Linksys WMP600N Review

Znorkus 11 november 2011, laatste update op 11 november 2011, 2.568 views

Linksys WMP600N

Pluspunten

• Komt van een gerenommeerd bedrijf
  • Ziet er fancy uit met die twee grote antennes

Minpunten

• Hoge prijs
  • Slechte, instabiele verbinding
  • Dieptrieste support van Linksys/Cisco.

Ben zeer ontevreden over deze adaptor, die ik gebruikte in een zelfgebouwde PC in combinatie met een Asrock AM3 mobo & Windows 7 64bit. Uiteindelijk heb ik hem eruit gehaald en een draad getrokken: en dat had ik een jaar eerder moeten doen.

Installatie ging hardwarematige vlekkeloos, kaart werd geloof ik direct herkend. Bijgeleverde software geinstalleerd: die software functioneerde niet goed, reageerde traag, en hing af en toe. In diverse deelschermen was onvertaalde Duitse tekst te zien: het komt allemaal erg onprofessioneel over. En de standaard W7 netwerktool (waarin je kan connecten met verschillende netwerken en de signaalsterkte kan zien etc) staat ook gewoon nog aan: dus die twee draaien dan tegelijk: en terwijl je in de Linksys tool opdracht x geeft, doet windows uit zichzelf opdracht y. Ik heb het nooit gesnapt, en uiteindelijk die hele linksys tool gedeinstalleerd. Nutteloos en verwarrend.

Op 4 meter afstand van de computer staat in direct zicht een standaard draadloos modem van Online internet, gecombineerd met een 20mbit ADSL abonnement. De Asus EEE-pc van mijn vriendin heeft daar standaard 5/5 streepjes verbinding, overal in de huiskamer. Downloaden van een geschikte site duikt steevast naar het plafond van 1700 kb/s, wat nu eenmaal de max is gezien mijn adsl abnnement en afstand tot de centrale. Mijn eigen laptop: identiek resultaat.
Met deze linksys kaart, de WMP600N heb ik de 1000 kb/s wel eens overschreden, maar doorgaans niet. 720p en 1080p youtube filmpjes blijven regelmatig haperen, waar dat totaal niet het geval is als ik een draad trek. Verbindingssterkte staat doorgaans op 3-4 streepjes, maar soms zakt het in naar 2 streepjes. Pingen naar quake2.xs4all.nl zou vanuit Utrecht met ADSL niets anders op moeten leveren dan 33, 33, 32, 31, 32, 33, 34, 33, 33, 33, 33 imho, maar in tegendeel: 646, 630, 896, timed out, timed out, timed out, timed out, 45, 36, 34, 31, 32, 33, timed out, 1058, 968, 765, etc etc. Waardeloos. Vaak 5-10 seconden lang geen verbinding.

Met behulp van een of ander tooltje heb ik gescand welke netwerken er nog meer in de buurt zijn, en op welke kanalen (0-15) die draaien. Beetje zoeken op internet leerde me dat dat nog wel 's het punt kon zijn: als de buren op 3 en 12 zitten, moet jij niet ook rond de 3 of de 12 gaan zitten, maar er ver vanaf. Kanaal vd modem dus op 8 gezet, geen enkele verbetering.

Ik ga naar de website van Cisco, de fabrikant, en vraag ze wat ik het beste kan doen. Ze vragen alles na, of dit wel goed staat, of dat wel goed staat, ik moet de nieuwste drivers installeren (had ik al gedaan), de kaart deinstalleren, uit de pc halen, en cleane installatie met nieuwe drivers, dit proberen, dat proberen, en allemaal via een zeer trage chat of slecht geschreven emailtjes. Uiteindelijk: ik moet een RMA aanmaken, zo wordt mij in de chat gezegd. Ik ga dus op zoek op de site naar de RMA optie, gewapend met een nummer dat ik daar moet gebruiken.

Even later stuur ik Cisco deze mail:
"I cannot complete the RMA request, because at 'product group', it says
"Power Adaptor", and this is greyed out, it cannot be changed. I can
only select from a drop-down list of power adaptors.
But my problem is with a network adaptor, the wpm600n, serial number
JNX00K300890.
Thanks!
Daniel"

Cisco meldt daarop het volgende:
"Well, for this you need to contact the RMA support. 0871-200-0498 (Option 3 – from 10am to 5pm BST Time) or mail your concern to rma.emea@linksys.com".

Ik moet dus contact opnemen met een helpdesk die mij gaat helpen om mijn klacht duidelijk bij het bedrijf terecht te krijgen. Ik vind het al tamelijk belachelijk worden.

Ik mail die RMA dienst, en krijg de volgende mail:

"Geachte heer Beetsma,
Wij contacteren u namens de CISCO Klantendienst voor Eindgebruikers- Europa.
We hebben vernomen dat u problemen had met het plaatsen van een RMA-online. Was u inmiddels in staat om het te voltooien? Zoniet, wil ik u graag langs deze weg een aantal opties aanbieden.
Als u uw item wilt laten vervangen door Cisco, zijn we meer dan veheugd om u onze hulp aan te bieden. Cisco biedt verschillende opties om uw product te vervangen.

Standaard RMA Verzoek: De klant zal eerst het defecte apparaat naar Cisco versturen (ons magazijn is gevestigd in Nederland) . Eenmaal ontvangen, zal Cisco een vervangend apparaat binnen 5 werkdagen naar de klant sturen.(afhankelijk van de beschikbaarheid in onze magazijnvoorraad)

(etc verder standaardmail over hoe ik een RMA moet indienen).

Ik snap de mail niet goed, en leg opnieuw de situatie uit: dat ik bezig ben een RMA aan te maken, maar dat ik geen NETWERKadaptor kan selecteren in de RMA, omdat die optie grijs is.

Antwoord:

"Onze medewerkers weten niet de procedure om een netwerk adapter te vervangen dan, het product moet wel verzonden worden, met de Standard of de Retourverzending optie, hier stuur ik u nogmaals onze procedure."

Mijn antwoord terug:

"Ik begrijp uw mails niet, komen ze uit een vertaalmachine?
Uren ben ik al bezig met chatten, en oplossingen uitproberen die niet werken. Ik krijg verkeerde informatie, en als de RMA niet ingediend kan worden moet IK het gaan troubleshooten met een supportafdeling van de retourservicedienst. Ik vind het belachelijk ;-)

Het is voor mij sneller en goedkoper om een nieuw apparaat aan te schaffen en mijn tijd aan iets leuks te besteden. Ik ga hier verder niet mee door, u kunt dit incident sluiten."

Nooit meer wat van gehoord. Vervolgens heb ik de kaart uit mijn PC geragd en in de prullenbak geflikkerd (de twee voelsprieten waren inmiddels los gaan zitten en gedeeltelijk afgebroken) en een 10m UTPkabel getrokken en nooit meer ergens last van gehad. Had ik direct moeten doen. Ruwweg 7-8 uur bezig geweest met het troubleshooten van de kaart en het rondkutten op de website van Cisco.

Op het forum van Cisco is te zien dat ik niet de enige ben die met deze kaart hardnekkige problemen heeft:

Het is een brak produkt, met een zeer brakke support. 40 euro kan je beter ergens anders aan besteden.
(***kuch kuch kabel kuch kuch***).

Laatste keer dat ik met draadloze pci-kaartjes gekloot heb. Heb het overigens altijd een vreemd idee gevonden dat al die GB's aan data dwars door het hoofd van mijn vriendin door de woonkamer naar mijn pc vliegen ;-)

Heb jij ook een Linksys WMP600N?

Thanks Stinow: verbinding van 100% naar 20% en weer terug... tsja dat kan ik me ook nog herinneren.

Mw Mol: er gaat vaag een belletje rinkelen dat er zoiets op de doos stond ja. Ik heb de aanwijzingen & volgorde van de quik install oid zoals die erbij zat (ik meen op de doos) wel aangehouden in elk geval.

Mijn review is flink gebiased omdat ik een product / product-os-combinatie in bezit had die niet goed bleek te werken. Het is mogelijk dat het produkt veel beter functioneert als je toevallig een goed exemplaar in handen krijgt en niet met windows 7 werkt.

Desalniettemin laat ik mijn review, vnl wegens de slechte support & aftersales van Cisco staan, als een waarschuwing voor argeloze tweakers die denken met windows 7 hier een goede koop aan te hebben.
Je schrijft dat je een rma bij Cisco wil doen maar daar heb je m toch niet gekocht?

Volgens mij en zo is de klant ook beschermd moet je toch eerst contact opnemen met de winkel waar je m gekocht hebt.
ik heb deze kaart ook en kan me totaal niet vinden in deze review.
De kaart zit al 2 jaar in de machine en werkt gewoon perfect.
cd in de speler, windows laten zoeken naar drivers en de rest via windows regel werkt perfect. Ik gebruik windows 7 X64 ultimate.
de signaal sterkte is altijd 4 streepjes van de 5 waar mijn oude usb stick maar 2 streepjes haalde.

het feit dat je bij deze kaart klaagt over de support van cisco is ook niet correct, je hebt de kaart immers niet daar gekocht.
je dient gewoon naar de webshop of winkel te gaan, daar een rma aan te maken en zo een vervangend product krijgen.

als ik bij de mediamarkt een trust adapter koop en die werkt niet ga ik ook niet naar trust toe?
Goede review.

Enige voordeel van dit knakending is dat het er fancy uit ziet idd.
Installatie verliep bij mij voor Windows XP niet vlekkeloos; verre van!
Op Windows 7 x64 werkte hij uberhaupt niet trouwens.

Verbinding gaat telkens van 100% -> 20% en weer terug.
Ik zit ook te denken aan kabel trekken, maarja.. van beneden naar boven.. :(
Geen idee of het echt verschil maakt -- kan het me overigens echt niet voorstellen -- maar geeft Linksys niet altijd aan dat de software EERST ge´nstalleerd moet worden, alvorens de adapter fysiek in de machine wordt gestopt?
Volkomen gelijk Chaser: nu zou ik dat ook gelijk doen.
En? Is het probleem na de RMA verholpen?
"Vervolgens heb ik de kaart uit mijn PC geragd en in de prullenbak geflikkerd"

Ik wist op dat moment nog niet dat terugsturen naar de webshop de enige goede oplossing was. Van Cisco hoef je weinig te verwachten qua support in elk geval.

Anyway, uit de buurt blijven bij deze kaart :P
Fijn dat je goede ervaringen hebt met de kaart. Dat kan helaas niet van iedere koper gezegd worden: google het typenummer en ellenlange probleemrapportages maar eens. Citaat uit de eerste de beste productervaring:

"Jammer dat ik niet op andere forum's heb gekeken"

of:

"search google for wmp600n Router and youll see no one can get it to work on windows 7 64 or get help from Cisco. "

Paginalange topics op de forums van cisco. Misschien dat het bij jou goed werkt maar dat is dus niet de regel.

En klagen over de support van Cisco lijkt mij geheel terecht bij een productreview van een Cisco-product dat slecht werkt. Natuurlijk had ik het ding terug moeten kwakken bij de webshop maar dat wist ik toen nog niet, dat dat zo werkte. Bovendien dacht ik dat het een driver-issue was of iets met de instellingen te maken had. En daarvoor is het toch niet zo raar dat ik bij de cisco helpdesk aanklop? Maar ook die support was 200% klote.

Ik sta nog steeds volop achter mijn review, zelfs als hij bij sommige tweakers vrij goed werkt. Het ding heeft forse compatibiliteitsproblemen op gangbare setups, en de fabrikant geeft niet thuis. Ik ben blij dat ik mijn medetweakers hiervoor kan waarschuwen. Cisco verdient niet minder dan een negatieve review met deze rotzooi-kaarten.