Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

KevvR 13 november 2011, 429 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Windows Phone 7.5
  • Aanbod huidige apps
  • Geen IM-client meer nodig
  • Xbox Live-integratie

Minpunten

• Geen ondersteuning PayPal in marketplace

Het was 2009. Mijn oude abonnement liep af en dus was het tijd om een nieuwe telefoon uit te kiezen. Als student en fervent gamer wou ik er echter niet te veel aan uit geven, maar toch iets bijzonders hebben. Om die redenen kwam ik uit op de HTC Hero: de telefoon die Android een gezicht gaf aan het grotere publiek. De dagen, weken en maanden vlogen voorbij en steeds vaker zag ik mijn telefoon ingehaald worden door grotere broertjes van HTC en de bullebakken als de Galaxy S-serie, iPhones en ga zo maar door. Dus ging mijn zoektocht van start naar een nieuwe telefoon.

Er kwam van alles voorbij: de HTC Sensation, een iPhone 4S, de HTC Radar... maar echte duidelijkheid was er niet voor mij. Van de Lumia 800 had ik wel gehoord, maarja... Nokia: we weten allemaal hoe ze eigenlijk de boot hadden gemist in de smartphone-oorlog. Totdat ik een mailtje kreeg van Tweakers.net met het verzoek om de Lumia 800 te testen en natuurlijk was ik nieuwsgierig. Op 9 november was het zover: het grootse Nokia Lumia 800 Experience testpanel. En als klap op de vuurpijl: we kregen de telefoon mee naar huis.

Sindsdien is mijn telefoon niet meer uit geweest en ben ik er continu mee aan het experimenteren. Op het werk, in de trein en zelfs in de supermarkt: overal loop ik te spelen met functies en kijken mensen mij aan met de vraag: "Welke telefoon heeft hij dan?!" en ik mag ze dan met plezier vertellen: "Da's de nieuwe Nokia-telefoon!". De reactie blijft keer op keer hetzelfde: "Mooi dingetje hoor!" en dat is dan ook precies mijn mening over de telefoon. Hier is waarom:

Windows Phone 7.5
Voordat ik mijn, ondertussen gepensioneerde, HTC Hero had, liep ik over straat met een HTC Diamond. Waarschijnlijk de domste keuze die ik ooit heb gemaakt op telefoon gebied, om één reden: Windows Mobile 6. Het wilde gewoon niet lekker werken en was dan ook regelmatig reden voor flink wat gevloek. Om die reden was dan ook vrij huiverig over Windows Phone 7.5, want ‘bad habbits die hard’ en daar wil Microsoft nog wel eens last van hebben.

Maar na een halve week testen heb ik nog geen enkel ding gevonden waarvan ik echt heel erg baal in Windows Phone 7.5. Op de Lumia 800 werkt het allemaal ontzettend soepel. Alles komt mooi uit op het beeldscherm van de Lumia 800, heeft zelden crashes van apps (heb nog geen enkele freeze gehad sinds woensdag) en begint al een steeds leuker aanbod van apps te krijgen. Het enige puntje wat ik graag zou zien veranderen is de toevoeging van PayPal in de Marketplace, zodat het kopen van apps niet per se mijn creditcard nodig heeft. Verder: alles prima.

Geteste apps
Wat natuurlijk een gevaarlijk iets is bij een nieuw platform, is de hoeveelheid apps. Je moet het natuurlijk tijd geven om uit te breiden, maar hoe lang moet je wachten en wanneer moet je zeggen: dit gaat niets meer worden?

Gelukkig loopt Microsoft ontwikkelaars goed te pushen om nieuwe apps te ontwikkelen en dat heeft als resultaat dat de Marketplace al lekker begint te vullen. Zo heb ik momenteel apps op mijn telefoon staan van Facebook en Flickr, maar ook van bedrijven waar je het niet ‘een twee drie’ van verwacht dat ze al meteen een app komen voor het relatief nieuwe platform. Zo heb ik ook de apps van Spotify, IMDB en Foursquare op mijn telefoon staan, welke ik op mijn vorige telefoon en iPod Touch ook dagelijks gebruikte. En natuurlijk de, al dan niet officiële, Tweakers.net app! De enige app die ik nog graag zou zien verschijnen is een degelijke fotoapp in de lijn van PicPlz en Instagram.

Social Hub
Een toffe functie die werd geïntroduceerd met Windows Phone 7.5 is de Social Hub. Deze Social Hub scant alle Twitter, Facebook en LinkedIn-accounts en zorgt ervoor dat je eigenlijk geen specifieke Twitter, Facebook en LinkedIn apps meer nodig hebt. Dit werkt allemaal heerlijk soepel net als de rest van WP7.5, maar wanneer je niet al de personen die je volgt op Twitter in je contactenlijst wil hebben, deze ook niet zullen verschijnen in je Social Hub en dus blijft het aan te raden om een losse Twitter-app te nemen.

Een andere handige functie (al weet ik niet zeker of hij specifiek onder de Social Hub valt) is het feit dat je geen specifieke IM-client (zoals ebuddy of Trillian) meer nodig hebt om te chatten met je vrienden. Vanuit de berichten app kun je namelijk zonder problemen zowel smsjes als Windows Live-berichten en Facebook-berichten naar elkaar versturen en dit alles in één handige conversatie wordt weergeven. Dus niet tussen vijfentwintig verschillende apps wisselen (ondanks dat ook dit ontzettend soepel en zonder problemen gaat) maar iemand op verschillende platformen vanaf één scherm kunnen bereiken.

Xbox Live-integratie
Als fervent gamer heb ik natuurlijk een Xbox 360 staan en het is geweldig te zien hoe Microsoft deze integreert in de telefoon. Wanneer je op de Xbox Live-hub klikt en je Gamertag instelt op je telefoon, krijg je meteen je avatar te zien. Deze is niet statisch, maar beweegt, speelt met een gadget en leeft als het ware in je telefoon. Daarnaast kan je je avatar on the go aanpassen, nieuwe kleding geven en ga zo maar door: normaliter iets wat je enkel via de browser op je PC of je Xbox 360 kan doen, wat aangeeft wat de toekomstige mogelijkheden zijn. Daarnaast kan je gamerpoints verdienen met Xbox Live games op je telefoon, je vrienden bekijken en hun scores vergelijken met die van jou.

Ik zit nu bijna aan het einde van mijn tweede kantje in Word en kan nog wel een kantje of drie doorgaan met deze lofzang over de nieuwe Nokia Lumia 800, maar het moge duidelijk zijn: Ik ben meer dan tevreden over deze telefoon. Ondanks dat ik het niet zag aankomen en hem niet zou hebben gekocht na mijn ervaringen met Windows Mobile 6.0 en 6.5, kan ik iedereen deze telefoon aanraden omdat het een topmodel is. Nokia heeft met deze telefoon en de samenwerking met Microsoft eindelijk weer een overlevingskans in de smartphone oorlog. Ik zeg niet dat ze een kans hebben op een snelle overwinning, want dankzij Android en iOS heeft Microsoft een hele lange weg te gaan met Windows Phone, maar met veel geduld en goede toestellen zoals deze kunnen beide bedrijven eindelijk weer eens naam gaan maken voor zichzelf!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Als je je cc niet wilt koppelen omdat je bang bent dat het gestolen kan worden door hacks heb ik heel slecht nieuws voor je: Paypall is in het verleden ook al gehacks door anonymous (de scriptkiddies die sony hebben platgelegt)
Je kunt bij Paypal ook instellen dat hij geld van je bankrekening afboekt.. met die bank-info kunnen hackers volgens mij weinig
Dit is inderdaad hetgeen dat ik heb gedaan en werkt perfect. Nu hopen dat dit veilig blijft, dan is alles goed!
Je negatieve punt over betaalmethoden, deze zijn nu nog beperkt maar worden volgens Microsoft en Nokia uitgebreid in de toekomst. Er is dus hoop op verbetering op je minpunt ;).
Dat is goed om te horen, want na alle gedoe met Sony en nu ook Steam begin ik een beetje huiverig te worden mijn CC er aan te koppelen.