Specificaties 9,4" (1280x800), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Tablet S 32GB Zwart Review

Faab de nde 13 november 2011, laatste update op 13 november 2011, 2.158 views

Sony Tablet S 32GB Zwart

Pluspunten

• Uitstekend scherm
  • Stijf en licht frame

Minpunten

• Geen netwerk files weergave in Sony DLNA music app
  • Geen zoekfunctie in DLNA app
  • Geen SD kaart playback

Ik heb een lange tijd de kat uit de boom gekeken na de introductie van tablets, in afwachting van het apparaat dat aan mijn wensen zou voldoen.
Naast de standaard mogenlijkheden om emails te lezen, op de bank zittend te surfen of nog even relax in bed een youtube filmpje kijken, zie ik een tablet namelijk ook als een entertainment hub voor in het huis. Een portaal naar mijn muziek/film collectie op m'n NAS en als het doorgeefluik naar op het netwerk aangesloten geluids en video installaties.
Voor onderweg wil ik een apparaat waarmee ik de foto's van m'n camera direct via USB of vanaf de SD kaart kan inlezen en een back-up maken. Of de video opnamen van m'n GoPro bekijken en de SD kaart opruimen voor een volgende dag.
Tevens voor lange vluchten wil ik een apparaat dat mij een makkelijke toegang bied tot een beter scherm, leuke games en de een selectie films, al dan niet vanaf een externe harde schijf.

Voor veel van dit zou een netbook/ultra book uitstekend dienst kunnen doen, maar de batterijduur is een belangrijke factor en aangezien op een uitklaptafeltje maar beperkt ruimte is, is de practisere formfactor en touch interface van een Tablet een pre. Dat de beeldkwaliteit van dergelijke netbooks tevens vaak telleur stelt is eveneens een belangrijke factor (kleur reproductie van foto's is erg belangrijk)

Toen ik de informatie van de Sony Tablet S las, en de onderstuening voor DLNA was ik dan ook zeker geintrigeerd. Na het lezen van een aantal reviews (die niet echt in detail op dingen als DLNA of USB supported devices ingingen) en spelen in de winkel besloten om voor de Sony Tablet S te gaan.

Hierbij zeg ik nu alvast meteen dat ik het tablet geretouneerd heb naar de winkel, en zal mijn bevindingen (positief en negatief) hieronder toelichten.

Uiterlijk en gebruik
De afwijkende vorm van het tablet geeft het een appart voorkomen en onderscheid zich van concurrentie. De bolle ' bovenkant' maakt vasthouden comfortabler in portret stand, en de achterkant met puntjes geeft voldoende grip zonder dat je moet knijpen.
In landschapmodus is het vasthouden aan de zijkant echter net als bij andere tablets wat onconfortabel met 'scherpe' punten die in je handpalm drukken. Het gewicht is echter laag en de plastic behuizing voelt solide en stijf aan. Hij is echter wel aan de dikke kant wat tranporteren in een tas meer ruimte laat innemen.
De ingebouwde helling van het scherm wanneer het tablet op een vlakke tafel ligt kantent het allemaal wat meer naar de gebruiker toe, maar het is niet echt veel en ik vond mezelf vaak onnodig over de tafel heen leunen om het schem goed te zien, of pakte het op om uit de hand te typen. (typen op het scherm ging verassend goed, met weinig fouten ondanks mijn snele typen).
Wanneer de tablet thuis op de optionele houder wordt geplaatst neemt de tablet een zeer sjieke plaats in huis in, en kan het tevens dienen als zeer duur foto lijjstje of alarm klokje.
Persoonlijk is voor mij het uiterlijk ondergeschikt aan het functioneren van een apparaat, aangezien ik zelf toch naar het scherm kijk wanneer ik 'm gebruik.
Een irritante eigenschap die ik niet heb kunnen wegnemen is dat de tablet soms, zonder aankondiging of reden, zichzelf opnieuw opstarte. Een andere irritatie was dat wanneer deze een langere tijd in standby stond (scherm uit en op screenlock) dat ie in een soort slaapstand ging, maar eentje waar ik eerst 10sec de aan/uit knop in moest drukken voor deze weer normaal aangezet kon worden. Waarom het apparaat niet gewoon is standby bleef hangen is mij een raadsel. Dit kan uiteraard een issue zijn geweest met mijn exemplaar.

Scherm
Het IPS paneel geeft een zeer helder en rijk in kleur beeld, en de 9.4" diagonaal is prettig om mee te werken (niet zo groot als 10.1", niet zo klein als 8"). De kijkhoeken zijn zoals je kan verwachten van IPS zeer goed. Persoonlijk vond ik de kleur reprodcutie een ietswat gele voorkeur hebben. Ik vergeleek eenzelfde foto op m'n Laptop (Sony F2290X met Premium Display (US versie)) en groen gras op de laptop was aanmerkelijk geler op de tablet. Wellicht een fout in mijn expemplaar, en wellicht mijn kritische (en verwende) oog die hier parten speelt. Ik heb ook geen manier kunnen ontdekken hoe ik de kleurinstellingen van het schem kon aanpassen.
Ik gebruikte tevens een screen protector om krassen te voorkomen, en dit nam tevens ook weerspiegeling grootdeels weg (bijna mat) en zorgde ook dat vette vinger afdrukken wat minder prominent waren.
Kantelen van het scherm ging goed en het apparaat was snel met opnieuw renderen van een pagina. Mijn kritiekpunt hier is dat de schermrotatie gelimiteerd is tot 3 kanten, en dat de bolle (dikke) kant naar onder geen rotatie van het scherm tot gevolg heeft. Dit vind ik erg raar aangezien deze bolle kant juist erg comfortabel vasthouden is. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom Sony dit uitgeschalkeld heeft.

Aansluitingen
Het tablet bied een gewone 3,5mm jackplug, Full size SD kaart lezer en mini-USB aansluiting. Deze laatste is anders dan ik ze herken en alleen met de USB naar female kabel van Sony een aansluiting mogenlijk te maken naar apparaten en computer.
Dat verbinden van camera's ging erg soepel met meteen toegang tot de SD kaart van zowel een Canon 550D en een Lumix LZ-1. Flash drives via de USB aansluiting werden ook snel herkend.
M'n 160Gb HDD (WD my passport) aansluiten via USB werkte echter niet. Op instructie van Sony helpdesk de drive naar FAT-32 geformatteerd en aangesloten, maar geen kik. De drive ontving wel stroom (lampje aan) maar werd verder niet herkend. Ook niet met de tablet aangesloten op het lichtnet wilde de HDD niet draaien. Wellicht een stroomsterkte issue, maar omdat ik geen external powered HDD heb ik dat niet kunnen testen. Maar dat zou ook een beetje het doel missen, aangezien juist op reis over een grote hoeveelheid films beschikken zonder vast te zitten aan een stopcontact dat tot een mooie combinatie maakt.
De Full Size SD kaart lezer zou hier uitkomst kunnen bieden aangezien grote Flash geheugens steeds betaalbaarder worden. Helaas ook hier een telleurstelling aangezien de kaartlezer alleen gebruikt kan worden voor file transfer (waarvoor een handige app is meegeleverd door Sony).
Alleen individuele foto's kunnen worden weergegeven als een preview, maar video of muziek heb ik niet werkend gekregen. Meerdere files selecteren voor afspelen is niet mogenlijk, en weergave van de foto's of muziekbestanden in de Gallery of media spelers is ook niet ondersteund. Raar is alles wat ik kan zeggen...

Verbindingen
Alle standaard dingen uiteraard. Bluetooth verbinding met een Bose Soundlink ging vlekkeloos en Wifi bied ook genoeg mogenlijkheden. Mijn versie had geen 3G, en een manier om het tablet aan m'n Blackberry te tetheren heb ik niet kunnen vinden.
Over Wifi iets van m'n NAS of vanaf internet streamen ging meestal goed, maar vaak aan het begin van een nummer haperde de muziek nog wel eens (zal wel met bufferen te maken hebben) waarna het prima afspeelde. Iets van Youtube streamen (HD 720) vereisde wel eerst bufferen voor geheel afspelen mogenlijk was. M'n internet is snel genoeg (20MBit) voor m'n laptop dus enigsins matig.

Batterijduur.
Echt lang heb ik niet gebruik gemaakt van de tablet om een goed beeld te kunnen vormen van de gebruiksduur, maar m'n 10uur durende vlucht naar Houston werd bijna helemaal gehaald op één lading. Maar dan stond ie wel op vliegtuigmodus en werd gebruik afgewisseld met 2x een film kijken (via het vliegtuig systeem) en eten. Desalnietemin heb ik een groot deel van de vlucht Angry Birds kunnen spelen dus ik zou zeggen dat het net voldoende is als je maar niet constant films wilt kijken of games spelen.
Thuis stond de tablet opgesteld in de houder en dus steeds opgeladen wanneer ik 'm pakte voor gebruik.

Software
Android biedt met de Market uiteraard voldoende mogenlijkheden om je tablet uit te rusten zoals je zelf wilt. Uit de doos is deze Android 3.1, maar je kan deze direct upgraden naar 3.2. Sony heeft een paar interface aanpassingen gedaan (o.a. Apps scherm) en de standaard icoontjes voor mail en kalender enzo vervangen door Sony icoontjes.
De Sony music player is naast de standaard player geinstalleerd en bied een paar consmetische aanpassingen t.o.v. van de standaard player. Echt veel verschil kon ik niet ontdekken, behalve dan dat de Sony player alle album covers kwijt was waar de Standaard player deze gewoon weergaf.
Een groot verschil is echter de mogenlijkheid om songs te 'werpen' naar DLNA stereo spelers, wat geweldig zou zijn als de music player deze muziek files ook zou kunnen benaderen als deze op een DLNA server stonden. Helaas werkt het niet zo. Om DLNA server opgeslagen muziek bestanden af te spelen moet je eerst de DLNA app openen en door de mapstructuur van je server bladeren naar het nummer wat wilt. Meerdere nummers selecteren om af te spelen was niet één van de opties die ik zag. Tevens kon ik er geen zoekfunctie in vinden wat dit ook enigzins bruikbaar zou maken. Jammer, gemiste kans Sony.
DLNA heeft in het algemeen een aantal restricties op wat voor bestanden het kan afspelen, bovenop de restricties die Android zelf al heeft. Ik raad dan ook aan eerst uit te zoeken wat je allemaal wilt en kan afspelen voor je hiervoor gaat.

De Sony Tablet S is zeker geen slecht apparaat voor het geval je die indruk krijgt van mijn review. Ik had bepaalde verwachtingen en die zijn voor mij niet waargemaakt. Misschien verwachte ik er ook teveel van. Met z'n afwijkende ontwerp en uitstekende scherm heb je verder een prima apparaat in handen. Er zijn echter bepaalde eigenschappen die niet functioneren zoals in de beschrijving staat. De batterij duur is niet zo lang als andere tablets dat doen, maar afhankelijk van wat je er mee doet is dat wellicht een minder belangrijk punt.

Heb jij ook een Sony Tablet S 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Het scherm voelt naar mijn mening erg stroef aan (in vergelijking met iPad). Kun je dat bevestigen?
Ik heb zelf met een screen protector gewerkt, en die maakte de bediening juist heel erg soepel (soepeler dan een iPad zonder screen protector). Gevoeligheid was ook geen issue aangezien de lichtste aanraaking al tot een reactie leidde. Schermkwaliteit leidde er ook niet onder
De korte tijd dat ik in de winkel met een exemplaar speelde zonder screen protector vond ik dat het scherm wel wat stroever was dan de iPad, maar lang niet zo stroef als bij de Asus Transformer.
Naar een Mediamarkt gaan en bij alle tablets gaan zitten voelen lijkt me de beste weg, dan weet je namelijk voor jezelf wat wel en niet goed is.