Nokia Lumia 800 Zwart - Reviews

Nokia Lumia 800 Zwart Review

srsport 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 704 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Het design
  • De camera
  • Het scherm (de kleuren en helderheid)

Minpunten

• Apps zijn beperkt
  • Batterij
  • Onoverzichtelijke lijst met applicaties en instellingen door elkaar

Ik was, net zoals sommige andere tweakers, uitgenodigd voor het Nokia Lumia 800 testpanel. De ontvangst van tweakers.net vond ik zeer netjes geregeld. Er was voldoende te eten, drinken was er volop, en alles liep gesmeerd.

Voordat ik begin met mijn review, zal ik vertellen hoe ik mijn testtechniek had uitgedacht. Ik beschik over een nieuwe versie apple ipod touch. Deze heb ik meegenomen naar de test omdat dit een apparaat is met ongeveer dezelfde afmeting qua scherm, en ook veel functionaliteit overeenkomsten kent. Ik ben absoluut geen Apple fan, je zou me eerder een hater kunnen noemen. Dit komt voornamelijk door het bedrijfsbeleid van Apple, hier ga ik verder niet op in. Toch vind ik wel dat Apple degelijke producten weet neer te zetten als ik let op de kwaliteit van het scherm en de besturing. Op deze vlakken wilde ik dus zeker vergelijken.

De eerste indruk
Het doosje waarin de Lumia 800 is klein en opvallend, het is duidelijk wat erin zit. Bij het overhandigen schoof de binnendoos snel naar buiten waardoor de telefoon bijna uit de verpakking vloog, dit kon ik net voorkomen. De telefoon ligt bovenop in de binnendoos, netjes in plastic verpakt. Hieronder bevinden zich: de handleidingen (verschillende talen), een hoesje, een headset en de oplader.

Na het uitnemen van de telefoon uit het plastic viel mij het strakke design van de telefoon op. Ik kon geen kieren ontdekken en het toestel ziet er sterk uit. Het toestel is goed hanteerbaar, het is niet lomp, maar ook niet slank. Wat ik wel direct opmerkte, in negatieve zin, is het gewicht van het toestel. Voor zijn uitstraling en formaat is het erg zwaar. Ik ben benieuwd waar dit gewicht vandaan komt, aangezien de behuizing van kunststof is. De batterij zit ingesloten in de behuizing en is niet vervangbaar. De telefoon bevat niet veel fysieke knoppen. Alle fysieke knoppen die er wel zijn, zitten aan de rechterkant van het toestel. Twee voor volume te regelen, een voor het toestel aan te zetten/vergrendelen, en een voor de camerabediening.
Kortom: ik vind het design van het toestel erg mooi, een toestel hoeft voor mij niet heel dun te zijn. Iets lichter had zeker wel gemogen.

De eerste keer inschakelen
Voordat ik het toestel voor het eerst inschakelde moest eerst een simkaart geplaatst worden. Dit gebeurt aan de bovenkant van het toestel. De klepjes die geopend moeten worden voor plaatsing vond ik zelf fragiel en ook niet gemakkelijk te openen. De microsim van KPN die ik kreeg van Tweakers zorgde voor wat problemen bij het terugplaatsen van de sim slede, deze bleef hangen. Dit scheen bij Vodafone kaarten niet te zijn. Ik hou hiervoor de simkaarten van KPN verantwoordelijk en niet de bouw van de slede.

Na het inschakelen is er een aantal schermen die doorlopen moeten worden. In deze schermen voer je wat gebruikelijke dingen in, zoals de taal en dergelijke. Wat mij direct opviel na het inschakelen is de helderheid van het scherm, dit vind ik persoonlijk erg mooi. De kleuren zijn lekker fel.

Werken met het toestel
Het startscherm van het toestel bestaat uit, zoals het heet, diverse live-tiles. Deze live tiles bewegen en geven informatie over de achterliggende applicatie die je kunt openen door erop te klikken. De live tiles kun je zelf creŰren.
Ik had als eerste mijn gewone hotmail account gebruikt om mij aan te melden op het toestel, dit is nodig om iets te kunnen downloaden uit de market. Wat het toestel dan ook direct doet, is je mail account koppelen aan de telefoon, en alle e-mail adressen in je contactenboek zet. Dit vind ik zelf heel irritant en ik snap niet waarom er niet eerst wordt gevraagd of je ook je mail account wilt hebben op de telefoon, of de e-mail adressen in je contactenlijst. Ik heb toen mijn telefoon terug naar fabrieksinstellingen gezet op advies van de microsoft deskundige die aanwezig was bij de testsessie. Hierna een nieuw live account aangemaakt zonder e-mail. Nu is het startscherm rustig.

Je hebt naast het beginscherm een ander scherm waarin alle applicaties en functies van de telefoon onder elkaar gerangschikt staan. Alle applicaties die je installeert worden hier toegevoegd in de lijst, ze komen dus bijvoorbeeld tussen je instellingen menu te staan. Ik vind zelf dat het er nu al onoverzichtelijk uitziet en ik heb pas 5 applicaties ge´nstalleerd, er is voor zover ik weet geen mogelijkheid om mappen te maken.

Internetten
Het surfen op internet gaat met de telefoon makkelijk en snel. Er is een speciale windows-knop onderin het toestel waarmee je direct via bing content van internet kunt zoeken. Dit werkt prima. Websites worden in een goed formaat weergegeven. De tekst zonder inzoomen is erg "pixelachtig", vooral wanneer dit met de ipod wordt vergeleken. Deze laatste beschikt natuurlijk over een iets kleiner scherm en hogere resolutie, maar het verschil is wel erg groot vind ik. Ook de kleuren van het scherm verschillen sterk met die van de ipod, de ipod leek ietwat flets en de nokia erg fel. Dit felle zorgde soms wel voor een onnatuurlijke kleur op foto's die via internet werden bekeken.

De telefoon loopt verder erg soepel, het openen van applicaties gaat direct en zonder hapering. In dit opzicht loopt windows erg snel en is het in dit opzicht zeker een goed besturingssysteem. Wat ik wel minder vind, is dat het uitwisselen van een tekstbestand (en dus ook waarschijnlijk andere bestanden) niet zomaar mogelijk is. Hier stoor ik me ook op ios erg aan. Windows is wat mij betreft even gesloten als ios. Zelfs het wijzigen van de telefoonnaam is niet via de telefoon mogelijk. Dit moet via de pc gebeuren, net zoals bestanden erop zetten. Ik heb het idee dat de telefoon weinig 'customizable' is.

apps
De apps die ik heb ge´nstalleerd tijdens de testsessie heb ik zoveel mogelijk uitgekozen op basis van wat ik op de ipod had staan, om te vergelijken. De apps downloaden gaat snel en eenvoudig. Installeren klikken en de telefoon doet alles. De apps waren wel een stuk beperkter dan op ios. Ik kan dit dus alleen baseren op gelijkwaardige apps die ik heb getest. Het gaat bijvoorbeeld om de pathe app, waar je bij ios ook trailers kunt kijken. Dit is bij de windows uitvoering niet mogelijk.
Ook whatsapp is zeer beperkt op windows. Groepsconversaties starten is niet mogelijk, nieuwe berichten zijn niet duidelijk zichtbaar (bij ios hebben deze een andere kleur). Berichten die worden ontvangen, worden gemeld aan de bovenkant van het scherm, maar komen dan niet direct in de conversatie terecht. Ook in het lockscreen is niet te zien dat er nieuwe whatsapp berichten zijn ontvangen. Dit lockscreen zou juist bij windows erg veel informatie moeten kunnen bevatten, aldus de woordvoerder van Nokia. Ook hebben de apps weinig instellingen die kunnen worden gewijzigd, je kunt dus bijna niks personaliseren in de apps.

nokia music
De telefoon bevat een service genaamd Nokia music. Nokia music is een applicatie waarbij je gratis muziek streams kunt beluisteren in veel diverse genres. Indien een nummer je bevalt kun je het direct aanschaffen door een druk op een knop in het programma. Ook kun je muziek overslaan en naar het volgende nummer gaan. Ik was in eerste instantie sceptisch over deze dienst, maar na het te hebben getest ben ik er positief over. Ik heb al een paar leuke nummers ontdekt. Wat je natuurlijk wel goed in de gaten moet houden, is het verstoken van data. Gebruik hiervoor wi-fi, anders ben je zo door je bundel heen gok ik. Data is duur zat tegenwoordig.

camera
De telefoon bevat een 8 megapixel camera. Ik ben zeker geen cameradeskundige, dus of dit veel of weinig is; ik weet het niet. Ik heb diverse foto's gemaakt en ik vind ze erg goed voor een telefoon. Met hoeveel megapixel ze tot stand komen maakt mij dan ook niet veel uit. Door de dedicated cameraknop kun je met de vergrendelde telefoon ook foto's maken. Dit is erg handig en het werkt ook snel. Ik heb het idee dat ik sneller bereid ben een foto te maken als de camera snel werkt en goede foto's weet te maken. Hier beleef ik dus wel veel plezier aan. De gemaakte foto's kun je vervolgens ook weer makkelijk delen op facebook of een ander social media, mocht je er behoefte aan hebben. Filmen heb ik nog niet gedaan, maar ik neem aan dat dit ook zeer goed materiaal geeft, als de foto's goed zijn. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit en snelheid van de camera.

batterij
Tot slot de batterij van het toestel. Tot nu toe vind ik deze erg tegenvallen. Ik heb gisteren de batterij leeggemaakt en volledig opgeladen in de nacht. Ik heb vandaag college gevolgd en dus niet heel intensief gebruik gemaakt van de telefoon. Ik heb wat op internet gesurft, whatsapp gebruikt. Ik denk dat ik in totaal de telefoon 6 uur op zak heb gehad. Onder (voor mij) weinig/normaal gebruik was de batterij al teruggelopen naar 27%. Ik hoop dat het na meerdere ladingen beter wordt. Zo niet, is dit zeker een erg groot minpunt van deze telefoon, aangezien er bij de bijeenkomst werd verteld over de zuinigheid van het toestel. Ik ben nu aan de tweede volledige lading toe.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn review. Mochten jullie desondanks wat missen, zeg het me en ik ben bereid mijn mening erover te geven.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Het zou fijner zijn als je wat meer kopjes zou gebruiken :)
Voor de rest goede info.
Waar staat de helderheid standaard op? En heb je'm daar op laten staan of heb je de helderheid aangepast?
De helderheid staat vanuit de doos op automatisch. Dit kun je uitzetten en dan handmatig een helderheid instellen. Zelf heb ik hem op het laagst gezet gisteren om te kijken of dit veel verandert voor de batterijduur. Tot op heden lijkt het niet superveel te schelen.