Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

jorrit91 12 november 2011, laatste update op 12 november 2011, 674 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• scherm
  • snelheid
  • stabiliteit
  • in potentie Nokia Drive
  • design
  • Gorilla Glass
  • meegeleverde case

Minpunten

• Mis toch echt wel Apps!
  • Geen Flash ondersteuning
  • de Nokia-toevoegingen zijn niet af
  • accuduur
  • Verplicht om Zune te gebruiken

Dit wordt mijn eerste productreview voor Tweakers.net,
evenals 29 andere geluksvogels op deze site was ik uitgenodigd voor de Nokia Lumia 800 Experience op het hoofdkantoor van Tweakers.net. Geweldige mogelijkheid natuurlijk, en ik had er dan ook zeker zin in.
Maar om jullie niet verder te vermoeien met mijn lofbetuigingen aan het adres van Tweakers, en niet verder te laten creperen van jaloezie, zal ik ter zake komen.

Allereerst ben ik een behoorlijke smartphone fan, ik heb er eigenlijk een sport van gemaakt om ze allemaal te proberen. Elke smartphone die er ongeveer op de markt is, heb ik wel eens gehad. Mijn vrouw is ook aan de smartphone en daarmee heeft ze mij volmaakt gelukkig gemaakt. Ik maak momenteel gebruik van de Samsung Galaxy S2, en mijn vrouw van de Sony Ericsson Xperia Arc. Twee telefoons die bekend staan (onder andere) om hun goede scherm, daarom zal ik van de gelegenheid gebruik maken de drie schermen met elkaar te vergelijken.

Inhoud van de doos

- de Nokia Lumia 800
- datakabel (micro-usb)
- 230v stekker
- headset, incl. microfoon 3.5mm
- beschermcase (!)
- handleidingen

Een leuk feit is dus dat er een hoesje bij zit, vaak is het zo, mijns inziens, dat een hoesje afdoet aan het design van het toestel, dat is in dit geval absoluut niet zo.

Hardware

- 1.4 Ghz Qualcomm Snapdragon MSM8255 single-core
- 512mb RAM
- 16gb opslaggeheugen
- 3.7" Clear Black display
- 8mp 32mm camera, 720p video-opname, Carl Zeiss lens
- 1.450mAh Li-lon accu
- Curved Gorilla Glass

Dezelfde processor hebben we al verschillende keren eerder gezien, in de HTC Flyer bijvoorbeeld (zij het 100Mhz hoger geklokt), en de HTC Titan (same story).

Het RAM geheugen is minder groot dan de gemiddelde High-end Android Smartphone van het moment, ter vergelijking, zowel de Galaxy S2 als de HTC Evo 3D hebben een werkgeheugen dat twee keer zo groot is, 1GB. Aan de andere kant heeft een andere (rete)populaire smartphone van het moment 512mb RAM geheugen, de iPhone 4s. Laat je hierdoor dus niet leiden, want eigenlijk zegt het niets, de hoeveelheid RAM geheugen heeft voor het grootste deel te maken met het besturingssysteem, niet elk systeem heeft dezelfde hoeveelheid RAM geheugen nodig.

Het opslaggeheugen bedraagt 16gb, het is echter niet uitbreidbaar. Wat mij betreft een minpunt aan deze telefoon, hoewel er veel mogelijkheden zijn tot opslag, Skydrive is bijvoorbeeld zeer eenvoudig te benaderen vanaf de telefoon, waardoor je opslagcapaciteit weer toeneemt. Irritant is wel (zeker voor mij), dat je niet gewoon je geheugenkaart uit je oude telefoon in kan pluggen, zodat je alles weer bij je hebt.

Het 3.7" schermformaat zagen we eerder terug op de HTC Desire. Relatief klein voor een smartphone heden ten dage, de S2 heeft bijvoorbeeld 4.3", en de Galaxy Note zelfs 5.3", de iPhone daarentegen heeft een beelddiagonaal van 'slechts' 3.5".
De schermtechniek die gebruikt wordt, wordt door Nokia een Clear-Black display genoemd. Het betreft een paneel van het Amoled type, hierover later meer, maar laat ik mij vast uitdrukken over de indruk die het scherm op mij gemaakt heeft: AWESOME!

De camera heeft een maximale resolutie van 8mp, en foto's zijn te nemen in de verhoudingen 4:3 en 16:9.

ontbrekende hardware

- HDMI uitgang
- DLNA support
- NFC
- Frontcamera

Ten opzichte van zijn iets grotere tweelingbroer, verschillen de twee lichtelijk van hardware. Zo is er bijvoorbeeld GEEN NFC aanwezig, wat er bij de N9 wel is, mijns inziens jammer, er is veel mogelijk met NFC, en hiermee mist een USP wat mij betreft. Al moet ik vermelden dat ik niet weet hoe het zit met de mogelijkheden tot NFC in combinatie met Windows Phone.

Verder vind ik het jammer dat er geen HDMI-out is opgenomen in het pakket, DLNA is misschien voor sommigen een gemis, maar heb ik nooit gebruikt, en ook de frontcamera kan me gestolen worden, (al is het misschien opmerkelijk, gezien de overname door Microsoft van Skype).

Uiterlijk

Prachtig!
Nokia heeft hierbij gebruik gemaakt van een zogenaamde uni-body behuizing, kortom, de behuizing is gegoten en bestaat dus uit 1 stuk. Dit levert een geweldig strakke telefoon op, zonder zichtbare randen, die erg stevig aanvoelt.

Qua hardware buttons zijn er alleen aan de rechterkant van de telefoon vier knoppen te vinden: Volume-up, Volume-down, on/off/lock, camera. Er staan geen icoontjes, of tekst bij de buttons, dus daar kan je het niet aan zien, maar als je het eenmaal weet, vergeet je het niet, en zo blijft het design prachtig, minutieus en esthetisch.

Nokia heeft voor de behuizing Poly-carbonaat gebruikt, wat het apparaat een luxe 'feel' geeft. Verder is het materiaal gekleurd en niet geverfd, wat er dus voor zorgt dat, mocht er een kras op komen, er geen kleurverlies is, er is namelijk geen sprake van een laagje verf, maar het materiaal bevat de kleur. Leuk detail, scherp van Nokia.

De aansluitingen zijn mooi weggewerkt, alleen de 3.5mm headphone plug is zichtbaar, de rest zal opengeklikt moeten worden, door deze handeling verschijnt de micro-sim ingang en de micro-usb ingang.

Eerste indruk

we kregen allemaal een doosje met de Lumia 800 aldaar, bij het uitpakken viel een ding op. Als je niet oplet, dondert de telefoon er zo uit, niet heel handig, want dit gaan de helft van hun klanten meemaken. Verder niet zo'n issue denk ik. De telefoon licht bovenop de rest van de accessoires dus die wordt direct zichtbaar.
Als freak pak je natuurlijk direct de telefoon, en goh, prachtig, het is allereerst simpelweg een geweldig mooi apparaat. Nokia sloeg de afgelopen jaren mijns inziens regelmatig de plank mis, om als voorbeeld de n97 maar te noemen, wat een lelijk grafding (met een resistief scherm, hoe verzin je het?!). Met dit ontwerp is Nokia wat mij betreft de goede weg ingeslagen, al hoop ik dat ze daar op blijven; de eveneens nieuwe Lumia 710 is tamelijk lelijk volgens mij.

Wat nog meer opviel was de boottijd, retesnel, ik kan me het precieze aantal seconden (waarschijnlijk verblind door mijn enthousiasme) niet meer herinneren maar ik weet dat het mijn Nokia er inmiddels zo'n 20 seconden over doet. Voorbeeldig wat mij betreft.

Scherm

En punt waar je nog meer niet om heen kon, en wat ook direct een uithangbord (lees: USP) voor dit toestel is, is het scherm. Dit is denk ik het beste scherm wat ik gezien heb op een telefoon, en dan heb ik het niet over de resolutie, maar over de helderheid/kleurweergave. Dat zegt wel wat denk ik, ik ben momenteel namelijk de eigenaar van de Galaxy S2, en deze komt dicht in de buurt, maar de Nokia slaat met vlag en wimpel. Nokia noemt het een Clear-Black display en het scherm maakt gebruik van de Amoled-techniek, zoals we dat kennen van de high-end Galaxy reeks, en onder andere de HTC Desire.

Aangezien ik in het bezit ben van zowel een Sony Xperia Arc, een Galaxy S2, en dus een Lumia 800 (telefoons die allemaal een goed scherm bezitten), heb ik ze aan een test proberen te onderwerpen.
Punt is wel dat de camera niet bij elke foto een realistisch beeld neerzet van de werkelijkheid.

Wit
Arc-Lumia-S2
https://skydrive.live.com...E9A0E3A51079E3!425&sc=pho tos

Nu is bekend dat de S2 niet erg sterk is in het weergeven van Wit, maar in vergelijking met de Arc en de Lumia, is het moeilijk om het wit te noemen. De Nokia laat een fel en van het scherm afspattend wit zien, de Arc houdt zich ook prima staande, maar de S2 laat een, weliswaar fel, soort lichtblauw zien.

Als het gaat om de kijkhoek in combinatie met wit, krijg ik het volgende resultaat:
Arc-Lumia

Lumia-S2
https://skydrive.live.com...E9A0E3A51079E3!425&sc=pho tos

De Lumia laat de Arc in ieder geval ver achter zich, de S2 komt dichter in de buurt, maar hoewel het op de foto niet zo zichtbaar is, wint ook hier de Lumia.

winaar wit: Lumia.

Zwart
Arc-Lumia-S2
https://skydrive.live.com...E9A0E3A51079E3!425&sc=pho tos

Nu staat het Amoled scherm bekend om zijn geweldige zwart weergave, en daarin blinken de Lumia en de S2 dan ook uit. De Arc laat hier een schrikbarend slechte prestatie zien, door een soort donkere kleur blauw weer te geven, weliswaar niet zo slecht als de foto doet vermoeden, maar toch zeker flink minder dan de S2 en de Lumia.

winaar zwart: Lumia en S2

Software
De Lumia 800 draait op de meest recente versie van Windows Phone: 7.5 (Mango). Zoals op eerdere toestellen (met mindere hardware) ook al het geval was, Windows Phone draait als een tiet. Er is volgens mij geen besturingssysteem op de markt, dat zo soepel en betrouwbaar is als Windows Phone. Ik heb de HTC HD7 onder andere gebruikt, en ook met de Lumia ben ik nog geen vastloper tegen gekomen, of zelfs maar lag.

Dan de software van Nokia. Als ik het goed heb, staat Microsoft het niet toe om de interface aan te passen zoals HTC bij Android doet met zijn Sense-schil. Creativiteit is dus nodig voor fabrikanten om zich toch te kunnen onderscheiden. Nokia doet dat met 3 Apps: Nokia Rijden (wat een vreselijke vertaling is van het Engelse Nokia Drive), Nokia Music (vreemd genoeg wel Engels) en Nokia Kaarten (...naja, you know).
Hier zit goed denkwerk achter van de mannen van Nokia:

Nokia Drive
(ik weiger het 'Rijden' te noemen) is een gratis navigatiedienst waarvan de kaarten opgeslagen zijn op de telefoon (voor het idee: 130mb voor heel Nederland). Hiermee is het dus mogelijk om zonder dataverbinding te navigeren, een groot voordeel ten opzichte van Android. Momenteel is het echter nog niet mogelijk, omdat de App nog vraagt om verbinding wanneer er van de route afgeweken is. Jammer, maar dit komt in een 'future update'. Leuk detail van de App is dat er een mogelijkheid is tot 3D weergave, dit houdt in dat je een 3D weergave krijgt van onder andere belangrijke gebouwen die je passeert.
Voor zover ik het heb kunnen proberen werkt het uitstekend, al krijg je een beetje het idee dat het nog lichtelijk in de bčta-fase zit.

Nokia Music
dit is een App die ver geďntegreerd is met het originele 'music and videos-hub', dat wil onder andere zeggen: de bibliotheken overlappen elkaar, en als je in de Nokia App pauzeert, kan je het nummer in de music and videos-hub weer oppakken. Verder bevat het een mp3-winkel die volgens de Nokia-man behoorlijk ver gaat, ongeveer 40% van lokale bandjes staat ook in de winkel, we zullen de man voorlopig op zijn woord moeten geloven, ik heb er nog niet mee geprutst. Verder is de muziek in de store drm-vrij, dus vrij te gebruiken op al je apparaten.
Via de mix-radio kan je een genre kiezen waarvan je dan via je internetverbinding een playlist ontvangt, wel een grappig idee, maar je kan dus niet bepalen welke nummers je luistert, allicht interessant voor het ontdekken van nieuwe bandjes. Vervelend is dat je maar 2 nummer per uur kan skippen, en je dus nogal gebonden bent aan de originele playlist. Toen ik de telefoon in handen kreeg bleken er maar 8 genres te zijn, wat natuurlijk idioot is om je muzieksmaak een klein beetje te kunnen specificeren, maar inmiddels is er een update geweest, en zijn er zo'n 30 genres beschikbaar, nog steeds te weinig, maar keep up the good work.
Via gigs kan je zien welke concerten er in de buurt gegeven worden, wellicht interessant voor de echte concerttijgers, maar voor mij een vrij zinloze toepassing.

Nokia Kaarten
ook hierbij hoop ik dat de naam in het Engels gebruikt gaat worden, maar deze applicatie heb ik nog niet kunnen gebruiken omdat de Nokia meneer ons adviseerde om te wachten met een Kaarten-update tot na 17 November, gewillig schaap als ik ben, doe ik dat dan ook.

Accuduur
Van de accuduur kan ik nog niet extreem veel zinnigs zeggen, aangezien ik de telefoon pas een aantal dagen in gebruik heb, maar ik heb het idee dat de batterij zwakker is dan van de S2 (althans, míjn S2). Nog voor de dag goed en wel om is, moet ik de telefoon al aan de lader doen. Nu ben ik wel een extreme gebruiker, veel internet, en veel muziek (maar weer geen spelletjes) maar hiermee bracht mijn S2 mij gemakkelijk de dag door.
Dit hoofdstuk krijgt nog een update!

Meer hoofdstukken zullen volgen!!!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Het is goed om te zien dat (bijna) al je negatieve puntjes af te schuiven zijn op Windows Phone en niet op het toestel zelf. Wat ik daarmee wil zeggen is dat al deze items verbeterd kunnen worden in software updates. Ik heb vandaag ergens gelezen dat er binnenkort een update komt die de camera gaat verbeteren. Maar beschouw dat wel als een gerucht.
Hennie, precies dat is ook het probleem van Windows Phone, het is jong, er moet als een malle software voor geschreven worden want je mist echt wel belangrijke apps. Verder zou je de accuduur als enige minpunt aan het toestel zelf kunnen noteren.
Welke "belangrijke" apps mis je dan volgens jou...? Want naar mijn idee zijn alle belangrijke mainstream apps beschikbaar. Ik noem een WhatsApp, Facebook, Twitter, Buienradar, Nu.nl, Angrybirds, Fruit Ninja, Trein, Tweakers, Tango etc. etc. Leuk die Android AppStore met 100.000 FART apps en 15000 Weather apps; het belangrijkste bij de Windows Phone Marketplace is de kwaliteit, niet de kwantiteit. Veel mensen realiseren zich dat niet heb ik het idee...
Hallo, dat kan wel zo zijn, maar ook aan kwaliteit schort het nogal eens, het ziet er allemaal prachtig gelikt uit, maar die Twitter applicatie is vreselijk, WhatsApp is ontzettend traag en laadt de conversaties niet goed. De meeste applicaties die er voor alle platformen zijn, werken gewoon nog net niet lekker op Windows Phone. Ik hoorde van de Nokia-meneer dat Microsoft Whatsapp enorm gepushed heeft om de App in de Marketplace te zetten. Whatsapp wilde pas eind dit jaar/begin volgend jaar de App uitbrengen, vandaar dat de App nu gewoon niet af is, en behoorlijk op mijn zenuwen werkt.
Als ik je even mag geruststellen: er komt na de sales start een update voor de Lumia 800. Je zal dan de termen Nokia Drive en Nokia Maps zien in je toestel ipv Nokia Rijden en Nokia Kaarten. Wij vinden de Engelse termen namelijk ook beter dan de vertaling ;-)
Mvg,
@Jurthys
Nokia Nederland
Vraagje:
Je hebt best wel wat mooie foto's op skydrive gezet van de telefoon zonder hoesje.
Zou je er ook een aantal willen maken (boven/onder/achter/voor/zij-kanten) met dat bijgeleverde hoesje?

Want als ik hem aanschaf ga ik dat hoesje toch wel gebruiken denk ik.

En hoe zit het met krassen op het scherm? Is het glas een beetje krasbestedig denk je?