ( wel eerst downloaden en installeren)

CAMERA
Een zeer handige optie die de Lumia heeft is dat wanneer je in vergrendeld modus de camera knop indrukt voor 3 seconden en los laat hij gelijk de camera functie opstart en je gelijk foto´s kan maken. De camera heeft een 8Mp 28mm Carl Zeis lens die mooie foto´s maakt ook 16:9 en 4:3, in 16:9 modus snijd hij niet de foto bij zoals menig mobiel doet maar hij maakt echte 16:9 foto´s bij 7Mp. Als flitser wordt er gebruikt gemaakt van LED, via app kan deze tevens gebruikt worden als zaklampje. In video modus maakt hij een MPEG-4 formaat met 720p@30fps.
De bijgevoegde foto´s zijn van 4:3 formaat en 16:9

OVERAL
Ben zeer onder de indruk en zou graag willen zien dat er een mogelijkheid komt om mijn E7 ook te kunnen upgraden naar windows zodat office beschikbaar komt en een vaste qwerty toetsenbord. Design is mooi en licht en zou hem aanraden aan mensen die GEEN IPhone willen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

wat is er zo vreselijk slecht aan de prijs?
De prijs is niet vreselijk slecht maar ik vergeleek hem met mijn Nokia E7 en dan in verhouding vind ik hem iets te prijzig, De E7 heeft ook een AMOLED touchscreen maar heeft ook een HDMI uitgang en een USB aansluiting waar ik direct een USB stick kan op aansluiten en uitlezen kan. Al deze dingen heeft de Nokia Lumia niet en dan vind ik hem iets aan de prijzige kant.