Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Vorlon 21 november 2011, 1.907 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Camera
  • Contact Intergratie/Groepering
  • Nokia Drive

Minpunten

• Missend SD-kaartslot
  • Missende frontcamera
  • Software nog niet helemaal af
  • Geen 802.1x ondersteuning

Introductie

Als een van de gelukkigen was ik ook uitgenodigd voor het testevent bij Tweakers.net. Erg goed georganiseerd alhoewel het een beetje vroeg begon voor de mensen die niet uit de Randstad kwamen. Na enkele presentaties van Tweakers.net, Microsoft en Nokia en nog wat meer pizza kwamen de telefoons ter tafel.

Het toestel
De Lumia 800; het nieuwe highend Windows Phone model van Nokia. Het design is afwijkend, enerzijds simpel maar anderzijds ook met veel aandacht voor de details gemaakt. Door de rondingen en het gewicht ligt het heerlijk in de hand. Iets wat ik veel minder heb bij mijn huidige Samsung Galaxy S. Deze laatste voelt ook veel meer plastic aan.

Hardware
Als ik verder ga met vergelijken op de hardware mis ik bij de Lumia een SD-kaart slot en een frontcamera. Maar daarintegen zit er wel een betere camera en een dubbele led flitser op. De frontcamera is jammer aangezien Microsoft Skype heeft overgenomen (wat overgens raar genoeg nog niet werkt op WP7.5), maar voor cam2cam gebruik ik toch liever een laptop. En als vervanging van de SD-kaart wordt je geacht je spulletjes op je skydrive te plaatsen. Op zich geen gek idee aangezien ik dat toch alleen voor foto's en muziek gebruik. Met de hardware zit het wel goed is mijn persoonlijke mening.

WP7 Mango
De software is een ander verhaal jammer genoeg. Het idee is super, maar zo hier en daar is het nog steeds niet af. Ik had graag een vergelijking tussen 7.5 en 7.0 willen maken, maar niemand in mijn omgeving heeft een Windows Phone. Allemaal Android en iOS. De contact intergratie tussen Exchange, Live mail, Gmail, Facebook, LinkedIn en de mogelijkheden om daarna groepen te maken van je contacten zodat je werk, vrienden en familie gescheiden kan houden is echt heel handig. Ook de Nokia Drive functionaliteit met de offline maps is heel handig om hoge roaming kosten in het buitenland te vermijden. Hier moet ik wel bij aantekenen dat de versie die op de uitgedeelde telefoons nog niet final is en voor het berekenen nog een internet verbinding nodig hebben. Maar dit moet bij de release opgelost zijn en dan net als bij Symbian helemaal offline werken.

Twijfel
Toch weet ik nog niet zeker of ik de telefoon zal houden. Er zitten namelijk nog een paar vervelende dingen in die niet werken. Het eerste probleem is dat de telefoon geen 802.1x ondersteuning in. En aangezien heel veel bedrijven inclusief mijn werkgever daar gebruik van maken voor de beveiliging van het wifi-netwerk kan ik daar niet opkomen. Terwijl dit zonder problemen werkt met zowel Symbian als Android uit eigen ervaring. En omdat het platform nog niet zo oud is mis ik een behoorlijk aantal Apps die al lang op zowel Android als iOS te downloaden zijn. Vooral leuke gratis games zijn er niet echt. Wel heel veel betaalde games uit de Xbox store. En als laatste heb ik zo nu en dan last van een toestel dat blijkbaar ergens mee bezig is op de achtergrond en daardoor een hangende gui heeft. En als je dan wacht worden alle touch-acties ineens wel uitgevoerd en gebeuren er dingen die niet de bedoeling waren.

Nawoord
Ik heb het toestel sinds gistermiddag in gebruik dus ik ben nog druk bezig om het te ontdekken. Als ik nieuwe handigheden danwel vervelende puntjes tegenkom ga ik deze review bijwerken. Ik moet nu eigenlijk Android afleren en WP7 leren. Alles heeft z'n eigenaardigheden :)

Update 21-11-2011 (Griep gehad)
Mijn corporate wifi werkt! Inderdaad zoals al aangegeven door andere zou het via auto-sense moeten werken. Blijkbaar ging er iets mis met de verschillende domeinen zoals hier intern gebruikt van gemaakt word. Ik wordt wel enthousiaster naarmate de tijd vordert. Blijkbaar is het nogsteeds ontwennen van Android. Nokia Music is nu ook geupdate en de mix streams werken heerlijk. Daar ben ik na een paar dagen al verslaafd aan. Net als Nokia Drive overgens. Wat ik nog niet gevonden heb is een intergratie met Bing zoals dat met Google Maps werkt. Maar ik begreep uit de presentatie van Nokia dat een en ander nog geupdate gaat worden in de komende tijd. Ik ben heel erg benieuwd.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Eigenlijk bedoel ik daarmee 802.1x EAP-TLS. Daarbij log je in met je domainname, username en password. Dat word niet ondersteund in de gui. Ik begrijp uit forumposts bij Microsoft dat de achterliggende api het wel zou moeten kunnen, dus waarom het niet in de gui zit is me niet duidelijk. Maar dit houd in dat je niet op zo beveiligde netwerken kan. Een beetje jammer aangezien ik dan ook niet bij het intranet en onze sharepoint server kan.
In zekere vorm zit het er inderdaad wel in, via auto-sense is er bijvoorbeeld perfect op EAP/TLS in te loggen. Ik denk dat dit vanuit een design-perspectief (KISS) weggelaten is, maar dat het niet in een "advanced security" menuutje is gezet is echter ook wat lastig.

Gelukkig werkt het in 95% van de gevallen in mijn ervaring (ook een WP7.5 toestel, welliswaar niet van Nokia, maar dat maakt in dit geval niet uit) wÚl.

Overigens; het gebrek aan gratis spellen is een twijfelpuntje: er zit namelijk altijd wel een "try" knop in. Iets wat in iOS dan weer mist, het is eigenlijk daar altijd ˇf betaald, of "freemium".
Mmm, ik kon het niet werkend krijgen in ieder geval. Zal komende week nog een poging wagen.
802.1x ?
Volgens de specs heeft de Lumia 800 ondersteuning voor 802.11b/g/n.

Of bedoel je wat anders?
FWIW Ik kom ook bij legio klanten en heb nog nooit problemen gehad met connecten naar het WiFi netwerk van de klant.
Ik denk dat `ie bedoelt dat Hidden SSID's niet ondersteund zijn...

Dat is inderdaad een gemis. HTC heeft dat opgelost met een aparte applicatie en ik heb toevallig een Optimus 7 die het wel heeft.

Oftewel, het kan wel, maar net als tethering nog niet helemaal ge´ntergreed/standaard.
Hidden SSID's zit al in alle WP7 toestellen afaik
Tethering en hidden SSID zijn gewoon aanwezig in wp7.5 Ik heb ze namelijk beide bij mijn settings menu :) (omnia 7). Optimus 7 moet hiervoor nog een update krijgen

[Reactie gewijzigd door vali op 11 november 2011 23:43]

Hij bedoelt hiermee de beveiliging 802.1x. Daarvan wordt hier op school ook gebruik gemaakt.
Ben benieuwd of je na verloop van tijd je mening zal bijstellen ;-)
Mvg,
@Jurthys
Nokia Nederland
Ik ben een weekje ziek geweest, dus heb helaas weinig kunnen uitproberen. Maar ik heb het corporate wifi werkend gekregen.

Het werkt inderdaad via autosense, maar waarschijnlijk ging het mis vanwege het feit dat wij meerdere domains actief hebben.
Je zet onder het kopje "WP7 Mango" dat de software helaas een ander verhaal is omdat dat volgens jou nog niet af is. Vervolgens noem je alleen positieve dingen op van de software. Wat is er dan niet goed aan volgens jou?
Daar heb je wel een beetje gelijk. Er zijn een paar dingen die op mij als vervelend overkomen. De software lijkt zo nu en dan te hangen en geeft dan ook geen "ik ben even bezig"-melding. Dat zou op zich niet erg zijn, maar dan moet je niet de touch-input bufferen en dan later alsnog uitvoeren zoals nu gebeurt. En als design-feature wat ik niet kan waarderen de enorme lijst met apps die je verzameld zonder dat je ook maar iets kan groeperen. Het is of op het startscherm of in de alfabetische lijst. Ook ben ik er inmiddels achter dat tiles maar 1x per 30min geupdate kunnen worden. Daar word je als developer niet heel blij van volgens mij. Weer-apps als RegenDetector zijn dan niet heel actueel meer.

En als laatste merk je echt dat het een nieuw platform is aangezien er wel veel apps zijn, maar er heel veel zich nog in een beta stadium bevinden. Maar dat is misschien niet heel eerlijk omdat dat over een paar maanden wel helemaal anders zou kunnen zijn.
Wordt met dt schrijven. Ik neem je nu al niet meer serieus, sorry.
Verder is WP7 Mango het fijnste systeem wat er is en snap ik niet hoe je het OS als incompleet kunt bestempelen terwijl je van Android komt. Android is een onstabiel, onvolledig OS dat over de jaren wordt gebouwd met allemaal updates. Microsoft is er tenminste in geslaagd om na 2 updates een super systeem neer te zetten en dan had android nog niet met Android 1.5 1.6 of daarvoor, en nu nog niet.