Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

wsmit99 15 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 2.159 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Mooi design en beschermende case meegeleverd
  • Windows Mango biedt een intuïtieve en stabiele ervaring
  • Nokia Music
  • Integratie social media

Minpunten

• Nog beperkt aanbod van apps
  • Office mogelijkheden beperkt
  • Te duur?

Introductie
Tot mijn grote verrassing was ik geselecteerd om aanwezig te zijn bij de Nokia Lumia 800 Experience op het hoofdkantoor van Tweakers in Amsterdam. Ik heb de samenwerking van Microsoft en Nokia al enige tijd gevolgd en was hierdoor erg benieuwd geworden naar het resultaat; des te leuker om aanwezig te zijn bij die Experience.
Jarenlang (sinds 1999) ben ik een grote fan van Nokia geweest; nooit heb ik een ander merk gehad. Mijn laatste toestel was de Nokia 5800 Xpress music, wat een prima toestel was. Toentertijd was ik toe aan een nieuw toestel en wilde graag een 'echte' smartphone. Dat is het moment dat Nokia me is kwijtgeraakt, omdat andere merken op dat gebied al veel verder waren dan zijzelf. Inmiddels ben ik alweer bezig met mijn tweede Android toestel (Samsung Galaxy SII). Weet Nokia me weer warm te maken voor hun smartphones? :?

First impression
Na twee inleidende presentaties kregen wij allen een keurig doosje met daarin ons exemplaar van de Lumia 800 om mee te spelen. Alle essentiële zaken zaten in het doosje. Na het beschermende plastic verwijderd te hebben vielen me onmiddellijk twee dingen op: mooi design en wat zwaarder dan mijn eigen toestel. Dat laatste is niet bedoeld als nadeel; het is eerder prettiger dat je voelt dat je iets vast hebt. Zeer groot pluspunt is de kunststof case die meegeleverd wordt. Daar waar je bij andere telefoons weer ¤15 mag betalen voor een hoesje, levert Nokia hem tenminste netjes mee!
Snel mijn (geleende) microsim erin en opstarten. Ongeduldig wat instellingen aangepast en toen kwam daar het hoofdmenu. Windows Phone 7.5 (Mango) is geïnstalleerd en voorziet in het hoofdscherm in enkele tegels waarachter de belangrijkste functionaliteiten zijn te vinden. De nadruk ligt hier op sociale contacten: mail, telefoon, berichten, social media, etc. Het valt me op hoe soepel alles loopt met navigeren.

Touchscreen
Tijdens de eerste minuten viel me al op hoe scherp het scherm van de Lumia 800 is; kleurdiepte (inclusief zwart) is echt top en de resolutie is hartstikke prima. Het scherm reageert uitstekend op de aanrakingen en is met 3,7" voldoende groot voor een smartphone.
Het navigeren door de telefoon verloopt eenvoudig en intuïtief: wat dat betreft heeft Microsoft mooi werk geleverd. Jammer vond ik wel dat er slechts beperkte mogelijkheden zijn om visuele elementen aan te passen naar je eigen voorkeur. Een custom launcher op een Android toestel geeft je bijvoorbeeld alle vrijheid om te customizen.

Apps
Het hart van een smartphone is tegenwoordig natuurlijk de bibiliotheek met Apps die je installeert. Dit is een punt waar ik van tevoren erg sceptisch over was, aangezien de AppStore en Android Market hier een enorme voorsprong in hebben.
Er is slechts een beperkt aantal apps geïnstalleerd op het toestel. Denk hierbij aan apps voor navigatie, music, mail, etc. Deze zogenaamde basis apps zal ik verderop nog belichten. Ik was blij om te zien dat er weinig apps waren geïnstalleerd, want voor mij voelt dit al snel als bloatware. Mijn voorkeur ligt bij het zelf selecteren en installeren van apps. Snel naar de Marketplace om te zien of mijn scepsis terecht was.

De Marketplace biedt een overzichtelijke bibliotheek met daarin allerlei categorieën apps en games. Zoals je mag verwachten zijn een beschrijving, user reviews en screenshots te vinden. De meeste apps zijn als een soort trial versie te proberen. Als gebruiker van Facebook en frequent nu.nl bezoeker leken me dit mooie apps om eens te proberen.
De Facebook app sputterde aanvankelijk wat tegen, maar werkt uiteindelijk prima en is veel beter dan die gruwelijke app voor Android die ik zelf heb draaien. Eerste punt was binnen voor de apps op de Lumia 800.
De nu.nl was zo mogelijk nog beter. De interface in de nu.nl app is volledig gebaseerd op de wijze van navigeren in Windows Mango en zorgt daardoor voor eenheid. Alles voelt hierdoor goed geïntegreerd. Twee punten.

Als frequent gamer op mijn smartphone was ik benieuwd naar het aanbod in de marketplace. Enkele welbekende games als Angry Birds en Burn the Rope waren te vinden. Verder voelt het aanbod games een beetje als een kledingzaak, waar ze net bezig zijn om de nieuwe collectie in te ruimen. Je krijgt het gevoel dat je beter een andere keer terug kunt komen... Potentie is er absoluut, gezien de integratie van het XBox live platform. Voor nu toch even een minnetje.

Navigatie
De meegeleverde (gratis) navigatiesoftware werd tijdens de presentatie gepresenteerd als één van de sterktste punten van dit toestel. Reden genoeg om de software eens te gaan testen. Van tevoren kun je via je wifi de kaarten downloaden naar je toestel. Het aanbod aan kaarten is groot en je kunt zoveel downloaden als je wilt. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je de kaarten niet meer over the air tijdens het navigeren hoeft te downloaden. Wél is het nodig om bij het inladen van een nieuwe route verbinding te hebben met internet. Zodra dit gebeurt is, is de verbinding, mits je je netjes aan de aanwijzingen houdt, niet langer nodig. Er is echter beloofd dat dit met een update in de toekomst zal worden aangepast, zodat je volledig offline kunt navigeren.
De navigatie werkt erg fijn. Er kan gekozen worden voor 2D/3D weergave, de gesproken aanwijzingen zijn helder en het is fijn dat je dag/nacht kaarten kunt kiezen. Eén opmerking was wel dat een randweg die vorig jaar in mijn woonplaats in gebruik is genomen nog niet op de kaart stond. 100% up-to-date zijn de kaarten dus niet. Hopelijk worden de kaarten in de toekomst sneller geüpdatet.

Multimedia
Niet meer weg te denken op een smartphone: video & music. Snel wat met video geëxperimenteerd en ontdekt dat de meest gangbare videoformaten probleemloos worden afgespeeld. De mobiele site van Youtube werkt ook prima.
De music tile op de Lumia 800 herbergt verschillende opties. Je kunt er uiteraard je eigen bibliotheek afspelen, maar er is ook een gratis live streaming audio service. Via deze service kun je verschillende genres beluisteren en zelf (beperkt) tracks skippen. Een erg coole feature! Verder eenvoudig om beluisterde tracks te downloaden in de music store (DRM-free!).
Op mijn laatste Nokia was het music gedeelte al perfect in orde en dat is op de Lumia 800 niet anders.

Social hub
Dit toestel ademt social media en na het instellen van mijn facebook account werden de belangrijkste updates op een eigen tile op het homescreen getoond; erg cool. Het bleek ook zeer eenvoudig om verschillende email accounts in te stellen, die elk weer een eigen tile op je home screen krijgen. Met één druk op de knop naar je mailbox. Windows live mail en pop3 geen probleem. Het versturen van SMS/MMS verloopt eenvoudig en ondanks dat het toetsenbord wat aan de kleine kant is, maakt de kwaliteit van het touchscreen dit meer dan goed.

Camera
Met dit toestel is het mogelijk om 4:3 of 16:9 foto's te maken en mijn eerste indruk is dat de lens (Carl Zeiss 28 mm) van een goede kwaliteit is. De foto's zien er netjes uit en 7 of 8 MP is ruimschoots voldoende. Bij beperkt licht vond ik de foto's zonder flitser wel wat donker. Op mijn SGS2 zijn de foto's duidelijk lichter, alhoewel het één en ander per persoonlijke voorkeur zal verschillen.

Office integratie
Al een tijd hoop ik op een goede office integratie op mijn mobile en de Lumia 800 biedt deze. Helaas viel dit me wel wat tegen. Op mijn werk gebruik ik veel Excel spreadsheets, maar aangezien het hier gevalideerde sheets betreft zijn deze beveiligd met wachtwoorden. Met wachtwoorden beveiligde sheets kunnen helaas niet op het toestel geopend worden (vermoedelijk vanwege veiligheidsissues), waardoor een belangrijke mogelijkheid om met deze sheets te werken vervalt. Reken dus op een beperkte functionaliteit in deze mobiele office versie.
Positief is wel dat je in het office-menu eenvoudig bij je bestanden op je Skydrive kunt!

Zoals ik eerder beschreef was ik bij aanvang wat sceptisch over het toestel, omdat ik van mening ben dat de dominantie van Apple en Google's Android ervoor gezorgd heeft dat zowel Nokia als Microsoft achterop zijn geraakt op de smartphone markt. Het is duidelijk dat alles op alles is gezet om met de Lumia-toestellen een serieuze poging te doen om terug te keren op de markt. En ik moet eerlijk toegeven dat ik tijdens het 'spelen' met de Lumia 800 eigenlijk steeds enthousiaster werd. Hierdoor kan ik ook niet anders concluderen dat dit toestel alles biedt wat een gemiddelde smartphone gebruiker verlangt van zijn of haar toestel. Echte hardcore gebruikers vinden waarschijnlijk te weinig naar hun gading, maar de gebruiker, die een sjiek toestel zoekt waarop alle social media en smartphone features beschikbaar zijn, zal niet teleurgesteld worden.
Het is erg belangrijk dat Microsoft het platform blijft doorontwikkelen. Windows Mango voelt erg soepel en werkt stabiel, maar ik denk dat een smartphone gebruiker graag wat meer wil kunnen aanpassen. De Marketplace is echter het echte breekpunt voor het succes van de Lumia 800 en Windows Mango. De Marketplace bevat alle essentials, maar het aantal apps is uiteraard niet vergelijkbaar met die van de concurrenten. Het aantrekken van meer developers moet hoog op de agenda staan (Kairosoft!!! ;) ). Verder vond ik veel games wat aan de dure kant; veel smartphone gebruikers vinden ¤2,99 wel de bovengrens.

Ik heb nog lang niet alles kunnen bespreken en mogelijk zal ik nog dingen aanvullen als ik nog in het oog springende zaken tegenkom. De levensduur van de batterij is bijvoorbeeld is dat zich pas op langere termijn moet bewijzen.

Ga ik mijn SGS2 inwisselen voor de Nokia Lumia 800? Nee, dat niet, maar dat toestel is pas een paar maanden oud en staat vol met (gekochte) apps. Zou ik kiezen voor de Nokia als ik nu mocht kiezen? Als de prijsstelling juist is wel, ja.

Hieronder heb ik puntsgewijs nog wat positieve en negatieve eigenschappen verwoord. Mocht iemand gerichte vragen hebben: schroom niet!

*** EDIT 1 ***
Ik heb wat foto's gemaakt. Bij voldoende licht is het verschil tussen de foto's met de SGS2 en de NL800 niet schokkend en in mijn opinie afhankelijk van persoonlijke smaak. Allebei prima.
Interessanter was de proef met donkere omstandigheden. De verpakking van de NL800 heb ik gefotografeerd bij zeer weinig licht met en zonder flitser. Beide toestellen produceren uiteraard een matige foto zonder flitser, maar het verschil met flitser is erg groot. De NL800 weet echt een goede foto te produceren zonder overbelichting of fugly kleuren. Check: https://rapidshare.com/files/2016273972/SGS2vsNL800.zip

*** EDIT 2 ***
Samenwerking met Zune werkt erg prettig; echter geen mogelijkheid om te browsen via je windows explorer.

*** EDIT 3 ***
Batterijduur lijkt in orde. Veel spelen zorgt ervoor dat je ongeveer een dag met je accu doet. Tjsa, als tester moet je veel spelen, hè 8-) Ten opzichte van andere smartphones dus geen bijzonderheden.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Je review is overzichtelijk en redelijk compleet. Waar ik meer naar benieuwd naar ben is meer een vergelijking tussen telefoons en met name de Iphone4(S) en de Galaxy 2. Een vergelijking niet tussen OS'sen, maar echt wat betreft de foons zelf.

Jammer dat je er geen foto bij hebt kunnen plaatsen. Heb je die ook niet meer of mocht dat niet? Ik vind het vooral belangrijk hoe de foto's op de pc eruit komen te zien, dat is toch vaak anders dan op het scherm van het toestel zelf.
Hi Dethroned,

Ik kan me voorstellen dat mensen op zoek zijn naar een vergelijking tussen de Nokia Lumia 800 en (bijvoorbeeld) de Samsung Galaxy S2, die ik zelf heb. Probleem is dat ik na 1,5 jaar Android zo bekend ben met dat OS dat ik een voorkeur heb voor dat toestel zonder dat ik daar hele duidelijke redenen voor heb. In grote lijnen kun je met beide toestellen hetzelfde, echter:
- Scherm SGS2 is groter dan NL800 (4" vs 3,7"), meer beeld, toestel echter minder makkelijk in je broekzak;
- SGS2 dual core @1,2 GHz vs NL single core @1,4 GHz;
- SGS2 heeft uitbreidbaar geheugen door SD slot;
- Android laat zich eenvoudiger customizen (launchers, widgets, rooting, custom roms) dan WP;
- Qua uiterlijk is de SGS2 echter een lelijk ding

Kortom: SGS2 is meer hardcore, NL800 is toegankelijker voor de doorsnee smartphone gebruiker. Uiterlijk NL800 smeuïger; degelijker gebouwd. Qua kwaliteit heeft Nokia ook een beter imago dan Samsung (lees de fora er maar op na vwb SGS2).

Als ik eraan denk zal ik morgen weleens wat vergelijkende foto's maken. Kan best interessant zijn, aangezien beide 8 MP camera hebben...
Wat heb je liever, een kledingzaak met een heleboel kleding, maar allemaal rommel, of een kledingzaak met een select aantal uitstekende kledingstukken van goede kwaliteit? Ik zou kiezen voor het laatste. En zo voel ik de Marketplace ook een beetje. Microsoft heeft in korte tijd heel veel energie gestoken in het vullen van de Marketplace met goede apps ipv veel apps van slechte kwaliteit of onzin apps. Alle mainstream apps zijn aanwezig en de meeste ook gewoon van sublieme kwaliteit (lees: die optimaal gebruik maken van de Metro interface en die grafisch aantrekkelijk en overzichtelijk zijn). Ik noem een Foursquare, Nu.nl, Facebook, Twitter, Buienradar, Shazam, LazyTube, Spotify, Pathé Bioscoopagenda, Flixster, RTL-Z etc. Het aanbod is idd niet zo groot als die van de Appstore of van de Android Market, maar wat heb je liever, kwantiteit of kwaliteit? ;)
Ben het met je eens, toch missen er een aantal apps die veel mensen zullen missen. Wordfeud is bijvoorbeeld erg populair op dit moment, maar niet beschikbaar voor Windowsphone. Ik denk dat dit met de tijd wel komt, zeker gezien het lijkt dat Microsoft Windows phone niet wil laten falen en er dus genoeg geld beschikbaar is.
Ik moet ook wel toegeven dat de apps die in de Marketplace staan bijna allemaal van goede kwaliteit zijn. De mainstream apps zijn er en zijn goed. Ik heb echter ook wat, tjsa, onbekendere games gedownload en dan schieten soms de tranen je in de ogen. Nogmaals: de Marketplace heeft in mijn opinie absoluut potentie!

En Wordfeud is een voorbeeld van een app die erg veel mensen spelen op dit moment. Stom of niet, dat soort apps zal voor sommigen een aanleiding zijn om een telefoon te kopen waarop ze dit kunnen spelen... Ik heb echter eens ergens gelezen dat men bezig is om Wordfeud te porten naar WP (*unconfirmed*)
- Office mogelijkheden beperkt
- Te duur?

Voor een gratis office versie kun je toch niet zegen dat het beperkt is. En als je vergelijkt met de concurrentie waabrij als je office wil nog moet betalen dan is het hebben van office alleen maar een pluspunt ondanks berperkingen.

En te duur moet je veder toelichten, pricewatch si niet encht een goede source wanneer alleen nog 2 winkels verkopen komt ook nog pas uit op 17 nov, lost kost het 420.
Ik wil ook niet zeggen dat Office op de NL800 "slecht" is, maar dat je wel rekening moet houden met beperkte functionaliteit. Het is handig dat je bestanden gelijk in de cloud worden opgeslagen, maar je kunt er geen uitgebreide features in gebruiken.

Te duur staat bewust met een vraagteken, omdat de prijzen inderdaad nog niet compleet zijn. Als je de specs echter vergelijkt met de concurrentie, dan hoop ik dat ze de prijzen beperkt weten te houden.
Windows mobile 7.5 (Mango)
FOEI! Windows PHONE 7.5
Corrected; shame on me. Bedankt voor de feedback.
Goede en duidelijke review, 4 sterren.

Het enige wat me zou tegenhouden om van de iPhone naar bijv. deze Nokia over te stappen is dat ik de iPhone ook als afstandsbediening en d.m.v. Airplay als mediaplayer gebruik. Ik zou graag zien dat Nokia als enige serieuze Apple-concurrent het voortouw neemt het e.e.a. te standaardiseren zoals bijv. een universele dock-connector en een protocol gelijk aan Apple's Airplay. DLNA wordt breed ondersteund en toch weinig gebruikt want het is gewoon te omslachtig.
Dankjewel voor je review. Is best compleet. Ben benieuwd naar je fotovergelijking met de SGS2.
Mvg,
@Jurthys