Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB Review

krzgg 12 november 2011, laatste update op 12 november 2011, 719 views

Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB

Pluspunten

• De schijven zijn mogelijk iets sneller dan de groene varianten van de concurentie, maar ik heb dat niet kunnen vaststellen in mijn NAS.

Minpunten

• De betrouwbaarheid valt tegen, de andere schijf geeft in de S.M.A.R.T. de eerste tekenen van verminderde betrouwbaarheid. Als de prijzen weer op een normaal niveau zijn vervang ik deze.
  • De ondersteuning van de fabrikant voor OEM versies ontbreekt

Gebruikservaring
Drive gebruikt in combinatie met Samsung en WD drives in een Raid-5 opstelling op een Synology DS-1511+. Deze NAS is nu ruim een half jaar in bedrijf en staat 7*24 aan met HDD sleep modus na 10 minuten inactiviteit.
Opvallend is dat de Seagate drives (2 stuks) gemiddeld 4 graden warmer gerapporteerd worden dan de WD en Samsung units. Vandaar een mindere score op onderdeel warmteproductie. Kost mogelijk iets meer energie maar op zich geen reden tot ongerustheid.
Nadat 1 van de twee Seagate disks het begaf, heb ik hem vervangen door een WD drive. De NAS heeft daarop een probleemloze rebuild gedraaid van het volume.
De vervangen Seagate schijf leek eerst in orde, maar bij nadere inspectie bleek deze toch onbetrouwbaar en ook de inmiddels gedownloade Seagate disc repair tools kon er geen chocola meer van maken.

Garantie?
Op de site van Seagate met de foutcode van de Seagate tools naar de warranty sectie.....

The product you identified was sold as a system component. Please contact your place of purchase for service. Seagate sells many drives to direct OEM (Original Equipment Manufacturer) customers. These products are usually configured for the OEMs only, as components for their systems. You must contact your place of purchase for any warranty support on these drives.

Eerder een vergelijkbaar geval gehad met een OEM drive van WD (RAID edition) in een zelfgebouwde RAID opstelling met een Areca kaart in een windows based server. Geen probleem om die rechtstreeks bij WD te laten vervangen en zo hoort het volgens mij ook. Kan zo snel niet vinden waar ik de Seagate schijf precies vandaan heb dus einde oefening voor deze schijf en de garantie. Geeft ook eigenlijk niet want ik hoef hier geen nieuwe van.

Conlusie
Ik koop geen (OEM) schijven van Seagate meer. Kapot gaan is mogelijk een groter risico als je 'gewone' desktop schijven in een RAID opstelling of NAS gebruikt, maar geen gezeur garantie is dan wel zo prettig.

• Synology DS-1511+
  • Linux

Heb jij ook een Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB?

Fabrikanten willen tegenwoordig dat je voor RAID4/5/6 speciale 'raid editions' koopt; en volgens mij is deze schijf dat helemaal niet. En ja, Samsungs zijn meestal 4C koeler dan Seagates, maar dat ansich zegt helemaal niets. Misschien is het echt zo, maar misschien meten ze het gewoon anders. Andere lokatie, andere offset, etc. Belangrijker is dat ze in temperatuur weinig fluctueren. En misschien dat de moderne, 'green WDs' koeler zijn, maar WD was vroeger altijd nog een tandje warmer dan Seagate.

Daarnaast zeg je helemaal niet welke SMART parameters op verminderde betrouwbaarheid wijzen en sowieso moet je SMART met korreltjes zou nemen. Ik heb ooit 1 schijf gehad waarvan SMART zei dat ie stuk ging (en dat klopte), maar m'n overige 4 HDD crashes waren allemaal 'spontaan' en soms zei SMART zelfs na een halve rebuild met vele rotte-sectoren nog dat de HDD gezond was.

Nee, ik lees veel frustraties, maar geen gegronde onderbouwing ...
De WD schijf waar ik eerder issues mee had was een RAID edition. Die kunnen dus ook stuk.... Het prijsverschil tussen Raid editions en standaard schijven is dermate groot (300-400%) dat je met een reserve exemplaar bij de hand volgens mij beter af bent met deze standaard desktop schijven. Ik ben het met je eens dat S.M.A.R.T. niet alles zegt, maar mijn vertrouwen in deze schijf is weg. Zijn broertje heeft het niet langer dan 6 maanden volgehouden in mijn NAS. Deze review is geschreven binnen een uur na het bezoek aan de Seagate site, dus enige frustratie zit er inderdaad wel in. ;)