Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

biker69 13 november 2011, 818 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• De Lumia 800 heeft geen dual core maar een enkelvoudige processorkern maar een 1,4 Ghz processor met een enkele kern. deze is snel genoeg, want het besturingssysteem hapert nauwelijks, en overgangen van het beeld gaan heel vloeiend. Uitvoering is erg minimalisties en een verademing.
  • Multi tasken werk lekker soepel met deze 1.4 Ghz processor.

Minpunten

• Een volle batterijlading ging bij mij ongeveer een dag mee bij intensief gebruik. Dat is niet heel lang.
  • Beschijden opslag ruimte van 16 GB.
  • Allen een camera aan de achterzijde.
  • Geen zelf vervang bare accu.
  • Als smartphone te klein scherm en daar door denk ik dat word niet erg geschikt is om te gebruiken.

Woensdag 9 November.

Ik ben een van de gelukkigen die zijn uitgeloot door Tweakers.net om in een testpanel plaats te nemen voor het testen van de nieuwe Nokia Lumia 800 die volgend jaar word uitgebracht met het nieuwe mobile Windows 7.5 Mango als besturingssysteem.

Ik zelf geef me altijd op voor degelijke testen en mogelijkheden om zo eens de laatste nieuwtjes te kunnen proberen, maar dit is de allereerste keer dat ik nooit eens een keer de mogelijk heb gekregen. Dus ik was zeer verast dat ik uitgeloot was en ik een uitnodiging ontving om op Woensdag 9 November aanwezig te zijn op Tweakers kantoor in Amsterdam.

Aankomst in Amsterdam om 16.00 uur.
ik was op tijd weg gegaan je weet nooit of er files onderweg zijn. Maar dat was niet het geval dus op tijd aanwezig. Half vijf de mensen voor de Tweakers bijeenkomst stromen nu binnen en we gaan zo naar de locatie in het kantoor waar het allemaal plaats gaat vinden. De meeste tweakers zijn binnen, dus wat mij betreft mogen ze beginnen.

Wilbert de Vries heet ons welkom, en verteld in het kort de opzet en wat Tweakers is en wat het voor de leden betekend en kan betekenen. Maarten Sonneveld van Microsoft geeft een introductie over het besturing systeem 7.5 mango die op de nieuwe Nokia word gebruikt.

Mark Driesen van Nokia gaat dieper in op de Nokia telefoon zelf met een korte impressie van de interface. De eerste introductie is voorbij en ook de eerste vragen zijn al gesteld, de telefoons worden zo uitgereikt en dan kunnen we aan het testen gaan. Dan kunnen aan de hand van onze eerste indrukken vragen stellen aan de mensen van Nokia of Microsoft of over de telefoon of Windows zelf.

Overhandiging van het toestel.

Eerste indruk:

Een erg mooi toestel om te zien, mat zwarte finish, en gelukkig een ruwe versie. Hij ligt lekker in de hand en ik heb nooit het gevoel dat hij uit je hand glijd, wat ik bij andere telefoon weel eens heb.. Na het opstarten komen de tiles soepel te voorschijn en het super gladde touch screen met de afgeronde zijkant maakt dat het scrollen erg soepel verloopt. Het startscherm vertoon naar mijn mening een minpuntje dat de tiles niet in hun geheel op het scherm staan, maar een stukje uit het scherm schuiven.

De letter grote op de tiles mogen wel een paar puntjes groter. Daartegen in sommige menu's weer veel te groot. B.v. bij bel geschiedenis is de naam van de persoon waarvan je de oproep hebt gemist veel te groot in verhouding met de tekst die de gebeurtenis en de tijd aangeeft, dit geld nagenoeg voor alle menu's. Het hele gebeuren via Wi-Fi valt een beetje tegen, ik heb 4 verschillende routers met Wi-Fi geprobeerd en allemaal gaven ze het zelfde teleurstellend resultaat. Het kan zijn dat dit probleem bij andere mensen niet voorkomt, dus ik heb het over mijn thuissituatie.

Het viel mij ook op dat mensen met een sim kaart van KPN problemen hadden met de sim kaart om dat deze te dik was om in het slot te passen.

De foto die ik heb gemaakt die avond waren ondanks het kunstlicht dik in orde, en de foto's buiten zijn bijzonder goed. Het scherm is briljant en de kleuren spatten van het scherm af, het filmpjes die ik gemaakt heb zien er ook erg goed uit, al heb ik wel het idee dat wanneer er geflits word een gele gloed op de foto`s aanwezig is. Wat mij bij het fotograferen opviel is dat je de toets voor zoeken, home screen en terug naar het vorige menu ongewild activeert, het scrollen door de foto's gaat ook hier weer erg soepel.

Het minimalistisch opzet van de menu`s is een verademing, strak en 2 the point en is erg gebruiksvriendelijk en heeft geen steile leercurve, en is snel te doorgronden. De tile met de foto`s die op mijn telefoon aanwezig zijn is leuk om te zien en heeft op mijn telefoon een prominente plek gekregen.

Aan gezien ik alleen een prepaid simkaart heb zij de item`s waar bij je data moet worden verstuurd en ontvangen ik dus niet kan testen, aangezien ik dit heb uitgeschakeld, want dat heeft mij doordat ik deze instellingen niet op tijd had aangepast 30 euro heeft gekost,en ik hier niets over kan schrijven, sorry daarvoor.

De agenda heb ik vol in gebruik en werk ook hier erg simpel en, allen ook hier vind ik de gebruikte letter types een paar puntjes te klein, maar verder een heel gebruik vriendelijke agenda, zonder poespas.

Je bel en sms geschiedenis is ook weer gebruik vriendelijk en alle sms'jes staan netjes allemaal in hun eigen tekst ballonnetje, mooi en overzichtelijk, en hier is het letter type een paar puntjes groter en daardoor
beter leesbaar, ook de blauwe achtergrond verbeterd de leesbaarheid.

Contacten overdracht werk ook naar behoren, heb wat bel tonen die ik op mijn oude telefoon had staan overgezet naar de Nokia.

Wat ik ook erg mooi vind van de foto map is het onafhankelijk scrollen van tekst en foto`s uit de albums. En ook dat de foto`s zich sorteren op datum, het werkt allemaal soepeltjes.

Instellingen:

Bij systeem instellingen is de keus voor thema`s erg magertjes, alle de bekende Nokia kleurtjes, maar misschien gaat dat in de toekomst nog veranderen.
Wi-Fi vind gelijk alle in de buurt zijnde draadloze routers incluis mijn eigen, allen om een of andere oorzaak wekt het niet goed terwijl mijn Archos 10 inch tablet perfect met het volle signaal werkt.

Het werken met de sociale media e-mailaccount`s en alles waarvoor je data moet verzenden en ontvangen ga ik niet testen omdat ik al heb aangegeven dat ik een prepaid sim heb.

Office:

Ik denk niet dat veelvuldige gebruik van Office op deze telefoon handig is, om dat ten eerste de maat van het scherm toch iets te klein uitvalt om fatsoenlijk te kunnen tekst verwerken, misschien is het voor kleine notities wel bruikbaar.

Al met al een pima telefoon, en de toekomst zal blijken of het bij de mensen aanslaat, aan gezien dat Apple en Android al heel erg zijn ingeburgerd en er erg veel software te verkrijgen voor de verschillende platformen is, ik denk als alles af is en alles wekt naar behoren er wel een toekomst voor deze Nokia telefoon met Windows, ik ben in ieder geval aangenaam verrast, en natuurlijk voor Nokia, want zoals ik begrepen heb is het voor Nokia er op of er onder, we hopen natuurlijk op het laatste, dus fans !!!!! massaal kopen die telefoon.

Met vriendelijke groet G.Bos

• navigatie

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Als je je pluspunten beter uitwerkt in je review heb je de review al een stuk langer.
De pluspunten moeten kort en krachtig zijn, zodat mensen die een quick browse doen zo kunnen zien wat er goed en slecht is.
En de mensen die de review hebben gelezen kunnen de korte termen terugbrengen en weten dan of het echt zo'n probleem was.
Nu behandel je er dingen die in je review niet of nauwelijks terug te vinden zijn en dat hoort niet.

Kijk nog een keer naar de zinnen want het loopt vaak niet lekker.

Alinea's en tussenkopjes doen overigens wonderen!

Wat je nu hebt verteld niets over de telefoon zelf en alles wat er wel toedoet staat uitgebreid verteld in de pluspunten.

Dus wat meer vertellen over het toestel, de werking van wp7,5 (want dat is het echt wel waard) en bijvoorbeel wat meer over het design.

Want wat er nu staat is (helaas waardeloos) en is eigenlijk geen review, terwijl het lijstje plus/minpunten al meer op een review lijkt:
Een erg mooi toestel om te zien, mat zwarte finish.
Hij ligt lekker in de handen en ik heb nooit het gevoel dat hij uit je hand glijd
De tiles komen naar het opstarten soepel op het scherm.
Het super gladde touch screen maakt dat het scrollen erg soepel verloopt.
De foto’s die ik heb gemaakt die avond waren ondanks het kunstlicht dik in orde, en de foto's buiten zijn bijzonder goed. Het scherm is briljant en de kleuren spatten van het scherm af, het filmpjes die ik gemaakt heb zien er ook erg goed uit, het scrollen door de foto's gaat ook hier weer erg soepel.
De Lumia 800 heeft een 1,4 Ghz processor met een enkele kern. Ook dat is niet extreem snel, maar het is snel genoeg. Het besturingssysteem hapert nauwelijks, en overgangen van het beeld gaan heel vloeiend.
Uitvoering is erg minimalisties en een verademing.
Multi tasken werk lekker soepel ondanks de niet al te snelle prossor.

Beschijden opslag ruimte van 16 GB.
Allen een camera aan de achterzijde.
Geen zelf vervang bare accu.
Dat is al beter dan de rest.
Breidt dat uit, voeg tussenkopjes toe, maak er leesbare zinnen van (en dus niet:
Heb een kopje lekkere koffie gekregen en zit te wachten wat er gaat gebeuren. Half vijf de mensen voor de Tweakers bijeenkomst stromen nu binnen en we gaan zo naar de locatie in het kantoor waar het allemaal plaats gaat vinden.
) misschien zijn komma's een idee en de spelling is ook niet alles, schrijf het eerst in word en dan een spellingscheck, want beschijden spel je bescheiden!

Ik ga de review niet beoordelen met sterren, omdat ik het geen review vind.
Mocht je de review aanpassen en hem verbeteren dan kom ik terug en beoordeel ik hem met, wellicht een hoog, cijfer.

En een 1,4ghz qualcomm een langzame processor?
Voor een pc misschien... heb jij ooit een smartphone gehad?

Succes!

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 12 november 2011 21:28]

Ik ben ten eerste geen gadget freak, en helemaal al niet thuis in het hele telefoon gebeuren, en nog nooit een smartphone gehad, en een neerlandicus ben ik ook niet, en de tekst heb ik in Word gecontroleerd. Ik heb dit verslag niet gemaakt als kenner van wat voor telefoon dan ook maar puur op het gevoel en als een van de gelukkigen die uitgeloot zijn aflopen woensdag in Amsterdam op uitnodiging van Tweaker.net. Ik en geen technicus en ik ken geen dure woorden die ik in een verslag zou kunnen gebruiken. Ik weet dat ik niet meekom op het niveau van de meesten op dit forum en ik mij daarom meestal nooit meng in de discussies die hier gaande zijn. ik heb allen op dit verslag de laatste paar dagen heel erg mijn best op gedaan. ik heb me allen op goed geluk op gegeven en ik heb het geluk gehad om te mogen verschijn op dit gebeuren, en dan ook nog een telefoon te mogen ontvangen dat was meegenomen, dus voor de mensen die mijn verslag helemaal niets vinden moeten dan maar andere verslagen lezen en die van mij overslaan.
Wie heeft het over mooie woorden?
Kijk is maar de andere ellenlange reviews, als jij een korte wil maken is dat prima, voor sommigen juist heel fijn!
Maar bij je pluspunten laat je wel degelijk zien dat je er best wat over kan schrijven.
Werk bijvoorbeeld het processor stukje uit en je zegt dat de minimalistische uitwerking een verademing is... Vertel daar meer over.

Je review begint namelijk leuk, een mooie inleiding is nooit weg, maar je verteld ontzettend weinig over het toestel.

Niet over mail integratie, de integratie van de sociale netwerken, de marketplace, het scherm etc.
Kijk maar is bij andere reviewers hoe zij het aangepakt hebben. En niet zeggen lees die van hun maar, dat getuigd van onwilligheid terwijl je van te voren wist dat je een review moest schrijven.

En overigens is het ook leuk om te zien hoe wp7.5 bevalt bij iemand die nog nooit een smartphone heeft gehad.

Pas in de loop van de week anders de review rustig aan en werk hem uit!

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 13 november 2011 13:12]

Hallo Kristan, bedankt voor andere manier van iemand benaderen en zijn om hem op zijn tekortkomingen te wijzen, deze benadering wekt beter bij mij, en nee het is geen onwil, ik ga er in de loopvan de week er nog eens naar kijken enhet op wat punten bijwerken.
Groet Biker69
Okee! Mooizo!
Ik kijk er naar uit.
Goed dat je wat doet met kritiek en ook echt aan de slag gaat, sorry dat ik af en toe wat hard uit de hoek kan komen, maar toen ik begon met lezen raakte ik echt geinteresseerd alleen daarna raakte de review het spoor bijster.

Neem de tijd en maak er een mooie van!
Een dag accuduur is helaas volkomen normaal voor de huidige smartphones.
Doe eens kopjes maken met bijv:
Het scherm (en de resolutie)
De bouwkwaliteit
WP 7.5 Mango

enz..? Wat kristan zegt dus..want dit ziet er uit als een niet uitgewerkt kladbladje.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 13 november 2011 00:16]

Goed gedaan man...
Echt mooi dat je wat met kritiek doet, tuurlijk zijn er wat verbeter puntjes.
Maar ik ga niet meer zeuren, het lijkt namelijk op een review, best een goede zelfs.
Je behandelt ook de kleine details in je review! De witregels zijn ook fijn, die maken het leesbaarder niet zo'n blok.
Al een stuk beter dan die eerst was, goede instelling!

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 13 november 2011 20:52]