Specificaties Inkjet printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Epson Stylus Photo R3000 Review

pharmacist 12 november 2011, 5.586 views

Epson Stylus Photo R3000

Pluspunten

• Afdrukkwaliteit en afdruksnelheid. Neutrale z/w-afdrukken zonder kleurenzweem. Geen excessief inktverlies bij omschakeling van fotozwart naar matte zwart en vice-versa, zoals bij de Epson R2400 en de R2880

Minpunten

• De prijs van printer en de patronen. Een volledig set kost al gauw ¤ 240,-, wat een derde van de prijs is van de printer. Een gemiste kans is het ontbreken van een externe afvalinkttank, zoals die wel zit in de Epson Pro 3800/3880.

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Nadat ik mijn vorige Epson A3+ printer de deur uit gedaan te hebben, begon het weer te kriebelen om een goede A3+ fotoprinter aan te schaffen. De keuze werd bepaald door een aantal dingen: de mogelijkheid om neutrale zwart/wit-afdrukken te maken, (relatief) grote inktpatronen, pigmentinkt voor duurzame afdrukken die lang meegaan en vooral: de mogelijkheid om navulpatronen te gebruiken, zoals bij mijn Epson Pro 3800 (A2 printer). De keuze viel al snel bij de Epson R3000.

De Epson R3000 is vergelijkbaar met de Epson R2880 qua afdrukkwaliteit en mogelijkheden, maar de nieuwe R3000 heeft een aantal voordelen: geen fysieke verwisseling meer nodig van foto- naar matte zwart bij verandering van glanzend fotopapier naar matte soorten. Dit heikelpunt zorgde bij de Epson R2880 voor een aanzienlijk verlies van inkt van de relatief toch al kleine inktpatroontjes. Bij De R3000, die werkt met stationaire inkpatronen, wordt het printkanaal voor zwart gedeeld tussen fotozwart en matte zwart, waardoor de omwisseling weliswaar nog altijd een klein beetje inkt verbruikt, maar aanzienlijk minder is geworden dan bij de R2880 (en ook bij de oudere R2400), welke echt tot 10 euro inkt verbruikt bij een wisseling.

Ook is de druppelgrootte van de kleinst produceerbare inktdruppels nu verbeterd tot maar liefst 2 pl, waardoor zelfs bij de standaard afdrukkwaliteit van 1440x1440 dpi zeer scherpe foto's zonder enig korrelvorming worden afgedrukt. Ik heb eens de 5760x1440 dpi hoogste kwaliteit geprobeerd en ik zie absoluut geen verbetering. Deze laatste resolutie verbruikt wel 15 % meer inkt per oppervlakte, is aanzienlijk langzamer, maar geeft geen visuele verbetering, dus is de standaard resolutie van 1440x1440 dpi de aangewezen afdrukkwaliteit voor al uw foto's.

Aangezien de patronen echt zeer duur zijn: weliswaar 2x de capaciteit van de R2880, maar ook bijna 2x zo duur, heb ik op het internet navulbare patronen gekocht met een zeer goede pigmentnavulinkt en sindsdien druk ik zonder kwaliteitsverlies nu relatief goedkoop, zonder op de afdrukkosten te letten. Wel heb ik voor de veiligheid een afvalinktflesje geļnstalleerd, zodat bij reinigingen de afvalinkt wordt afgeleid naar dit flesje, zodat de absorptiekussen van de printer zo lang mogelijk schoon blijven.

Voor meer informatie van deze navulinkt, installatie van het afvalinktflesje, de navulbare patronen en hoe deze te vullen, te primen en te resetten, verwijs ik naar mijn review op de refill website:

en deze link voor het installeren van het afvalinktflesje:

Verder heb ik ook een HD-videootje gemaakt op youtube:

Heb jij ook een Epson Stylus Photo R3000?

Bedankt voor je review, en met name voor de links naar de cartridges en afvalinktfles. Ik heb zelf deze printer gisteren in ontvangst mogen nemen en ik ga me eens in je info verdiepen.
Hallo,

Als je interesse hebt in die navulpatronen. Ik heb toevallig 2 setjes gekocht en ik wil ze wel tegen kostprijs van de hand doen, aangezien ik met 1 setje genoeg hebt. Je moet maar contact opnemen via de nifty-stuff.com/forum website.
Ik ben ook voornemens om deze printer aan te schaffen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van de pigmentnavulinkt. Is deze nagenoeg gelijk aan de originele inkt?
De kwaliteit is met aangepaste printerprofielen nagenoeg identiek. Wel glanst originele inkt ietsje beter, maar met zijdeglans en parelglanspapier zie je het verschil niet. Dit zijn sowieso de aangewezen papiersoorten voor pigmentinkt, aangezien hoogglanzend papier ook met de originele Epsoninkt niet goed samen gaan, vanwege het glansdifferentiaal (de pigmentinktdeeltjes liggen op het papier.

Wel moet je na de installatie van de navulpatronen minstens 5-6 reinigingscycli doorvoeren om de oude inkt uit het systeem te spoelen en dan zal je echt schrikken van de hoeveelheid inkt die weggedumpt wordt door het systeem (afvalinktflesje). Dit flesje is dus echt noodzakelijk, of je nu originele of navulpatronen gebruikt.

Edge64: neem anders contact met me op via www.nifty-stuff.com/forum
Wat ik me afvraag of je met de niet originele inkten dezelfde houdbaarheid hebt als met de wel originele inkten? Daar valt waarschijnlijk weinig over te vertellen omdat zoiets pas duidelijk wordt als er een flinke tijd is verstreken...en met houdbaarheid doel ik niet op de inkt zelf maar op de houdbaarheid van de afgedrukte foto's.

Wat het afvaltankje betreft: dat ga ik ook maar proberen... Waar zou je het best een afvoerslangetje en klemmen kunnen aanschaffen, zoals ook gebruikt in de foto's?
Voor kleurstofinkten (dye) is is dit vaak een probleem, trouwens niet alleen meet navulinkten. Daarom gebruikt Epson/Canon/HP voor de duurdere printers met meer dan 100 jaar houdbaarheid altijd pigment, dat vrijwel niet vervaagd. Ik heb een test gedaan met verschillende kleurstofinkten en deze waren soms na een maand al behoorlijk vervaagd in de zon, terwijl pigmentinkt (ook de navulinkten) geen krimp gaf na meer dan een jaar in de felle zon.

Trouwens: alle Epsonprinters kunnen prima met pigmentinkt overweg, ook de versies die normaal gezien gemaakt zijn voor Claria dye-inkt. Probeer dit absoluut niet met Canonprinters, omdat het printsysteem (bubblejet: dus koken van de inkt) tot verstopping kan leiden met pigmentinkt.
Ik denk erover om ook deze printer aan te schaffen. Aangezien jouw waardering betreffende de inktconsumptie, matig is, is een Continu Marrutt Ink system (http://www.marrutt.com/ep...-pro-photo-bulk-inks.html) een optie. Zijn er ervaringen met dit systeem jou bekend?
Dag Dirk,

Aangezien de R3000 zelf een CISS is, heeft het niet zoveel zin om zelf zo'n CISS aan een R3000 te koppelen. De hervulbare patronen hebben al een capaciteit van 30 ml, wat heel behoorlijk is voordat je die moet navullen.

Bovendien is het Marrutt systeem gemaakt voor kleurstofinkten (dye): de inkttoevoerkanaal zit namelijk op de bodem van de externe flessen. Pigmentinkt heeft de neiging om geleidelijk zich af te zetten naar de bodem: richting de inkttoevoeropening. Vroeg of laat geeft dit flowproblemen. Voor pigmentinkt-CISS-systemen moet de externe fles voorzien zijn van een zuigsysteem zoals een rietje in een glas limonade. Deze zuigt onderaan de bodem aan (waar de concentratie van de pigmentdeeltjes het groot is, maar omdat de inkt naar boven gezogen moet worden zal de concentratie deeltjes zich geleidelijk weer herverdelen, zodat dit elkaar opheft.

[Reactie gewijzigd door pharmacist op 24 december 2013 10:58]

Hoi Pharmacist,
Ik heb je advies gevolgd en de Inkjetfly set besteld (er was op de site geen keuze mogelijk om normal or strong magenta strength te kiezen, dus ik hoop dat ze je advies voor normal hebben opgevolgd)
Zou ook kunnen zeggen welke zijdeglans papiersoorten (merk) je voor kleur en zw gebruikt?
Mvg,
Dirkkk
Dag Dirk,

Epson Semigloss en Tetenal semimatte zijn de beste (maar ook de duurste).
Een goedkoop alternatief dat bijna net zo goed is, is TPI Satin 240 gsm van Conrad.nl (Ik denk 8 euro per 20 vel A3, dus heel schappelijk geprijsd). Het is ietsje dunner, maar het resultaat is vrijwel vergelijkbaar.