Enermax UCAPV12A-BL, 120mm Review

WySeguy 22 november 2011, laatste update op 4 december 2011, 670 views

Enermax UCAPV12A-BL, 120mm

Pluspunten

• Mooie verlichting.
  • Goede luchtverplaatsing.
  • Van buiten de kast te regelen snelheid en lichtprogramma.

Minpunten

• Maakt behoorlijk wat geluid bij maximale prestaties.
  • Reageert niet heel accuraat op bediening.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Totaalplaatje:
De fan is het absoluut waard om gekocht te worden. Het is een mooie fan, het geeft goed verspreid licht, en heeft meerdere lichtprogramma's. De fan is aan te sluiten op een fan controller, maar dan is het aan te raden de eigen controller (meegeleverd) niet aan te sluiten.
De fan is niet echt duur voor deze kwaliteit. Toch moet ik erbij zeggen dat er (van hetzelfde merk) alweer beter fans zijn. Bijvoorbeeld een fan met 8 magneetjes zodat je de fan overal aan de buitenkant van je behuizing op het metaal kunt bevestigen. De voeding van deze nieuwe fan wordt geregeld met USB. Dit is wel heel handig, want het maakt de fan erg 'mobiel'.

Toeren
Maximaal:
Mijn eigen meting: Met mijn Fan Controller heb ik maximaal een toerental van 1950 RPM bereikt.

In het boekje staat dat de fan tot maximaal 2000 RPM draait. Dit geeft dus een reel beeld van de werkelijkheid.

Minimaal:
Mijn eigen meting: Met mijn Fan Controller het ik een minimaal toerental van 810 RPM gemeten.
Rond 1400 RPM begon het licht zodanig te dimmen dat het niet goed zichtbaar meer was.

In het boekje staat er dat de fan tot minimaal 800 RPM draait.

Techniek:
Deze fan heeft een speciale bevestiging van de rotor in de 'romp'. Het werkt met de zogenoemde 'Twister Bearing Technology'. Dat houdt in dat de levensduur van de fan veel langer is. Magneten houden de rotor in de baan, en daardoor heb je bijna geen wrijving. Een aantal voordelen van deze technologie:
  • Zelfsmerend
  • Minimale wrijving
  • Langere levensduur
  • Zeer zacht geluid
De rotorbladen zijn er gemakkelijk af te halen, en zo kun je de fan schoon houden om een nog langere levensduur te krijgen.

Luchtverplaatsing en geluid:
Bij minimale toeren (~800 RPM) is de luchtverplaatsing 56.51 m3 per uur.
Bij deze 800 RPM is het licht niet meer te zien (door een te laag voltage) en maakt de fan ook weinig geluid (16 dBA).
Persoonlijk zou ik het niet aanraden deze fan te kopen voor de stilte, omdat je pas bij een laag toerental stilte hebt zie je geen licht meer. Bij dit lage toerental mis je uiteraard ook een groot gedeelte van de mogelijke luchtverplaatsing. Het is dus vooral een aanrader voor een echte hard-core computergebruiker (het liefst met headset ;) )

Bij maximale toeren (~2000) is de luchtverplaatsing 143.72 m3 per uur. De fan heeft nu geweldige prestaties, en werkt ook echt ontzettend verkoelend in de computerkast. Ik gebruik deze fan als intake voor de airflow in mijn computerkast. Je merkt het daarom meteen aan de temperatuur als je de fan uitschakelt. Bij deze maximale prestaties kun je de fan wel behoorlijk goed horen (21 dBA). Dat kan best storend zijn als je geen headset op hebt, of geen muziek aan hebt.

Verlichting:
De 18 LED's zorgen voor een perfecte verdeling van het licht. De rotorbladen zijn spiegelend, en daarom valt het licht van de LED's via de spiegeling van de rotorbladen naar buiten. Dit heeft als effect dat het lijkt alsof er 'draden' van licht in/op de fan zitten.
Met de bijgeleverde 'afstandsbediening' (30cm kabel naar een controller met 2 knopjes) kun je de snelheid van de fan bepalen (d.m.v. een draaiknop) en het lichtprogramma selecteren (d.m.v. een drukknop). Het selecteren van het volgende lichtprogramma gaat niet heel makkelijk. Als je n programma te ver bent, en je wilt terug, moet je alle 6 andere programma's eerst doorklikken. Gewoon achter elkaar doorklikken werkt niet, want hij reageert pas weer na een paar seconden.
LET OP: de fan zelf is niet blauw. De fan is zilverkleurig (spiegelend) en wordt blauw door de 18 LED's die de fan verlichten.

De lichtprogramma's
1. Alle LED's aan.
2. 3 LED's aan (draaiend tegen de klok in).
3. 2 groepen van 3 LED's (lijkt op propeller) tegenover elkaar (draaiend tegen de klok in).
4. 3 groepen van 3 LED's (3" propeller) op gelijke afstand van elkaar (draaiend tegen de klok in).
5. Alle LED's flitsen (aan/uit).
6. 'Vegas' (programma 2-5 achter elkaar)
7. Alle LED's uit.

Hieronder een afbeelding met de verschillende thema's voor alle duidelijkheid.
Thema's

Schokbestendig
Schokbestendige bevestiging door rubberen 'houders'. Deze rubberen pinnen vervangen de oude schroefjes om fan's mee vast te maken, en maken de fan schokbestendig. Hierdoor komt het ook niet meer voor dat een fan trilt tegen het metaal van de kast, wat (vroeger) een veelvoorkomend fenomeen was bij 120mm fans.

Bevestiging:
Het is erg makkelijk om de fan in je behuizing op te hangen/te bevestigen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat wanneer je de fan in je behuizing op de 'top' (bovenkant) wil hangen dat de rubberen ophangertjes uitsteken boven je kast. Normaal vallen de schroefjes helemaal in het putje in de behuizing, maar omdat de rubberen houdertjes (die je eerst door je fan haalt op de plaas waar normaal de schroeven zaten en daarna door de gaten in je kast haalt) uitsteken aan beide kanten, dus aan de kant van de fan (waar je het niet ziet) maar ook aan de buitenkant van je behuizing.
Toch is er waarschijnlijk geen zichzelf-respecterende-tweaker die iets op zijn 'top' outtakes legt (en ze daarmee blokkeert 8)7). Dat kan dus nu niet meer door de uitstekende rubbertjes.

Heb jij ook een Enermax UCAPV12A-BL, 120mm?

En kun je de spuuglelijke verlichting ook uitschakelen, als ik meer licht wil steek ik wel mijn bureaulamp aan, voor de rest mooie revieuw. En waar kun je die rubbertjes kopen, daar het hier in de'n Belqiue armoe troef is. Groeten.
Gast.. Als je nu een beetje had gelezen had je in de tekst gezien dat bij lichtprogramma 7 de LED's uitgeschakeld waren. ;)
Als je lezen teveel moeite vindt, kijk dan minstens even naar het plaatje, dan had je ook kunnen zien dat bij stand 7 de verlichting uit stond. ;)

Maar als je liever een bureaulamp koopt... 8)7

De rubbertjes waar je het over hebt zitten bij de fan geleverd. Verder kan ik je niet helpen met een locatie waar ze te koop zijn. Wel kan ik je vertellen dat de rubbertjes die erbij zitten stock goed genoeg zijn.
Bedankt voor je reactie.

Over die ophanging kan ik inderdaad nog wel even wat foto's posten. Ga ik nog even doen binnenkort. Bedankt.
(Aan het eind van de review staat al wel een klein stukje over de rubberen ophangers i.p.v. schroefjes. Misschien keek je eroverheen omdat de plaatjes er meteen boven zitten?)

Omdat je voor 10 een fannetje hebt (120mm) die weinig (in ieder geval minder) lucht verplaats, maar een rotherrie maakt vond ik deze 22 niet heel veel voor een fan die zo compleet is, zoveel luchtverplaatsing heeft, en 18 LED's heeft waardoor het licht echt mooi verspreid is. :*)
Ik snap dat je het nog steeds duur vindt voor een fan, maar als ik nog eens in de pricewatch kijk naar wat fans onder deze prijs vind ik niet echt iets beters denk ik?

Ik wilde het liefts n intake die echt genoeg lucht verplaatst. Drie fans, waar jij het over hebt kunnen waarschijnlijk met gemak evenveel lucht verplaatsen, maar dat geeft een rotherrie. (3 intakes lijkt me ook ietwat onhandig).

Als je suggesties hebt voor betere fans, graag posten. Daar hebben gebruikers zeker iets aan!