Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Ted_W 15 november 2011, laatste update op 16 november 2011, 2.860 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Unibody design
  • Kwalitatief zeer goed scherm
  • Standarad inclusief navigatie van Nokia
  • Taakgericht i.p.v. applicatiegericht (WP 7.5)
  • Inlcusief hoesje voor de telefoon
  • Speciale camera knop om snel foto's te kunnen maken (vanuit vergrendelde toestand)

Minpunten

• Geen 'Swype' toetsenbord (voor degenen die eraan gewend zijn)
  • Geen weekview in de agenda
  • Stuk minder te customizen vergeleken met Android
  • Vooralsnog een kleine Marketplace vergeleken met de concurrenten
  • (Voorlopig?) geen tethering support

Introductie
Op uitnodiging van Tweakers.net mocht ik mij (en samen met mij in totaal 40 mede-tweakers en Nokia fans) afgelopen woensdag melden bij het hoofdkantoor van Tweakers om deel te nemen aan het Nokia Experience evenement die in het teken staat van de nieuwe Nokia Lumia 800 (uiteraard). Naast de redactie van Tweakers en medewerkers van Nokia, was Microsoft natuurlijk ook als prominente partij aanwezig op dit evenement.

Zowel Microsoft als Nokia is voor mij geen onbekend merk (wie kent ze niet?). Ik was uiteraard wel erg benieuwd naar het resultaat van wat zij noemen een strategische samenwerking. Ik had al veel positieve verhalen gehoord en gelezen over WP 7.5, dit maakte mij alleen nog maar nieuwsgieriger.

Als Android gebruiker is WP 7.5 voor mij helemaal nieuw. Ik was vooral benieuwd naar de zakelijke mogelijkheden van dit nieuwe platform. Bij de poll had ik me ook als zodanig opgegeven. Ik zal daarom in mijn review wat uitgebreider stilstaan bij dit aspect (naast natuurlijk de algemene indruk van de Lumia 800).

Eerste indruk (unboxing)
Na de introductie van Wilbert en de presentaties van Microsoft en Nokia was de tijd aangekomen om de Lumia 800 echt te gaan ervaren.

Alle leden van het testpanel kreeg de Lumia 800 uitgereikt. Het was een vrij compact doosje. Naast de gebruikelijke inhoud (toestel, lader, koptelefoon en wat papierwerk) zat er ook een hoesje bij voor de telefoon. Dit vind ik toch wel attent van Nokia, ik kom dit niet vaak tegen.

Het toestel zelf vind ik er erg elegant uit zien. Het strakke en simplistische design, maar ook de unibody dragen hier zeker aan bij. Het toestel voelt vrij glad aan (vergeleken met de HTC Desire die een wat ruwere achterkant heeft), ergens ben ik dan bang dat het uit mijn hand glijdt, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik had verwacht dat het toestel wat lichter zou zijn. Niet dat ik het een probleem vind, integendeel. Qua gewicht vind ik het eigenlijk wel prima, niet te licht en niet te zwaar.

Nokia gaf aan dat het materiaal van de unibody hetzelfde is waarmee helmen worden gemaakt. Dus qua stevigheid zal het wel goed zitten. Volgens Nokia is de gehele unibody uit dezelfde kleur gegoten, dus bij eventuele krassen zal je dus geen andere kleur onderlaag zien. Ik ben niet van plan om deze beweringen te gaan toetsen, dus ik geloof Nokia hier maar op hun blauwe ogen.

Hardware & scherm
Wat ik vrij opvallend vond, was dat het gebruik maakt van een micro-sim. Afgezien van de Apple producten, zijn er nog niet veel fabrikanten die deze ‘standaard’ al hebben geadopteerd. Is dit voorbereiden op de toekomst, of om iPhone gebruikers wat makkelijker over de streep te trekken? Wie weet...

Het interne geheugen van 16GB is niet uitbreidbaar. In mijn HTC Desire had ik zelf wel voldoende aan een 16GB SD-kaart, dus persoonlijk verwacht ik ook geen problemen met de Lumia 800. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen wel behoefte hebben aan meer opslagruimte, let hier dus op.

Het Clear Black display, zoals Nokia die genoemd heeft, is een Amoled scherm die er fantastisch uit ziet. Veel beter en ‘zwarter’ dan op mijn HTC Desire die eveneens beschikt over een Amoled scherm (maar wel een paar generaties ouder). Je moet goed kijken waar het scherm begint en eindigt aangezien het naadloos overgaat in de rest van het toestel. Kleuren en scherpte zijn prima te noemen. Ook reageert het scherm snel en accuraat, dit is bijvoorbeeld te merken bij het gebruik van het toetsenbord. Het standaard toetsenbord vind ik wel fijner vergeleken met het standaard Android toetsenbord. Wel mis ik het ‘Swypen’ waar ik behoorlijk aan gewend en gehecht ben. Ik hoop dat er ook een Swype-achtige toetsenbord beschikbaar komt voor Windows Phone.

Bereik
Ik had zelf niet de beschikking over een micro-sim. Uiteindelijk besloten om mijn eigen te verknippen. Na het opstarten kwam er Vodafone tevoorschijn op het scherm, dus het knippen was blijkbaar goed gegaan. Wel heb ik nog wel wat twijfels hierover. Afgaande op het aantal balkjes bij het ontvangst icon bovenin (ik weet dat dit geen objectieve test is, maar ik heb niet veel anders), is de ontvangst hooguit vergelijkbaar met de HTC Desire terwijl ik beter zou verwachten. Ook lijkt het signaal soms helemaal weg te zijn (geen balkjes). Mijn 3G verbinding is zelfs vrij onstabiel aangezien ik op plaatsen waar ik zeker verbinding heb met mijn HTC Desire, dit niet heb met de Lumia. Ik vermoed dat er toch iets niet helemaal is goed gegaan bij het verknippen van mij sim. Wat ik ga doen is morgen alsnog een nieuwe micro-sim aanvragen bij Vodafone en mijn ervaringen hier opnieuw delen. Dus wordt nog vervolgd.

Uiteraard heb ik er wel mee gebeld en de geluidskwaliteit is verder gewoon prima.

Ontvangst van wifi is daarentegen wel duidelijk beter dan de HTC Desire. Signaalsterkte (binnenshuis) is maximaal op plekken waar dit niet het geval is bij de HTC Desire. Snelheid is ook prima.

Update 12-11: ik ben erachter gekomen dat tethering niet werkt op de Lumia 800. Het zit wel in WP 7.5 maar is niet geactiveerd door Nokia (op sommige HTC's is dit wel aanwezig), wellicht dat middels een software update tethering alsnog mogelijk gaat worden.

Update 15-11: inmiddels een echte micro-sim gekregen. Ik kan nu wel concluderen dat het gsm bereik dik in orde is (en beter dan mijn HTC Desire). Echter, het 3G gedeelte vind ik (op sommige plekken) toch wel minder dan de HTC Desire. Op sommige plekken op kantoor is de 3G op de HTC Desire al vrij slecht (vaak geen 3G, maar veelal Edge of zelfs gprs). Op de Lumia zie ik wel een E of G op het display, maar het lukt vaker niet om connectie te maken. De melding "Bijwerken..." blijft dan op het scherm. Aangezien dit maar op enkele plekken voor komt en het gsm deel wel uitstekend werkt, geef ik voor dit onderdeel 4 sterren.

Accuduur
Tot nu toe heb ik het toestel maar 1 keer goed opgeladen (gisteravond voor het slapen tot vanmorgen vroeg). Einde dag bij ‘normaal’ gebruik heb ik nog 1 balkje over. Op zich niet heel veel anders dan bij de HTC Desire, maar eigenlijk nog te vroeg om conclusies te trekken. Ik wil eerst ook uitsluiten of het connectiviteitsprobleem die ik hierboven schetste hier iets mee te maken heb. Ook hier zal ik nog een update geven.

Update 15-11: als ik de Lumia 's avonds volgeladen van de lader haal, dan is de batterij de volgende ochtend ongeveer 25% 'lichter' (alleen stand-by). Ik vind dit toch wel fors vergeleken met mijn HTC Desire, waar in dezelfde situatie ongeveer 10% vanaf gaat. Ik heb dan Exchange en Gmail push aanstaan en wifi ingeschakeld. Aan de andere kant is het wel zo dat bij gebruik de batterij niet (veel) harder leeg gaat, dus uiteindelijk redt ik er wel een hele dag mee. Het lijkt erop dat de batterij meter meer gebaseerd is op gemiddeld verbruik dan daadwerkelijk verbruik, maar dat is speculeren.

Camera & video
Er is een speciale knop aanwezig om de camera te activeren, die ook werkt vanuit de vergrendelde toestand. Dit is erg fijn om snel een foto te maken. Camera start ook vrij rap op en het wegschrijven van foto duurt ook geen eeuwigheid.

Ik kwam erachter dat de camera de door mij ingestelde waarden niet onthoud. Elk keer als de camera opnieuw opstart, worden de default instellingen teruggezet. Soms kan dit handig zijn, maar niet altijd. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg dat het de witbalans elke keer weer terugzet wordt naar ‘Automatisch’. Maar bijvoorbeeld het resetten van resolutie en beeldverhouding (4:3 of 16:9) instelling en het feit dat de camera altijd in ‘Macro’ mode opstart, vind ik wat minder.

Kwaliteit van de foto’s is goed te noemen voor een mobiele telefoon, zeker bij goede lichtomstandigheden. Bij wat uitdagendere lichtomstandigheden, bijvoorbeeld binnenshuis met spotjes lijken de foto’s een soort groene waas over zich heen te hebben. Kan heel specifiek deze situatie zijn, ik zal dit wat uitgebreider moeten testen.

Kwaliteit van de video’s is goed, zeker op 720p. Maar ook hier geldt dat de Lumia 800 de instellingen niet onthoudt. Als je dus altijd op 720p wilt filmen, dan moet je dit dus elke keer opnieuw aangeven. Standaard staat de kwaliteit van de video’s op vga.

Update 12-11: Na een tip van Jurthys heb ik de 'Instellingen opslaan' optie ontdekt. Gewoon stom mij aangezien alleen op zoek ging naar het 'save' icon wat bij andere instellingen menu's binnen WP 7.5 wel gebruikelijk is. Het minpunt over het niet kunnen opslaan van de camera en video settings komt hier dus te vervallen.

Update 13-11: Zoals beloofd heb ik wat foto's toegevoegd. De eerste met de plantjes is genomen met hoog tegenlicht om de lichtomstandigheden wat uitdagender te maken. Het dynamisch bereik is best ok voor een mobiel, maar ik vind de kleuren wat aan de fletse kant. In de foto met het fruit is dit wat beter te zien. Hier is geen sprake van moeilijke lichtomstandigheden, maar de kleuren spatten er niet echt vanaf. De foto met de tuinset heeft weer geen last van fletse kleuren, dus het is blijkbaar erg afhankelijk van de omstandigheden. Als laatste een indoor foto van de diner :)

Windows Phone 7.5 (Mango)
Zoals ik al aangaf is Windows Phone voor mij een nieuw OS. Ik vind dat Micorsoft hier een goed stukje werk heeft afgeleverd. Hier en daar zijn er naar mijn mening nog wel wat verbeterpuntjes (kom ik zo op terug), maar de goede integratie tussen personen, messaging en social media is voor mij een verademing. Dat anderen hier niet eerder zijn opgekomen! Het is erg gemakkelijk dat als ik een contactpersoon selecteer, ik dan meteen alle informatie heb tussen mij en die persoon. Van contactgegevens, tot aan mailwisselingen, agenda afspraken en zelfs Facebook posten. Ik hoef dus niet 5 applicaties op te starten en te doorzoeken voor dezelfde informatie. Wat mij betreft een groot pluspunt van taakgericht tegenover applicatiegericht werken. Een ander voorbeeld hiervan zijn foto’s die bijvoorbeeld geüpload zijn op Facebook. Comments op de foto’s zijn dan ook direct te lezen bij dezelfde foto in het fotoalbum. Ik hoef hiervoor dus niet apart naar Facebook te gaan, alles werkt transparant.

Ondanks dat er widgets aanwezig zijn in Android, moet ik wel even wennen aan het live tile systeem. Dat er informatie beschikbaar is zonder daarvoor altijd een applicatie op te hoeven starten, vind ik sowieso altijd wel prettig. Het is vaak wel even zoeken waar ik iets kan instellen en of ik het heb überhaupt kan instellen. Op Android ben ik gewend dat zo’n beetje alles wat los en vast zit, ook aan te passen is. Bijvoorbeeld Outlook heeft een wit achtergrond met zwarte letters, ik kan dit niet aanpassen naar een zwarte achtergrond met witte letter (zoals het bij de agenda wel het geval is). Het zijn kleine dingen. Het OS voelt overigens wel heel soepel en vloeiend aan, mede dankzij de GPU versnelling.

De Marketplace van Microsoft is nog (lang) niet zo goed gevuld als bijvoorbeeld de Android Market of de Appstore. Van de applicaties die wel beschikbaar zijn, lopen de ontwikkelingen vaak achter op de concurrerende platformen. Voorbeelden hiervan zijn Whatsapp en de Tweakers.net applicatie. Aan de andere kant is dit wel begrijpelijk aangezien het Windows Phone platform ook veel jonger is dan de concurrenten. Ik hoop dat het verschil in de loop van de tijd zich wel weer zal rechttrekken.

Ander puntje is het organiseren van de applicatielijst. Nu staat alles in de rechter scherm als een lange lijst (alfabetisch) onder elkaar. Het kan aardig lang worden als je veel applicaties hebt. Ik heb begrepen dat Microsoft al aan een oplossing werkt in de vorm van mappen. Dit komt dus wel goed.

Nokia toevoegingen / applicaties
Nokia is natuurlijk niet de enige aanbieder aan Windows Phones. Om zich van haar concurrenten te kunnen onderscheiden, levert Nokia een aantal extra applicaties mee, te weten:
- Nokia Music (zowel streaming als een store om drm vrije nummers te kopen)
- Nokia Maps
- Nokia Drive

De applicaties bevinden zich nog in beta fase en volgens Nokia zullen er updates komen voor de definitieve release van het toestel. Om die reden zal ik hier nu nog geen oordeel over geven.

Zakelijk gebruik
Het synchroniseren met Exchange gaat zoals verwacht zonder problemen. Er valt verder niet veel in te stellen in Outlook, maar op zich is dat ook niet echt nodig. Ik noemde net al de achtergrondkleur, maar ook geen lettertype grootte. Dit zijn kleine dingen. Het switchen van mappen binnen je inbox moet altijd via de instellingen. Als verwende Touchdown gebruiker ben ik gewend dat dit net wat makkelijker gaat.

Een ander puntje waarvan ik de wijsheid erachter nog niet heb kunnen ontdekken, is het ontbreken van een weekview in de agenda. Ik kan me niet herinneren dat ik een andere agenda ben tegengekomen die dit niet heeft. Ik vind mijn afspraken uiteindelijk wel terug, maar wel op een andere manier die ik gewend ben.

Dat mailwisselingen threaded worden weergeven (net zoals bij gmail) vind ik wel een groot pluspunt. Ik vind dit overzichtelijk en scheelt mij een hoop zoekwerk. Zoals ik al eerder noemde, zijn mailwisselingen ook vanuit de contacten te benaderen, wat ik wel erg fijn vind.

Ook is Microsoft Office standaard aanwezig en hoeft een vergelijkbaar pakket dus niet apart aangeschaft te worden. Het scheelt weer. Ik heb dit nog niet intensief gebruikt, maar docs, xls en ppt bestanden openden zonder problemen en de layout zagen er goed uit. Ik heb dit wel eens anders meegemaakt.

Mijn eerste kennismaking met de Lumia 800 in combinatie met Windows Phone is mij al met al zeer goed bevallen. Hier en daar zijn er nog wat verbeterpuntjes, maar deze staan een goede gebruikservaring zeker niet in de weg. Een deel is ook gewoon gewenning aan een nieuw platform.

De hardware voldoet prima en het toestel mag ook zeker gezien worden. Windows Phone werkt zeer soepel en over de integratie en het bundelen van informatie voor de gebruiker is goed nagedacht.

Er zijn ook wat beperkingen, zeker als je het Android platform gewend bent. Even een extra home screen aanmaken met een nieuwe widget erin of een background picture instellen zit er niet meer in. Eveneens het shoppen uit honderd duizenden apps. Aan de andere kant krijg je er ook een hoop voor terug. Voor mij meer dan voldoende om de overstap van Android naar Windows Phone te maken. Ik gebruik nu ook met veel plezier mijn Lumia 800. Ik verwacht dat dit alleen maar beter wordt naarmate het Windows Phone platform verder uitgroeit.

To do lijst:
  • Foto's maken en uploaden Check
  • Micro sim aanvragen en (opnieuw) de bevindingen posten m.b.t. bereik en accuduur Check
  • Tethering testen met mijn tablet (HP Touchpad) Check. Zie mijn update bij 'Bereik'.
  • Nokia applicaties uitgebreider testen (na de officiële release)
Update 12-11: typo's en tekstuele aanpassingen t.b.v. de verduidelijking

Update 13-11: foto's toegevoegd

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Ik meen in een andere review gelezen te hebben dat de Lumia geen 'indicatieled' heeft. Klopt dit? Mijn android begint vrolijk te knipperen bij een mail, sms of whatsapp bericht, waarbij je de kleur van de led kunt aanpassen.

Het zou jammer zijn als je iedere keer je scherm moet openen om te zien of er berichten zijn...
Klopt, het de Lumia 800 heeft geen indicatieled. Ik zie dit echter niet als een gemis.
Door op het vergrendelknopje te drukken krijg je namelijk direct dezelfde gegevens :).
Toch is zo'n led handig. Mijn telefoon ligt wel eens "verderop", op de salontafel ofzo terwijl ik achter het buro zit of op bed lig :+ Dan kan ik van een afstandje zien of er wat binnen is zonder er naartoe te lopen. Vooral handig als ie ook nog op tril staat en de tv/radio aan is!
Prachtig toestel. Jammer dat er een matige camera op het toestel zit. Ik heb het idee dat mijn X10 van sony uit begin 2010 betere foto's maakt ;)

Naast de camera een prachtig toestel ;) Ik ga nokia in de gaten houden als mijn toestel wat ouder wordt!

[Reactie gewijzigd door guidonno op 13 november 2011 18:10]

Er staat al een software update voor de camera op stapel.
Ik verwacht dat, net als bij de N8, dat de camera (sterk) verbeterd gaat worden met een of meer updates.
Dat hoop ik ook, ondanks dat de camera nu al veel beter dan mijn HTC Desire.
Een leuke review! Kleine opmerking, ik kwam deze zin tegen:
"Camera start ook vrij rap op en het wegschrijven van foto duurt ook eeuwigheid."
Die spreekt zichzelf wel een beetje tegen.
Goed gezien. Ik heb dit meteen aangepast in mijn review. Je snapt waarschijnlijk wel wat ik wel bedoelde :D
Bedankt om je bevindingen te delen! Leuke review. Onderaan een aantal opmerkingen ivm dingen die je bent tegen gekomen tijdens je review:
Camera settings onthouden: Als je in de camera modus zit en je klikt op het 'instellingen' icoontje kan je gewoon 'Instellingen opslaan' kiezen.
Uitbreidbaar geheugen: Intern geheugen is inderdaad 16GB, waarmee je al een heel stuk verder kan. Vergeet ook niet dat je tot 25GB kwijt kan op de Skydrive. Lijkt me toch een aardige uitbreiding ;-)
Bereik: misschien is het toch handig om een Vodafone winkel te bezoeken om een 'authentieke' Micro SIM te halen. Die geven ze je waarschijnlijk graag mee.
Accuduur: ik kom met mijn Lumia 800 een dagje toe als intensieve gebruiker. Tijdens weekends gaat ie wel prima het hele weekend mee en moet ie pas zondag aan de lader.

Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen en wens je nog veel plezier met het toestel!

Mvg,

@Jurthys
Nokia Nederland
Bedankt voor je reactie en verduidelijking.

Camera settings: je hebt helemaal gelijk! Ik heb er kennelijk helemaal over heen gekeken. Ik was naarstig op zoek naar een 'save' icon die de andere instellingen menu's wel kennen. Zegt ook iets over mij dan over het systeem. Ik zal de review hierop aanpassen.

Uitbreidbaar geheugen: ik ben bekend met de Skydrive uitbreiding, zo heb ik ook nog Dropbox en Boxnet (50 GB omdat ik een HP Touchpad heb die daaraan gekoppeld is). Maar databundels worden steeds kleiner/duurder, dus voor onderweg is dit geen optie.

Micro-sim: zoals ik al aangaf ga ik dit ook doen. Ik hoop dat de issues m.b.t. bereik hiermee opgelost zijn.

Accuduur: ik verwacht dat dit sowieso nog gaat verbeteren na een paar extra laadbeurten. Ook vermoed ik dat de slecht verknipte sim hiermee te maken kan hebben (dat er veel vaker naar verbinding gezocht moet worden). Ook op dit punt geef ik een update nadat ik een nieuwe micro-sim heb.
iphone heeft ook geen week view. Ik gebruikte mijn iphone zakelijk en eerlijk gezegd miste ik het ook niet. Het viel me wel op toen ik em in gebruik nam, maar het was verder geen probleem. In de maand overview zie ik op welke dagen afspraken staan, met 1 klik ga ik naar de dag en van daar uit kan ik makkelijk dagen terug of verder browsen.

Dat zal verwacht ik op wp7.5 niet anders zijn? Maar ik begrijp wel dat hier persoonlijke voorkeur een grote rol speelt.
iPhone heeft sinds iOS 5 wel weekview hoor, gewoon je device kantelen wanneer je agenda openstaat. Voor meer info, zie deze link.
Op de swype toetsenborden zit een patent die in het bezit is van Samsung.
Behalve Swype zijn er ook andere 'Swype'-achtige toestsenborden zoals bijvoorbeeld SlideIT (ook op Android). Als er een zodanig patent in het bezit is van Samsung, dan maakt Samsung kennelijk hier niet zo'n probleem van. Overigens is Swype inmiddels overgenomen door Nuance, zie hier
Voor een week view zijn er ook apps te vinden.

En na een jaar WP7 was ik bijna vergeten hoeveel mooier de metro ui is dan het oude iOS.

[Reactie gewijzigd door 614 op 13 november 2011 17:57]

...Het is erg gemakkelijk dat als ik een contactpersoon selecteer, ik dan meteen alle informatie heb tussen mij en die persoon. Van contactgegevens, tot aan mailwisselingen, agenda afspraken en zelfs Facebook posten. Ik hoef dus niet 5 applicaties op te starten en te doorzoeken voor dezelfde informatie.
Dit had je op je Desire toch ook gewoon? Als ik een contact aanklik, via Contacten-app of widget, dan zie ik in de balk daaronder ook alles:

Details (alle contactdetails + eventuele links naar Whatsapp, Facebookprofiel, Skype)
SMS (scroll door smsconversatie + antwoordmogelijkheid)
Mail (idem)
Updates en gebeurtenissen (laatste posts op Facebook en Twitter + meldingen als verjaardag)
Galerij (Facebookfoto's van de betreffende persoon, zonder dus de Fb app te openen)
Oproepen

Maar wellicht is het nog allemaal soepeler en laagdrempeliger :)
Al maanden wacht ik op een WP7 toestel met slide qwerty toetsenbord, bij voorkeur van Nokia (altijd hun toestellen gehad, en altijd geluk gehad de juiste toestellen gehad te hebben). Maar nogsteeds geen WP7 toestel met slide toetsenbord.
Okee, er is er 1 (HTC 7 Pro) maar die is in NL niet met abo te vinden.
Goede review, ik mis alleen de fotos :D