Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Wietsee. 14 februari 2012, laatste update op 1 maart 2016, 14.702 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Nokia schittert met haar eerste Windows Phone.

Pluspunten

• Design
  • Besturingssysteem
  • Nokia Drive
  • Nokia Music

Minpunten

• Contacten gemixt met MSN contacten
  • Niet te gebruiken als flashdrive
  • Weinig te customizen
  • Autorotation niet uit te zetten

Afgelopen 27 oktober op school aangenaam verrast door een persoonlijke uitnodiging van Nokia om op het hoofdkantoor van Tweakers de Nokia Lumia 800 te testen.
Ruim op tijd bij Tweakers op het hoofdkantoor aangekomen.
Vanaf begin tot het eind perfect en professioneel geregeld. Alles staat voor je klaar, bij binnenkomst heerlijk smakende pizza en wat te drinken na keuze.
Ook had iedereen zijn eigen naamkaartje met daaronder het eigenschap.

Nu over naar het toestel.

Het toestel zelf komt uit een mooi, klein doosje met daarin:
  • Nokia Lumia 800
  • Kunststof case
  • Reisadapter op USB (is dus los te koppelen)
  • Hoofdtelefoon
  • Gebruiksaanwijzing

We kregen in de interessante presentaties van Nokia en Microsoft al enige informatie over het nieuwe toestel van Nokia, hierna brak de testmogelijkheid aan.
Het toestel gaf zeker het "wow" effect, zoals in de presentatie al gemeld werd is het toestel in zijn behuizing gegoten dat werkelijk resulteert in een prachtig design. Dit betekent dat de accu niet verwijderbaar is. Hierover later meer.
Na even wat gepriegel met de micro-sim (die van KPN bleek 1 mm dikker) het toestel opgestart.
De normale instellingen doorlopen, er wordt om taal, tijd, voorwaarden en 'n WIndows Live + Nokia account gevraagd, vervolgens is het toestel gebruiksklaar.
De kleuren van het scherm zijn echt prachtig, zwart = zwart (Amoled, ClearBlack en gebogen scherm) en ook het touchscreen werkt voortreffelijk; reageert bij de lichtste aanraking en het toestel voert de actie onmiddellijk uit mede door zijn 1400 MHz processor.
Het besturingssysteem is echt heel anders dan Android, Symbian of welk ander systeem dan ook.
Het is een gedurfde stap aangezien Windows Phone 7 zichzelf nog niet bewezen heeft, maar ook ik ben er van overtuigt als Nokia en Microsoft deze toestellen blijven door ontwikkelen het aanslaat bij de consumenten.
Bijna vergeten het is en blijft een telefoon, de belkwaliteit is zoals ik het van Nokia ken uitstekend aan beide kanten. Het display gaat uit zodra je je telefoon tegen het oor houdt wat er voor zorgt dat je met je hoofd niet perongeluk het toestel gaat besturen met je oor o.i.d.

Het besturingssysteem werkt goed en is stabiel.
Toch even vastlopertje, mijn batterij van het toestel was bijna leeg.
Ik nam om te testen nog een foto met flitser. Hierna ging het scherm op zwart, maar de led flitser bleef branden, dit wel gedurende 10 minuten. Daarna begon het toestel weer leven te tonen, waarna ik het toestel opstartte maar de led flitser ging niet uit. De fabrieksinstellingen teruggezet, maar dat hielp ook niet. Toen de camera opgestart, foto gemaakt met flitser en toen ging die gelukkig weer uit.
Toch een of ander foutje in de software misschien? De flitser is er in ieder geval niet minder op geworden. Op dat soort momenten mis je de mogelijkheid om de accu te er even uit te halen, maar het voordeel hiervan is dat de Nokia Lumia 800 zo goed als naadloos is.

Het multitasken werkt uitstekend, je kunt door de toets '<-' even in te houden zien welke applicaties je allemaal hebt openstaan.
Ook bij veel applicaties die openstaan blijft het toestel zeer snel reageren, ik zie geen verschil zelfs.

Een puntje van kritiek vind ik dat de Windows Live contacten gecombineerd worden met mijn eigen SIM contacten waar ik ook telefoonnummers van heb.
Het is weliswaar uit te schakelen, maar dan verdwijnen ook je SIM contacten aangezien die met Windows Live gesynchroniseerd worden.
Ik heb liever dat er gewoon een mogelijkheid is waarbij je de Windows Live e-mailadressen kan onderscheiden van de eigen handmatig toegevoegde contacten.
De zoekfunctie werkt daarentegen zeer snel, waardoor het toch mogelijk is om door die hele waslijst snel een contact te kunnen bellen/sms'en etc.
De 1e dag toen ik m’n Lumia 800 in gebruik had vond ik het bij de contacten; te bereiken via de title "Personen" heel onoverzichtelijk, inmiddels wen je er aan en komt het overzicht terug.
Je ervaart het als onoverzichtelijk omdat er zoveel gebeurt, Twitter, Facebook, Google alles is geÔntegreerd wat uiteraard een pluspunt is.
Ik zou het heel erg op prijs stellen dat er een update komt waarin je telefooncontacten kan scheiden van de 'Windows Live Messenger' contacten. Ik denk dat veel zakelijke gebruikers dit ook zo ervaren.
Nog een klein puntje waarop ik graag verbetering zie is de telefoon gebruiken voor massaopslag. Nu ben je verplicht om het programma Zune te gebruiken wat overigens goed werkt.
Het zijn dus een paar kleine dingen die net voor wat meer gebruiksgemak zorgen. Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

De interface van het toestel ook wel genaamd ‘Metro’ werkt simpel en ik vind het fraai uitzien. Zelf kun je de zogenaamde ‘titles’ toevoegen/verwijderen waaruit de Metro interface bestaat met weersinformatie, favoriete contacten en ga zo maar door. Daarom vind ik de navigatie van heel Windows Phone 7 gewoon perfect, je hebt alles snel tevoorschijn.
Je moet dit gewoon ervaren zoals Nokia en Microsoft ook al vertelden in de presentaties vooraf.
Wat positieve kritiek betreft zou het ook leuk zijn dat de gebruiker iets meer zelf kan aanpassen.

De browser Internet Explorer 9 doet het goed, webpagina’s worden goed weergegeven en de browser is erg snel. Ook kan men verscheidene tab’s openen, wat de mogelijkheid geeft om meerdere webpagina’s tegelijk te openen.
Je kan je webpagina’s aan het startscherm vastmaken waardoor je zo meteen je startpagina hebt, dit is volgens mij onbeperkt mogelijk.
Ik heb de browser alleen nog gebruikt i.c.m. Wi-Fi, omdat Simyo de instellingen nog niet op orde heeft voor Mango, dit ligt dus niet aan het toestel!
De score van de browser haalt met de website html5test.com 141 punten + 5 bonus punten, wat niet heel hoog is, maar geen plezier aan de browser en snelheid ervan wegneemt.

Applicaties installeren gaat heel eenvoudig via de Marketplace.
Veel applicaties die je in de Marketplace kan downloaden zijn in de Metro/Windows Phone interface ontworpen, de Buienradar applicatie is wijkt hier echter vanaf, maar dat maakt hem zeker niet minder handig in gebruik :).
Ook een groot pluspunt is het ‘proberen’ van betaalde applicaties, heel erg handig en ook dit werkt grandioos! Een minpunt daarop volgt weer dat je alleen met Creditcard kan betalen, waardoor ik tot op heden geen enkele applicatie gekocht heb, terwijl er toch een aantal interessante bij zitten.
De hoeveelheid applicaties zullen in vergelijking met Android en iOS zeker minder zijn, maar omdat ik vanaf Symbian kom merk ik dit niet zo. Ik zie dit dan ook niet als een negatief punt, omdat ook de applicaties die je wenst er wel zijn.
Symbian had namelijk ook een heel stuk minder applicaties t.o.v. Android en iOS in de store van Nokia.

Het is jammer dat er geen app. is waarmee je een screenshot kan maken, dit zou namelijk voor het reviewen mooier en handiger zijn. Enige app. die ik tot nu toe heb gemist. Deze applicatie was namelijk ook voor Symbian beschikbaar en gebruikte ik toch zo nu en dan.
Applicaties zoals Whatsapp, NU, NOS Teletekst, Spotify heb ik tot nu toe geÔnstalleerd.
Ook enkele spellen zoals Need for Speed, Angry Birds heb ik geprobeerd.
De Prijs van enkele games maar ook applicaties als Need for Speed vind ik aan de hoge kant, maar er is ook behoorlijk gratis aanbod :).

De camera is van zeer goede kwaliteit 8 MP in combinatie met een Carl Zeiss lens maakt gewoon prachtige foto’s. De camera start zeer snel op, en het leuke is nadat je een foto hebt geschoten direct door een swype weer verder kunt met foto’s maken. Het werkt allemaal zeer snel. Ook dit moet je zeker ervaren.
De camera kan zowel 4:3 (8 MP) als echte 16:7 (7MP) maken, zonder iets van het beeld af te snijden.
Het filmen in HD gaat ook zonder problemen en levert goede beelden op. Om een foto te maken houdt je vinger op het scherm waarna de camera zich scherp stelt en vervolgens een foto maakt.
Er zijn verschillende mogelijkheden om in te stellen, zoals scŤnes, witbalans, belichtingswaarde, ISO, meetmodus, effecten, contrast, verzadiging, scherpstelmodus en tot slot de resolutie.

Navigatie iets waarmee Nokia altijd hoog scoorde op Symbian toestellen, gelukkig zit het ook op Windows Phone, zij het dat er nog wat updates nodig zijn, maar tevens ook aangekondigd.
Als je namelijk van de route afwijkt heb je nu nog een dataverbinding nodig, met de updates die binnenkort volgen hiervoor is dit verleden tijd.
Doordat ik zelf niet veel reis gebruik ik de navigatie niet vaak, dit komt doordat school etc. dichtbij is.
De kaarten offline downloaden om vervolgens op het toestel te zetten gaat prima. In de toekomst zal Nokia ook navigatie toevoegen voor ‘lopen’, dit zal allemaal te verkrijgen zijn in de Marketplace als ik me niet vergis.
De app. die Nokia nu gebruikt voor navigatie in de auto heet Nokia Rijden, maar zal een naamsverandering krijgen naar Nokia Drive.
Ook een belangrijk iets wat bij Symbian toestellen zat inbegrepen is hier ook, namelijk spraakbegeleiding, ik heb even geteld en totaal zijn er 58 verschillende stemmen te downloaden (man of vrouw).

Nokia Music is een applicatie waarmee je DRM-vrij muziek kan kopen in de mp3-winkel, maar ook beluisteren met de mix-radio. Ik gebruik de mix-radio veel, er zijn veel categorieŽn muziek waar je uit kan kiezen. Als je een nummer niet mooi vind kun je ‘m overslaan, dit is echter beperkt maar niet hinderlijk.
Nokia onderscheid zich met Nokia Music zeker ten opzichte van zijn concurrenten. Het werkt prima en Nokia heeft aangekondigd voor Nokia Music nog diverse updates te gaan uitbrengen.

De overstap naar ’n Windows Phone is echt heel wat anders, het is wennen aan de nieuwe interface die prachtig ontworpen is evenals het design van de Nokia Lumia 800. De specificaties van het toestel zijn prima en het toestel is ‘lag-free’ wat je bij Android niet vaak ziet.
Over de integratie van de vele platformen als Windows Live, Facebook, Twitter etc. is goed nagedacht, alleen vind ik het moeten mengen van telefooncontacten met Windows Live adressen echt een minpunt. Ik hoop dat dit met een volgende update kan worden verandert.
Nokia heeft met Nokia Music en Nokia Drive wel iets waarmee ze zich van zijn concurrenten onderscheiden wat mensen kan overhalen. Ook de mensen die ik sprak vonden het toestel veelbelovend en zeer fijn werken.
Uiteindelijk kan ik tot de conclusie komen dat ik het een prachtig toestel vind, mijn mooiste Nokia die ik ooit in handen heb gehad.

-UPDATE 11/12/2011-
Na het toestel ruim een maand nu in gebruik te hebben, vind ik het 'n gemis dat je autorotation niet uit kan zetten.
Hopelijk wordt deze feature met een update toegevoegd.

-UPDATE 17/01/2012-
Ik loop als student regelmatig folders, hierbij heb ik dan vaak de FM radio aan. Indien je daar ook dit toestel voor wil gebruiken kan ik je het ten zeerste afraden. Continu 'gekras' erdoor. Waardeloos, dat er op dit soort dingen zelfs bezuinigd wordt vind ik vreemd. Met de zelfde oortjes in m'n Nokia X6 heb ik dit absoluut niet voor de folders heb ik dus zelfs m'n oude telefoon weer in gebruik om fatsoenlijk radio te kunnen luisteren.

-UPDATE 14/02/2012-
Sinds ik de Nokia Purity HD in gebruik heb, is het probleem (vermeld bij de bovenstaande update) niet meer van toepassing. Heerlijk radio luisteren, zelfs naar zenders die voorheen bij mijn Nokia X6 last hadden van geruis.
Wat ik ook gelezen heb is nu bevestigd; niet alle headsets werken zonder 'bijwerkingen' met de Lumia 800.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Hoi Wietse,
bijzonder mooi vormgegeven, jouw review. Ziet er heel overzichtelijk uit en leest vlot weg. Ivm de screenshot app, check deze link eens http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1316199 Daar vind je er eentje (Tip via WP7.nl http://www.wp7.nl/5052/de...t-app-voor-windows-phone/).
Veel plezier nog met je toestel en voor vragen kan je natuurlijk terecht op onze Facebook pagina of gewoon rechstreeks.
Mvg,
@Jurthys
Nokia Nederland
Voordat je deze app kunt installeren moet je je toestel wel eerst unlocken (zodat je ook installaties kunt doen buiten de MarketPlace). Via https://labs.chevronwp7.com/ kun je dat heel eenvoudig doen voor 9,00 USD. Daarna kun je met bijvoorbeeld met Tom's XAP installer de app installeren.
Leuk om te lezen. Alleen het er niet uit kunnen halen van de accu (en dus het niet kunnen meenemen van een reserve accu) is voor mij toch een dealbreaker. Verder een top review! En het toestel zelf ziet er ook erg netjes uit.

Weet je trouwens of dat autorotation een Windows "tekortkoming" is (dat je het niet uit kunt zetten) of komt dit door Nokia zelf? Want dat is praktisch het eerste dat ik normaal uit zet als ik 'n telefoon nieuw heb :+

[Reactie gewijzigd door ksborg op 11 december 2011 11:27]

Het in of uitschakelen zit nog niet in Windows Phone helaas, door hier stemmen uit te brengen kunnen we hopelijk er voor zorgen dat dit wordt opgenomen door Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 11 december 2011 11:40]

Mooie review. Ik heb alleen een paar vraagjes:
In een youtube filmpje hoorde ik dat je niet de apps in je multitask screen kan verwijderen. Deze apps gaan na een aantal minuten vanzelf weg als je ze niet gebruikt.
In de reactie stond toen dat je met het "<-" pijltje ze kon verwijderen. Kan jij dit bevestigen?

Ook hoorde ik dat de batterijlevensduur -erg- slecht is. Het filmpje was in December vorig jaar geplaatst en ze zeiden dat er een update aan kwam. Is deze update al verschenen, en is/was de batterijlevensduur echt slecht en is die nu verbeterd?

Ik kijk al een tijdje uit om de Lumia 800 te kopen en ik hoop dat je m'n vragen kan beantwoorden!

vriendelijke groet,
Jimmy
Hoi Jimmy,

Ja je kunt de apps afsluiten door op het "<-" te drukken, hierdoor keer je uiteindelijk terug naar het startscherm en als je het "<-" lang inhoudt zie je dat er geen apps meer open staan.

De batterijduur ben ik wel over tevreden, er zijn inmiddels enkele updates verschenen en ik haal makkelijk een dag.
Zeer mooie review :)
Ben al een maandje aan het twijfelen of ik de Nokia Lumia 800 zou kopen.
Je hebt mij zo'n beetje overtuigd. Nu nog even wachten op de financiŽle kant en ik heb er ook eentje in mijn zak zitten ;)
Topreview.
Wow wat een prima review, hij voelt professioneel aan. Ik moest even controleren of het niet door een redactielid van Tweakers geschreven was.

Verder wilde ik een tip geven over de screenshots, maar hierboven is dat al prima uitgelegd. Helaas is dat wel een kleine tekortkoming dat er standaard niet in zit.

Wat betreft massa opslag is een registertweak mogelijk, maar dat moet gewoon in de volgende update van Zune of toesteldrivers meegeleverd moeten worden!

Mass storage voor de Mac:

Link voor de registryhack voor Windows heb ik zo snel niet op GOT kunnen vinden en doordat ik het toestel zelf niet heb, ga ik geen links plaatsen die niet getest zijn door een NL Tweaker :)

Bedankt voor deze review!
Zeer goede review, duidelijk en overzichtelijk. Ook goed Nederlands taalgebruik, altijd een pluspunt.

Een ding wat je niet hebt verteld en wat ik me wel afvraag is hoe notificaties eruit zien. Is er een soort van Notification Center (zoals het omlaag trekken van de status bar in Android) of is het alleen op de live tiles op je homescreen te zien als je nieuwe notificaties hebt?
Ik gebruik altijd de Sony ericsson MW600 voor de FM radio. Deze is echt ideaal. je kunt er ongeveer 12 tot 15 uur gebruik van maken en de radio zelf is niet groter dan een AA batterij. Verder kun je deze headset ook gewoon gebruiken om te bellen en muziek van je telefoon te luisteren via bluetooth. Prima apparaatje dus. En op internet is deze al te koop voor ongeveer 35 euro. Ik heb deze tot nu toe gebruikt op verschillende telefoons. Waaronder walkman phones van Sony Ericsson, en een aantal android toestellen: Samsung, Sony ericsson, HTC. En ook op de iphone werkt deze prima.
quote :
"Ook een groot pluspunt is het ‘proberen’ van betaalde applicaties, heel erg handig en ook dit werkt grandioos! Een minpunt daarop volgt weer dat je alleen met Creditcard kan betalen, waardoor ik tot op heden geen enkele applicatie gekocht heb, terwijl er toch een aantal interessante bij zitten"

huh? dus he heb geen geen betaalde applicaties geprobeerd ? Hoe kan je dit dan grandioos vinden ?

Verder bugje in de flits, de messenger contacten,en de vastloper en het feit dat je een data verbinding moet hebben in je navigatie toch wel erg slecht. De belofte dat dit met een volgende versie wel goed komt valt nog te zien natuurlijk.

Ik houd mijn knip nog even dicht..
Je kunt de meeste betaalde applicaties en spellen gratis proberen, maar dan krijg je dus een gelimiteerde versie. Wil je dan de volledige versie, dan moet je dokken :) En daar zit het probleem dus, dat betalen kan alleen met Creditcard.
In dit geval werkt dat anders. Je kan bij Windows Marketplace een app kopen en uitproberen. Als het je niet bevalt kan je een refund aanvragen.

Werkt dus hetzelfde als de Android Market.
Sinds wanneer? Je kan van veel apps gewoon een trial downloaden, daar hoef je de app niet voor te kopen.....
Moet je dan de FM negatieveeigenschap niet weghalen???
Mijn ervaring met de Nokia Lumia 800 tot nu toe (paar maanden in bezit):

Positief:
- Mooi design!
- Goedkoop in aanschaf (in vergelijking tot Iphone of Galaxy S2)
- perfect scherm formaat (alhoewel de Nokia Lumia 900 wel interessanter wordt)

Negatief:
- Batterijduur erg slecht (zelfs na laatste update (firmware 1270) via ZUNE, ik haal amper 11 uurtjes.
- klepje die de usb bedekt is krom geworden. Zeer kwetsbaar
- Apps nog steeds te beperkt (ING, Rabo ABN app zijn eigenlijk een must)