Sony Reader PRS-T1 Rood - Reviews

Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Rood Review

LieveNielsTestpanel 12 november 2011, laatste update op 12 november 2011, 1.871 views Testpanel

Sony Reader PRS-T1 Rood

Pluspunten

• Gewicht (ergonomie)
  • Snelheid
  • Wifi/Browser
  • Lettertypes veranderen

Minpunten

• PDF soms traag
  • PDF soms niet goed in beeld te krijgen
  • Geen cradle of netstroom adapter erbij
  • Pakt mijn netwerksleutel niet

Veelzijdigheid Score: 4
Informatie vooraf
Voor dit apparaat op de mat viel had ik nog geen ervaring met E-readers. Wel heb ik in mijn tijd genoeg papieren boeken verslonden, dus weet ik waar dit apparaat tegen moet concurreren.

Gewonnen!
Het winnen van dit apparaatje (via Tweakers.net) stelt me in staat om een objectieve review te schrijven die geen aankoop hoeft te verantwoorden. De vraag: "Zou je hem gebruiken?" is heel anders wanneer je er eentje in je schoot geworpen krijgt, dan wanneer je er al eentje wilde hebben. Ik was niet op zoek naar een e-reader, maar nu heb ik er een.

Installatie
Opvallend. Er zit geen netstroom adapter in de doos, maar slechts een usb kabel. Gelukkig heeft tegenwoordig ieder huishouden wel een usb aansluiting ergens(TV bijvoorbeeld), maar het is wel karig.

Rechtstreeks uit de doos doet het apparaat het meteen. De handleiding staat al op het geheugen (en toch weer die papieren boekjes erbij die niemand leest :X ) en verder staan er nog wat uittreksels op die ervoor zorgen dat je al even kunt spelen voordat er een pc aan te pas hoeft te komen. Werkte allemaal lekker, maar ik wist dat er wifi op zat, dus dat was uiteraard het eerste wat moest gebeuren.

Vervolgens was er een probleem. De reader pakte de wachtwoordsleutel van het standaard Ziggo modem niet. Met geen mogelijkheid kreeg ik het apparaat op internet, totdat ik de zogenaamde WPS functie vond. Hier had ik nog nooit van gehoord/gebruik gemaakt, maar als je op de reader WPS aanzet en vervolgens binnen 2 minuten de WPS knop van je modem/router indrukt, dan pairen ze ineens.

Omdat ik naar aanleiding van het bovenstaande toch al achter een computer zat, ben ik gelijk maar begonnen met het installeren van de reader op de PC. Dit ging allemaal vrij vlot. Bol.com levert een handleiding mee met een aantal stappen die je moet doorlopen om je reader te activeren en te machtigen zodat je ook zonder PC boeken kunt aanschaffen. Ik vond het wel veel stappen voor een echte leek, maar de handleiding is duidelijk opgezet. Iedereen zou er wel uit moeten komen.

Als volgende stap heb ik allereerst 100 boeken en artikelen (PDF) op de reader gezet om normaal gebruik te simuleren. Met slechts 1 boek zou de reader wellicht sneller ogen dan het tijdens normaal gebruik zou doen. Op deze manier krijg je in de onderstaande filmpjes een goed beeld van de werkelijke snelheid.

Aanzetten en lezen, de basis

Zoals je kunt zien duurt het vanaf koude start een kleine 40 seconden voordat je zit te lezen. Naast het volledig uitschakelen is er ook een slaapmodus. Deze modus is anders dan de koude start direct wakker, alleen weet ik niet in hoeverre er dan nog aan de batterij geslurpt wordt. Waarschijnlijk vrij weinig, e-ink gebruikt statisch niets en de hardware zal wel op een laag pitje gaan. De reader ligt nu al meerdere dagen in de slaapstand (niet helemaal uit dus) en de batterij geeft nog aan dat hij vol zit. Het scherm vertoont in de slaapmodus overigens de cover van je laatst gelezen boek.

Bladeren kan met de handige knoppen of met 'swipen' over het scherm. Veel mensen aan wie ik het apparaat in handen heb gegeven hadden al een natuurlijke reflex aangeleerd om dit te doen. Met al die smartphones en tablets verwachten ook non-tech mensen tegenwoordig niets anders. Leuk om te zien.

Scherm
Ik heb me laten vertellen dat dit scherm heel gangbaar is in e-readers, dus zo diep hoef ik daar niet op in te gaan. Koop je een e-reader van dit formaat, dan krijg je heel vaak dit scherm. Ik had nog nooit e-ink in actie gezien, maar ben er wel van onder de indruk. Geen backlight is heerlijk rustgevend en past in de goede gewoonte van geen beeldschermen een uur voordat je gaat slapen. Het schijnt dat dit zorgt voor betere nachtrust. Ik ga het zeker proberen. Verder heeft e-ink een rare refresh, maar daar wen je na 10 pagina's al aan.

Ergonomie
Dit apparaat weegt niets. Een heel groot voordeel ten opzichte van dikke pillen van 500 pagina's. Directe voordeel is dat je tijdens het lezen veel meer houdingen aan kan nemen dan dat je zou kunnen met een boek dat 10cm kastruimte inneemt. Het voordeel t.o.v. kleine strak gebonden pocketboekjes is dat je de pagina's niet de hele tijd open hoeft te houden. Je kunt in principe koffiedrinken met 1 hand, en lezen+bladeren met de andere. Heel ergonomisch ten opzichte van 'echte' boeken.

Extra functies die ontbreken bij papieren boeken.
Beelden zeggen in dit geval toch meer dan woorden:

Woordenboeken
Meest gebruikte woordenboek zal de EN-NL zijn voor woorden waar je niet uitkomt in een engels boek/artikel. Dat gaat ongeveer zo:

Bijzonder handig voor als je niet geweldig in Engels bent, maar ook ideaal voor als je als zelfbenoemde expert ineens een woord tegenkomt waar je nog nooit van gehoord hebt.

Wikipedia

Duidelijk toch? Twee tellen woord aanraken, klikken, artikel lezen.

Browsen

Onverwacht lekker browsen met dit apparaatje. Ik heb zelf geen tablet, maar die noodzaak is nu een stuk kleiner geworden. Dit apparaat ligt altijd binnen handbereik en is in staat om snel even wat dingen op te zoeken. In het filmpje ga ik even snel naar nu.nl (sorry Tweakers.net ;) ). Ik moet er overigens bij zeggen dat er al verbinding was met wifi. Is die link nog niet opgezet (bijvoorbeeld na slaapmodus) dan duurt het 10-20 seconden voordat je op de pagina zit.

Lettertypes

Mijn oma koopt/leent altijd grote lettertype boeken. Dit is echt de uitkomst voor haar. Voor mezelf trouwens ook, als je met allerlei niet zo netjes opgemaakte bestanden gaat zitten prutsen dan komt dit zeker van pas. Bij PDF is deze functie trouwens niet altijd even bruikbaar. Soms werkt het. Soms werkt het, maar moet er bij iedere pagina 2-10 seconden gewacht worden. Soms werkt het gewoon totaal niet. Epub werkt altijd soepel, maar PDF heeft geen standaard opmaak (?) en daardoor kun je van tevoren niet zeggen of dit gaat werken.

Nu we het toch over PDF hebben
Mijn vriendin leest veel medische literatuur op PDF formaat, als ik het over artikelen heb, dan heb ik het dus hierover.

Hier heb ik van te voren de 2-kolommenweergave ingesteld. Je zit dat dit desbetreffende artikel zeer soepel werkt. "Waarom pinch je niet om het beeldvullend te krijgen?", zou je zeggen. Nou, dit kan wel, maar vervolgens moet je slepend over het artikel. Dit is niet rustgevend en gaat er voor zorgen dat je de E-reader uit het raam gaat gooien. E-ink is hier niet voor gemaakt. Van gedeelte naar gedeelte 'flitsen' met 1 refresh werkt vele malen beter.

Sommige artikelen hebben een opmaak die halverwege de pagina bijvoorbeeld een kolom over de hele breedte bevat. Hartstikke mooie opmaak natuurlijk, maar vervolgens heb je wel een probleem met de anders lekker werkende kolommenweergave. Als je vervolgens een PDF hebt waarvan het lettertype niet veranderd kan worden, dan heb je maar 1 optie: landscape modus. Kleine lettertjes helaas, maar in dit geval de beste optie. Daarnaast zijn er PDF bestanden waarbij het woordenboek/wikipedia ineens niet meer werkt. Hier ben ik er pas slechts 1 van tegengekomen, maar het kan dus gebeuren.

Als laatste heb je de artikelen die wl over een bepaalde standaard specificatie opmaak beschikken. Zoals je ziet werkt dit heerlijk. Lettertypes kunnen hier ook naar hartelust aangepast worden.

Collecties aanmaken
Je kunt op het apparaat je boeken/artikelen in collecties zetten. Heel handig om de grote hoeveelheid artikelen te scheiden van de boeken. Ook kun je uiteraard al je Harry Pottertjes bij elkaar zetten, maar dat spreekt voor zich.

Nog meer functies
Je kunt foto's bekijken en muziek luisteren. Aangezien ieder apparaat met een stekker dit kan, ga ik hier niet op in.

Conclusie: Ga ik hem gebruiken??
Mijn vriendin in ieder geval wel. De laserprinter heeft dit weekend in ieder geval niet hoevel ronken om de soms 100+ pagina's tellende artikelen af te drukken. Het enigste wat haar dwars zit is het feit dat je er niet op kunt vertrouwen dat een willekeurige PDF lekker gaat werken. Maar tot nu toe is het 9 van de 10 keer: even de tijd nemen voor optimaal instellen voordat je begint en dan lekker lezen.

Ik heb zelf door dit apparaatje weer helemaal zin gekregen om te gaan lezen. Het apparaat onthoud van meerdere (onbeperkt?) boeken waar je gebleven bent, dus je kunt een boek zonder nadenken wegleggen en later weer oppakken. Ook hoef je niet zuinig te doen met de batterij wat het gebruiksgemak ten goede komt. Dit samen met de ergonomie zorgt ervoor dat ik dit apparaat zo een 9 zou geven als e-reader. Het enigste wat ik zou veranderen is het formaat. Een slagje groter (bij gelijk gewicht) en ik zou geen andere meer wensen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Rood?

Goede review, je hebt goed ingespeeld op het feit dat beeld vaak veel meer zegt dan woorden!
Goede review, zeker. Ik heb een vraag:
Kan je beeldscherm kantelen alleen met pdf, of is het gewoon een standaard functionaliteit?
Dat kan standaard. Ik gebruik het alleen als het lettertype niet vergroot kan worden en je toch grotere letters wilt. Dit kan bij epub's eigenlijk altijd, maar bij PDF is het altijd even zoeken wat de beste optie is. Het liefste verander ik het lettertype en blijf ik de e-reader rechtop houden. Ligt toch het lekkerste in de hand, naar mijn mening.