Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

fedele 15 december 2011, laatste update op 15 december 2011, 8.750 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• XboxLive
  • Hotmail
  • Berichten
  • Windows Phone 7
  • Lockscreen
  • Zune muziek&video's
  • Accuduur
  • Processor 1,4 Ghz (singlecore)
  • Scherm (omdat het AMOLED Clearblack Display is!)
  • Geluid op de meegeleverde oortjes is goed

Minpunten

• Synchronisatie met Zune
  • Noise Cancellation
  • MarketPlace (tijdelijk tot er meer aanbod is)
  • Camera ( Foto's hebben veel licht nodig)
  • Resolutie (800x480 zorgt voor pixels die er niet mooi uit zien)
  • Geluid van Boxen is matig

Ik maak deze Review vanwege ik de Nokia Lumia 800 heb gekregen van Nokia. Ik was 1 van de 29 andere testers die op 9 November 2011 mocht deelnemen aan Nokia Experience bij Tweakers.net HQ.
Ik ga deze review vergelijken met een Android Device dat een Sony Ericsson Xperia Play is die op Versienummer 2.3.4 werkt.

DIT IS MIJN EERSTE REVIEW

Als er informatie ontbreekt, kunnen jullie dat posten in de commands zodat ik ze kan lezen en jullie vragen over de Nokia Lumia 800 kan beantwoorden.

Uitrusting

Wat zit er in de doos:

Datakabel - hoort bij verbinding met pc en als op-lader
Accu: Nokia Lumia 800 - ingeboude accu 1450 Li-Ion
Micro SD: geen sleuf voor micro SD kaartjes
Micro SIM: Micro Sim nodig om het apparaat volledig te kunnen gebruiken
Headset: 3.5 mm Audio jack (Nokia)
Handleiding: Quick stard Guide en Manual
Overige accessoires: Een beschermhoesje voor de Nokia Lumia 800!

Hardware

Intern geheugen: 16 GB massageheugen LET OP! geen sleuf voor micro-SD-kaartjes
Scherm: Gebogen glas, 3.7" touchscreen (Gorilla Glass) Unibody-Design en AMOLED Clearblack screen
Processor: 1,4 Ghz Qualcomm MSM8255 (WCDMA) (Singlecore)
RAM: 512 SDRAM geheugen (ingebouwd)
Opslag ruimte: 16 GB (Niet uitbreidbaar!)
Extern slot voor SD KAART: NEE
Besturingsysteem: Windows Phone 7.5 Codename Mango
Camera: 8 Megapixels Carl Zeiss Lens 2,8 mm
Video opname: Maximaal 720 P filmen

Design en software

De 3 bekende Windows Toetsen:

Links: de terug toets (Sensitieve)
Midden: Windows toest (Sensitieve)
Rechts: Zoektoets (Bing) (Sensitieve)
Display: AMOLED Clearblack Display 3,7 '' 16 M kleuren

Onderzijde Nokia Lumia 800

Rechterzijde: Nokia Lumia 800

Linkerzijde: Nokia Lumia 800

Beeld

Nokia heeft in de Lumia 800 een Amoled Clearblack display geplaatst. Hierdoor is zwart ook echt zwart waardoor het een betere kijk ervaring geeft. Aangezien ik het toestel nu een aantal weken in bezit heb wil ik wel vermelden dat de resolutie van 800x480 echt heel erg slecht is. Dat kan je vooral zien bij de icoontje's die bijvoorbeeld niet scherp zijn aan de randen. Hopelijk gaat Microsoft betere resolutie's wel ondersteunen in haar volgende Windows Phone en Hardware eisen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om een hogere resolutie te zien bij een WindowsPhone, wat de reden daar van is vraag ik mij ook af 8)7

Windows Phone 7

Op de Nokia Lumia 800 staat de nieuwste versie van Windows Phone 7.5 (Dit is de opvolger van Windows Mobile) Na het unlocken van de Nokia Lumia 800 krijg je het lockscreen te zien . Je wordt als eerst welkom geheten door je achtergrond met tijd/datum en de recente gebeurtenissen. Als je muziek aan hebt staan kun je die ook gelijk vanuit het lockscreen bedienen ( Hmmmm...... Daar is over nagedacht!)
Door middel van het lockscreen naar boven te swypen kom je in het beginscherm. Hier wordt je verwelkomt met de Tiles (tegeltjes) Op deze Tiles kun je de volgende standaard toepassingen vinden. Bellen, SMS, People hub (Personen), Internet Explorer, Marketplace, Nokia Drive, Nokia Music, Xbox live, Hotmail, Agenda, Camera, Nokia kaarten, Foto's en Zune (Muziek& Video's). Natuurlijk kan je zelf ook allerlei toepassingen aan het begin scherm toevoegen. Door met je vinger op het pijltje aan de rechter kant te drukken kom je in het app menu. Hier vind je alle toepassingen die je nodig hebt om de telefoon volledig te kunnen gebruiken.
Hier kun je onder anderen de volgende Toepassingen vinden: Instellingen, Help + Info, Privacy, Wekkers, Rekenmachine, Contacten overdracht en de toepassing genaamd Geweldige Apps. Natuurlijk vind je hier ook de toepassingen die je op het begin scherm vond.

Windows Phone Marketplace

De appstore van Windows Phone is ''nog'' lang niet zo uitgebreid als de Android Appstore op mijn Sony Ericsson Xperia Play.
Nokia zij tegen mij dat er meer dan 30.000 apps al in staan. Bij Android zijn dat er veel meer. Maar ik verwacht dat als dit Besturingssysteem voor mobiele telefoons aanslaat bij de markt dat dat er veel meer gaan worden! Ik heb gelijk gekeken of Angry Birds in de Marketplace stond en die stond er gelukkig. Wel moet je er voor betalen en kan je hem uitproberen (Demo) als je hem dan leuk vind kan je hem kopen. Ik heb ook een erg fijne app gedownload dat ConnectivityShortcuts heet. Met deze app kan je makkelijker je instellingen benaderen , Zoals wifi on/off of Bluetooth on/off. Het downloaden van een app duurt ongeveer 20 tot 30 Sec afhankelijk hoe groot hij is natuurlijk. Eenmaal gedownload kan je hem gelijk gebruiken. Apps laden enorm snel door de 1,4 Ghz processor die in dit toestel draait. AngryBirds draait moeiteloos op dit toestel. Geen enkele foutmelding of hapering kan ik merken op dit toestel. En dan is het niet eens de app maar het hele toestel draait gewoon echt smooth. Het afsluiten van een Applicatie duurt nog niet eens 1 sec bij bijvoorbeeld AngryBirds. Bij mijn Sony Ericsson Xperia Play was dat iets meer dan een ander halve sec tot 2 sec. Maar dat kan ook komen doordat er een 1 Ghz processor in de Xperia Play draait en Android een stuk zwaarder is tegen over Windows Phone.

Camera

De Camera van de Nokia lumia 800 is goed. Nokia heeft een Carl Zeiss lens in de telefoon gebouwd waardoor je nog betere foto's kan krijgen. Dat merk je vooral bij lichte omgevingen. In het donker zijn de foto's niet super maar ook niet slecht gelukkig. De flitser doet goed zijn werk en dat merk je bij plekken waar het iets minder licht is. Echt helemaal in het donker wordt het de flitser wel wat lastiger gemaakt.
Ik heb hier een aantal foto's die zijn geschoten met de Nokia Lumia 800: De Nokia Lumia 800 beschikt over een:

F-nummer/diafragma 2.2 en een Lenslengte van 28,0 mm

Nokia heeft dus goed opgelet om wat voor techniek ze er in zouden zetten. Helaas is het bij Foto''s nog niet super.

Filmen

Filmen gaat heel goed op dit toestel zelfs beter dan foto's maken. Vooral omdat foto's veel belichting en lichte omgevingen nodig hebben om echt scherpe en mooie foto's te kunnen maken. Filmpjes maken is op dit toestel echt heel erg leuk! Natuurlijk is het zo dat je de filmcamera niet moet vervangen voor een telefoon. Maar dat is logisch omdat filmcamera's een veel betere techniek beschikken dan filmcamera's in een Telefoon. Hopelijk gaat Nokia verder met Carl Zeiss zodat ze in de volgende opvolger van de Nokia Lumia 800 een betere camera zetten met 1080P opnamen bijvoorbeeld.

Camera&Film Interface Nokia Lumia 800:

Donkere omgeving:

Lichte omgeving:

foto's die zijn geschoten met de Nokia Lumia 800 camera

Xbox Live

Als je een game download uit de Windows Phone Market Place komt hij automatisch te staan bij Xbox Live. Hier kan je al je games die jij hebt gedownload of gekocht vinden. Ook kan je hier je vrienden zoeken die ook op Xbox Live zijn geregistreerd. Ik heb gelijk de extra Add-on gedownload uit de marketplace zodat ik alles kon gebruiken van Xbox Live. Ik moet zeggen dat dit ook weer heel erg lekker en overzichtelijk werkt. Vooral je avatar maken wijst zich helemaal vanzelf. Hier wordt trouwens ook (als je ooit bent geregistreerd bij Games for windows marketplace) je Achievements en ook je games die jij ooit hebt gespeeld/gekocht weergegeven. Ik leg gelijk even de tabjes uit die je ziet als je de toepassing opstart. Eerste tab Collectie ( Hier zie jij al je games en overige games die jij hebt gespeeld/gekocht/of als demo gebruikt, ook kan je hier naar games zoeken) , Tweede tab Xbox Live (Hier zie je jou Avatar en je Nickname van Xbox Live, ook zie je hier je punten voor aankopen in de marketplace en een paar kopjes. Profiel, Prestaties en het kopje Avatar ook kun je hier zoeken naar vrienden en kan je hier jou berichten vinden) Het derde tabje is Verzoeken ( Hier kun je iemand uitnodigen of kan je worden uitgenodigd voor bepaalde activiteiten. Ook kan je hier met meerde spelers activiteiten doen zoals games) Het Vierde en ook het laatste kopje heet Spotlight ( Hier vind je de volgende kopjes, Hot Apps Hier worden filmpjes geplaatst van hele leuke Apps) , Nu verkrijgbaar ( Dit zijn de nieuwste Apps die in de marketplace staan) , Deal van de week ( Hier worden de aanbiedingen en koopjes in de spotlights gezet) , De overige tabjes zijn allemaal spelletjes die ook in de spotlight staan. Aangezien dit er heel wat zijn ga ik hier verder niet op in.

Berichten en Hotmail

Berichten
Als je naar de toepassing berichten gaat vind jij je conversaties en het tabje Online. Bij conversaties vind je de recente gesprekken die gevoerd zijn met contactpersonen uit jou lijst, ook vind je hier je sms's die je binnenkrijgt op je telefoon. Als je naar '' links '' swypt kom je in het online kopje hier vind je al je contactpersonen die online zijn op Social Networks zoals MSN Messenger. Hier kan je zelfs met je contacten chatten! Ja ja het is dus ook gewoon Messenger GAAF!

Hotmail

Hier vind je je Hotmail postvak-in en je mappen uit je Account. Ook kan je hier meerdere mailboxen toevoegen en zelfs andere mail account toevoegen zoals Gmail. Ik moet zeggen dat je nog nooit zo dicht bij je postvak zat als bij de toepassing Hotmail van windows Phone. Dit is werkelijk een genot om te gebruiken en werkt gewoon perfect :D

Nokia music

Deze app heb ik ook geprobeerd en werkt lekker en is overzichtelijk. Hier zie je onder andere de volgende Tabjes, Muziek, MP3 Winkel en het tabje gigs. Als je de toepassing (Nokia music) opent zie je als eerst het kopje Afspelen en daar onder Afspelen op dit moment met het Album plaatje en het nummer/artiest naam. Als je naar '' links '' swypt kom je bij Nokia Mix Radio hier kan je muziek luisteren en muziek kopen. Ik zelf heb nog geen muziek gekocht dus ik kan hier niet verder op in gaan. De volgende tab die je vind als je naar '' links '' swypt is de MP3 winkel. Hier kan je Muziek kopen ( Ja je kan blijkbaar uit 2 stores iets kopen) en vind je aanbevolen muziek van Nokia. Ook dit heb ik niet getest vanwege ik nog geen muziek gekocht heb. Het volgende tabje en ook het meest leuke tabje ( Vind ik :P) is het tabje Gigs. Hier vind je alle evenementen die bij jou in de buurt zijn. Hier zie je onder andere: datum, kilometer, Adres. ( Dit vind ik persoonlijk erg fijn omdat je nooit meer iets mist).

Nokia Drive ( Nokia rijden)

Dit is het standaard meegeleverde Navigatie programma van Nokia. Ik heb zelf geen auto dus ik kan niet heel veel zeggen over de toepassing. Ik heb hem wel even bekeken en je kan onder andere stemmen downloaden, Route berekenen en Instellingen aanpassen zoals kaarten downloaden.

Microsoft Office

Ja ook dit staat standaard op de telefoon! Ik heb een word document naar mijn Hotmail verzonden waardoor ik het als bijlage in mijn hotmail App op de telefoon ontving. Ik ondervond geen problemen tijdens het openen van de bijlage. Het werkt echt heel vlot en smooth en je kan meteen je documenten lezen!
Ik heb momenteel alleen Microsoft Word getest. Als jullie meer over deze applicatie willen weten, vraag het en ik beantwoord het!

Multitasking in Windows Phone 7 Mango

Je kan ook Multitasking gebruiken in Windows Phone 7 dit doe je door je vinger op de pijltjes toets ( touch sensitieve) te houden waardoor je een menu binnenkomt en je kan swypen naar welke toepassing je wilt gaan die jij momenteel hebt open staan. Dit werkt erg fijn en zorgt er voor dat je meerdere dingen tegelijk kunt doen!
Bij Android op mijn Xperia Play is het veel slechter gemaakt. Hier moet je de menu toets ingedrukt houden waardoor je een menu krijgt waar je een bepaalde applicatie kunt aantikken. Dit vind ik tegenover Windows Phone een stuk minder prettig. Dus dit is zeker goed bedacht door Microsoft!

Accuduur

De accuduur van de Nokia Lumia 800 is voldoende. Hij kan iets meer dan een dag mee op energie niveau en het opladen duurt ongeveer 2 uur ( ALS JE HEM NIET INTENSIEF GEBRUIKT). In de Nokia Lumia 800 zit onder andere een Li-Ion 1450 MAh Accu hier door kan je er makkelijk een dag mee halen. NIET TE INTENSIEF GEBRUIKEN! ANDERS IETS MEER DAN 4 UUR MAAR!

Wifi

De Wifi antenne is zeer goed, Ik maak binnen enkele seconden al verbinding met mijn router En niet alleen met mijn router maar ook met de buurman zijn router kost mij nog niet eens 2 sec. Ik heb hier dan ook geen nadelen kunnen vinden.

Connectiviteit

Kan je er eigenlijk ook nog mee bellen????. JA dat kan! Ik heb momenteel nog geen enkele keer slecht bereik gehad. De gesprekskwaliteit is voldoende, maar Nokia had er beter nog Noise Cancellation in moeten bouwen nu hoor je toch meer geluid op de achtergrond wat een gemiste kans is. Dit zorgt onder andere voor problemen met de beller of de persoon waar u mee probeert te bellen. Ik heb het toestel nu bijna 5 weken en daarom wil ik er wel bij zeggen dat de personen je aan de andere kant van de lijn niet zo goed kunnen verstaan. Ik hoop dat dit een software foutje is :+

Zune

Dit programma vind ik persoonlijk erg irritant vanwege ik niet hou van programma's die eisen dat je hun software op jouw computer moet installeren om je foto's/filmpjes E.N.Z te kunnen plaatsen op je computer ( Zoals bij Apple Itunes :P) ook is dit programma erg onoverzichtelijk. Ik heb het liever zoals Android met de mogelijkheid dat je gewoon de schijf kan benaderen. Maar ja dit zijn nou eenmaal eisen van Microsoft. Ik probeer er in ieder geval zo min mogelijk gebruik van te maken :+ Er is ook een Zune muziek&video App standaard op de telefoon deze is daarentegen wel een hele goeie App! Hier kan je namelijk al je nummers, albums en artiesten beheren.

Hier een foto van de App

Gebruiksvriendelijkheid en Conclusie

Windows Phone 7 Mango is een stabiel en volwassen besturingssysteem geworden. De tegeltjes het lockscreen en de manier hoe het allemaal werkt maakt dat mijn conclussie een dikke voldoende is!
Dit is zeker een aangeraden OS voor mensen die het allemaal lekker overzichtelijk en makkelijk willen hebben. Bij de Xperia Play die op Android werkt heb je toch dat je meer moet zoeken. Bij Windows Phone heb je het gewoon allemaal in 1 scherm een kwestie van 1 tikje tegen een toepassing en je hebt al je informatie op je scherm die jij zocht! Als ik deze review een cijfer mocht geven geef ik alles bij elkaar een 8 omdat Noise Cancellation er niet in zit en dat je moet Synchroniseren met Zune wat bij Android dus niet hoeft. Kortom, ik zeg dan ook dit besturingssysteem is SLIM omdat je alle informatie gelijk vind , GOED omdat het stabiel en makkelijk is om te gebruiken ( zelfs een digibeet weet hoe dit werkt) en DOET WAT HET MOET DOEN omdat alles wat jij zoekt of wilt gewoon allemaal in dit besturingssysteem ingebouwd is bijvoorbeeld de Marketplace waar je duizenden apps kan downloaden en Hotmail wat natuurlijk zo lekker werkt omdat het voelt alsof je gewoon verbonden bent met de telefoon!

Geluid

Het geluid van de Nokia Lumia 800 op de boxen is matig. Je kan in een drukke ruimte of als de tv aanstaat en er mensen aan het praten zijn zowat niets van horen! Dit is echt een gemiste kans van Nokia en ik hoop dan ook dat dit in de opvolger wordt vervangen door bijvoorbeeld Beats Audio. Het geluid op de meegeleverde oortjes van Nokia is goed. Hier heb ik alles goed kunnen luisteren en kunnen verstaan.

Nokia heeft voor de Lumia 800 een gunstige prijs bedacht omdat het gewoon echt het geld waard is! Ik hoop dan ook dat ze voor dit toestel veel Updates/Upgrades gaan uitbrengen zodat ik deze review nog betere scores kan geven! Nokia heeft tegen mij gezegd dat per jaar er 2 grote updates komen voor Windows Phone. Wat deze updates zijn wilde Nokia niet aan mij vertellen omdat ze waarschijnlijk het zelf ook niet eens wisten :P

1 WOORD VOOR DEZE TELEFOON AANRADER!!!

Weet iemand misschien wat hij/zij interessant vind om te weten voor de review? Dan typ ik over dat (onderwerp) een stuk.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Hoi, WhiteWidowNL

Ik heb de telefoon inmiddels al iets meer dan een week en ik vind het echt een super Phone!
Dit toestel is gewoon echt ontworpen om mee te gaan in je leven, je voelt je als het waren verbonden haha. Verder is het toestel heel erg gebruiksvriendelijk! Ik heb dan ook geen enkel probleem met instellingen van Apps of errors gehad.

Inderdaad zijn er heel veel meningen over dit toestel maar als je een toestel zoekt dat met jou mee moet gaan in je leven kies een Nokia Lumia! Dit is vooral omdat er WindowsPhone 7 op draait dit is echt een super OS! Wel moet het nog verder ontwikkelen in apps zoals meer mogelijkheden tot het customizen van WindowsPhone7 en instellingen. En ook bijvoorbeeld meer bruikbare en leuke Apps.

Fedele
Er is een Quote knopje zodat je meteen op een ander bericht kunt reageren. Verder staat er al boven je bericht dat het jouw bericht is, je hoeft je naam er dus niet onder te zetten :)

Verder goeie review hoor! WP7.5 is best een interessant OS toch.. Ga ik de volgende keer (over 1.5 jaar) misschien toch ook overwegen.
Hey, The_Fes

Leuk om te horen dat de review goed is gemaakt. Hij is nog niet af en er komen binnenkort nog wat nieuwe foto's en nog wat meer informatie over de telefoon.
Hey, Dipje 2

Zocht je toevallig deze informatie over de camera van de Nokia Lumia 800???
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omvang sensor hoofdcamera

Minimaal lensbereik

10 cm

Lenslengte

28,0 mm
Nee... ik meldde je dat je in je camera beschrijving hebt staan '2.8 mm'. Dat moet dus of '28 mm' zijn. En de meeste mensen vinden de f2.2 veel leuker om te weten, because that's kinda special :)
Om plaatjes op te nemen in de review zelf dien je de fotos eerst ergens te uploaden zodat ze gelinked kunnen worden. Dit kan op een sites als Picasa of Flickr.

Daarna dien je de URL van de foto te achterhalen (meestal zie je het al bij eigenschappen in je album een 'direct link' of iets dergelijks).

In je review gebruik je vervolgens tags als volgt:
[img]https://urlergens.com/folder/naam.jpg[/img]

Zorg er voor dat je images iets van 575 pixels of minder breed zijn zodat het er netjes uit ziet. Te grote plaatjes zorgen er voor dat je review er lelijk uit komt te zien en bovendien past het dan niet meer goed in de browser.

Drie sterren voor een goeie poging, mits je er nog wat plaatjes in verwerkt ;)

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 12 november 2011 13:50]

Super bedankt InflatableMouse voor je tips!

Ik werk er gelijk aan :D
Ha, het is je gelukt zo te zien ;-)
Weet ik ook gelijk hoe het moet! Tnx Mouse;-)
En ik ga er vanavond gelijk aan werken!

Hmm zune vind ik juist echt kut werken!
En marketplace vind ik juist wel lekker xD haha

Mooie review man! ;-) Echt goed duidelijk alles bechreven en veel info, en goede onderscheiding tussen de kopjes enzo! 4 sterren van mij ;-)
5 sterren doe ik eigenlijk nooit hoor!
Hey Xm0ur3r,

Leuk om te weten dat de review goed is :+
Hij is nog lang niet af er moet nog wat info over de camera E.N.Z bij :P

Bedankt,

Fedele
Çamera lens 2.8mm, of bedoel je Camera lens f2.8? :)
Hey, Dipje2

Heel erg bedankt voor je tip :) Ik heb het nu iets uitgebreider gemaakt hahaha

Waar stond trouwens 2.8 mm???

Fedele
Kan je hem ook instellen op Engels ipv. Nederlands?
Hey, Apart

Ja je kan heel veel talen instellen waaronder ook Engels :)