Nokia Lumia 800 Zwart - Reviews

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Biker652 15 november 2011, 2.171 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Snelheid
  • Erg mooi scherm
  • Navigatie standaard

Minpunten

• Je zit toch wat ik het keurslijf van Microsoft: veel dingen gaan automatisch en andere dingen kunnen weer niet.
  • Micro USB aansluiting aan bovenkant

Na mijn aanmelding voor het testpanel voor de Nokia Lumia 800 kreeg ik tot mijn verbazing op 2 november een pushmessage dat ik bij de testsessie aanwezig mocht zijn. Alhoewel een vrachtwagen chauffeur nog wilde voorkomen dat ik erbij kon zijn (zien eerste foto, mijn excusses voor de kwaliteit) kwam ik, zij het iets te laat, aan in het hoofdkwartier van Tweakers. De 'Presentatie productspecialist Nokia Lumia 800' was net begonnen maar het interessante kwam daarna: hands-on met de Nokia Lumia 800.

Eerste indruk
Na de Nokia uit de verpakking te hebben gehaald en het cellofaan te hebben verwijderd kom een, naar mijn mening, een erg mooi toestel te voorschijn. Vrij zwaar waardoor het gelijk een degelijk gevoel geeft. Alleen aan de bovenkant zitten wat aansluitingen en rechts de knopjes. De batterij is ook niet verwijderbaar. Na wat prutsen om de micro SIM kaart in het toestel te krijgen (de micro SIMs van kpn schijnen wat aan de dikke kant te zijn), wordt het tijd om de het toestel aan te zetten. De Nokia start snel op en het scherm ziet er erg goed uit.

Connectivity
De aantal aansluitingen van het toestel is beperkt. Met een 3.5 mm audio jack, een micro USB en een plaatsje voor de micro SIM houdt het op. Dus geen HDMI out of mogelijkheid tot het uitbreiden van het geheugen met een microSD kaartje. Wireless is wel alles in order met o.a. WIFI 802.11b/g/n en Bluetooth 2.1 +EDR. Near Field Communications (NFC) is niet aanwezig maar ook geen gemis.
WPS (voor WIFI) wordt helaas niet ondersteunt.
De communicatie tussen de PC en het toestel verloopt via allemaal via Zune, dus is niet toegankelijk als externe disk.

Hardware
Geen dual core maar de responsiveness van het toestel is erg goed. Alle apps starten snel op en je bent er zo weer uit. De performance is dan ook meer dan voldoende.
Ik ben ook onder de indruk van de beeld kwaliteit van het ClearBack Amoled scherm. Het formaat van het scherm (3,7”) zorgt er ook voor dat het toestel redelijk compact blijft. Op de tweede foto ligt ie, incl. hoesje naast een Nexus S.

Navigatie
Het bereken van routes gaat vlot. Om routes te kunnen (her)berekenen moet je online zijn ook al heb je de mogelijkheid om kaarten van landen te kunnen downloaden. Met een patch van 'Nokia Drive' zou in de nabije toekomst geheel offline te navigeren zijn. Wat jammer is, is dat er niet al te veel mogelijkheden zijn om het navigatie scherm in te stellen (zoals bijv. weergave verwachte aankomsttijd). Ook kan je helaas geen alternative routes berekenen en je hebt geen keuze tussen snelst en kortste route. Hopelijk gaat dat met een patch ook verbeteren.

Social hub
Ik heb zelf niet de neiging om mijn complete privé leven te delen met de hele wereld maar je kan zien dat er veel aandacht is besteed aan de integratie met Facebook en ander sociale diensten. Even mijn gmail account toevoegen en ik zag gelijk bekenden op het hoofdscherm van de telefoon. Bleek dat dat mijn complete google adresboek al was overgehaald :?. Ook worden alle contact personen van bijv. Google en Live ID op één hoop gegooid wat de boel niet overzichtelijker maakt.

Camera “pocket to picture”
Vergeleken met mijn good old HTC G1 is de camera natuurlijk aanmerkelijk beter. Dat neemt niet weg dat bij weinig licht de foto's veel ruis krijgen.

Office integratie
Op het werk wordt Outlook met Exchange server gebruikt. Voor ik het wist had ik mijn email en agenda van mijn werk op het toestel staan :P. Het bekijken van office documenten (Excel en Word) gaat goed. Gezien het wat compactere scherm ben ik maar niet aan het editen gegaan :+.

Accu
Net zoals bij de meeste smartphones gaat de batterij niet veel meer dan een dag mee bij wat meer intensief gebruik. De nu standaard microUSB aansluiting maakt het wel makkelijk het toestel overal op te laden.

Micro SIM
Net als de huidige iPhones slikt de Nokia Lumia 800 alleen micro SIMs. Het is toch wel enigszins oppassen met het verknippen van een normale SIM kaart. Van 4 keer heb ik het 3 keer mis zien gaan bij de testsessie. Ik heb er thuis even rustig voor gaan zitten en gaf geen problemen.
De volgende website geeft een aardige handleiding: http://www.solutios.com/SIMcutting/

Vervolg
Deze review beschrijft mijn eerste indrukken van de Nokia Lumia 800. Het is bedoeling dat ik de komende weken wat updates maak. Ideeën zijn welkom :).

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Vraagje hoezo geef je de prijs maar 3 sterren?
Deze telefoon voor onder de 500 euro vind ik niet slecht hoor.
Vind dit zelfs meer dan redelijk als ik nu zie wat HTC vraagt voor hun telefoons.
Alhoewel het toestel waarschijnlijk nog iets in prijs zal zakken is het nog iets duurder dan de huidige Android dual core toestelen. Dus ik denk dat het toestel toch iets in prijs moet zakken wil Nokia een redelijk markt aandeel opbouwen in het highend sigment van smartphones.
Hm tja dualcore of niet het toestel is toch sneller en vloeiender dan sommige Android telefoons. Waarschijnlijk heeft het te maken met de OS?

Maar verder alles duidelijk dankje
Ik ben het met je eens dat je geen dual core nodig hebt (zeker met Windows Phone), maar het is toch voor genoeg mensen een reden zo'n toestel te kopen.....
Hieronder wat mogelijke aanvullende vragen/onderwerpen voor je update:

- Kan je proberen je Social Hub op te schonen, bv door contacten te koppelen of te groeperen oid? Lijkt me reuze irritant als je daar veel onnodige entries hebt staan!
- In geval je hiervoor een smartphone gebruikte; heb je al je iOS / Android (/Symbian) apps al terug kunnen vinden in de Marketplace?
- Heb je al leuke nieuwe apps gevonden?
- Bij gebrek aan de Mass Storage functie: ben je tevreden met de mogelijkheden om je files uit te wisselen, bv middels SkyDrive?

Ik wacht iig in spanning af totdat Hi mijn exemplaar toestuurt!
Hierbij een paar antwoorden:
-Je kan inderdaad groepen aanmaken en zo dus je contacten groeperen. Het is wel zo dat je de contacten in een groep niet als lijst maar als 'tegels' ziet zodat een grotere groep ook snel onoverzichtelijk wordt.
-Ik heb nog niet voor alle apps die ik op Android gebruikte in Marketplace kunnen vinden (en ik ben geen grootverbruiker ;) ). Het aanbod is dus zeker beperkter.
-Ik heb het toestel nog niet zo lang en nog niet zoveel gezocht, dus nee.
-Ik ben wat terughoudend met dingen in een cloud, dus ik heb Skydrive nog niet geprobeerd. Ga ik waarschijnlijk toch wel beperkt doen. Zune werk op zich redelijk goed alleen moet het op elke PC staan die je wilt gebruiken met je toestel en Linux is uitgesloten.
Simpele review maar wel duidelijk alles beschreven ;-)
Mijn review ga ik in het weekend maken!
Heb jij de Nokia niet mee naar huis genomen?
En gelukkig ging het knippen bij mij goed _/-\o_
3 sterren van mij, 4 als je het wat uitgebreider had gemaakt!
Mats ik je nog :*)

Edit: spelfout