OCZ Vertex 2 120GB Review

Tom V 23 november 2011, laatste update op 23 november 2011, 1.667 views

OCZ Vertex 2 120GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Op 12 november 2010 heb ik deze SSD gekocht, hoorde dat deze geweldig waren. En eerlijk gezegd nooit spijt van gehad, supersnel (zoals je van een SSD verwacht).

Noujah, zeg nooit nooit.
Na net geen jaar 2de dag MW3 opstarten, en plots BSOD ivm msahci.
Nog nooit een BSOD gehad met deze SSD, dus dan denk je, ok, kan gebeuren.
Reboot ... Schijven detectie, na 5 minuten alle schijven gevonden ... behalve de SSD, dus ook geen boot gevonden :(

SSD aangesloten op andere PC, gebeurd net hetzelfde, RIP SSD dus.
Had de laatste tijd al vaker gehoord dat OCZ-betrouwbaarheid niet echt super was, maar zo plots had ik niet verwacht.

Volgende dag naar de winkel en heb meteen een nieuwe (INTEL) SSD meegekregen.
Ze melden me daar ook meteen dat OCZ omwille van die reden ook niet meer verkocht werd bij hun.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 120GB?

op de SSD staat denk ik je windows? de BSOD hoeft dus niet persee aan de ssd te liggen maar kan ook de windows installatie zijn als je het mij vraagt. Windows opnieuw installeren kan ook een oplossing zijn.
SSD was inderdaad als bootschijf, echter kon de schijf zelfs niet gevonden worden bij het booten.
Heb exact hetzelfde gehad met mijn Vertex 2 destijds. BSOD, restart en een BIOS die 'm niet meer herkend. 3 verschillende systemen geprobeerd, morsdood... Met het betrouwbaarheidsonderzoek van medetweaker Darkstone vervolgens toch met enige onderbouwing bij OCZ weggerend en een Intel 320 opgepikt.
dus, jij schrijft alleen reviews op het moment dat je producten doodgaan?

Schrijf eerst maar eens een volledige review, en ga dan onder betrouwbaarheid dit voorval uitleggen.
Het is niet de bedoeling dat je even een review aanmaakt om te klagen, daar hebben we het forum voor.
Dit is de eerste review die ik schrijf, ik ben wel degelijk van plan meerdere reviews te maken, deze review was echter "sneller" af aangezien ik daar niet meer gegevens meer over kan verzamelen.
Maar euhm als we zo reageren, kan ik er gewoon mee stoppen ook hoor, ipv meteen negatief gaan bashen op iemand.

Verder vind ik het ook voor anderen interessant dat ze weten dat er wel degelijk meerderen last van hebben. En dus geen alleenstaand geval.

Verder wil ik nog eens de nadruk leggen op het feit dat dit item PLOTS is doodgegaan, en niet eerst traag of dergelijke. SSD's moeten stabieler zijn dan HDD's maar als ze crashen is het gewoon "over and out"

[Reactie gewijzigd door Tom V op 23 november 2011 13:59]

Dit is de term 'review' absoluut onwaardig. Het is meer een 'bash'-topic dan een review.

Misschien in het vervolg zorgen dat je een backup hebt? Want dan is er geen vuiltje aan de lucht natuurlijk, aangezien je nog altijd garantie hebt met je OCZ. O-)
Iedereen denkt dat ik nu compleet tegen OCZ ben, echter is dit absoluut niet waar!

Een SSD kan net zoals een HDD crashen, maar ik lees ook dat ik niet de enige ben en de vervanging van de vervanging ook kapot gaan binnen aanzienlijke tijd.

Het feit is echter dat ik van een SSD had verwacht dat deze langer meegaat dan een jaar en dat ik het absoluut niet verwacht had dat deze op deze manier kapot ging gaan.
Daarom denk ik ook dat anderen net als ik zich niet bewust zijn dat dit gebeurd.
Zoals je aangeeft kan alles kapot. Waarom dan een algemene beoordeling van 1 ster?
Je hebt er een jaar met plezier mee gewerkt. Waarom dan een betrouwbaarheid van 1 ster?
Prestaties 5 sterren? Als je het niet kunt aantonen, laat deze dan leeg.

Graag een iets uitgebreider verhaal. Anders kun je de bashes van mijn bovengenoteerde tweakers verwachten.

Edit: Zeker van een self-proclaimed Expert-tweaker in:
"Expert in Desktop - Windows, MSSQL, MySQL, Beide, .NET, C - C# - C++, Visual-Basic, .NET Framework & PHP"

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 23 november 2011 14:47]

Misschien dat ik mijn algemene beoordeling 2 sterren moet geven, maar iets dat zo snel kapot gaat krijgt van mij echt niet meer hoor. Ik verwacht dat zoiets JAREN werkt, het is duur genoeg hé.

Expert is misschien veel gezegd, maar ik ben VB.NET (in combinatie met mssql) programmeur dus tja.
Verder ben ik ook beheerder van phpBB.nl dus ook van PHP/MySQL ken ik redelijk wat.

edit: omwille van de super-prestaties, toch 2 sterren ...

[Reactie gewijzigd door Tom V op 23 november 2011 14:58]

Secundair; ik draai met 2 van deze modellen in RAID 0, inmiddels al meer dan 1 jaar en nog nooit problemen gehad.

Dus waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad.
Dus nu is die Intel SSD de bom totdat die ook doodgaat?
Sorry hoor dit is geen review maar een whinepost.
Je had beter een shopreview kunnen schrijven en die winkel een dikke voldoende kunnen geven voor aftersales.
Ik verwacht van een SSD toch echt dat deze langer dan 1 jaar meegaat. Je betaald er een factor x meer voor dan een gewone SSD. Als deze dan na nog geen jaar al doodgaat, vind ik het voor anderen ook interessant om te melden.

Verder ben ik wel degelijk van plan ook een shopreview te maken, zeker aangezien ik zo goed als alle producten bij Tones koop. En daar gaat dan wel wat meer inkomen dan enkel deze SSD.
Ik heb mijn Vertex 1 60GB al 2,5 jaar zonder problemen..
Had je wel je swap-file, temp, internet cache, etc offloaded op normale harde schijf of ramdisk?
Om hier kort op te antwoorden: neen, dat heb ik niet gedaan.
En ben ik ook niet van plan te doen op mijn nieuwe SSD
Waarom besluit je een Review over een product te schrijven als het product is overleden ?
Had dan het nieuwe product getest in combinatie met benchmarks etc.

Draai het eens om wanneer jij een review van een tweaker leest en je krijgt weinig informatie behalve persoonlijke ervaringen zonder veel informatie hecht je er ook niet zoveel waarde aan.

Ik gebruik zelf de OCZ vertex 2 240GB. draai deze al minstens 6 maanden zonder bsod.
er wordt gebruikt gemaakt van Windows 7 64B
draait een oracle database op en een aantal VMware omgevingen.
ik kan niet anders zeggen dat ik heel erg blij ben met deze schijf qua performance van windows/oracle/vmware tot nu. je kan altijd rekening houden met een crash maar gelukkig kan je een RMA formulier invullen en voila een nieuwe.
Had dan het nieuwe product getest in combinatie met benchmarks etc.
Wie zegt dat ik dit niet van plan ben?
Ik kan 100 benchmarks geven van een schijf waarvan de benchmarks zeggen dat hij de beste is op dag 1, maar als ie op dag 2 crashed, als all die schijven maar 1 dag leven, zijn dat dan ineens superschijven? NEEN
Ik wil iedereen er net op duiden dat een SSD ook crashed (en een pak sneller dan ze verkondigen) met de gevolgen vandien.
Daarom ook dat ik alle reviews belangrijk vind, de technische alsook de persoonlijke.
Deze review is misschien persoonlijk, maar je wordt er toch attent van.

Daarbij wil ik dat geen enkele opslagschijf crashed en aangezien ik vrij weinig data laat staan op mijn windows schijf is dit in dit geval ook niet zo erg.
Echter wordt er gezegd dat ze praktisch niet kapot kan, maar in de praktijk gaan ze veel te snel kapot.
En inderdaad met de performance was ik ook heel blij (daarom ook 5 sterren). Maar als deze binnen het jaar crashed is dit op betrouwbaarheid een dikke flop.

En hopelijk is jou SSD ook niet binnen het half jaar kapot.

[Reactie gewijzigd door Tom V op 23 november 2011 15:27]

Wie zegt dat ik dit niet van plan ben?
Dat zeg ik niet. mijn vraag was waarom je kiest om een review te maken van een product wat niet meer werkt. Het product wat je reviewed kan niet meer worden onderworpen aan verschillende testen dat is niet erg objectief. Voor een review is dat opzich wel belangrijk
Dit is nou precies de reden waarom dit geen Review is maar gewoon even een manier om je frustratie kwijt te raken over een schijf die niet heeft voldaan aan de eisen die jij eraan hebt gesteld.

Begrijp me goed dit is geen aanval op jouw, maar meer opbouwende kritiek. voor mij hoeven deze reviews niet omdat ik vanuit mijzelf heel goed begrijp dat een ssd kan crashen en dat de kans groter is dat het sneller gebeurd dan wat de leverancier als levensduur opgeeft.
daarentegen ben ik wel benieuwt hoe een schijf presteerd op verschillende systemen en getest door verschillende gebruikers. zeker omdat geen enkele gebruiker of systeem hetzelfde is. Ik ben nu bijvoorbeeld zeer benieuwt hoe je de prestaties vindt van de 320 tegenover de OCZ qua prestaties etc.

-edit spelfouten spelfouten spelfouten

[Reactie gewijzigd door Furbz4300 op 23 november 2011 15:44]

Daarom vindt ik het ook spijtig dat ik geen benchmarks heb van mijn SSD, ik heb sowieso het gevoel dat ik iets trager boot, maar nog steeds snel. Wat me ook logisch lijkt als ik zie wat de snelheden zijn van de OCZ SSD vs de Intel SSD
Heb precies hetzelfde model, werkt hier nog steeds top!
Zit nu toch al zo'n anderhalf jaar in mn desktop.
Dat is mooi. Er is echter wel een probleem met de Vertex 2 SSDs, ze vallen uit bij bosjes. Misschien zul jij er nooit last van hebben maar het lijkt me wel extra verstandig goede backups te maken.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 23 november 2011 15:57]

Niet om vervelend te zijn maar wat de schrijver van deze review heeft mee gemaakt is niet uniek en ik heb het nu al bij 2 Vertex 2 schijven gehad. Kortom dit is niet echt een bash topic imho