Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

EraZor 11 november 2011, 1.385 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Vormgeving OS

Minpunten

• Omslachtige Social Hub -> na wat tips en aanpassingen beter werkbaar.
  • Navigatie door de (mooie) menus niet altijd intuitief
  • Slechte integratie met Google Calendar

Intro
Na gedachteloos de poll hebben ingevuld op Tweakers, werd ik tot mijn verbazing uitgenodigd voor het testpanel op 9 november. Was precies op mijn pappadag en ik kon de vrouw overreden iets eerder thuis te komen, dus ik kon! Ik ben zelf een uitermate tevreden iPhone 4 gebruiker, maar sta altijd open voor nieuwe dingen, dus ik was erg benieuwd. Mijn laatste twee telefoons waren steeds iPhones (respectievelijk een 3G en een 4), waar ik zeer tevreden over was. Die telefoons waren ook de eerste (in mijn bezit) waarvan ik het idee had “die kan ik zˇ aan m’n ouders geven (70+), en ze kunnen er zˇ mee werken”. Ik was dus erg benieuwd of de Lumia nŔt zo gebruiksvriendelijk zou zijn, bij ‘normaal’ gebruik. Deze review zal dus voornamelijk een vergelijk worden tussen de Lumia en de iPhone 4, omdat dat nu eenmaal mijn referentiekader is

Eerste indruk
De eerste indruk van het toestel was wat mij betreft prima: smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind ’t design erg mooi. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik alleen de zwarte heb gezien, maar de blauwe ziet er op foto’s ook niet verkeerd uit, zeker als je blauw als steunkleur kiest in het OS.
De telefoon is redelijk zwaar: ik schat ongeveer gelijk aan een iPhone 4. De knoppen voelen verder solide aan en de mini jack aansluiting is geschikt voor alle headphones (niet verzonken oid). Ook de fysieke knop voor fotografie is erg handig: niet eerst meer je toestel unlocken etc etc om een foto te maken. Tot slot is het glas “gorillaglass” volgens Nokia, dus dat zou krasbestendig moeten zijn. Ik ben zelf absoluut niet van de beschermhoesjes/folies etc, dus da’s wel fijn. Of eea in de praktijk ook zo krasbestendig is als beloofd, moet nog blijken natuurlijk.

Installatie/Aanzetten
Het is even gepriegel om de (micro-)simkaart te plaatsen, maar de handleiding / quickstart is daar duidelijk over. Het is ook niet een handeling die je dagelijks uitvoert, natuurlijk.
Na het aanzetten van het toestel loop je eerst een snelle configuratiewizard door (landinstellingen etc) en je kunt aan de slag. Het valt wel op dat je direct een Windows Live account op moet geven / aan moet maken. (daarover later meer)
Na ’t aanzetten blijkt dat het scherm erg mooi is: qua scherpte vergelijkbaar met een iPhone 4, qua zwartwaarden nog wat mooier, wat mij betreft: zwart is inderdaad Ŕcht zwart. Het formaat is prima te behappen met bijvoorbeeld je duim. Swipen gaat ook net zo fijn als ik gewend was.

Gebruik telefoon
Het normale gebruik van de telefoon zoals bellen (toch redelijk belangrijk op een telefoon) vind ik persoonlijk niet heel intu´tief. Dit is eigenlijk met name te danken aan de Social Hub, zoals deze genoemd wordt. Als je je accountgegevens van LinkedIn, Facebook, Google, Twitter en Windows Live ingeeft (deze laatste is verplicht), worden al deze contacten getoond in de social hub. Gelukkig worden de dubbels (voor zover het duidelijk is dat het dezelfde gebruiker betreft) wel gecombineerd, maar ik zit met 300+ LinkedIn contacten niet te wachten dat ik deze allemaal moet doorzoeken voor ÚÚn telefoontje. Het idee van combineren is aardig: je ziet bijvoorbeeld meteen de laatste Facebook / Twitter updates van je contacten, maar overzichtelijk is anders. Zeker als je je Hotmail account zelden gebruikt, maar wel ooit de mailadressen op ‘automatisch opslaan’ hebt gezet, wordt de lijst Úrg lang. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik al m’n Windows Live contacten verwijderd heb (ik gebruik Google Contacts) om wat overzicht te houden. Het is overigens wel mogelijk om groepen aan te maken (bijvoorbeeld “Favorieten”) en deze op je homescreen te plakken als tegel. Dit werkt uitstekend, maar is wel nogal omslachtig, natuurlijk. Uiteindelijk heb ik m’n Facebook, LinkedIn en Twitter accounts verwijderd en daar gewoon losse apps voor ge´nstalleerd.

edit:

Onder andere door onderstaande reacties ben ik er achter gekomen dat je in je Hub gewoon kunt filteren op account. Het is geen probleem om Live, Facebook en LinkedIn contacts 'uit' te zetten. Ze worden dan alleen in zoekresultaten weergegeven. het bovenstaande verhaal is dus slechts mijn eerste ervaring. Niet de absolute waarheid ;). Neemt niet weg dat ik eea zelf nog niet uitgevonden heb, waardoor mijn persoonlijke kritiek op de gebruiksvriendelijkheid blijft staan.

Buiten het omgaan met contacts viel het me op dat de ‘telefoon’ applicatie (gemiste oproepen, voicemail) niet standaard op het homescreen stonden. Is ook weer aan te passen, maar wel vreemd. Het bellen zelf is overigens probleemloos: geluidskwaliteit en bereik zijn uitstekend. Het bereik is beter dan met mijn iPhone 4.

Het navigeren door de verschillende menu’s op de telefoon ziet er grafisch erg mooi uit, maar is (voor mij althans) niet altijd even intu´tief. Ik vind ’t zeer lovenswaardig dat MS/Nokia er voor gekozen heeft eens een heel andere insteek te kiezen dan Apple / Android), maar het is soms moeilijk te zien hoe je kunt navigeren: niet alle schermen zijn even logisch en applicaties blijken soms meer mogelijkheden te hebben dan ik op het eerste gezicht dacht. Ook de ‘back’ button is niet altijd even consequent: soms gaat deze een pagina terug, soms naar de vorige app. Ik had daar graag een melding/notificatie van gezien. Ik sluit nu soms een app af, terwijl ik alleen maar een pagina terug (die er dus niet was) had gewild.

Wat betreft de accuduur. Bij normaal gebruik is die een dag. Normaal voor een smartphone: niet goed, niet slecht....

Gebruik mail/net
Het gebruik van de mailapplicatie met Gmail gaat uitstekend. Eea ziet er grafisch erg netjes uit en werkt bliksemsnel. Uiteraard heb je niet de mogelijkheid om ‘labels’ aan je mails te hangen (net als in de std iPhone app), maar je kunt mails gewoon archiveren in mappen, wat in de praktijk hetzelfde is.
Ook de mobiele internet explorer werkt prima. Ik heb de indruk dat het laden van websites IETS trager is dan op m’n iPhone, maar ik heb eea niet gemeten, dus dat is een gevoelskwestie. Het is zeker niet vervelend langzaam en prima werkbaar dus. Wat ik een erg grote misser vind is de integratie met mij Google Calendars: ik gebruik 4 verschillende Calendars (o.a. zakelijk en privÚ) en Windows Phone 7.5 synchroniseert er maar 1. Dat is een hele grote tekortkoming wat mij betreft. Na uitvoerig googlen lijkt er een workaround te zijn, maar eea is mij nog niet gelukt. Ook heeft de kalender alleen een dag/afspraken/maandoverzicht, terwijl ik zelf graag het weekoverzicht gebruik. Dat is dus wachten op een 3rd party app of een update van MS. Update: hier: http://windowsphonesecret...oogle-calendars-on-mango/ een workaround voor de Google calendars. neemt niet weg daat eea nogal omslachtig is. Eea is een MS en/of een Google probleem, maar ik ervaar t op deze telefoon. Boeit me niet wie de 'schuldige' is in dezen, dus.

Marketplace
De marketplace zit goed in elkaar. Omschrijvingen zijn duidelijk, installeren van apps gaat vlot. Het aanbod is nog wat schraal, maar ik verwacht dat als Windows Phone 7.5 meer gemeengoed gaat worden dat dit snel zal groeien.

Camera
De camera is een 8MP met Carl Zeiss (groothoek) lens. Dat klinkt veelbelovend. De foto’s zijn prima, maar ik vind ze zeker niet beter dan die van mijn iPhone 4. Ik weet dat eea met name van de lens afhangt, dus ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Overigens: ik krijg met geen mogelijkheid de front camera aan de gang. Daarover dus geen mening.

Navigatie
De navigatieapp is een aardig alternatief voor de bekende apps op dit gebied. Ten eerste: gratis! Bovendien download je alleen de maps die je nodig hebt: je verbruikt dus nooit meer opslagruimte dan nodig. In deze eerste versie verbruik je wel data bij het navigeren, maar dit zal in een update verholpen worden, zo is ons beloofd door Nokia. Dat is voor mij wel een absolute showstopper: ik heb niks aan navigatie in het buitenland als ik daar een dataverbinding voor nodig heb. In nederland is het vooralsnog geen probleem (voor mij) met een ongelimiteerde databundel.
Het navigeren zelf gaat prima: de kaarten zien er goed verzorgd uit, de stembegeleiding is duidelijk, maar finesses als ‘rijbaanbegeleiding’ ontbreken. Ik vind dat zelf geen groot gemis, overigens.

Voorlopige conclusie:
Ik was erg benieuwd naar de dagelijkse bruikbaarheid van dit toestel. Hoewel het niet een toestel is ‘dat ik zo aan m’n ouders zou kunnen geven’ ben ik wel onder de indruk! Met wat naconfiguratie van het toestel heb ik ’t nu precies zoals ik hebben wil, met behoud van de eerder genoemde nadelen. Met name de social hub is niet mijn ding en de google calendar integratie is mijn voornaamste minpunt. Ik ga het toestel dus zeker een kans geven, maar zet m’n iPhone 4 nog even niet op Marktplaats ;-)

Onderstaande foto's zijn schaamteloos gejat van www.mobilecowboys.nl

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Mooie review.
Alleen wel jammer dat de telefoon de 'schuld' krijgt van een gebruikers fout.

Bijvoorbeeld je contacten, deze moet je in eerste instantie allemaal instellen op NIET synchroniseren met je telefoonlijst.
Vervolgens kies je de goede contact lijst (in jou geval gmail) en stel je in dat deze met je contacts synchroniseren.

Vervolgens link je alle informatie van facebook, twitter, linkedin aan de bestaande contacten dus al je gmail contacten.
Dan heb je geen dubbele, geen overbodige en heb je toch alle informatie over een persoon in jou contacts staan. ( denk aan foto's, updates, tweets, adres, locatie enz..)

Je slaat eigenlijk het grootste USP van Windows phone over omdat je gewend bent met losse apps te werken.

Net als het toevoegen van een groep contact personen omschrijven als omslachtig?? Enigste wat je hoeft te doen is op het plusje te drukken in contacts, contactpersonen toe te voegen en op pin drukken en klaar.
Volgens mij kan het niet eens simpeler.
Ik snap wat je bedoelt, en ben het gedeeltelijk met je eens: het is idd een gebruikers'fout'.

Mijn grootste bezwaar is eigenlijk dat voordat ik dergelijke keuzes maakte (het ingeven van bijv. twitter accountinfo) dat me het resultaat van die actie niet helder was: Wat moet ik met bijvoorbeeld Charlie Sheen (die ik volg op twitter) tussen mijn contactgegevens? het feit dat ik persoonlijk het niet prettig vind, is natuurlijk niet op iedereen van toepassing, maar het gaat me er om dat dat dus geen intu´tieve actie is (voor mij dus).

Wbt de favorieten: ik ben gewend dat er er 'gewoon' en afdeling favorieten is, waaraan ik mensen kan toevoegen. Dat ik handmatig die groep aan moet maken en die groep 9optioneel) aan m'n startmenu moet plakken is voor mij niet intuitief. Het is idd geen rocketscience, maar daar gaat t me ook niet om.

Wbt het overslaan grootste usp van Windows Phone: dat is blijkbaar aan mij niet besteed, ˇf is gewoon niet zo goed (lees: intu´tief) uitgewerkt, dat het me kan bekoren.
Als je je twitter account koppeld komen geen van deze contactpersonen in je contacts te staan. Je krijgt alleen de tweets, als je onder instellingen onder twitter kijkt kun je ook niet kiezen om deze toe te voegen aan contacts.

Wat betreft de favorieten contacten moet ik je gelijk geven, er is wel een recent tab waarbij je de laatste tien gebelde, gewhatsappde, gesmsde, gefackbookde, getwitterde contacten kan zien.
Maar hij houdt nergens bij met wie je het meeste contact hebt gehad.

Dat zou inderdaad nog een mooie toevoeging zijn wanneer je een group toevoegd, dat je dan meteen kan kiezen voor favorieten.

Maar ik denk dat het ook aan jou besteed is, eenmaal goed ingesteld heb je al je informatie over iedereen in 1 tegeltje. Dat het niet helemaal intuitief is om in te stellen kan ik me wel in vinden, maar het is gelukkig maar een eenmalige actie.

Ik heb deze erbij gepakt toen, dan is het ongeveer een kwartiertje werk voordat alles goed staat:

Het klopt dat je de front camera niet aan kreeg, deze zit er namelijk niet op..
Ah...dat verklaart een hoop ;) Zal de proximity sensor zijn oid, die ik voor een camera aanzag...
Gebruiksgemak 3 sterren? Dat begrijp ik niet. Ik vind WP7 juist het meest gebruiksvriendelijke OS. Ik begrijp je minpunt niet over de navigatie. Ik vind het juist erg duidelijk en intuitief.
Tsja, dat is natuurlijk heel persoonlijk. ik had er moeite mee. Alles went, natuurlijk, maar voor mij was 't minder intu´tief van IOS.
In de Peoples-hub kun je gewoon de Twitter, LinkedIn en facebook contacten op niet-tonen zetten. De koppelingen blijven dan wel in stand (inclusief foto's) maar je ziet alleen nog maar de kortere lijst met Exchange- of gmail-contacten. Hiervoor hoef je geen groepen aan te maken. Dit doe je door in de peoples hub naar instellingen te gaan en dan contactenlijst filteren.
Wat pennenlikker al zegt: dit is een van de grote USP's van WP7.5!!
Daar was ik inmiddels (door de andere reactie) ook achter. Neemt niet weg dat dat (mijns inziens) beter uitgewerkt had kunnen worden. Eea was mij op het eerste gezicht niet direct duidelijk. ik heb 't aan de review toegeveoegd.

[Reactie gewijzigd door EraZor op 11 november 2011 16:02]

Over de Google-agenda's: zet er dan ook even bij dat het een configuratie-fout van Google is en niet van MS!
(Dat ik MS nog eens zou verdedigen ;) )
Lijkt me meer een foutje van Google dan van MS, maar hoe dan ook: ik ervaar 't bij deze telefoon. maakt me als gebruiker dus niet uit wiens 'schuld' het is....
Ook dit heb ik aan de review toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door EraZor op 11 november 2011 16:02]

mooie review, maar ik mis nog een paar dingen.
Zoals, foto's van de telefoon in werking, en je geeft de accuduur 3 sterren waarom?
Tsja, ik wil wel wat foto's toevoegen, maar 't web staat er vol mee....

Accuduur is 'voldoende' 3 sterren dus. Een dag met vrij intensief gebnruik vind ik 'normaal' voor een smartphone. Niet heel goed, niet heel slecht. ;)
als nokiagebruiker oude stempel is dat juist een groot nadeel. Voor mij is een toestel met een gebruiksduur van slechts een dag geen smartphone.

Ik weet dat de iphones en de dikke samsungs ook slecht presteren daar en da tis dan ook de reden om toch maa rvoor de nOkia e7 te kiezen. Die gaat tenminste wat langer mee. Op dat gebied loopt Symbian nog steeds voor blijkbaar.