Logitech Performance Mouse MX - Reviews

Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

ikbenmelle 14 juni 2012, laatste update op 14 juni 2012, 7.925 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Vervangbare accu (ťťn oplaadbare AA-batterij)
  • Via mini-USB opladen
  • Op elk oppervlak functioneert de muis
  • Luxe feel
  • Scrollwieltje
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Legere batterij, minder precisie/respons
  • Zonder USB-ontvanger werkt de muis niet
  • Goedkope look
  • Precisie

De review is aangevuld. Zie "Update 2012-06-14" hiervoor of de changelog (helemaal onderaan).

Gezien de vele uurtjes die ik als webdesigner en -developer achter het scherm zit, ben ik gaan nadenken over de aanschaf van een nieuwe draadloze ergonomische muis.

Na een tijdje oriŽnteren kwam ik tot de conclusie dat deze een gemakkelijk vervangbare accu moest hebben die via de computer oplaadbaar is en met een eigen dongel werkt. Na deze oriŽntatie en het zien van de muis bij iemand anders heb ik eind juli besloten de Logitech Performance Mouse MX aan te schaffen.

De verpakking.

De muis, de boekjes en CD met drivers, de ontvanger, USB-verlengstuk met een hub en USB naar mini-USB-verloop. Trouwens, je krijgt er ook een stopcontact naar USB oplader bij.

Ergonomie

Hoe ergonomisch een muis is, is lastig te zeggen: het verschilt van persoon tot persoon.

Maar ťťn ding is duidelijk: bij de MX is goed nagedacht over de ergonomie. De vorm, het gewicht de materiaalkeuze. Wanneer ik mijn hand ontspan, ligt deze er fijn aanvoelend op. Het materiaal lijkt ook te voorkomen dat je een klamme hand krijgt. In tegenstelling tot de Apple Magic Mouse ondersteunt de MX mijn handpalm veel beter. Dit leidt tot minder krampen en pijnen in de vingers.

De Logitech Performance Mouse MX.

Functionaliteit

Naast de normale functionaliteit, de rechter-, midden- en linkermuisknop en het scrollwieltje is er wat "bijzondere" functionaliteit aanwezig.

De Logitiech Performance Mouse MX. Boven aan zie je het scrollwieltje met rechts daarvan een knop waar je de weerstand van kunt regelen (ingedrukt en oningedrukte stand). Daaronder twee knoppen met een pijl naar links en rechts voor het terug en vooruit gaan tussen pagina's. In het idden zit een zoom-knop die CTRL + combinatie lijkt te triggeren. Onderaan zie je een knop die pas werkt wanneer je de drivers installeert. Ik heb mij laten vertellen dat deze met drivers een soort van Expose kan triggeren in Windows 7.

Zo kun je instellen hoe het scrollwieltje zich gedraagt: met een knop ervoor kun je de weerstand enerzijds op "normaal" of "geen" zetten. Bij "geen" blijft het scrollwieltje doorscrollen. Dit is zeer handig bij grote documenten/webpagina's. Het lijkt een beetje op de wijze waarop je met een Magic onder Mac OS X werkt met vloeiend scrollen aan. Zeer handig! Nadeel echter: soms lijkt het alsof Windows 7 en Ubuntu dit niet aankunnen. Wanneer je het wieltje snel laat draaien en stopt, gaat het scrollen nog even door.. In de stand "normaal" gedraagt het scrollwieltje zich zoals bij elke andere muis.

Ook zitten er een aantal functietoetsen op die in te stellen zijn met de drivers. Onder Ubuntu werken alleen de functietoetsen "zoom", "pagina vooruit" en "pagina achteruit". Persoonlijk mis ik deze niet, maar het zou leuk zijn als er door Logitech meer informatie wordt vrijgegeven voor community-drivers. Onder Windows en Mac OS werken de drivers prima, maar zijn ze helemaal in de Logitech groen-zwarte stijl i.p.v. de standaard stijl van Windows/Mac OS. Dat is onnodige "smug". Vandaar een slecht.

Vergeleken met andere muizen heeft hij functionaliteit die vergelijkbaar is met die van gamersmuizen, maar is deze functionaliteit voor huis-tuin-keuken- of kantoorgebruik. Vergeleken met de Apple Magic Mouse heeft hij vrij beperkte functionaliteit met de mogelijkheden: de Magic heeft een touchoppervlak waarop zogenaamde gestures uitgevoerd kunnen worden ondanks dat het nog steeds een gewone muis is.

Een voordeel van de MX is dat de muis opgeladen kan worden via mini-USB en de accu een normale opllaadbare AA-batterij is. Door de beugel genomen gaat mijn muis een week tot twee weken mee op een lading, afhankelijk van het gebruik.

Precisie

Op de precisie is niets specifieks aan te werken. Je merkt dat het iets minder responsief is dan een bedraad model, wanneer de muis even niet gebruikt is kan ze even onresponsief zijn en naarmate de batterijen verder leeg lopen, lijkt de muis onresponsiever te worden. Dit laatste merk je vooral wanneer je de muis met bijna lege accu aansluit: de muis wordt in een keer veel responsiever.

Groot nadeel is dat de muis standaard niet zonder dongel werkt: met de USB-oplader aangesloten aan de computer, wordt hij dus niet veel responsiver als dat hij is met volle batterijen.. Dat zijn een absolute missers.

Bij alle draadloze muizen merk je deze responsiviteit vermindering in meer of mindere maten. De Logitech V470 voelt veel minder responsief aan - zeker wanneer de batterijen leger raakte - maar daarentegen voelt de Apple Magic Mouse weer responsiever aan - ook wanneer de batterijen leger raakte.

Waar de muis wel positief opvalt, is wanneer men op verschillende oppervlakken gaat muizen. Op elk oppervlak (glas, gladde houtlak, magazines, kussens, vloeren, spijkerbroeken) denkbaar lijkt de muis onverstoorbaar te gaan. De v470 en Magic lijken minder goede precisie te hebben op glimmende en licht golvende oppervlakken.

Vormgeving

De vormgeving is naar mijn idee is niet zo strak voor een muis uit deze prijsklasse. Zowel de USB-ontvanger, USB-stekkerverloop als kabeltjes hebben zwarte plastiken pianolakaccenten. De muis zelf bestaat uit knoppen van zwarte pianolak, normaal dof zwart plastic, rubberachtig plastic en zilver reflecterende accenten.

Al met al geeft dit bij mij een goedkope look en feel, terwijl het apparaat in de hand onverwacht luxe aanvoelt.

Bouwkwaliteit

Ondanks gebruik voelt de muis nog als nieuw aan: geen enkel onderdeel geeft mee of toont sporen van slijtage. Over de tijd zal blijken hoe de muis zich houdt en vermoedelijk zal deze nog wel een aantal jaartjes meegaan. Wat hieraan ook helpt, is dat de batterij (AA-batterij) gemakkelijk te vervangen zijn.

Update 2012-06-14: de muis voelt nog steeds als nieuw aan en alleen de twee pijltjes links en rechts van het scrollwieltje beginnen te vervagen. Ik ben geen nagelbijter (geweest) dus mijn nagels steken over mijn vingers uit, dus ik begrijp wel dat dit kan gebeuren. Toch vind ik voor een muis uit deze prijsklasse onacceptabel. Maar voor de rest geen kraakjes of schrammetjes. De waardering gaat van "zeer goed" naar "goed".

Drivers en ondersteuning

Zowel onder Ubuntu (Linux AMD64), Windows XP en 7 en Mac OS X werkt de muis standaard prima. Echter zijn niet drivers voor Ubuntu aanwezig en voor andere OS'en niet echt fantastisch vormgegeven. Vandaar de waardering "slecht". Zie functionaliteit voor meer informatie.

Voor de prijs krijg je een ergonomische muis van een zeer goede bouwkwaliteit welke vermoedelijk nog een aantal jaartjes mee zal gaan.

Update 2012-06-14: De waardering staat nog steeds op "goed".

Algemeen

Al met al ben ik vrij tevreden. Voor mij is de MX zijn prijs waard.

Changelog

2012-06-14: kleine aanpassingen aan tekst, plus wat toevoegingen. Zie Update 2012-06-14 hiervoor.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Opzich prima review, kan me alleen niet helemaal vinden in je negatieve eigenschappen,

- Zonder USB ontvanger werkt de muis niet
Nogal logisch, een bedrade werkt toch ook niet zonder dat de stekker er in zit?

- Goedkope Look
Mening, compenseer je ook deels door "Luxe Feel". Maar over algemeen vindt ik hem der net zo goed uit zien als elke muis uit die prijs klasse.

Waar ik je echter niet over zie is de accu duur, hoe ervaar je deze? Ik heb hier goede ervaringen mee, doorgaans gaat die bij mij week of 3/4 mee (ik computer alleen in de avond uren door de weeks, en zelden keer een lan). En na 3/4 uur laden zit deze ook weer vol. Erg netjes vindt ik zelf.

Heb zelf 2 van deze muizen, en mocht er 6/7 voor het bedrijf aanschaffen. Zeker prima dingen voor hun geld, erg tevreden mee
- Zonder USB-ontvanger, maar wel aangesloten met USB-oplader, werkt de muis helaas niet. Het zou fijn zijn als de muis aangeloten op de USB-oplader ook zonder -ontvanger zou werken. Signaal via de draad zou de precisie vermoedelijk ten goede komen.

Bovendien kun je ook geen Bluetooth verbinding maken..

Nu is de muis voor een kort spelletje helaas ongeschikt. Dan grijp ik terug naar een oude RX 250. Deze is al ruim 8 jaar oud! En afgezien van wat glim, nog als nieuw.

Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?

- Vergeleken met een Magic mouse vind ik de MX wat goedkoop ogen, terwijl ze toch in dezelfde prijsklasse zitten. Gebruik hem even en je bent het meteen vergeten. :)

- Ik ervaar kwa accuduur ongeveer hetzelfde. Ongeveer 6 dagen totdat het apparaat helemaal leeg is. Maar op dag 4 voel je de MX al minder accuraat worden. Dan hang ik hem aan de USB-lader. Ik werk er veel mee: al snel zo'n 10 tot 13 uur per dag (grafisch werk en programmeren). Wanneer je de muis twee weken niet aanraakt (i.v.m. vakantie), is hij na die weken nog steeds zo vol als bij vertrek. In tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn iPod Nano G4.

Het lijkt er wel op dat de muis op sommige oppervlakten eerder leeg gaat. Wat daar precies de reden van is weet ik niet. Ervaar jij dat ook?

[Reactie gewijzigd door ikbenmelle op 14 juni 2012 22:51]

Ik zat te denken om een eigen review te schrijven gebaseerd op GNU/Linux.
Echter heb jij al een goede review en lees ik dat jij al Ubuntu noemd maar verder weinig info verstrekt daarover, anders dan welke knoppen het "wel" doen.

Tip: installeer easystroke
Met easystroke kan je mouse gestures aanmaken, button custom mapping en nog veel meer.

Zo heb ik onder KDE button #10 (onder duim, "switch windows fast") aan Ctrl+F8 (show desktop grid) gehangen om alle vensters te zien en te bladeren.
Onder KDE kan je ook bij System Settings -> Shortcuts & Gestures verschillende mouse gestures definiŽren.
De "zoom" vindt ik nog irritant (klik er op terwijl ik de andere twee wil) en staat uit.

Het enige nadeel onder GNU/Linux is dat Logitech geen software heeft uitgebracht om meerdere Unifying apparaten te (ont)koppelen aan een enkele usb dongel.
Een vourmalig programmeur van Logitech heeft wel wat code vrijgegeven maar verteld daarna wel wat de complicaties zijn.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 3 november 2012 22:51]